קריאה לשירות או "ריקול" נעשת עשרות פעמים בשנה ואין יצרן שחף מכך.

לרוב קריאה לשירות מסתכמת בבעיה יחסית זניחה יחסית או במזכר פנימי בלבד של היצרן שכן קריאה לשירות היא למעשה כמו הצהרה על כך "שמשהו לא תקין בתהליך היצור והבקרה שלנו" לכן רוב היצרנים מעדיפים כמובן להכיר בבעיה ולטפל בה או במסגרת האחריות (גם אם רכיב זה לא נכלל באחריות) או כתיקון הנעשה בזמן שהרכב נכנס לטיפול שגרתי ולהימנע מקריאה לשירות פומבית. לרוב, רוכשי המכוניות כלל לא מודעים לכך שזו בעיה שכיחה באותו הדגם. במידה ומדובר בקשל בטיחותי יש חובה חוקית על היצרן להכריז על קריאה לשירות.

 

 

רכב המורכב מאלפי חלקים ועם התקדמות הטכנולוגיה נוספים המון רכיבים אלקטרוניים שמצד אחד מצמצמים חלקים אך מצד שני יוצרים רכבים מורכבים יותר להרכבה ולטיפול. כל מי שאי פעם עסק ביצור תעשייתי יודע שאין רכיב אחד שדומה במדויק לשני והכל מסתכם בעלויות יצור ובקרת איכות לכן ברכב אחד יתכן כי רכיב זה או אחר יהיה תקול אחרי X שנים או Y קילומטרים וברכב אחר לא תהיה

 

רוב החלקים בכל רכב שאנו רוכשים למעשה לא מיוצרים ע"י יצרן הרכב. החל מהגלגלים, מערכת הזרקת הדלק, כפתורי תפעול משאבות הידראוליות וכו'. היצרן עתמו אחרי כמובן על התכנון הכולל, אינטגרציה של כל הרכיבים יצור השלדה וחלקי הפח והמנוע ברוב המקרים. כידעו לנו עיקר החלקים הדורשים החלפה הינן החלקים התומכים בפעולת הרכב או רכיבי נוחות שרובם כאמור מיוצרים ע"י יצרני משנה. לכן בכדי ליצור רכב אמין מכנית (בעיות חשמל הן לרוב באשמת היצרן שכן הוא אחרי לחיווט ולאינטגרציה) נדרש מהיצרן פיקוח ובקרת איכות על יצרני המשנה שלו. ואחת הסיבות שהיצרנים היפניים נחשבים אמינים לרוב זאת בשל העובדה שהפיקוח שלהם על יצרני המשנה נחשב למחמיר יותר.

 

אך מה קורה כאשר גודלים במהירות וזמן שווה כסף וכולם עסוקים בהקטנת עלויות יצור? בדיוק כפי שקרה לטויוטה אין אפשרות למחלקת ה-QA והתכנון ליצור בקרת איכות ותכנון ראויים. חברת טויוטה צמחה בעשרות אחוזים בעשור האחרון ועקפה יצרנים וותיקים ומבוססים כמו GM או פורד במיוחד במגרש הביתי שלהם בארה"ב שעדיין מחזיקה בשיא המסירות לשנה (סין תעקוף אותה בקרוב ושם דווקא היצרנים האמריקאים עושים חייל).  אמנם ההייפ התקשורתי היה סביב נושא דוושת התאוצה אצל טויוטה שלצערה אותו הדגם הותקן במליוני רכבים אך זה לא הסתכם אצלה בכך אלא נתגלו תקלות יצור בעוד דגמים כמו בעיית הבלמים בפריוס (שלא כל כך חמורה), או בטנדר טוקומה.

 

מבחינת מספרים? טיוטה מכרה בארה"ב בלבד פחות כ-30,00 כלי רכב בחודשים ינואר ופברואר לעומת אותם חודשים אשתקד(כולל לקסוס שדווקא קצת עלתה במכירות למרות שהכל התחיל ממנה) המדד של 30,000 רכבים פחות הוא לא הכי משקף נכונה שכן הקריאה לשירות הוצעה רק ב-21 בינואר 2010 ועוד יותר חשוב מכך זו העובדה שחודשים ינואר ופברואר 2009 ארה"ב עוד הייתה בשיאו של המשבר הכלכלי.

 

אז נכון שמצד אחד ישנה פגיע משמעותית במכירות של טויוטה בארה"ב (בארץ לא, אך כאן גם כך הרוב מכור מראש לליסינג כך שאם באמת יש פגיעה נדע רק לפי המסירות של עוד כמה חודשים) ופורד הוא היצרן שהכי הרוויח מכך. טויוטה לוקחת בבגרות ראוייה את נושא איכות היצור והאמינות שנפגע  עקב קצב הגדילה המהיר ועושה בדק בית מקיף. יש מקרים גרועים יותר בהיסטורית תעשיית הרכב כדוגמת הפורד פינטו של שנות ה-70 שם היצרן היה מודע לבעיה הבטיחותית  אך משיקולים של עלות העדיף להתבע על כל מקרה מוות בנפרד מאשר לפתוח בקריא לשירות.

 

טויוטה היא חברה ששימשה כאמת מידה להרבה חברות בתחום ואין ספק כי עוד לא הרבה זמן נזכה לראות אותה שוב מככבת בטבלאת המכירות העולמית. מה שכן ניתן להגיד לטויוטה: תתחילו לייצר רכבים מעניינים עיצובית, תחזרו לייצר רכבי ספורט כמו שפעם ידעתם, צרו בידול גדול יותר בין חטיבת לקסוס לטויוטה ובעיקר זיכרו שאתם מיצרים מכוניות, לא רק כסף.

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.