היאריס Hybrid R, היא פלטפורמה להצגתה של מערכת הנעה היברידית מתקדמת למכוניות ספורט בהספק של 420 כ"ס, אשר תשמש בעתיד את דגמי הספורט של טויוטה.

טויוטה יאריס HYBRID R - קונספט למערכת הנעה היברידית למכוניות ספורט

בתערוכת פרנקפורט הקרובה, טויוטה תספק לנו עוד דוגמה לחשיבותו של הספורט המוטורי עבור מחקר ופיתוח של טכנולוגיות הנעה חדשות ובמקרה זה, אנחנו מדברים על טויוטה TS030 HYBRID – המכונית של טויוטה למרוץ 24 השעות של לה מאן – ובפרט על מערכת ההנעה ההיברידית שלה (THS-R) אשר פותחה במיוחד לדגם זה.

 

את אותה מערכת הנעה היברידית, רק בקטן יותר, נפגוש בפרנקפורט בקונספט יאריס Hybrid R. מערכת ההנעה ההיברידית של הקונספט משלבת בין 3 מנועים חשמליים, קבל-על במקום סוללה ומנוע 1.6 ליטר טורבו בנזין.

 

מנוע הטורבו בנזין של הדגם בנפח 1.6 ליטר עם הזרקת דלק ישירה, פותח ע"י מחלקת הספורט של טויוטה (TMG) בהתאם לתקנות ה-FIA ומייצר הספק מרבי של 300 כ"ס. מנוע הבנזין אחראי על הנעת הגלגלים הקדמיים ועושה זאת דרך תיבת 6 הילוכים סיקוונסיאלית. כל אחד מהגלגלים מאחור, משודך למנוע חשמלי בהספק של 60 כ"ס - מנוע שנלקח ישירות מהיאריס ההיברידית החדשה - כך שהספק הכולל עומד על 420 כ"ס.

 

השימוש בקבל-על נפוץ כיום בספורט המוטורי (ולאט לאט גם נכנס לשימוש במערכות עצור/סע כמו במאזדה 6 למשל) בשל צפיפות אנרגיה גבוהה לעומת סוללות ויכולת פריקה/טעינה מהירה משמעותית. הקבל נטען ע"י שני המנועים החשמליים מאחור בזמן בלימה.

 

הקבל פועל בשני מודים שונים – כביש ומסלול. במצב כביש, הקבל יספק מתח חשמלי לזמן של עד 10 שניות והספק המנועים מאחור יעבדו בהספק מוגבל של 40 כ"ס. במצב מסלול, המנועים מאחור יספקו 120 כ"ס למשך של עד 5 שניות.

 

מנוע חשמלי שלישי, גם הוא בהספק של 60 כ"ס, מותקן בין המנוע לתיבת ההילוכים ומתפקד כגנרטור בשני מצבים שונים: בזמן בלימה הוא מטעין את הקבל ובזמן האצה, הוא מספק מתח ישירות לשני המנועים מאחור. המצב השני יתרחש רק כאשר מערכת בקרה תזהה מצב בו המומנט המופעל על אחד הגלגלים הקדמיים גבוהה יותר מהאחיזה של אותו גלגל.

 

למעשה, המנוע השלישי מהווה כסוג מתקדם של של מערכת בקרת אחיזה שבמקום "לסרס" את המנוע ולהגביל את התאוצה, היא ממירה את המומנט העודף כזרם חשמלי אל המנועים מאחור.

 

שני המנועים מאחור, המשמשים גם כגנרטורים לטעינת הקבל בזמן בלימה, משמשים בנוסף כהיגוי ווקטורי (הכוונת מומנט) כאשר כל מנוע ניתן לשליטה בנפרד. כך למשל בסיבוב הדוק ואיטי, המערכת יכולה לבלום את הגלגל הפנימי להאיץ את החיצוני.

 

{gallery}toyota/general2/yaris-hybrid-r-concept-2013{/gallery}

תגיות: טויוטה
ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.