NCAP: מערכות בלימה אוטו' במבחן – וולוו ומרצדס מצטיינות

ארגון הבטיחות Euro NCAP מפרסם את תוצאות המבחן הראשון שביצע הארגון למערכות בלימה אוטומטיות.

ארגון Euro NCAP בוחן ומדרג מערכות בלימה אוטו'

ארגון הבטיחות האירופאיEuro NCAP, המבצע מבחני ריסוק לרוב המכוניות המשווקות באירופה, ביצע לאחרונה מבחן ראשון למערכות בלימה אוטו' (ABE). המבחנים למערכות השונות בוצעו כצעד מקדים לקראת שילוב ציון ביצועי המערכת כחלק מציון הבטיחות הכולל של הרכב החל משנת 2014. באמצעות צעד זה, מקווים בארגון לדחוף את יצרני המכוניות להציע מערכות כאלו בכמה שיותר דגמים. לפי הארגון, מערכות אלו מסוגלות להפחית את תאונות הדגמים בכ-25%.

לייעוץ חינם ברכישת רכב חדש ומשומש: התקשרו ל-03-9058081 או השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם.

או מלאו את הפרטים לייעוץ חינם 

 

המכוניות/המערכות המצטיינות במבחן היו במרצדס E קלאס החדשה ובוולוו V40 החדשה, בשתיהן המערכת מנעה את ההתנגשות לחלוטין - גם במהירויות הגבוהות יותר מהצהרת היצרן. הונדה סיוויק האצ'בק, פיאט 500L ופורד פוקוס, הציגו ביצועים חלשים למדי ולא מנעו את ההתנגשות במהירויות של 30 קמ"ש ומעלה. יש לציין שהמערכות המתוקנות ברכבים אלו פשוטות יותר ותוכננו, לפי הצהרת היצרן, למנוע התנגשות במהירויות של עד 30 קמ"ש.

 

הרכבים הנבחנים מדורגים לפי שלושה ציונים: טוב (2-3 נקודות), מספק (1-2 נקודות) וגבולי (0-1 נקודות). הארגון בחן את המערכות בשני מבחנים שונים: מהירויות עירוניות של 10-50 קמ"ש ובמהירויות בינעירוניות של עד 80 קמ"ש. במהירויות עירוניות, המערכות נבחנו מול עצם סטטי ובמהירויות בינעירוניות, המכוניות נבחנו במצב המדמה האטה פתאומית של הרכב לפנים. בנוסף, במהירויות בינעירוניות המערכות נבחנו כאשר נהג הרכב הנבחן לא הגיב כלל להתראה הניתנת ע"י המערכת או כאשר הנהג לחץ על הבלמים, אז נבחנה מידת הסיוע של המערכת במידה והנהג לא לחץ בעוצמה מספקת.

 

לא כל מערכות הבלימה האוטו' נולדו שוות (כפי שתוכלו לראות בסרטונים). רוב מערכות הבלימה האוטו' המוצעות כיום ברכבים עממיים, כפי שניתן למצוא כיום בארץ במאזדה 3 או בסקודה סיטיגו וסיאט מי, אלו מערכות המתוכננות למנוע התנגשות במהירויות עירוניות נמוכות (עד 30 קמ"ש) - תאונה במהירות כזו מסתכמת לרוב בנזק קל לנוסעים. המערכות המתקדמות יותר, כפי שיש בוולוו ומרצדס למשל, תוכננו למנוע התנגשות במהירויות נסיעה של עד 70 קמ"ש (היצרנים מצהירים על 50 קמ"ש, 70 קמ"ש להפחתה משמעותית בעוצמה), התנגשות במהירויות כאלו כבר עשויות להסתיים בנזק חמור לנוסעים ולרכב.

 

 

מבחן בלימה אוטו' עירוני 10-50 קמ"ש:

  • מרצדס E קלאס – מערכת PRE-SAFE Brake – ציון "טוב" (3.0).
  • וולוו V40 – מערכת City Safety (דור שני) – ציון "טוב" (2.9).
  • מיצובישי אאוטלנדר – מערכת Forward Collision Mitigation - ציון "טוב (2.1).
  • וולוו XC60 – מערכת City Safety (דור ראשון) – ציון "מספק" (1.9).
  • פיאט 500L – מערכת City Brake Control – ציון "מספק" (1.8).
  • פורד פוקוס – מערכת Active City Stop – ציון "מספק" (1.7).

 

 

מבחן בלימה אוטו' בינעירוני 30-80 קמ"ש:

  • מרצדס E קלאס – מערכת PRE-SAFE Brake – ציון "טוב" (2.7).
  • וולוו V40 – מערכת City Safety (דור שני) – ציון "טוב" (2.6).
  • פולקסווגן גולף MK7 – מערכת Front Assist – ציון "טוב" (2.2).
  • מיצובישי אאוטלנדר – מערכת Forward Collision Mitigation - ציון "מספק" (1.9).
  • הונדה סיוויק – מערכת Collision Mitigation Brake System – ציון "גבולי (0.44).

 

לזכותה של וולוו ישראל, נציין שמערכת City Safety מוצעת כסטנדרט ברוב דגמי החברה וב-V40 החדשה, שם מותקנת הגרסה המתקדמת ביותר של מערכת City Safety שהציגה ביצועים מעולים במניעת התנגשות, היא מוצעת כסטנדרט בכל הגרסאות. כמובן שראוי לציין גם את מובילאיי הישראלית המספקת לוולוו את מערכת הראייה המלאכותית - "המוח" של מערכת הבלימה האוטו'.

 

מערכות בלימה אוטו' מיועדות למנוע התנגשות בעצם אחר, בגודל מינימלי מסוים. ברגע שהמערכת מזהה אפשרות להתנגשות היא מתריעה ויזואלית או קולית על סכנת התנגשות ובמידה והנהג לא הגיב בזמן, המערכת תפעיל את הבלמים בעצמה מלאה בכדי למנוע את ההתנגשות או לכל הפחות, להפחית את עצומת ההתנגשות. יש להבחין בין מערכת בלימה אוטו' ומערכת בלימה אוטו' המשולבת במערכת לזיהוי הולכי רגל, זו האחרונה מתקדמת ומורכבת משמעותית וכמובן גם יקרה יותר ורק קומץ של יצרנים מציעים כיום מערכת כזו, וולוו הייתה הראשונה להציע מערכת כזו, מרצדס וסובארו החלו לפני כשנה להציע מערכת דומה.

 

אם עד היום עיקר מערכות הבטיחות בכלי רכב נועדו למנוע פגיעה חמורה בנוסעים במקרה של התנגשות, מערכות הבטיחות של העתיד - החל ממערכת בקרת היציבות ESP - נועדו למנוע את ההתנגשות כלל או לפחות להפחית משמעותית את עוצמת ההתנגשות. מערכות בלימה אוטו' הן צעד נוסף לקראת מערכות נהיגה אוטונומיות שפועלות כבר כיום, בצורה חלקית, בלא מעט רכבי יוקרה: מערכת בקרת שיוט אדפטיבית למשל המתאימה את מהירות הרכב בהתאם לרכב שלפנים ומסוגלת להאט את מהירות הנסיעה עד לעצירה מלאה או מערכת נהיגת עומסי תנועה הנוהגת את הרכב באופן אוטו' לחלוטין (כולל היגוי) עד מהירות של 50 קמ"ש.

 

כאן המקום להזכיר נושא חשוב נוסף עליו אנחנו משתדלים לחזור בכל הזדמנות אפשרית. מערכת בלימה אוטו' מסתמכת על שימוש בצמיגים איכותיים אותם היצרן דאג להתקין ברכב. בבוא העת אם תחליפו לצמיגים זולים ופשוטים, המערכת פשוט לא תפקד כפי שהיא תוכננה. לכן אנחנו ממליצים שוב להימנע לחלוטין מרכישת צמיגים עלומי שם שמקורם לרוב בסין ולהתקין בהפרש של 100-200 שקלים לשנה צמיגים איכותיים מיצרן מוכר. ברגע האמת, זה באמת עניין של חיים ומוות. בנוסף, הקפידו לפחות פעם אחת בחודש לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים, זה משפר את הבטיחות, חוסך בצריכת הדלק ומאריך את חיי הצמיג (סרטון מופיע בסוף הכתבה).

 

 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
הוספת תגובה

תגובות

  • לא נמצאו תגובות