סובארו B3 XV, היא נסיון של סובארו לקבל חתיכה מעוגת חגיגות הקרוסאובר העולמית באמצעות קוסמטיקה וקצת שיפורים ל-B3 המוכרת.

סובארו B3 XV 2011

 

סובארו B3 XV גרמה לי לאורך כל המבחן את התחושה של ללכת בלי ולהרגיש עם. את התפקיד של ה"בלי”, מילאו בעיקר חוסרו של מנוע חזק יותר וזוויות גלגול לא מתונות, ואילו את תפקיד ה-”עם", סיפקה מצד אחד ה-B3 XV עלייה תקראו בהמשך ומהצד השני, סיפקו נהגים אחרים על הכביש שלמראה ה-XV או שסרו לנתי הימני או שטעו לחשוב שיש לה את הגנים של משפחת ה-STI ודאגו להדהיר את הסוסים החזקים שלהם לפני.

 

תכף נחזר ל-בלי וה-עם. בינתיים נשאל למה נולדה בכלל ה-B3 XV?, זו נולדה פשוט כי לסובארו אין שום קורסאובר זול בהיצע וכל זאת כשלמעשה, סובארו היא ממציאת הקטגוריה עוד לפני שבכלל מישהו הגה את המילה קרוסאובר. לסובארו תמיד היה סוג של קרוסאובר אמתי, כזה בלי פוזה ולא מתחנף, אך שיודע לעשות את העבודה כפי שרק סובארו יודעת לעשות וכל בן קיבוץ או בדווי בנגב, מעריץ עד היום. אז עכשיו גם סובארו מנסה להצטרף למשחק עם ה- B3 XV.

 

לובשים את חליפת ה- XV

סובארו לא עבדה קשה מידי בכדי להוליד את ה- B3 XV. המתכון די פשוט: לוקחים B3 עם מנוע 2.0 ליטר והנעה כפולה, על הגג מתקינים גגון מושחר ועבה, מוסיפים גריל חדש (ומתאים הרבה יותר), חישוקי "16 בעיצוב מיוחד ופגוש קדמי אגרסיבי בעיצובו. מאחור, מוסיפים ספוילר הקיפי סביב חלון דלת תא המטען, בתחתית הפגוש נוסף דיפיוזר ענק והאגזוז מצופה ניקל. מהצד תוספת של פלסטיק כהה להשלמת מראה רכב הפנאי. התוצאה הסופית מוצלחת, אך לטעמנו, ה- B3 XV נראית יותר ספורטיבי מאשר רכב פנאי ולא בדיוק עונה על הצרכים של קהל הקרוסאוברים בעיקר בתחום הגובה.

 

כניסה אל תא הנוסעים, תחשוף אתכם לעיצוב המוכר מה-B3, עם שדרוג של בד הריפוד המגיע בשני צבעים המצעירים את תא הנוסעים. איכות החומרים טובה ואיכות ההרכבה עוד יותר כאשר הכל מרגיש מוצק ולכל אורך המבחן, כמעט ולא נשמע ציוץ מתא הנוסעים. המושב האחורי מרווח ביותר ומן המרווחים בקטגוריה וגם גבוהי קומה ירגישו בנוח עם מקום לרגליים ובסיס מושב רחב למדי, רק שכל המרווח הזה “גנב" לתא המטען את כל הנפח והוא פשוט זעיר בגודלו, גם בשל הגלגל החלופי בגודל מלא הנמצא ברצפת תא המטען. לפחות ניתן לקפל את המושבים בקלות ולקבל נפח הטענה סביר יותר.

שדרוג חיצוני מוצלח ל-B3, מבפנים למעט המושבים זו אותה B3 מוכרת

את החבילה המשודרגת משלימה רשימת האבזור הנדיבה, שם תמצאו חלון גג נפתח חשמלית, מערכת שמע עם שליטה מלאה מגלגל ההגה וכניסות USB+AUX, בקרת אקלים, בקרת שיוט ודיבורית B.T מובנת עם תפעול קולי, לא פחות מ-8 מחזיקי כוסות ואת הרשימה סוגרים מושבי ספורט דמויי "באקט" שאמנם נראים טוב ונוחים במידה סבירה, אך לא מספקים תמיכה צדית טובה כפי שהם נראים, הם פשוט רחבים מידי.

 

לא רק הקוסמטיקה והאבזור מבדילים את ה- XV מה- B3 הרגילה. סובארו התקינה מוט מייצב אחורי עבה יותר שנועד להקטין את זוויות הגלגול והבולמים מלפנים ומאחור הוקשחו.

 

להרגיש עם

כבר עם הקילומטרים הראשונים של הדרך דרומה, מרגישה סובארו B3 XV כמכונית מאוד בוגרת, הן בתחושה והן בהתנהלות שלה על הכביש. היא מרגישה יציבה וחסונה, ההיגוי טוב וההגה בעל משקל נכון ומספק משוב על מה שקורה שם מלפנים גם אם הוא לא הכי מדויק או מהיר במיוחד.

 

התחושה הזו מתקבלת בעיקר בזכות המתלים שאמנם מכוילים על הצד הקשיח, אך כמו כל מערך מתלים משובח, הם יודעים לטפל בכל סוגי השיבושים בלי דרמות ולספק נוחות נסיעה טובה. אל המתלים, תוסיפו את ההנעה הכפולה והנה ה- B3 XV מספקת לכם את התחושה שיש בידכם מכונת ראלי לתקיפת פניות.

 

 

ללכת בלי

מיקום ההגה נמוך מידי עבור נהגים מעל 1.75 מטרנקודת החולשה הראשונה מתגלת כבר עם הכניסה אל מושב הנהג. כמו ב- B3, גם ב- XV בלתי אפשרי למצוא תנוחה לנהיגה של ממש עבור גבוהי קומה. גם אם תכוונו את מושב הנהג למצב הנמוך ביותר, ההגה פשוט לא מתכוון מספיק לגובה ונמצא נמוך מידי מול הבטן שלי ולא מול בית החזה כפי שצריך להיות. נקודה נוספת אלו הבלמים, שלא מספקים עצמה מספקת והדוושה ספוגית ובעלת מהלך ארוך מידי (רכב המבחן עבר התעללות בלמים קשה, כך שיתכן וזו הסיבה).

 

מנוע הבוקסר מלפנים בנפח 2.0 ליטר מספק 150 כ"ס, שזה לא הרבה אך גם לא מעט. הקוץ נעוץ בשילוב המנוע עם תיבת ההילוכים אוטומטית בת 4 יחסי העברה בלבד. יחסי ההעברה ארוכים לחיסכון בדלק ובנוסף היא פשוט איטית מאוד בתגובותיה במצב הרגיל וסבירה בלבד במצב הספורט (וגם בידני). השילוב הזה לא ממש מאפשר לנצל היטב את הסוסים מלפנים. לא בכדי, התיבה הידנית מקזזת לא פחות מ-2 שניות במאיץ ל-100 קמ"ש ל-9.6 שניות ומוסיפה עוד 14 קמ"ש למהירות המרבית (196 קמ"ש לידנית לעומת 182 קמ"ש).

 

הגיר הידני אף מוסיף הילוך כוח ודיפרנציאל מוגבל החלקה LSD, כך שעם הגבהת מתלים קלה (כפי שה-XV משווקת באוסטרליה), תקבלו רכב שבילים ללא מתחרים.

 

לשילוב המנוע ותיבת ההילוכים נוספת זווית הגלגול הלא מתונה, שלא מעודדת את ניצול היכולות הטרומיות הגבוהות של ה- B3 XV. פשוט אין לה TURN IN כמצופה מהבולמים המוקשחים והמוט המייצב העבה יותר ואתה פשוט נאלץ לזרוק אותה לפניה ולא לבחור קו פניה מדויק.

 

סובארו B3 XV למרות ש-B3 XV לא הכי מהנה לנהיגה בפיתולים, היכולות גבוהות וניתן פשוט לזרוק אותה אל תוך הסיבוב ובדיוק היכן שכל קרוסאובר אחר יאבד את עצמו (בעצם גם לא מעט מכוניות אחרות) ומערכת בקרת היציבות תבקש בנימוס להאט את הקצב, ה- B3 XV, פשוט תשתמש בהנעה הכפולה שלה ותמשוך אותך בלי דרמות אל הסיבוב הבא.

 

 

 

סיכום מבחן

זה שנשמע שיש לי לא מעט ביקורת על ה- XV, אך זה לא כי ה- B3 XV לא מכונית טובה, בדיוק ההפך הוא הנכון. יש לה שלדה מצוינת, כיול מתלים בוגר, תא נוסעים מרווח עם אבזור נדיב ובעיקר, שילוב המראה החיצוני עם התחושה שהיא מספקת לאחוז בהגה, ה- XV גורמת לך לצפות ממנה ליותר ולדעת שעם עוד קצת שיפור, היא הייתה יכולה להיות מאוד מהנה לא רק ליום יום אלא גם לכבישי סוף השבוע וכפי שכבר נכתב, הגרסה הידנית תפצה על מחצית מהביקורת וגם תחסוך לכם 2000 ש"ח.

 

זה עיקר סיפורה של סובארו B3 XV. מכונית טובה עם מראה מוצלח אך ממש לא כמו קרוסאובר רגיל, פשוט יש בה משהוא אחר. סיימתי את המבחן עם תחושת החמצה קלה, אבל אתם יודעים מה, אולי זה יותר בגללי והציפיות שהיא מייצרת ופחות בגללה.

 

לאחר נסיעת המבחן, מצאתי את עצמי תוהה מדוע בעצם סובארו לא מצליחה להמריא במכירות בישראל, למרות שכחבילה כוללת היא נמצאת בין הטובות ביותר בכל קטגוריה בה היא מתחרה. יכול להיות שזה הסמל מלפנים והעונש על כך שהייתה רבת מכר בעבר, אבל כבר עברו יותר מ-20 שנה מאז, כך שלאור תגובות הנהגים למראה ה- XV בכביש, המסקנה המתבקשת והדי ברורה לעין היא פשוט כי סובארו לא מייצרת רכבים יפים עם מקדם תדמית של פוזה, כן במאה ה-21 זה מה שמוכר, תראו איך ניסאן ג'וק נמכר כמו לחמניות טריות, כמעט מבלי שאף אחד מהרוכשים נהג עליו.

 

אפשר גם להביט קצת לאחור ולהיזכר בהצלחה שהייתה ל-B4 הקודמת מול זו הנוכחית שלמרות שהיא טובה ממנה בכל מדד, העיצוב הוא זה שמונע מה-B4 החדשה את אותה מידה של הצלחה. אבל כל זאת עתיד להיגמר בקרוב, עם הצגתה של ה- B3 האמריקאית בעוד מספר חודשים שתחל עידן חדש בסובארו של רכבים מעוצבים היטב עם האיכות והאמינות המוכרת.

סובארו B3 XV 2011 אוטו' - 143,900 ש"ח
מנוע בוקסר אופקי סמטרי 4 צילינדרים
נפח 1,994 סמ"ק
הספק 150 כ"ס ב-6400 סל"ד
מומנט 20 קג"מ ב-3200 סל"ד
0-100 קמ"ש 11.6 שניות
מהירות מרבית 182 קמ"ש
הנעה כפולה סימטרית
תיבת הילוכים אוטומטית 4 הילוכים
תצורת מרכב האצ'בק 5 דלתות/ 5 מושבים
אורך/רוחב/גובה 4,430 מ"מ/1,770 מ"מ/1,520 מ"מ
בסיס גלגלים 2,620 מ"מ
צמיגים 205/55 R16
משקל 1,405 ק"ג
צריכת דלק (יצרן) 11.9 ק"מ לליטר
צריכת דלק מבחן 9.4 ק"מ לליטר
מבחני ריסוק (NCAP) B3 עם 4 כריות אוויר - 4 כוכבים
בטיחות 6 כריות אוויר EBD + ABS + VDC +TSC

subaru-b3-xv-2011_00
subaru-b3-xv-2011_00
subaru-b3-xv-2011_01
subaru-b3-xv-2011_01
subaru-b3-xv-2011_02
subaru-b3-xv-2011_02
subaru-b3-xv-2011_03
subaru-b3-xv-2011_03
subaru-b3-xv-2011_04
subaru-b3-xv-2011_04
subaru-b3-xv-2011_05
subaru-b3-xv-2011_05
subaru-b3-xv-2011_06
subaru-b3-xv-2011_06
subaru-b3-xv-2011_07
subaru-b3-xv-2011_07
subaru-b3-xv-2011_08
subaru-b3-xv-2011_08
subaru-b3-xv-2011_09
subaru-b3-xv-2011_09
subaru-b3-xv-2011_10
subaru-b3-xv-2011_10
subaru-b3-xv-2011_11
subaru-b3-xv-2011_11
subaru-b3-xv-2011_12
subaru-b3-xv-2011_12
subaru-b3-xv-2011_13
subaru-b3-xv-2011_13
subaru-b3-xv-2011_14
subaru-b3-xv-2011_14
subaru-b3-xv-2011_15
subaru-b3-xv-2011_15
subaru-b3-xv-2011_16
subaru-b3-xv-2011_16
subaru-b3-xv-2011_17
subaru-b3-xv-2011_17
subaru-b3-xv-2011_18
subaru-b3-xv-2011_18
subaru-b3-xv-2011_19
subaru-b3-xv-2011_19
subaru-b3-xv-2011_20
subaru-b3-xv-2011_20
subaru-b3-xv-2011_21
subaru-b3-xv-2011_21
subaru-b3-xv-2011_22
subaru-b3-xv-2011_22
subaru-b3-xv-2011_23
subaru-b3-xv-2011_23
subaru-b3-xv-2011_24
subaru-b3-xv-2011_24

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 2

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.