ריקול טויוטה - נהגים או רכבים?

הרבה יותר נוח היה לכל הגופים, גם לטויוטה, להסביר שמדובר בדוושה בעייתית, מאשר להתחיל להסביר שאולי מדובר בטעות אנוש

הגורם האנושי או תקלות לא מוסברות{jathumbnail off}

 

לייעוץ חינם ברכישת רכב חדש ומשומש: התקשרו ל-03-9058081 או השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם.

או מלאו את הפרטים לייעוץ חינם 

הסבירות האמתית להאצה הבלתי מבוקרת ברכבי טויוטה היא כנראה שגיאת נהג בלחיצה על דוושת הגז במקום על דוושת הבלם, אך אף אחד לא רצה להחזיק באוויר את תפוח האדמה הלוהט הזה, בעיקר לא טויוטה, שלה היה עדיף ריקול עצום, מאשר דיון מתמשך וארוך עוד יותר ממה שהיה.

 

האצה לא מכוונת של כלי רכב, מוכרת בתעשיית הרכב כבר שנים רבות, רוב המקרים בהם נרשמה האצה לא מכוונת, היו עוד לפני שהחלו להשתמש בדוושות אלקטרוניות (ETC) ולא מכניות רגילות ואחוז מכריע של המקרים התרחש ברכבים עם תיבת הילוכים אוטומטית. יתכן אמנם שבאג לא מוסבר בתוכנה גרם לתקלה, אך העובדה היא, שלא טויוטה שחקרה את הנושא לעמוק, לא ספקי המשנה ולא אף גוף אחר, מצאו משהו לא תקין הן במחשב הרכב והן בדוושה עצמה שעשוי לגרום להאצה בלתי מכוונת של הרכב.

 

גם הפרופסור דייויד גילברט, שמצא דרך לחווט אחרת את דוושת הגז של הרכב כך שייווצר מצב של האצה לא מכוונת של הרכב, מצא פתרון שהסיכוי שלו לקרות הוא לא הגיוני בעליל (וידאו מצורף).

 

 

גם אודי בשנות השמונים הייתה בכותרות עם אותה התקלה, האצה בלתי מכוונת של הרכב. וגם במקרה זה, כל אלו שדיווחו על המקרה, נשבעו שהם לחצו על דוושת הבלם ועוד יותר מכך, ככל שהם לחצו חזק יותר כך הרכב האיץ יותר. ארגון הבטיחות האמריקאי ה-NHTSA, שחקר את הנושא במשך מספר שנים הגיע למסקנה שבסופו של דבר, לא מדובר ב"שד" במערכת האלקטרוניקה, אלא בשגיאה של הנהגים, לחציה על דוושת הגז במקום לחציה על דוושת הבלמים.

אודי 100

 

אירוע זה אמנם מאוד פגע במכירות אודי בארה"ב (ואם תשימו לב המקרים התרחשו בעיקר בארה"ב ועוד נתייחס לנושא), אך מצד שני הביא את אודי לפתח את מעצור העברת ההילוכים בתיבות ההילוכים האוטו'. המעבר ממצב חנייה (P) למצב אחר מחייב לחיצה על דוושת הבלם, כך אף נהג לא שגה יותר ביציאה מהחניה. יותר מאוחר פולקסווגן פיתחה את מערכת "מעקף בלמים" שבכל מצב של לחיצה על דוושת הבלם, גם אם דוושת הגז לחוצה עד הסוף, ברירת המחדל של מחשב הרכב היא דוושת הבלם, כלומר הפסקת הספקת הדלק למנוע במקרה של לחיצה על דוושת הבלם, בדיוק כמו מצב של עזיבת דוושת הגז במנועי הזרקת דלק.

 

 

רוב האנשים שדיווחו על האצה לא מכוונת של הרכב, היו בני 60 ומעלה עם אחוז גבוהה של נשים. לפני שנתייחס לגיל, הזכרנו מקודם את הנושא שרוב הפרסומים על האצה לא מכוונת של הרכב, התרחשו בארה"ב, מדינה שכבר עשרות בשנים, רגילה לנהוג ברכבים אוטומטיים, למעשה, אף מקרה לא דווח על רכב עם תיבת הילוכים ידנית. אם ניזכר בכל המקרים ששמענו על נהגים שנכנסו בחנות, או נפלו עם רכבם מחניה וכו', רובם המכריע מצביע על האוכלוסייה המבוגרת. מזכיר את המקרה שנידן בבית המשפט, על אישה שעברה רמזור באדום וגרמה לתאונה, במשפט היא טענה שהיא לחצה על הבלמים בחוזקה אך הרכב כלל לא עצר. בבדיקת הרכב לאחר התאונה לא התגלתה בעייה בבלמים, השופט זיכה אותה "בשל היותה אמינה" וכן בשל תקלה של בוחני הרכב שלא בדקו את הנושא כפי שצריך.

 

נהגים מבוגרים חשופים יותר לטעויות אנוש?

יש שישאלו, איך ניתן להסביר שרוב הדיווחים על האצה בלתי מכוונת היו של בעלי טויוטה. קודם כל נסתכל על המספרים, לפי טויוטה בין השנים 1999 עד 2009 היו 0.09 מקרים של האצה בלתי מכוונת על כל מליון רכבים, נדיר בהחלט. למעשה לפי מחקרים שעשו בעקבות המקרה, דווחו על יותר מקרים של האצה בלתי מכוונת ברכבי פורד אך יותר מקרים ברכבי טויוטה הסתיימו בתאונה. בנוסף לכך, רבים מרוכשי טויוטה בארה"ב הם אנשים מבוגרים.

 

האם אנשים מבוגרים הנוסעים בטויוטה יותר חשופים לתאונות דרכים? לא יודע להגיד, ייתכן שכן וייתכן שלא, מה שבטוח הוא, שצריך לחקור את הנושא, מנקודת מבט אחרת. לדוגמה, יש לא מעט אוכלוסייה מבוגרת הסובלת מסוכרת סוג 2, מה שאומר שיש מקרים שבזמן נהיגה הום לא יחושו היטב את הדוושה עם כף הרגל ומכן הדרך ללחיצה שגוייה קצרה יותר.

 

בכל מקרה, טוב רק יצא מזה, שכן עכשיו יותר יצרנים יכניסו מערכת "מעקף בלמים" לשימוש, או שברכבים המיועדים לאנשים מבוגרים, יהיה מרווח גדול יותר בין דוושת הדלק לגז כך שיהיה קשה יותר להתבלבל.

 

 

ברוב מקרי התאונות אנו שומעים את המושג "הגורם האנושי" אך מעבר לחקיקת חוקים שונים, בעיקרם עקרים מתוכן אמתי, למעט עקירת המזומנים מכיסי הנהגים, אנו לא שומעים על צעדים פרקטיים מהמחוקק והרשות המבצעת. יותר קל למשל לחייב את היצרנים בבדיקות בטיחות של כלי רכב. בארה"ב כיום המחייבים לבדוק את עמידות הגג להתהפכות שכן כ-77 אנשים נהרגים בשנה מקריסת הגג במקרה של תאונה, כאן קל למצוא "אשם" ולחייב אותו לפעולה, אך מצד שני, כ-20,000 איש, נהרגים מידי שנה בארה"ב, בשל העובדה שלא היו חגורים בחגורת בטיחות, למה לא לחייב הצבת חיישן מסה במושבים האחוריים, שלא יאפשר התנעת הרכב במידה וחגורת הבטיחות לא סגורה?.

 

 

על הרשויות להבין שהגורם האנושי זה לא דבר מיסטי, רק צריך לפעול ובחכמה ומתוך ההבנה, שאין נהג שעולה לכביש המעוניין להיקלע לתאונת דרכים. לא צריך עמותה "ירוקה" שתגיד לי שכך וכך נהרגים בשל השפעת אלכוהול ולכן צריך להחמיר את הבדיקות את זה גם ילד בן 10 יודע, יכולות להיות דרכים חכמות יותר לעקוף את הבעיות האלו, הרשויות לא צריכות להמתין לפתרונות של השוק הקפיטליסטי, השוק הזה לא תמיד יודע להוביל את עצמו, בדיוק כמו נושא צריכת הדלק, כבר לפני 20 שנה יכולנו לנסוע ברכבים הרבה יותר חסכוניים ופחות מזהמים.

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
הוספת תגובה

תגובות

  • לא נמצאו תגובות