מערכת בלימה אוטונומית שברולט
ברכב הבא שלכם, אל תוותרו על מערכות בטיחות אקטיביות.
מערכת בלימה אוטונומית שברולט
ברכב הבא שלכם, אל תוותרו על מערכות בטיחות אקטיביות.

מחקר של ארגון חברות הביטוח האמריקאיות, ה-IIHS, מצא כי רכבים המצוידים במערכת בלימה אוטונומית היו מעורבים ב-43% פחות בתאונות חזית-אחור וב-64% פחות בתאונות עם נפגעים.

 

היתרון של מערכות בטיחות מתקדמות אקטיביות לעומת מערכות בטיחות המתריעות בלבד (כדוגמת מובילאיי) הוא ברור לכל בר דעת, אך כעת יש גם גיבוי מחקרי המציג את העליונות הברורה של מערכות בטיחות אקטיביות.

 

ארגון הבטיחות האמריקאי IIHS, ארגון ללא מטרות רווח של חברות הביטוח האמריקאיות (גוף המקביל ל-NCAP האירופי), בחן את מידת המעורבות של רכבים המצוידים מערכת בלימה אוטונומית בתאונות מסוג חזית-אחור (לזה המערכת מיועדת) וכן את מידת ההשפעה של המערכת על פגיעות גוף כתוצאה מתאונה.

הארגון בדק ומצא כי רכבים המצוידים במערכת בלימה אוטונומית היו מעורבים ב-43% פחות בתאונות חזית אחור ו-64% פחות בתאונות עם נפגעי גוף, זאת לעומת רכבים ללא כל מערכת בטיחות מתקדמות. ברכבים המצוידים עם מערכת התרעה בלבד הנתונים מרשימים פחות, עם 17% ו-43% בהתאמה.

 

מערכת בלימה אוטונומית מפחיתה תאונות
המספרים לא משקרים.

המשמעות של המחקר היא שמערכת בלימה אוטונומית לא רק מסוגלת למנוע תאונה מסוג חזית-אחור במידה משמעותית, אלא שבמידה וזו כבר התרחשה, המערכת בנוסף מפחיתה משמעותית את הסיכוי לפגיעה פיזיות של נוסעי הרכב - לעומת רכב ללא המערכת. מסקנה חשובה לא פחות היא כי בעוד הנתונים של מערכת המספקת התרעה בלבד לא ישתנו עם הזמן, שכן הם תלויים בתגובה של הנהג, מערכות בלימה אוטונומיות משתפרות ומשתכללות כל הזמן, בין אם ביכולת זיהוי מצב הסכנה או הגדלת טווח המהירות בו המערכת נכנסת לפעולה.

 

אם בתחילת העשור הנוכחי מערכות בלימה אוטונומיות היו פועלות בטווח מהירויות עירוניות בלבד (עד ל-30 קמ״ש), כיום מערכות הבלימה האוטונומית (המתקדמות יותר) מסוגלות לבצע בלימת חירום מלאה בטווח של 10-80 קמ״ש ולמנוע תאונה לחלוטין או לבצע לפחות האטה משמעותית של מהירות ההתנגשות במהירויות של מעל ל-80 קמ״ש. אם אתם לפני רכישת רכב חדש, או מקבלים אחד מהעבודה, התעקשו על רכב עם מערכות בטיחות אקטיביות מהיצרן ואל תסתפקו במערכת התרעה בלבד. בנוסף, לא מספיק לוודא שברכב מותקנת מערכת בלימה אוטונומית אלא חשוב לשאול מה היכולות של המערכת המותקנת ברכב (זיהוי רכבים והולכי רגל, פעולה ביום ובלילה וכו׳) ומה טווח המהירויות בו היא פועלת. כך גם במקרה של מערכת בקרת סטייה מנתיב, חלק מהמערכות מספקות רק התרעה כאשר אחרות מתקדמות יותר מספקות בנוסף גם תיקון היגוי המחזיר את הרכב אל תחום נתיב הנסיעה.

 

כל רכב חדש המשווק כיום בישראל מחויב במערכת התרעה המספקת ניטור מרחק מלפנים ובקרת סטייה מנתיב. מצב זה מאפשר ליבואנים רבים כיום להתקין בהתקנה מקומית מערכת התרעה, כגון מובילאיי, במקום לצייד את הרכב במערכות אקטיביות מהיצרן - מהלך החוסך כסף לאותם יבואנים. הנחמה היא שהחל משנת 2020, תהיה חובה למערכות שהותקנו על פס הייצור בלבד ללא אפשרות להתקנה מקומית.

המחקר כלל דגמים מתוצרת ג׳נרל מוטורס (ביואיק, שברולט, קאדילק ו-GMC), אשר מצידה סיפקה למחלקת המחקר של הארגון (HLDI) את מערכות הבטיחות המותקנות ברכב לפי מספר הזיהוי של הרכב (VIN). מספרי הזיהוי של הרכבים וכל המידע על התאונה, אופייה ועל מצב הנפגעים נאספו באמצעות דיווחי משטרה מ-23 מדינות ברחבי ארה״ב.

 

תגיות: בטיחות
ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 13

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.