מקרה הנדון בימים אלו בבית המשפט בבריטניה, מעלה סימן שאלה ביכולת הרכבים להגן על נוסעים כבדי משקל במקרה של תאונה.

פיגו 107 - האם ישנה מחוייבות לבחון עבור משקלי אדם שונים

ג'ודית אוונס בת ה-56, התנגשה חזיתית באופל אסטרה בעודה נוהגת בפיג'ו 107 במהירות של 50 קמ”ש. ג'ודית נהרגה בתאונה זו, כאשר ציוותי ההצלה ציינו שפגיעותיה היו חמורות מכפי שניתן לצפות מעוצמת תאונה שכזו. נוסעת ה-אסטרה סבלה מברך מרוסקת ופציעות נוספות, אך שרדה את התאונה ללא פגיעות מסכנות חיים.

 

נציגי פיג'ו בריטניה, הוזמנו לדיון על מנת לספק תשובות לתביעה, על העובדה שברכב בעל 4 כוכבי בטיחות הנהגת בכל זאת נהרגה בתאונה לא חמורה. השאלה המרכזית נסבה סביב הנושא הבא: אותה גברת הייתה בעלת משקל עודף ושקלה 102 ק”ג, כאשר מומחים מטעם התביעה סבורים שזו הסיבה שאותה גברת לא שרדה את התאונה. נציגי פיג'ו נשאלו האם הם בוחנים את בטיחות רכביהם עם בובות במשקל גבוהה ושתושבתם הייתה שלא. עוד הוסיף הנציג של פיג'ו שכנראה אותה נהגת ישבה קרוב מידי להגה מה שלא איפשר פעולה תקינה של כרית האוויר.

 

כיום, כל הרכבים בעולם נבדקים באמצעות בובת ריסוק סטנדרטית במשקל של 78 ק"ג, כבר יותר מ-30 שנה. אמנם בשנים האחרונות, מבחני הריסוק האירופאים כוללים משפחה שלמה של בובות ריסוק, שפיתחה GM הנקראותHybrid III המייצגות גבר (הנהג), אישה, ילד בן 10 ותינוק, כאשר כולם ממשפחת ה-50% כלומר שאומרים לייצג את הממוצע של האוכלוסייה. בארה"ב במבחני ה-IIHS או NTSA נבחנים בנוסף עוד שתי בובות. אחת בגובה של 188 ובמשקל 100 ק"ג ובובת אישה בגובה 152 במשקל 30 ק"ג. החוק האירופאי אמנם מחייב את היצרנים למבחני ריסוק עצמאיים, אך הם פחות מחמירים מאלו המבוצעים ע"י ארגון NCAP.

 

ישנן יצרניות רכב, אשר בוחנות באופן עצמאי ונרחב סוגי נהגים שונים כגון חברת וולוו, אך שוב החוק כלל אינו מחייב זאת. הבעיה העיקרית שלצרכן אין אפשרות אמתית לדעת את בטיחות רכבו ביחס לכלל כלי הרכב. גם בתוצאות מבחני ארגון NCAP, אין למעשה סקלה אחידה של דירוג שכן 5 כוכבי בטיחות ברכב סופרמיני לא שווים ל-5 כוכבי בטיחות ברכב סאלון. המבחן עצמו בודק למעשה רק את השרידות של הרכב והנוסעים מול התנגשות ברכב מאותה קטגוריה.

 

השאלה החשובה באמת היא האם אותה גברת הוסיפה את מדד הבטיחות לתוך סל שיקולי הרכישה, כי אם ניקח לדוגמא את רוכשי סוזוקי אלטו, שנמכרת אצלנו כמו לחמניות טריות, בטיחות, לא נמצאת בסל השיקולים של הרוכשים.

תגיות: פיג'ו
ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.