חברת קרסו, שהחלה לשווק את הקליאו 1.2 הידנית במחיר של 70 אלף ש"ח, לא המציאה את הגלגל אלא רק משביע את רעבונו של הלקוח הישראלי למכונית חדשה חסכונית וזולה.

רנו קליאו - האם היא תתחיל מהפכה גם בסגמנט הסופרמיני?

נתחיל מכך שלא מדובר בביקורת כלפי חברת קרסו, ככל וכלל לא, אפילו להפך, לקרסו היה את האומץ להרים את הכפפה ולהחדיר מכונית סופרמיני טובה, במפרט בסיסי ועם תיבת הילוכים ידנית במחיר הנמוך בכ-30 אלף ש"ח בממוצע מכל סופרמיני מודרנית אחרת כולל הקליאו 1.6 אוטו'.

 

צריך להבין שבקרסו לא נפלה פתאום רוח הפילנתרופיה והחליטו להיות נדיבים שם כלפי הצרכן הישראלי. כמו כל יבואן רכב אחר ובצדק, קרסו היא חברה עסקית ואין לה זכות קיום אם היא לא תשאף להרוויח. ולהרוויח, משמעו להביא מוצר שיש לו דרישה, בשוק רכב לא מאוזן וקטן במונחים עולמיים. כך שהקליאו 1.2 הידנית, פשוט נמכרת במחירה הראלי בדיוק כפי שהיא נמכרת בכל אירופה בגרסה זו שגם שם זכתה להודרת מחיר אגרסיבית בעיקר לדגמי הבסיס.

 

אם הייתם שואלים יבואן רכב עוד ב-2009 אם הוא מתכוון לשווק תיבת הילוכים ידנית או חס ושלום לייבא רכב עירוני קטן וזול או מפרט אבזור בסיסי, הייתם כנראה זוכים במבט של "נפלת על הראש?”.בשורה התחתונה, יבואני הרכב מעוניין להביא רכבים שימכרו וכשוק רכב קטן, לא ניתן להביא הציע דגמים שלם אלא לבחור בפינצטה מתוך הקטלוג את מה שלדעתם יענה על הרצונות של הלקוח הישראלי.

 

ומה שהלקוח הישראלי רוצה/רצה, החל עוד מהימים של ראשית שנות ה-90, כאשר מיצובישי העולה החדשה מהמזרח, הדיחה את סובארו מרשימת רבי המכר ועל שום מה? על שום שלט לנעילה מרכזית אשר השמיע ביפ כפול לחיזוק הטסטוסטרון וחלונות חשמל שעלו מעלה לפקודת אותו הביפ. מאז, הלקוח הישראלי לא וויתר על הנוסחה של מנוע 1.6 ליטר בנזין, תיבת הילוכים אוטו', חלונות חשמל, נעילה מרכזית ורשימת החובה של האבזור רק הלכה והתארכה.

 

לנוסחה של איזה אבזור לבחור עבור הלקוח הישראלי, נוסף משתנה בולט ודומיננטי בסוף שנות ה-90 בדמותן של חברות הליסינג שגרמו ועדיין לעיוות מוחלט בשוק הרכב הישראלי ולדחיקה מוחלטת של הצרכן הפרטי הצידה. רוב המכוניות המשפחתיות והסופרמיני שהגיעו לישראל בשנים האחרונות, ייועדו ובעיקר תומחרו עבור חברות הליסינג. אם הייתם מנסים להשיג הנחה עבור מכונית כדוגמת מאזדה 3 שהיא מלכת הליסינג עד היום, הייתם זוכים למימיקה מוזרה מאיש המכירות כאילו נפלתם מהירח.

 

משוואת הכוח בין הצרכן הפרטי למוסדי, אמנם עדיין לא השתנה, בעיקר בתחום המשפחתיות שזו עדיין הקטגוריה הנמכרת בישראל, אך מאז פרוץ המשבר הכלכלי בסוף 2008, עליית מחירי הדלק, שווי השימוש ורפורמת המיסוי הירוק, חל שינוי קל בפלח הנמוך של שוק הרכב. את הפרס לעיקר השינוי צריכה כמובן לקבל סוזוקי אלטו, שנכנסה בדיוק בזמן הנכון והחלה את מהפכת המכונית החדשה (והחסכונית) במחיר של מתחת ל-70,000 ש"ח. עד אז ובמחיר הזה, הצרכן הישראלי היה פחות או יותר יכול להסתפק במכונית סופרמיני בת שנתיים שלוש יוצאת לליסינג לרוב.

 

מאז כמובן ששוק רכבי המיני התפתח ומנתח שוק מזערי של פחות מ-1% ב-2009, עד סוף שנת 2011 תתפוס הקטגוריה הזו נתח של כ-8%. מי שפחות השתנה זהו שוק מכונית הסופרמיני שאמנם צמח במספר אחוזים בשנה האחרונה על חשבון סגמנט המשפחתיות, אך רק כיום, קרסו החלה בהרעדת הסגמנט הזה, עם הגעתה של הקליאו 1.2 ליטר הידנית במחיר של 70,000 שקלים בלבד.

 

כפי שאמרנו בפתיח, לא מדובר כאן בפילונטרופיה, אלא במכונית שנמכרת במחירה הראלי, כזו שאם הייתה משווקת כאן בישראל תרום מהפכת רכבי המיני, כנראה שהייתה מתה משעמום באולם התצוגה. אז נכון ששוק הרכב הישראלי מעוות כל עוד חברות הליסינג לא יגיעו לנתח של לא יותר מ-30%-40%, אך מי שלא פחות אשם בכל זה אנחנו, הצרכן שלא היה מוכן לשמוע עד לא מזמן על תיבת הילוכים ידנית, או מנועים קטנים וחסכוניים ורמת אבזור בסיסית, אך סבירה ביותר. באירופה כמובן שזה תמיד היה בנמצא ותמיד יכולתם למצאו עבור כל דגם, גרסאות זולות ויקרות בהפרשים המגיעים עד ל-30%-50% בהתאם לרמת האבזור והמנועים.

 

כעת נותר לראות האם הקליאו הידנית תימכר במספרים גבוהים ובתקווה שכן (ישנה גם פיז'ו 206+ ידנית במחיר של 75 אלף ש"ח) נמתין ונראה כיצד יגיבו שאר היבואנים וזה לא סיפור כזה מסובך. לדוגמה, פיאט פונטו איבו, מוצעת כיום במחיר מבצע של 85,990 ש"ח, אך עם רשימת אבזור ארוכה מאוד. תורידו את תוספות האבזור, והנה קבלתם מכונית סופרמיני נוספת במחיר הנמוך מ-80,000 שקלים. מתי המהפכה תגיע גם לתחום המשפחתיות? זו כבר עדיין אופרה אחרת, מקום בו הישראלי מרשה לעצמו עדיין להיות קצת יותר מפונק.

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 7

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.