מאזדה MX-30
מאזדה פותחת את חגיגות ה-100 למותג.
מאזדה MX-30
מאזדה פותחת את חגיגות ה-100 למותג.

במסגרת חגיגות 100 שנה למאזדה, החברה צפויה להציג במהלך השנה מספר חידושים שיצעידו את החברה ל-100 השנים הבאות.

 

אתמול, ה-30.01.2020, ציינו במאזדה 100 שנים להיווסדה של בטקס שנערך במטה החברה בהירושימה, טקס שפותח רשימה של אירועים אותם תערוך החברה במהלך השנה, האירוע הראשון יערך במסגרת תערוכת ז'נבה בחודש מרץ הקרוב.

מאזדה החלה את דרכה בשנת 1920 כחברה לייצור שעם אך כבר שנה לאחר מכן הפכה לחברה לייצור כלי עבודה. הפעם הראשונה בה נעשה שימוש בשם מאזדה היה בשנת 1931, אז החברה הציגה תלת אופן ממונע להובלת סחורות שזכה לכינוי "Mazda-Go". כמו יצרנים אחרים רבים, במהלך מלחמת העולם השנייה מפעל החברה הוסב לייצור כלי נשק. רק בשנת 1984 שינתה החברה את שמה באופן רשמי למאזדה.

 

מאזדה-גו
מאזדה-גו - כלי הרכב המנועי הראשון של מאזדה

את מכונית הנוסעים הראשונה שלה, מאזדה R360, מאזדה הציגה רק בשנת 1960. מאזדה R360 הייתה מכונית עירונית יפנית (Kei) דו מושבית באורך מזערי של 2.98 מטר, רוחב של 1.29 מטר ומנוע 356 סמ"ק. אבל עם כל הכבוד ל-R360 כמכונית הראשונה של המותג, המכונית החשובה והרצינית ביותר של המותג, זו שלמעשה אחראית על הפילוסופיה של המותג עד היום, בין אם זה הזום זום או לעשות דברים אחרת, היא מאזדה קוסמו ספורט (Cosmo Sport) שהוצגה בשנת 1967.

 

מאזדה קוסמו ספורט
מאזדה קוסמו ספורט - הרוח מאחורי הפילוסופיה של מאזדה עד היום

הקוסמו ספורט הייתה מכונית ספורט דו מושבית ששימה כספינת הדגל של המותג, סוג של מכונית הילה. הייחוד בעיקר בדגם היה השימוש במנוע ונקל (רוטורי) בנפח של 982 סמ"ק ובהספק גבוה מאוד של 110 כ"ס - ביחס לנפח באותה התקופה. את הקוסמו מאזדה פיתחה בהשראת NSU ממנה מאזדה רכשה את הרישיון לפיתוח המנוע כאמצעי להשיג ייחוד בשוק הרכב היפני. NSU דרך אגב, נרכשה ע"י קבוצת פולקסווגן בשנת 1969, אוחדה עם Auto Union שנרכשה קצת קודם לכן מידי דיימלר-בנץ והחברה המאוחדת הפכה למה שאנחנו מכירים כיום כאאודי.

 

מאזדה RX-7
מאזדה RX-7 דור אחרון

המהלך הזה הותיר למעשה את מאזדה כיצרן הרכב היחיד שעושה שימוש במנוע רוטורי, מנוע אשר שימש את מאזדה במשך שנים רבות עבור דגמי הספורט של המותג, כולל RX-7 המיתולוגית ו-RX-8 שהייתה האחרונה לעשות שימוש במנוע ונקל כאשר הופסק הייצור של הדגם בשנת 2012. מאז, מאזדה רמזה לנו שוב ושוב על רצונה להציג רכב ספורט עם מנוע ונקל, אך בשורה התחתונה עד היום זה לא קרה וכנראה, שגם לעולם לא יקרה. מאזדה שנת 1969, מאזדה מכרה מעל ל-2 מיליון מנועים בתצורת ונקל.

 

מאזדה MX-5
מאזדה MX-5 דור ראשון (NA).

אי אפשר לדבר על מאזדה מבלי להזכיר כמובן את הרודסטר המיתולוגית MX-5 (מיאטה) שהיא גם הרודסטר הנמכרת ביותר בהיסטוריה (מעל למיליון יחידות) וסביר להניח שתחזיק בתואר הזה לעוד עשרות שנים לפחות. מכוניות רודסטר היו לב ליבה של תעשיית הרכב הבריטית המפוארת של שנות 50 עד ה-70, מאזדה הביאה בשנת 1989 את הרודסטר אל העידן המודרני ועשתה את באופן המוצלח והנכון ביותר האפשרי, לא רק בגלל העיצוב או התכנון הנכון והמוקפד שיצר רכב עם התנהגות כביש שהיא כיף אחד גדול, אלא גם כי היא השכילה לייצר דגם עבור שוק הרכב העממי בניגוד לשאר דגמי הרודסטר שלרוב היו יקרים ויוקרתיים או סתם גרסה פתוחה ודו מושבית לדגם קופה גדול וכבד. מי שזוכר, היו גם MX-3 ואף MX-6 שניסו לרכב על ההצלחה של ה-MX-5 אך בפועל דגמים אלו לא התקרבו להצלחה של ה-MX-5.

 

מאזדה VISION קונספט
למאזדה יש תוכניות לשוק היוקרה, אך לא יהיה פשוט לממש אותן.

בתערוכת ז'נבה הקרובה מאזדה תציג את הרכב החשמלי הראשון שלה, מאזדה MX-30, כדגם שייקח את המותג אל 100 השנים הבאות. בתא הנוסעים של הדגם נמצא אלמנט עיצוב עשוי שעם כמחוות הוקרה לראשית דרכה של החברה כיצרנית שעם. שנת 2020 במאזדה לא נפתחת רק עם ה- MX-30 החשמלי, היא גם פותחת עשור בו מאזדה שואפת להפוך למותג פרימיום, לא רק באמצעות שיפור האיכות והגימור בדגמים הנוכחיים של המותג אלא ובעיקר באמצעות דגמים חדשים לחלוטין, המבוססים על פלטפורת הנעה אחורית ומנועי 6 צילינדרים בטור חדשים, שיתחרו בלב ליבו של שוק הפרימיום העולמי. 

הנקודה הישראלית: מאזדה, כמו הונדה, טויוטה וניסאן, נמנעה מלשווק את דגמיה בשוק הרכב הישראלי בשל החרם הערבי (סובארו ובהמשך דייהטסו וסוזוקי שווקו בישראל למרות החרם) כך שרק בשנת 1992 זכינו לפגוש בישראל את דגמי המותג שיובאו לישראל ע"י דלק מוטורס - אז עוד חלק מקבוצת דלק של תשובה.

 

מאזדה 323f
מאזדה 323f.

הדגם הראשון של מאזדה בישראל היה מאזדה 323 המשפחתית שהתקבלה בזרועות פתוחות אבל הדגם שבאמת יצר הילה למותג היה דגם 323f בזכות מרכב האצ'בק ספורטיבי וכמובן, הפנסים הראשיים המתקפלים. את החדירה המשמעותית לשוק הרכב הישראלי מאזדה החלה קצת לאחר מכן עם הגעתה של מאזדה 323 לאנטיס שבשילוב עם התפתחות שוק הליסינג הפכה לאחד הרכבים המצליחים והנמכרים ביותר בישראל. ההצלחה הזו המשיכה גם עם המחליפה שלה, מאזדה 3 שהגיע לישראל בשנת 2004.

 

323 לאנטיס
323 לאנטיס - שוק הליסינג התאהב בה.

קצת לאחר שהושקה בישראל ה-323 שווקו בישראל גם מאזדה 626, המשפחתית הגדולה של מאזדה שהייתה עם עיצוב ייחודי שקנה לה לא מעט מעריצים, מאזדה 121 או בכינוי הרחוב שלה "בימבה" שהייתה הסופרמיני של המותג וגם היא, זכתה להצלחה מיידית בשוק הישראלי. בנוסף הגיע לישראל גם מאזדה MX-3, מכונית הקופה הספורטיבית למראה של מאזדה, שלא זכתה להצלחה מסחררת. בשנת 1994 דלק מוטורס שיווקה בישראל את הקסדוס 9, מכונית הסאלון של מאזדה שהייתה מוצלחת וייחודית עם עיצוב מסובב ראשים אך גם הייתה המכונית שהבהירה ליבואנית כי עם כל ההצלחה של המותג, בישראל לא מוכנים לקבל מכונית סאלון יקרה, טובה ככל שתהיה, עם סמל של רכב עממי.

 

מאזדה קסדוס 9
מאזדה קסדוס 9.

מאזדה אמנם כשלה בישראל עם הקסדוס (גם בניסיון החוזר בשנת 2001 עם הקסדוס 9) אך הצליחה בסגמנטים אחרים כגון רכבי ה-7 נוסעים עם מאזדה MPV ומאזדה 5.

החל מסוף שנות ה-90 ולאורך ולאורך כל העשור הראשון של של המאה ה-21, מאזדה שלטה ללא עוררין בשוק הרכב הישראלי והובילה בקביעות את טבלת המסירות. את שיא המסירות מאזדה השיגה בשנת 2010 בזכות נתון מסירות של 31,819 רכבים חדשים אך מאז, המותג ירד משמעותית במספר המסירות, את שנת 2019 לדוגמה סיים המותג עם 10,804 מסירות בלבד. 

 

מאזדה לוגו
האבולוציה של הלוגו של מאזדה.
תגיות: מאזדה
ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 9

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.