טוב שמן טוב – כל מה שצריך לדעת על שמן מנוע

צריכים למלא שמן ברכב? עושים  בקרוב טיפול שנתי לאוטו? הנה כל מה שחשוב לדעת לפני שבוחרים שמן מנוע. בשיתוף ליקווי מולי.

שמן לקיווי מולי liqui moly
כל מה שצריך לדעת על שמן מנוע - בשיתוף שמני Liqui Moly.

פעם היה הרבה יותר קל לבחור שמן מנוע מתאים. כל מה שהיה צריך לדעת זה את הצמיגות של השמן (10W40 או 20W50) וזהו, כמעט כל שמן התאים לכל מכונית. אבל בעשור האחרון, ובעיקר מאז שנכנסו לתוקפן תקנות זיהום האוויר המחמירות של היורו 5 והיורו 6, יצרני הרכב כבר לא מסתפקים בצמיגות השמן ובתקני השמן הכלליים. כדי להבטיח התאמה מרבית של השמן למנוע דורשים היצרנים תכונות נוספות, אשר מבטיחות פירוק יעיל של פיח או לכלוך וזרימה טובה יותר של השמן אל מוקדי החיכוך במנוע. אלו יבטיחו חיי מנוע ארוכים ונטולי תקלות.


ישנם כמה פרמטרים אותם יש לבדוק לפני שמוסיפים שמן למנוע. כל הפרמטרים מופיעים על התווית שבגב אריזת השמן ויש לוודא את התאמתם לדגם הרכב שלכם לפני השימוש בשמן. ניתן גם להשתמש באתרי התאמת שמן לפי דגם הרכב, אך יש לשים לב שהם מתאימים לדגמי הרכב הנמכרים בישראל, כמו האתר הזה:

לחץ כאן למציאת ורכישת השמן המתאים לרכבך

 

לחילופין, אתם מוזמנים לפנות אלינו ונשמח לעזור לכם להתאים שמן לרכב:

 

צמיגות השמן:

מהירות השימון תלויה בצמיגות השמן. ככל שהצמיגות נמוכה יותר, תהליך השימור מהיר יותר וכך מידת החיכוך קטנה יותר, צריכת הדלק קטנה יותר, הבלאי יורד ואורך חיי המנוע גדל. התאמת סוג שמן לצרכי המנוע מאפשרת התנעה קלה, שימון טוב יותר במנוע קר, הגנה מקסימלית של שטחי החיכוך, עמידות בטמפרטורות גבוהות וכן צריכת שמן ודלק נמוכה.


שמן המנוע מוגדר על ידי איגוד מהנדסי הרכב לפי דרגת הצמיגות. דרגת הצמיגות מתחלקת לשני חלקים:
1) עמידות השמן בחורף, המצוינת על ידי האות W, עם דרגות כמו 0W, 5W, 10W, 20W וכו'.
2) עמידות השמן בטמפרטורות גבוהות, המצוינת על ידי המספרים שמופיעים אחרי ה-W, כמו 20, 40, 50, 60 וכו'.


כך למשל לשמן עם דרגת צמיגות נמוכה 0W-XX לוקח 2.8 שניות לשמן את כל חלקי המנוע בטמפרטורה של 0 מעלות, לעומת שמן 15W-XX, לו לוקח 48 שניות לבצע את אותה הפעולה.

 

סוגי השמן:

שמני מנוע מינארליים – אלו הם השמנים הרגילים והזולים ביותר. עם זאת, הם מוגבלים ביכולת הביצוע שלהם וביכולת שלהם לעמוד בתקנים הנדרשים במנועים מודרניים. שמנים אלו מגיעים בצמיגות גבוהה יחסית (10W40, 15W40 או 20W50) ולכן לא מתאימים למנועים חדישים, בהם תפוקת המנוע גבוהה ויש צורך בשמן עם צמיגות נמוכה.


שמני מנוע בטכנולוגיה סינטטית – אלו שמנים מינראליים שעברו עיבוד נוסף כדי להתאים לצרכי המנוע. שמנים אלו מתאימים לעבודה במנועים חדשים ועומדים בדרישות הגבוהות הנדרשים כיום ברכבים החדשים.


שמני מנוע סינטטיים מלאים – שמנים אלו הפכו למקובלים במנועים עתירי הטכנולוגיה של ימינו. הם מסוגלים לשמור על אורך חיים גדול ובכך להאריך את המרווח שבין הטיפולים, גם בתנאי עבודה קשים. אם זאת קיימת כיום מגמה להחלפת השמן הסינטטי המלא בשמן בטכנולוגיה סינטטית.
שמן מנוע דיזל – שמן שמיועד לטפל בעומסי פיח גבוהים הנפוצים במנועי דיזל. בכך מאפשר השמן להמשיך להשתמש ברכב עד למועד החלפת השמנים הבא, בבטחה שחלקיקי הפיח נאספים ומפורקים על ידי השמן.


שמני עומס כבד (HD) – אלו שמנים שכוללים מספר רב של תוספים אשר מקנים לשמן את התכונות הרצויות. התוספים הם חומרים כימיים המוספים לשמן על מנת לשמור על תכונותיו לאורך זמן או על מנת להוסיף לו תכונות חדשות. למשל – תוספי טיהור המנקים את המנוע, תוספים מונעי שחיקה, נוגדי חמצון המונעים את התחמצנות השמן ועוד.

 

 

תקני השמן:

בדיקת והגדרת ביצועי שמן המנוע מתבצעת בשיטת הרצות מנוע שונות. הסיווגים הנפוצים בעולם הם אלו של מכון הנפט האמריקאי (API), ארגון הנפט האירופאי (ACEA) והמפרטים הספציפיים של יצרני הרכב השונים. התקנים של מכון הנפט האמריקאי רלוונטיים בעיקר לרכבים שנמכרים בארצות הברית ולתנאי הפעולה שם. הסיווג הגבוה ביותר של המכון האמריקאי הוא API-SN לשמן מנוע בנזין או API-CJ-4 לשמן מנוע דיזל. ישנם גם דרגות נמוכות יותר כמו API-SJ, API-SL ועוד, הרלוונטיים בעיקר לרכבים ישנים יותר.

 

באירופה מוגדרים רוב השמנים על פי ארגון ה-ACEA, שמסווג את שמני המנוע לארבע קבוצות – ACEA-A לרכבי בנזין, ACEA-B לרכבי דיזל, ACEA-C למסחריות דיזל קלות ו-ACEA-E לרכב כבד. האותיות מלוות במספרים. לדוגמא 1,2,3,4 לרכבי נוסעים ו-5,6,7,9 לרכבים מסחריים. אם זאת חשוב לציין שמספר גבוה יותר לא מציין איכות גבוהה יותר.

 

בנוסף לתקנים האירופאיים הכללים מגדירים יצרני רכב אירופאיים רבים תקנים נוספים, שנועדו לטפל בבעיות מסוימות שיש למנועים שלהם. השמנים שעומדים בתקנים הללו כוללים תכונות נוספות, מעבר לאלו שמצוינות בתקני השמן הכללים, כמו למשל פתרון של בעיות חיכוך או מרווח טיפולים ארוך. ברגע שהשמן נבדק ונמצא שהוא עומד בתקני היצרן, אותו שמן מאושר על ידי יצרן הרכב הן שמית והן לתקופה מסוימת. רק אז רשאי יצרן השמן לציין את שם התקן על גבי אריזת המוצר.

 

לצערנו הרב נושא רישום תקני השמנים על גבי הגלון אינו מעוגן בחוק ולכן מומלץ לרכוש שמן מספק מוכר שניתן לסמוך עליו ומיצרן שמנים מכובד. ליקווי מולי הינה יצרנית שמנים ותיקה מגרמניה הקיימת בשוק מזה כ-60 שנה, לליקווי מולינתח השוק הגדול ביותר בגרמניה. כל השמנים של ליקווי מולי עומדים בתקנים המחמירים ביותר, כפי שנקבעו על ידי ארגוני הנפט והיצרנים השונים באירופה ובארה"ב.

 

רוצים לדעת איזה שמן של ליקווי מולי הכי טוב לרכב שלכם? היכנסו לקטלוג השמנים, בחרו את דגם הרכב שלכם וצאו לדרך:

לחץ כאן למציאת ורכישת השמן המתאים לרכבך


או צרו איתנו קשר ונשמח לעזור לכם את השמן שישמור הכי טוב על הרכב שלכם:

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
הוספת תגובה

תגובות (14)

  • מהנדס שמנים

    חשוב לבדוק שהשמן מאושר על ידי יצ**** הרכב ולא "תואם למבחן/תקן יצ**** הרכב" כמו מרבית השמנים בארץ. יצרני שמנים העומדים במפרט היצ**** הינם בד"כ בבעלות החב' הגדולות כמו Castrol,Exxon, Total

    כתובת URL מקוצרת:
  • נחי

    וולוולין שמנים מס 1 בעולם אל תגלו זה סוד

    כתובת URL מקוצרת:
  • דוד

    אני מייצג את liqui mily בישראל ורציתי לחדד את הנושא של ההבדל בין סינטטי מלא לטכנולוגיית סינטטי:
    ראשית חשוב לציין שרק בשמנים תוצרת גרמניה תוכלו למצוא את ההגדרה טכנולוגייה סנטטי ביתר המדינות שמן בטכנולוגיית סנטטי מוגדר כסנטטי מלא:
    ההבדל בשמן טכנולגייה סנטטי הוא יכולת הגזירה של מולקונלות השמן, תוכנה הדרושה למנועים עם מרווחים צרים לדוגמה תקן 504/507 של פולקסווגן.

    כתובת URL מקוצרת:
  • אודי

    בכתבה יש דברים נכונים אבל גם טעויות. לדוגמה שמן בעל צמיגות נמוכה הוא טוב ומצוין לארצות קרות ולהתחלת הנסיעה
    אבל הוא ממש אסון במקומות חמים כמו אילת.
    תכלס, צודק אחד מהמגיבים שכתב שצריך להיצמד להוראות יצ****. בנוסף אם יהיו בעיות במנוע אז הקונה מכוסה כי הוא עבד "לפי הוראות יצ****"

    כתובת URL מקוצרת:
  • אלירן

    אני משתמש שנים בשמן של ליקווי מולי, הוא אחלה!

    כתובת URL מקוצרת:
  • עוזי

    כתבה מצוינת ! עזרה לי למצוא את השמן המתאים

    כתובת URL מקוצרת:
  • יגאל זלצר

    חבל שלא מצויין שמדובר בכתבה פרסומית הממומנת על ידי ליקוי מולי

    כתובת URL מקוצרת:
  • מתן

    חשוב לציין שאת בחירת השמן יש לעשות לפי הוראות יצ**** ב ל ב ד !!!
    חוץ מזה כתבה נחמדה מאוד.

    כתובת URL מקוצרת:
  • אלירן

    הקטע הכי מצחיק זה שלליקוימולי אין שמן סינטטי מלא בארץ. .. היבואן אומר שכן. על האריזה רשום טכנולוגיה סינטטית. .

    כתובת URL מקוצרת:
  • לא פראייר

    אלירן

    באמת , שימו לב שבכתבה טוענים שיש מגמה בעולם לעבור מסינטטי מלא ל"טכנולוגיה" סינטית.
    זה בגלל שכל השמנים של לקווי מולי הם "טכנולוגיה" סינטטית ולא סינטטי מלא. הם שנים דוחפים את המוצרים שלהם בתחפושת של כאילו סינטטי והרבה קונים בטעות גי לא שמים לב להבדל. כל המוכרים טוענים בתוקף שזה באמת סינטטי מלא.
    קנו שמן של KIXX . סינטטי מלא במחיר זול.

    כתובת URL מקוצרת:
  • שגיאות כתיב!!!

    לא פראייר

    עם כל הכבוד לשמן מנוע..... אבל קודם כל תעברו על השגיאות כתיב... עם נכתב באות ע ולא אם באות א!!!
    (שמני מנוע סינטטיים מלאים – שמנים אלו הפכו למקובלים במנועים עתירי הטכנולוגיה של ימינו. הם מסוגלים לשמור על אורך חיים גדול ובכך להאריך את המרווח שבין הטיפולים, גם בתנאי עבודה קשים.
    *******************אם**************
    זאת קיימת כיום מגמה להחלפת השמן הסינטטי המלא בשמן בטכנולוגיה סינטטית.
    שמן מנוע דיזל – שמן שמיועד לטפל בעומסי פיח גבוהים הנפוצים במנועי דיזל. בכך מאפשר השמן להמשיך להשתמש ברכב עד למועד החלפת השמנים הבא, בבטחה שחלקיקי הפיח נאספים ומפורקים על ידי השמן.
    פעמיים אותה שגיאה!!!

    כתובת URL מקוצרת:
  • דן

    זה סיפור על שמן מנוע, ולא הסבר על שמן מנוע !!!

    כתובת URL מקוצרת:
  • יוסי רוזנפלד

    חבל שהכתבה על שמן ובקישור אין אפשרות לראות את סוג השמן ע"פ סוג הרכב, אלא רק את יתר הנוזלים.

    כתובת URL מקוצרת:
  • לוי

    כתבה יפה . חבל שהלינק לא ידידותי למשתמש.

    כתובת URL מקוצרת: