בקרוב: מעצר נהגים על עבירות תעבורה חמורות והרחבת העבירות בהן ניתן להשבית רכב

ועדת השרים לענייני בטיחות ברשות השר כץ אישרה תוכנית חדשה הכוללת שינויי חקיקה מרחיקי לכת והחמרה דרסטית בענישה על עבירות חמורות.

החמרה משמעותית בענישה על עבירות תעבורה חמורות

ועדת השרים לענייני בטיחות בדרכים, בראשות שר התחבורה, ישראל כץ, אישרה היום (יום שלישי) פה אחד המלצות ועדה מקצועית, בראשות השופט חן אביטל להגברת האכיפה בכבישים והחמרה משמעותית בענישה על עבירות תעבורה חמורות. הועדה אישרה המלצות צוות מקצועי בראשות השופט חן אביטל להחמרת האכיפה והענישה על עברייני תנועה בין ההמלצות: מעצר נהגים על עבירות תעבורה חמורות, פסילת רישיון עד תום ההליכים ועדיפות לטיפול "בתיקים אדומים" וזירוז הצעות חוק ממשלתיות.

לייעוץ חינם ברכישת רכב חדש ומשומש: התקשרו ל-03-9058081 או השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם.

או מלאו את הפרטים לייעוץ חינם 

 

הועדה המקצועית גיבשה תוכנית חדשה הכוללת שורה ארוכה של צעדים דרסטיים, המחמירים משמעותית את העונשים על עברייני תנועה, המבצעים עבירות חוזרות ונשנות ומסכנים את עצמם ואת הסובב אותם. המלצות הועדה כוללות שינוי במדיניות האכיפה, השיפוט, הענישה והתביעה של משטרת ישראל, הפרקליטות ומשרד התחבורה והתמקדות בעבירות חמורות המסכנות חיים.

 

השר כץ ציין כי התוכנית שגובשה במשך כשנה מהווה עליית מדרגה משמעותית ביותר במאבק בתאונות הדרכים והיא תאפשר למערכות האכיפה של המשטרה, בתי המשפט ומשרד התחבורה להתמודד טוב יותר עם עברייני התנועה "נכביד את ידינו על עברייני תנועה מסוכנים ונהגים המזלזלים בחוקי התנועה ונפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי להוריד נהגים אלה מהכביש" אמר כץ.

 

התוכנית החדשה הוצגה היום לראשונה במסיבת עיתונאים שהתקיימה במשרד ראש הממשלה, בהשתתפות שר התחבורה, מנהל בתי המשפט, שופט בית משפט השלום, אביטל חן, ראש אגף תנועה במשטרה ניצב אבי בן חמו ומנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ'. ועדת השרים לענייני חקיקה הטילה על משרדי התחבורה והמשפטים להכין את הצעות החוק הנדרשות ליישום ההמלצות שאושרו. בין השאר החליטה הועדה להמליץ בפני מנהל בתי המשפט לבחון אפשרות להקצאת שופטים נוספים להקלה בעומס בתי המשפט, כתוצאה מירידה הצפויה בהיקף הסדרי הטיעון.

 

ההמלצות שאושרו כוללות בין השאר החמרה משמעותית של הענישה על עבירות  המוגדרות כמסכנות חיים, מעצר נהגים ופסילת רישיון נהיגה עד תום ההליכים, במקרים חמורים או בעבירות חוזרות ונשנות, הגדלת מספר העבירות בגינן ניתן לפסול מנהלית רישיון נהיגה והרחבת רשימת העבירות בהן ניתן להשבית רכב.

 

בנוסף לכך כוללת התוכנית שינויים משמעותיים בהליכי סדר הדין הפלילי, בעבירות קנס שיאפשרו קיום הליך שיפוט זריז ויעיל יותר. חלק גדול מזמנו של בית המשפט מוקדש לעבירות מסוג ברירת קנס ולכן מציעה הועדה להסמיך רשמים של בית משפט לדון בעבירות מסוג ברירת קנס, במטרה לזרז את הדיונים ולייעל אותם.

 

דוח הועדה ממליץ בין השאר להגדיל את מספר העבירות בהן ניתן לפסול רישיון של נהג לתקופה של 30 יום ולהעביר חלק מהעבירות לפסילה מנהלתית של 60 יום ובהמשך לאפשר לקצין משטרה לפסול רישיון למשך 90 יום, בעבירות חמורות מאוד. בין העבירות שהתווספו: עקיפה כששדה הראיה מוגבל, עקיפה במעבר חצייה ופניית פרסה שגרמה לסיכון עוברי דרך.

 

הועדה המליצה להרחיב את רשימת העבירות בהן יכול קצין משטרה לפסול רישיון נהיגה  ל-60 יום ולכלול בהן עבירות של שיכרות, (פי שניים מהמותר), נהיגה במהירות העולה על 65 קמ"ש מהמותר בכביש בינעירוני או 55 קמ"ש מעל המותר בכביש עירוני, כניסה לשטח פסי רכבת בנסיבות מחמירות, עבירות חמורות שבוצעו על ידי נהג חדש ונהיגה פרועה ובריונית.

 

עוד קובעת התוכנית כי קצין משטרה יוכל לפסול רישיון נהיגה למשך 90 יום על עבירות של "פגע וברח", גרימת תאונת דרכים שבוצעה תוך נהיגה בשכרות, עקיפה מסוכנת, נסיעה עם משקל עודף ברכב, חציית פסי רכבת ונהיגה פראית או בריונית. הועדה קובעת עוד כי יש להרחיב את רשימת העבירות שבהן יכול קצין משטרה להשבית רכב ל-30 יום  ולכלול בה כל מי שביצע אחת מעבירות התנועה הבאות: נהיגה בריונית, עקיפה מסוכנת, נסיעה על מדרכה, חציית קו הפרדה רצוף ונהיגה בניגוד לכיוון התנועה כדי לבצע קיצור דרך וכן מי שנהג ברכב בעת שרישיונו נפסל, מטעמי בריאות.

 

עוד מציעה הועדה להכפיל את הקנסות לנהגים שיבקשו להישפט במקרה של ברירת קנס אם יתברר כי הבקשה הוגשה ללא סיבה מוצדקת. הסדר זה מבקש לצמצם את מספר המבקשים להישפט במטרה "למשוך זמן" ולנסות את מזלם בבית המשפט, בניסיון לצמצם את רוע הגזירה.

 

הועדה מציעה לבטל אפשרות של הרשעת אדם שלא התייצב בבית המשפט לדיון אליו הוזמן, למרות העומס שהדבר יטיל על בית המשפט  וקובעת כי נאשם שלא יתייצב לדיון בבית המשפט יוצא נגדו צו הבאה, מלווה בהפקדה כספית לא מבוטלת. אם לא יאותר על ידי המשטרה יוצא נגדו צו מעצר. הועדה מציעה עוד למנות נשיא ארצי לבתי המשפט לתעבורה. לדבריה, מינוי זה יתרום לייעול עבודת בית המשפט לתעבורה, צמצום פיגורים וקביעת נהלים חדשים ואחידים לכל בתי המשפט לתעבורה בישראל.

 

הועדה ממליצה בנוסף לקדם הצעות חוק ממשלתיות, העומדות ותלויות כיום בכנסת ולצרף אליהן את שינויי החקיקה עליהם הומלץ. מדובר בין השאר בהצעת חוק בעניין "מד הלייזר", הגדלת הקנסות על עבירות חמורות כמו למשל: נסיעה באור אדום והרחבת סמכויות להשבתת רכב בנסיבות מחמירות. הועדה קובעת כי בעבירות חמורות או עבירות חוזרות ונשנות יש להביא את הנהג העבריין בפני שופט, במקרים מסוימים עם בקשה למעצר, עד תום ההליכים, תוך מתן הסכמה למעצר בית עם או בלי "אזיק אלקטרוני".

 

עוד נקבע בהמלצות הועדה כי תינתן עדיפות לבתי המשפט לטיפול ב"תיקים אדומים". תיקים אלה יגיעו להקראה מהירה ויקבלו עדיפות על פני כל הליך, לעומת שאר עבירות התעבורה. הועדה מציעה לצייד את השוטרים במצלמות וידיאו לתיעוד עבירות תעבורה. צילום וידיאו יאפשר הגשת כתבי אישום איכותיים, בעבירות מסוכנות, הגורמות לקטל בכבישים, ויגביר את ההרתעה בשל עוצמת הראיות.

 

עוד קובעת הועדה כי יש לפסול את רישיונם של עבריינים שהורשעו בדין הפלילי, המכורים לסמים או אלכוהול. יצוין כי לעיתים התביעה אינה מבקשת מבית משפט לגזור פסילה משמעותית על מורשעים אלה מלהחזיק ברישיון נהיגה. חידוש רישיונם של נהגים אלה יותנה באישור המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד).

 

זאת ועוד, הועדה ממליצה גם להנחות את רשויות התביעה להקפיד כי עבירות של הריגה או גרימת מוות ברשלנות וכן עבירות של "פגע וברח" ירשמו גם ברישום הפלילי של הנהג, ובנוסף לרישום התעבורתי. באישומים חמורים תונחה התביעה להציג לשופט התעבורה בעת הטיעונים לעונש גם את עברו הפלילי של הנאשם.

 

השר כץ ציין כי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בראשות יו"ר הרשות ד"ר אוריאל לין ומנכ"לה רון מוסקוביץ' תופקד על ישום התוכנית ופרסומה ותוביל מסע הסברה נרחב שימשך לאורך  כל השנה. שר התחבורה הוסיף כי התוכנית שאושרה היא חלק משורה ארוכה של צעדים שמקדם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הכוללים בין השאר השקעות חסרות תקדים בתשתיות הכבישים ובמערכות הסעת המונים (יותר מ- 9 מיליארד שקל בשנת 2010 בלבד וכ-12 מיליארד שקל בכל אחת מהשנים הקרובות) לדברי כץ ההשקעות בתשתיות התחבורה בישראל בחמש עד שבע השנים הבאות צפויות להגיע לכ-120 מיליארד שקל בקירוב.

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
הוספת תגובה

תגובות

  • לא נמצאו תגובות