טסלה מודל 3
טסלה תהפוך השנה למותג הרכב החשמלי הנמכר ביותר בעולם.
טסלה מודל 3
טסלה תהפוך השנה למותג הרכב החשמלי הנמכר ביותר בעולם.

סקירה על דגמי טסלה אשר ישווקו השנה בישראל: מודל 3 המשפחתית הגדולה, מודל S הסאלונית והקרוסאובר הגדול מודל X.

 

טסלה מוטורס תחל השנה בשיווק הרכבים החשמליים שלה בשוק הישראלי. בניגוד למקובל בשוק הרכב הישראלי, דגמי טסלה לא ישווקו דרך יבואן רשמי אלא באמצעות טסלה עצמה, שיטת שיווק אותה טסלה למדה מאפל העושה זאת בהצלחה כבר שנים רבות. למרות כל הרעש היחצני לה זוכה החברה, בעיקר בזכות האיש הגאון העומד בראשה, אילון מאסק, לטסלה מוטורס בסך הכל שלושה דגמים בייצור סדרתי כיום: מודל S הוותיק, הקרוסאובר הגדול מודל X והדגם הצעיר והחדש ביותר של המותג, שהוא גם הדגם הזול ביותר, טסלה מודל 3.

אל טסלה מוטורס לא ניתן להתייחס כאל יצרן מכוניות קלאסי אלא יותר סוג של חברת הייטק המייצרת (גם) מכוניות, לטוב ולרע ויש רע, שכן בעולם ההייטק זה לא דבר נדיר לדוגמה להשיק מוצר לא בשל מספיק ולהסתמך על עדכונים ותיקונים בהמשך, דבר שלא ממש מקובל בתעשיית הרכב המסורתית, במיוחד בכל הקשור לאיכות ייצור ובקרת איכות, תחום ממנו דגמי טסלה סובלים מידי פעם בשל הרצון של החברה להשיק מוצר כמה שיותר מהר. הצד הטוב בכך הוא שכחברה המתייחסת אל המוצר שלה כאל מוצר טכנולוגי/מחשב על גלגלים, הרכבים של החברה מתקדמים במיוחד וזוכים לעדכוני תוכנה בלתי פוסקים. ברכב מסורתי לעומת זאת, לפחות עד לשנים האחרונות, מה שרכשת זה מה שיש - פחות או יותר. למעשה, גם ברכבים אחרים ניתן לשנות את אופן הפעולה של אין ספור דברים ברכב, אך זה מצריך ידע, חיבור ישיר למחשב הרכב ואף יבואן/יצרן לא יתנדב לעשות את זה עבורכם. 

 

דגמי טסלה
דגמי טסלה שבדרך לישראל.

טסלה לא מייצרת רק מכוניות חשמליות, היא מייצרת גם סוללות באמצעות מפעלי ענק שפתחה בשיתוף עם פנסוניק, היא משווקת פאנלים סולאריים כולל פאנלים סולאריים בצורת רעפים דקורטיביים לבתים פרטיים (במחיר אסטרונומי של עשרות אלפי דולרים לבית), מארזי סוללות נייחים Powerwall המשמשים לאגירת אנרגיה בבתים פרטיים העושים שימוש בפאנלים סולאריים ומארזי סוללות עצומים Megapack לאגירת אנרגיה עודפת בתחנות לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת - שדות סולאריים או טורבינת רוח.

 

טסלה רודסטר 2.5
טסלה רודסטר (2008-2012) המכונית הראשונה של המותג.

כאמור, טסלה מוטורס משווקת כיום שלושה דגמים והם הדגמים אותם נפגוש בישראל. הסוכנות הראשונה של טסלה בישראל תוקם באולם התצוגה הקודם של אוטו איטליה (פרארי ומזראטי) בבית קרדן שבדרך בגין.

 

טסלה מודל S:

הדגם הוותיק ביותר של טסלה מוטורס, המודל S, הוצג לראשונה עוד בשנת 2012 ועודכן בשנת 2017 במתיחת פנים מקיפה. מודל S היא מכונית סאלון חשמלית ויוקרתית במרכב ספורטבק המשווקת כיום בשתי גרסאות עיקריות, גרסת טווח ארוך 100D ודגם ביצועים P100D - Ludicrous Performance.

 

טסלה מודל S
טסלה מודל S.

כפי שהשם רומז, בשני הדגמים מותקנת סוללת ליתיום-יון בקיבולת ענק של 100kWh המספיקה לטווח נסיעה של 600 ק"מ (בתקן EPA האמריקאי) בדגם ארוך הטווח ו-560 ק"מ בדגם הביצועים. בשני הדגמים מותקנים מנועים חשמליים מלפנים ומאחור המספקים הנעה כפולה, לדגם 100D הספק מרבי של 423 כ"ס ו-67.3 קג"מ המספיקים לנתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 3.8 שניות ולמהירות מרבית של 250 קמ"ש.

 

דגם הביצועים P100D כבר מספק נתונים של מכונית-על עם הספק כולל של 772 כ"ס ומומנט אדיר של עד 140 קג"מ (דורש הפעלה של מצב + Ludicrous), מספיק לנתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 2.4 שניות ולמהירות מרבית של 262 קמ"ש. כמכונית חכמה, היא תגביל את הביצועים בהתאם לטמפרטורת הסוללה ומצב הטעינה, כך שלא תמיד תוכלו להשתמש במלוא פוטנציאל הביצועים, אך גם נתון של 2.7 שניות במצב Ludicrous הרגיל זה עדיין מהיר מאוד.

 

טסלה מודל S תא הנוסעים
נקי וטכנולוגי.

לטסלה מודל S אורך של 4,980 מ"מ, רוחב של 1,964 מ"מ ובסיסי גלגלים של 2,960 מ"מ. בזכות ההנעה החשמלית לדגם רצפה שטוחה המאפשרת להושיב חמישה נוסעים ותא מטען אחורי גדול יחד עם תא מטען נוסף (קטן) מלפנים.

 

טסלה מודל 3:

טסלה מודל 3 היא המכונית החדשה ביותר של טסלה, הוצגה בשנת 2017, והיא מתחרה למכוניות כגון אודי A4, ב.מ.וו סדרה 3 ועוד. לטסלה מודל 3 מידות דומות לדגמים בהן היא מתחרה, 4,690 מ"מ אורך, 1,850 מ"מ רוחב, 1,440 מ"מ גובה ובסיס גלגלים של 2,880 מ"מ.

 

טסלה מודל 3
טסלה מודל 3.

טסלה מודל 3 משווקת בשלב זה בשלוש גרסאות: דגם הבסיס הוא דגם הנעה אחורית (Standard Range Plus) עם סוללה בקיבולת של 54kWh המספיקה לטווח נסיעה של 402 ק"מ. עם הספק של 340 כ"ס לדגם נתון תאוצה 0-96 קמ"ש של 5.3 שניות ומהירות מרבית של 225 קמ"ש.

 

מעל דגם זה משווקים כיום שני הדגמים הבכירים עם סוללה בקיבולת של 75kWh המספיקה לטווח נסיעה של 518 ק"מ ושני מנועים חשמליים המספקים הנעה כפולה. לדגם הטווח הארוך (Long Range AWD) הספק מרבי של 447 כ"ס, מספיק לנתון תאוצה 0-96 קמ"ש של 4.4 שניות ומהירות מרבית של 261 קמ"ש.

 

טסלה מודל 3 תא הנוסעים
מסך 15 אינץ' וזהו.

דגם הביצועים (AWD Performance) מציע הספק כולל מרשים של 580 כ"ס, מספיק לנתון תאוצה 0-96 קמ"ש של 3.2 שניות ומהירות מרבית של 233 קמ"ש.

 

את דגמי טסלה מודל 3 ניתן לטעון בהספק של עד 250kWh בעמדות טעינה Supercharger של טסלה. טעינה של 15 דקות ממצב מרוקן של הסוללה מאפשרת להשיג טווח נסיעה של 277 ק"מ (בדגם הטווח הארוך).

 

טסלה מודל X:

טסלה מודל X הוא הקרוסאובר 7 מושבים הבכיר של טסלה, מתחרה לדגמים כגון ב.מ.וו X5 לדוגמה. לדגם אורך של 5,036 מ"מ, רוחב של 1,999 מ"מ, גובה של 1,684 מ"מ ובסיס גלגלים של 2,965 מ"מ. המודל X הוא לא מהדגמים היפים במיוחד של טסלה אך הוא נושא אלמנט ייחודי בדמות דלתות כנפי בז אחוריות המתרוממות כלפי מעלה, באופן חשמלי כמובן ומאפשרות כניסה נוחה במיוחד לשורה השנייה.

 

טסלה מודל X
טסלה מודל X.

למודל X אותן יחידות הנעה בדיוק כמו למודל S, עליה מתבסס הדגם, כך שכיום המודל X משווק בשתי גרסאות: גרסת טווח ארוך ובדגם ביצועים P100D, שניהם עם הנעה כפולה AWD וסוללה בקיבולת של 100kWh המספיקה לטווח נסיעה של 528 ק"מ בדגם הטווח הארוך ו-491 ק"מ בדגם הביצועים.

 

לדגם הטווח הארוך נתון תאוצה 0-96 קמ"ש של 4.4 שניות ומהירות מרבית של 250 קמ"ש. לדגם הביצועים נתון תאוצה של 2.7 שניות ומהירות מרבית של 262 קמ"ש.

 

טסלה מודל X
רצפה שטוחה תורמת למרווח מצוין גם עבור נוסע שלישי.

אנחנו רגילים מיצרנים אחרים, במיוחד בשוק הפרימיום שם טסלה מתחרה, לאין ספור אפשרויות של תוספות ושדרוגים. בטסלה הדברים פשוטים הרבה יותר ומה שהלקוחות בעיקר בוחרים זה את הצבע החיצוני, חישוקי הגלגלים ושילובי הצבעים בתא הנוסעים. דגמי הבסיס מגיעים בצבע לבן וחישוקי סגסוגת, תמורות תוספת ניתן לבחור מבין 4 צבעים אחרים ו/או שני עיצובים/קטרים נוספים לחישוקי הגלגלים.

 

טסלה מודל S
שילובי צבעים שונים זה פחות או יותר התוספת היחידה.

בתא הנוסעים ניתן לבחור מבין מספר שילובי צבעים לריפודים והגימור, שתי אפשרויות למודל 3 (שחור או לבן) ועד חמש אפשרויות במודל S או מודל X, גם כאן צריך לשלם תוספת מעבר למה שמוצע בדגם הבסיס. במודל X ניתן לבחור מבין 5 מושבים, 6 מושבים או 7 מושבים. לכל דגם יש את רשימת האבזור שלו, ארוכה ועשירה, וזהו, אין שדרוגים ושיפורים ותוספות אחרות. התוספת היחידה בתשלום (לא קטן של $7000 בארה"ב) היא למערכת הנהיגה הסמי-אוטונומית Autopilot. כל הדגמים מגיעים כמובן עם בלימה אוטונמית או בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, אך מערכת Autopilot מאפשרת באופן עקרוני להסיר את הידיים מההגה במצבי נהיגה רבים, לעבור באופן אוטומטי נתיבים ועד "לקרוא" לרכב לבוא בחזרה לכניסה של החניון.

מערכת Autopilot, כמו כל דבר אחר הקשור בתוכנה ברכבי טסלה, זוכה לעדכונים קבועים המתבצעים דרך רשת האינטרנט אליה מחובר הרכב באופן קבוע, כך שאין צורך לסור למרכז שירות בשביל עדכון  - והם בחינם כמובן. הבעיה עם מערכת שהיא עדיין לא זכתה לאישור הרגולטור במדינות רבות בעולם, גם לא בישראל, בשל העבודה שהיא מאפשרת לנהג להסיר את הידיים מההגה, זאת לעומת מערכות אחרות המפסיקות את פעולתן אם הנהג לא אוחז בהגה למשך זמן קצוב מראש ואם הוא לא מגיב להתראה לאחוז שוב בהגה, חלקן אף מביאות את הרכב לכדי עצירה מלאה במידה ומערכת ניטור עירנות הנהג מזהה שהנהג לא בשליטה.

 

טסלה סופרצ'רגר
טסלה סופרצ'רגר - טעינה מהירה בהספק של עד 250kW.

בדגמי טסלה, במודל 3 במיוחד, לא תמצאו כפתורים פזורים בתא הנוסעים. זה היתרון שלה שכן באמצעות חיבור כל מערכות הנוחות ליחידה המרכזית ניתן לקבל עדכונים ושיפורים כל הזמן, זה גם החיסרון שכן תפעול דרך מסך מגע זה לא הדבר הכי נוח וגם לא הכי בטיחותי, במיוחד עם שפע האופציות שטסלה מציעה במערכת שלה איתן ניתן להתעסק תוך כדי נהיגה, במודל 3 תמצאו מסך אופקי בגודל של "15 ובמודל S או Y מותקן מסך אנכי בגודל של "17 וכן לוח מחוונים דיגיטלי - שלא קיים במודל 3. על גלגל ההגה תמצאו רק שתי גלגלות רב תפקודיות, התפקוד שלהן משתנה בהתאם לאפליקציה הפועלת במסך המרכזית.

המערכת עצמה די נוחה לשימוש כללי, אך מכיוון שהממשק דומה יותר לממשק של טאבלט מאשר למערכת עם ממשק גרפי ייעודי לרכב, חלק מהפונקציות מסורבלות לתפעול תוך כדי נהיגה. המסך מאפשר תפעול מספר אפליקציות במקביל, ושפת העיצוב נקיה ומזכירה למדי את שפת העיצוב של אפל (טסלה בכלל פועלת לפי המודל העסקי של אפל). למערכת אפשרות לתפעול קולי טבעי כך שלא מעט פעולות ניתן לבצע דרך תפעול קולי.

 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 9

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.