ספרד הפחיתה את מהירות הנסיעה המרבית המותרת בחוק בכדי להפחית את צריכת הדלק עקב עליית מחירי הנפט.

ספרד מורידה את מהירות הנסיעה לצורך חיסכון בצריכת הדלק

עם המהפכות המתרחשות במזרח התיכון ומחירי הדלק המרימים את ראשם אל מעבר ל-$110 לחבית, ביום שני האחרון (07.03) החליטה ממשלת ספרד, להוריד את מהירות הנסיעה המרבית המותרת מ- 120 קמ"ש ל-110 קמ"ש מה שלפי ממשלת ספרד, יביא לחיסכון של 28.6 מיליון חביות נפט בשווי של 3.2 מיליארד דולר בשנה. פרננדו אלנסו, פעמיים אלוף פורמלה-1 לשעבר, אמר על הנושא "לנהגים יהיה קשה לשמור על ערנות עם מהירות נמוכה שכזו"

 

לא מעט פרמטרים נכנסים למשוואה של צריכת הדלק כאשר חלקם קבועים בתרומתם וחלקם משתנים כגון: הצמיגים, נפח המנוע, טכנולוגיית המנוע, משקל הרכב, צורת הרכב/ הגרר, סגנון הנהיגה ועוד. ידוע הדבר שהתנגדות האוויר עולה בריבוע המהירות לפי נוסחת הגרר, כך שככל שמהירות הנסיעה עולה, חלקו של הגרר בצריכת הדלק עולה משמעותית מול כל שאר הפרמטרים שחלקם קבועים וחלקם משתנים.

 

כמה באמת צריכת הדלק עולה עם המהירות? כמובן שזה שונה בין כל רכב ורכב, אך כלל האצבע מורה על (ביחס לנתון צריכת הדלק המשולבת של הרכב):

  1. נסיעה במהירות של 100 קמ"ש - 6%
  2. נסיעה במהירות של 110 קמ"ש - 16%
  3. נסיעה במהירות של 120 קמ"ש - 23%
  4. נסיעה במהירות של 130 קמ"ש -28%

 

מקרה לדוגמא: בנתונים שנמדדו בפולקסווגן גולף עם מנוע 1.4TSI 160 בנסיעה במהירות קבועה (צריכת דלק משולבת 16.7 ק”מ לליטר):

  1. 100 קמ"ש – צריכת הדלק עמדה על: 15.7 ק"מ לליטר - 5.8% יותר מהצריכה המשולבת.
  2. 110 קמ"ש – צריכת הדלק עמדה על 14.8 ק"מ לליטר – 11% יותר מהצריכה המשולבת.
  3. 130 קמ"ש – צריכת הדלק עמדה על 11.8 ק"מ לליטר - 29% יותר מהצריכה המשולבת.
  4. 160 קמ"ש – צריכת הדלק עמדה על 9.0 ק"מ לליטר - 46% יותר מהצריכה המשולבת.
  5. 200 קמ"ש – צריכת הדלק עמדה על 5.9 ק"מ לליטר – 65% יותר מהצריכה המשולבת.

 

כאן צריך לציין את נושא נפח המנוע והטכנולוגיה. באופן עקרוני, ככל שהמהירות נמוכה יותר, מנוע בעל נפח קטן יותר במיוחד עם טכנולוגיה מתקדמת כמו מנועי ה TSI המשלבים הזרקת דלק ישירה ומגדש טורבו, ייהנו מצריכת דלק נמוכה לעומת מכוניות זהות עם מנועים גדולי נפח. ככל שהמהירות עולה, המצב לרוב משתנה וישנה התכנסות של צריכת הדלק עד כדי שוויון ואף יתרון למנועים החזקים יותר בעלי נפח גדול.

 

גם השינוי בצריכת הדלק ביחס למהירות, משמעותי יותר בעבור מנועים קטני נפח לעומת מנועים גדולי נפח והספק. אם ניקח שוב את הגולף 1.4TSI 160 ונשווה למרצדס C קלאס 180K (מגדש על – צריכת דלק משולבת 14.7 ק”מ ליטר). במהירות של 100 קמ"ש, תצרוך אותה מרצדס ליטר דלק לכל 13.2 ק"מ, אך במהירות של 160 קמ"ש, תצרוך אותה מרצדס ליטר דלק לכל 10.6 ק"מ.

 

מה המהירות האידיאלית? משתנה כמובן בין רכב לרכב ולכל מנוע יש את "הנקודה המתוקה" (כמובן שבאנגלית זה נשמע יותר טוב) בה המנוע פועל בנצילות הגבוהה ביותר ביחד עם מקדם הגרר וההפסדים המכניים וההתנגדות לגלגול. אך באופן כללי, נסיעה באזור ה-80 קמ"ש (+-) בהילוך הגבוהה ביותר, תניב את צריכת הדלק המיטבית בנסיעה במהירות קבועה. במנועים מודרניים מתקדמים עם הזרקת דלק ישירה ושימוש במגדשים, "הנקודה המתוקה" כבר הופכת לפס רחב יותר ויותר.

 

מהלך זה בספרד, מצטרף למהלכים שונים הנעשים בעולם להפחתת זיהום האוויר, בדומה להצעת החוק בלונדון על איסור השארת המנוע במצב פעיל כאשר הרכב עומד בצד הדרך למשל זמן העולה על מספר דקות.

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.