להחזיר את הנהג הישראלי לימין. למרות שהמפה הפוליטית מצביע היהפך, על הכביש בוחר הנהג הישראלי במרכז שמאל

העם שלנו ברובו מרכז ימין, כך הראו הבחירות האחרונות לכנסת, אז מדוע על הכביש העם שלנו דווקא בוחר מרכז שמאל?. קחו את המכונית וצאו לכבישי ישראל בעלי 3 נתיבים או יותר וצפו בתופעה. מעבר לכך שהיא מסוכנת ומצביע על המון תחלואים בחברה הישראלית ובעיקר תחלואה מוטורית ישראלית, זו תופעה שנאכפת ע"י משטרת ישראל רק לעתים נדירות וזאת גם לרוב רק כשזה מפריע בעין לשוטר התנועה המצוי.

 

כביש 431 - צהרי יום ראשון, נתיב ימיני פנוי לחלוטין

 

יצאנו לבדוק את התופעה בכביש 431, הכביש החדש והמודרני ביותר בישראל. כביש רחב עם 3 מסלולים לכל כיוון, אמנם לא מושלם ויש פשלות פה ושם במחלפים ובשילוט אך עדיין הכיש הטוב בישראל עם שוליים רחבים, תאורה לכל אורכו, כביש ברמה אירופאית.

 

ברוב שעות היממה הכביש יחסית פנוי ולא ניכרת בו צפיפות. התופעה המאוד המעצבנת ולא פחות מכך מסוכנת, היא הימצאותם של כל הרכבים האיטיים בנתיב האמצעי. ברוב המקרים בהם נסענו בכביש הנתיב הימני היה פנוי לחלוטין מרכבים. לראות תופעה בה רכב עובר מהנתיב הימיני לאמצעי בלי שום סיבה כאשר הנתיב הימיני לפניו פנוי לחלוטין אותנו היא מאוד מרגיזה.

 

מה אכפת לנו בכלל? הכביש יחסית פנוי וניתן לעקוף די בקלות גם עם "חומת" הרכבים בנתיב האמצעי. דבר ראשון לטענת משטרת ישראל אחת הסיבות העיקריות לתאונות זו סטייה מנתיב הנסיעה. רכב שנוסע בנתיב האמצעי כאשר הנתיב הימיני פנוי מחייב רכב בנתיב הימיני לחצות 2 מסלולים בכדי לבצע אכיפה בטוחה וכחוק זאת כאשר אנשים שאינם שומרי חוק ונוסעים בנתיב האמצעי למעשה עברייני תנועה הגורמים לאחת הסיבות העיקריות לתאונות.

 

כביש 431 - צהרי יום ראשון, נתיב ימיני פנוי לחלוטין

 

בכביש כמו כביש 431 התופעה הזו לא תגרום לתאונות אך היא מצביע על כמה נקודות שחובה להתייחס אלייהן. הראשונה, יש המון נהגים שכלל לא מתייחסים לחוקי התנועה הכי בסיסיים שלומדים בשיעורים הראשונים של לימודי הנהיגה, שמירה על הנתיב הימני. כמובן שהדבר לענשה חמור יותר בכבישים בעלי 4 נתיבים כמו נתיבי איילון, שם מצב התנועה הוא כמו שאומרים בתכנות "ספגטי", איש לא יודע את ימינו ואיש אינו יודע את שמאלו, איש איש הישר בעניו יעשה.

כמות האנשים שעושים זאת תוך חוסר התחשבות מוחלט בזולת היא עצומה, בספירה כללית בכביש 431 מגיעים לכך שקרוב ל-80 אחוז מהנהגים פשוט מצפצפים על הזולת ועל החוק, אדיבות בסיסית בכביש של לפנות נתיב נסיעה.

 

נשאלת השאלה מדוע בעצם נהגים נוסעים בנתיב האמצעי? ניתן לחלק את נוסעי הנתיב האמצעי לשלוש קבוצות, איך לעזאזל כל דבר מתחלק לשלושה חלקים תמיד?. יש את הנהגים שפשוט זה הכי נוח להם ולא אכפת להם מנהגים אחרים, יש את הנהגים שכך הם חשים הכי בטוחים על הכביש והקבוצה האחרונה אלו שנאלצים לעבור בנתיב האמצעי על מנת לאכוף.

 

הקבוצה שצריכה להדאיג כל אחד שנוסע בכביש היא הקבוצה השנייה, נהגים שאינם מרגישים בטוחים מספיק בכביש לא אמורים להימצא כלל על הכביש. לצערנו הסטטיסטיקה מצביעה על כך שרוב נהגי הנתיב האמצעי הן נשים וידוע הדבר שרוב רובן של הנשים לא רק חוששות יותר על הכביש וחשות סכנה אלא בעלות כישורים מוטוריים פחותים משל גברים. אך אל דאגה יש גם לא מעט גברים בנתיב האמצעי בין כאלו שהם חסרי כישורי נהיגה בסיסיים וכאלו שפשוט לא אכפת להם מאחרים.

 

הרעה החולה בתופעה הזו, באה לידי ביטוי בכבישים אחרים, כבישים בהן התנהגות כזו, או שסתם תגרום לעומסי תנועה מיותרים לחלוטין או חמור מכך לתאונות מיותרות לחלוטין. התופעה הזו מציגה את כל החולי בקרב הנהגים בישראל. האחד הוא חוסר מסוגלות מוטורית בסיסית והשני הוא חוסר אכפתיות מוחלט מהזולת. איך מתקנים? אכיפה, שכלל לא נעשית כיום בנושא הזה כי זה פשוט דורש הרבה יותר משאבים, אך בעיקר חינוך חינוך ועוד פעם חינוך!.

 

זה מתחיל מההבנה שקודם כל, לא כל אחד צריך לנהוג וראשי להחזיק ברישיון נהיגה, בין אם אלו שאינם מסוגלים ובין אם אלו שעושים כל העולה על רוחם בכביש. זה ממשיך לרביזיה מוחלטת הנדרשת בכל הקשור בהכשרת נהגים והקניית יכולות נהיגה ולא רק למידה של תפעול הרכב התמצאות בחוקי התנועה. אכיפה מחנכת אמתית, על מה שבאמת עשוי למנוע את התאונה הבאה ולא רק להעשיר את קופת המדינה, הרי אם באמת היו רוצים שאנשים ייסעו לאט בקטעי דרך מסוימים, היו כמו בבריטניה צובעים את מצלמות המהירות בצהוב זוהר ולא בצבע הסוואה ומחזיקים אתר אינטרנט מסודר המצביע על כל מיקומי המצלמות. מישהו למשל פעם ראה מצלמת מהירות ליד בית ספר בארץ? או סתם ברחוב בעייתי בעיר?

 

 

אותו אחד או אחת שנוסעים בנתיב האמצעי, או מתנחלים על הנתיב השמאלי ובראשם עובר "נו מה הוא מסבך אותי שיעקוף אותי כבר פנוי בנתיב הימני" הם אותם אלו שיעצרו את רכבם בכל מקום גם אם הם מפריעים לתנועה ויוצרים פקקים מיותרים, הם אותם אלו שיחצו רמזור אדום או כי הם ממהרים או כי הם פשוט לא יודעים לבלום כמו שצריך וכך הלאה. את התמונה הבנתם אני מניח אנחנו מקווים שגם משטרת התנועה תבין שמישהו שעושה תאונה ואין לו גיליון הרשאות ארוך, זה לא בגלל שככה זה, אלא בגלל שאתם לא עושים את עובדתכם נאמנה.

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 8

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.