מחר: המכרז הראשון לחידוש רכבת העמק בין חיפה לבית שאן. משרדי התחבורה של ישראל וירדן מתכננים את חיבור המסילות בין שתי המדינות.

קטר הקיטור מספר 10, אחרון הקטרים ששימשו ברכבת העמק צילום-אסף.צ

רכבת העמק המיתולוגית, שקישרה בתחילת המאה שעברה בין חיפה לדמשק, חוזרת. החברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר) תפרסם מחר (יום שני) את המכרז הראשון להקמת מסילת ברזל שתחבר בין חיפה לגשר "שייח חוסין" (נהר הירדן) שבעמק בית שאן ותתחבר בעתיד לאירביד שבירדן.

 

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ החליט להאיץ לפני כשנה את פרויקט רכבת העמק והטיל על החברה הלאומית לדרכים לקדם את המיזם כחלק מתוכנית "נתיבי ישראל". התוכנית, שיזם כץ, נועדה ליצור רשת כבישים ומסילות ברזל מקרית שמונה ונהריה שבצפון ועד משאבי שדה ואילת בדרום, בעלות כוללת של כ-27.5 מיליארד שקלים.

 

מדובר בהקמת מסילה באורך של כ-60 קילומטרים שתשמש להסעת נוסעים ומטענים בין חיפה לעמק בית שאן. הרכבת תצא מחיפה ותעבור דרך נשר, העמקים, יוקנעם, עפולה, הגלבוע ובית שאן. עם השלמת הפרויקט תפעל רכבת נוסעים ומטענים לכל רוחבה של המדינה מגבולה המזרחי ועד לים במערב. מסילת העמק תעבור בחלקה בסמוך לתוואי מסילת העמק ההיסטורית. תוואי המסילה הנוכחי יתפצל מתחנת "לב המפרץ" ליד צומת הצ'ק פוסט, מזרחה ויעבור בגשר מעל שדרות ההסתדרות לכיוון יגור ואזור צומת העמקים (ג'למה). הקו ימשיך לאזור צומת התשבי לאורכו של עמק יזרעאל, עד עפולה ומשם ישירות לבית שאן. בעתיד תמשיך המסילה לגשר "שייח חוסיין" ותתחבר לקו הרכבת של ירדן

 

מפת תוואי המסילה

 

שר התחבורה מסר כי משרדי התחבורה של ישראל וירדן מתכננים מסילת רכבת שתחבר בעתיד את אירביד לאזור בקעת בית שאן. "הירדנים מעוניינים בקידום הפרויקט שיאפשר להם להעביר ברכבת מטעני ייצוא וייבוא ירדנים לאירופה, דרך נמל חיפה", אמר כץ.

 

חיבור ערים כמו נשר, מגדל העמק, עפולה, ובית שאן לרשת המסילות הארצית יקצר משמעותית את זמן ההגעה למרכז הארץ ויעלה משמעותית את ערך הנדל"ן של הערים והישובים שבתוואי הרכבת. "מדובר במהפכה של ממש שתעלה את ערך הנדל"ן של ישובים אלה ותרחיב את אפשרויות המגורים והתעסוקה של התושבים", הוסיף כץ. המכרז הראשון של רכבת העמק שיפורסם מחר כולל מסילת ברזל באורך של שישה וחצי קילומטרים בין כפר ברוך שליד מגדל העמק לנחל עדשים הסמוך לעפולה. במהלך השנה הקרובה יתפרסמו שאר המכרזים של הפרויקט. עלות המיזם נאמדת בכארבעה מיליארד שקלים והוא צפוי להסתיים בעוד כחמש שנים.

 

מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אדריכל שי ברס ציין כי מסילת הרכבת החדשה תיצור מסלול באורך של כ-60 קילומטרים, המיועד לנסיעת רכבות נוסעים ומשא עד למהירות של 160 קמ"ש "השלמתה של מסילת העמק החוצה את המדינה לרוחבה תאפשר תנועה מהירה של נוסעים מבית שאן לחיפה ותנועת מטענים מנמל חיפה תוך צמצום תנועת המשאיות, זיהום אוויר ועומסי תנועה", אמר ברס.

 

יו"ר החברה הלאומית לדרכים, מיכה גולדמן אמר כי החברה פועלת בהתאם ללוחות הזמנים והתקציב של הפרויקט המורכב. "שיתוף הפעולה נמשך כל העת מול נציגי עשרות רשויות ממלכתיות, מוניציפאליות ואחרות, בהן רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל ורשות העתיקות. תוואי הרכבת יכלול הפרדות מפלסיות, חציית עשרות קווי תשתית, קווי מתח עליון של חברת החשמל ותשתיות של חברות דלק ובזק" הוסיף גולדמן.

 

לאורך המסילה יוקמו בשלב הראשון חמש תחנות רכבת מתוך שמונה תחנות המתוכננות על תוואי הקו: תחנה נוספת בלב המפרץ, כפר יהושוע, כפר ברוך, תחנת עפולה, ותחנת בית שאן. בנוסף, יוקמו גשרים באורך כולל של כארבעה קילומטרים ותיכרה מנהרה, באורך קילומטר אחד שתחילתה בתחנת עפולה.

 

שר התחבורה ציין כי הקמת מסילת הרכבת עבור מטענים וחיבורה לנמל חיפה ומרכז הארץ תאפשר לצמצם את תנועת רכבות המשא בקו החוף ולהפחית את תנועת המשאיות בכבישים, ובכך גם להקטין את עומסי התנועה ומעורבותן של המשאיות בתאונות דרכים.

 

ראש המוסד לשעבר אלוף (מיל') מאיר דגן שמונה לאחרונה על ידי השר כץ ליו"ר חברת נמלי ישראל (חנ"י) והממונה על קידום מיזמי תחבורה אזוריים ואסטרטגיים, יוביל את פרויקט רכבת העמק מול השלטונות הירדנים.

 

רכבת העמק היתה שלוחה של הרכבת החיג'אזית, הוקמה בשנת 1905 ונסעה בין חיפה, דרך צמח עד לדמשק בסוריה. במהלך השנים הפכה הרכבת למיתוס בתולדות הישוב היהודי בארץ, בעיקר בשל סיפורים ואגדות שנקשרו אליה. רכבת העמק תרמה לפיתוח העיר חיפה והישובים סביבה ופעלה בהצלחה עד קום המדינה.

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.