מה זה אומר "לפי נתוני מעבדה" מה באמת בודקים במעבדה ואיך ומדוע רכבים היברידיים רחוקים בתנאי אמת מתוצאות המעבדה

טויוטה פריוס - המציאות שונה מנתוני המעבדה אך עדיין התוצאות מרשימות

 

כולנו הצצנו פעם או פעמיים בקטלוג של רכב זה או אחר. אמנם נתון צריכת הדלק הוא לא הגורם העיקרי בבחירת רכב חדש אך יש לו משקל לא מועט בבחירת גודל הרכב והמנוע. באותו קטלוג ליד כל נתוני צריכת הדלק במצבי הנסיעה השונים ישנה כוכבית קטנה בזו הלשון, “נתוני היצרן לצריכת דלק על פי ממצאי הניסויים שנעשו במעבדה מוסמכת בסימולציה של תנאי נסיעה עירונית ובינעירונית". עקרונית מדינת ישראל משתמש בתקן האירופאי EEC 80/1268 מספר התקנה הזה מציין את התנאים בהם צריכה להתבצע בדיקת צריכת הדלק כגון טמפרטורת סביבה (20 מעלות) לחץ ברומטרי מספר הקילומטרים בכל בדיקה וכו'.כבר משנות ה-70 חויבו היצרנים בבדיקת נתוני צריכת הדלק עת שהתחיל משבר הדלק העולמי עם מדינות אופ"ק

 

גם לאמריקאים יש תקן לנתוני צריכת הדלק הנקרא EPA. התקן האמריקאי הרבה יותר מחמיר וקרוב לתוצאות המציאות. ההבדל העיקרי הוא שבמבחן האמריקאי הרכב נבדק בעוד מספר תנאים כגון טמפרטורות קיצוניות, מהירויות גבוהות והאצות חזקות וכן גם בשימוש במזגן, שנשמע אלמנטרי אך רק לאחרונה הוסיפו את הנתון הזה בניסויי צריכת הדלק.

 

לפני שניכנס לעומק, נעשה השוואה קטנה בין הנתונים האירופאים לאמריקאים. ב.מ.וו 335i 3.0 ליטר 306 כ"ס: תקן אירופאי צריכת דלק משולבת:10.4 ק"מ לליטר, תקן אמריקאי – צריכת דלק משולבת 8.5 ק"מ לליטר. ההבדל הממוצע בין התקן האירופאי לאמריקאי עומד על 20% והוא הרבה יותר קרוב לתוצאות המציאות.

 

איך מתבצע המבחן האמריקאי? הרכב "נוסע" על דינמומטר שמכויל כך שיאפשר לקחת בחשבון את משקל הרכב+180 ק"ג לנוסעים וציוד וכן שיאפשר להוסיף את התנגדות האוויר שא קיימת בתנאי המעבדה. הרכב עובר 5 בדיקות צריכה. כאשר בנסיעה עירונית גם נלקח בחשבון תחילת נסיעה עם מנוע קר והמשך נסיעה עם מנוע חם.

 

נסיעה עירונית: האצות רבות, נסיעה לרוב עד מהירות של 50 קמ"ש, האצות יציאה מהרמזור ובלימה חזקה.

 

תנאי נסיעה לבדיקת צריכת דלק עירונית

 

 

נסיעה בינעירונית: רוב הנסיעה מתבצעת במהירות ממוצעת הקרובה ל-80 קמ"ש אך לא במהירות קבוע!.

 

תנאי נסיעה לבדיקת צריכת דלק בינעירונית

 

 

נסיעה במהירות גבוהה: נועדה לתאר מצב של נסיעה בכביש מהיר יחסית אך עם ריבוי צמתים, דומה למשל לכניסה לעיר חיפה.

 

תנאי נסיעה לבדיקת צריכת דלק בנסיעה מהירה

 

 

נסיעה עם מיזוג: נסיעה חצי עירונית וחצי בין עירונית בכדי שתספק את ההבדל הממוצע בנסיעה עם מזגן פועל.

 

תנאי נסיעה לבדיקת צריכת דלק עם מיזוג אוויר פועל

 

 

נסיעה בטמפרטורות נמוכות: נסיעה בתנאי טמפרטורת סביבה של -7 מעלות.

 

תנאי נסיעה לבדיקת צריכת דלק בתנאי קור

 

הנתונים הכלליים של הבדיקה


הנתונים הכלליים של מבחני צריכת הדלק

 

 

את צינור הפליטה מחברים למערכת מדידה, המודדת את כמות גזי הפליטה ולפי זה מחשבת את צריכת הדלק. אמנם שיטה זו אכן מדויקת יותר ממדידה ישירה של כמות הדלק בעיקר כדי ליצור אחידות בבדיקות אך שיטה זו אינה טובה למנועים היברידיים בעיקר מהתצורה של טויוטה שכן שם יש זמנים בהן מנוע הבנזין כלל לא פועל ונרשמת צריכת דלק אפס.

 

זו הסיבה שלפי מבדקי המעבדה באירופה עדיין רשומה צריכת הדלק של הטויוטה פריוס לפי המבחן האירופאי כ-25.4 ק"מ לליטר מה שרחוק בכ-20% ממבחן המציאות. במבחן האמריקאי צריכת הדלק המפורסמת EPA מורידים כ-10% מתוצאות המעבדה לצריכת דלק עירונית וכ-20% לצריכת הדלק הבינעירונית. לפי EPA, צריכת הדלק המשולבת של הפריוס היא 21.2 ק"מ לליטר (פריוס החדשה עם מנוע ה-1.8 ליטר). נתון זה עודכן ע"י EPA ב-2008, שנה בה נעשו שינויים בתקן לבדיקת צריכת הדלק. לפני כן גם EPA הציגה נתון צריכת דלק הדומה לזה האירופאי.

 

אך גם נתון זה אופטימי. ל-EPA "הסוכנות להגנה סביבתית”, צי רכבים לעובדים המבוסס כולו על רכבים היברידיים. צי הרכב שלה הכולל גם את הפריוס הציג צריכה ממוצעת של 19 ק"מ לליטר לפריוס (19.4 ק”מ לליטר להונדה אינסייט). זה לא רע לכשעצמו אך הבדל של 6.4 ק"מ לליטר בין המציאות לתקן האירופאי זה אינו דבר של מה בכך. היתרון של רכבים היברידיים מתבטא בעיקר בנסיעה עירונית כך שלהציג צריכה משולבת לרכב היברידי, לא ממש נכון לעשות.

 

אם צריכת דלק חשובה לכם, מומלץ לבדוק את הנתונים לפי ה-EPA ולהוריד עד 10% כך תקבלו את צריכת הדלק היותר מציאותית שאתם צפויים לקבל. אם אתם עקשנים אכן ניתן להגיע קרוב לתוצאות המעבדה ואף יותר טוב מכך, אך הצפירות והעצבים של הנהגים מאחוריכם הן על אחריותכם בלבד.

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.