סיאט לאון 1.8TSI DSG במבחן: אחת המשפחתיות הכי פחות נמכרות בישראל, היא אחת מהיותר איכותיות שבהן.

סיאט לאון - נאה, עם מנוע מצוין, מאובזרת ונוחה, צריך יותר מזה?

באו נעשה מבחן מבחן אסוציאציה קטן: ציינו מכונית משפחתית, אחת טובה כזו, עם יחידות הנעה מודרניות, אבזור רב ואיכות כוללת בתנועה. עכשיו, לכמה מכם עלה השם "סיאט לאון"? סביר להניח שלרובכם לא, אז הגיע הזמן שתעשו הכרות עם אחת המשפחתיות הכי פחות נמכרות בישראל, למרות שהיא אחת מהיותר איכותיות שבהן ועוד יותר כאשר מכניסים למשוואה את יחס התמורה למחיר.

 

סיאט לאון – חוויה ויזואלית:

סיאט לאון מבחן דרכים - הטוב והפחות טובאנחנו בוחנים כאן את סיאט לאון כשהיא כבר בת 5 שנים (מתיחת פנים קלה ב-2009) ולמרות גילה המתקדם יחסית בעולם הרכב, היא עדיין אחת המשפחתית האצ'בק הנאות בישראל. המכונית שעוצבה תחת שרביטו של וולטר דה סילבה, מצליחה לשלב באומנות בין אלגנטיות לספורטיביות, בין צעיר אך לא צעקני. סיאט לאון היא בדיוק מסוג המכוניות שבכל פעם שתיגשו בחניה ליד הבית, היא תעשה לכם נעים בעין ושמח בלב.

 

מתיחת הפנים ב-2009 כללה מספר קטן של שינויים. מהחוץ קיבלה הלאון פגוש קדמי ואחורי חדש ומהפנים, תמצאו עיצוב שונה במעט ללוח המחוונים, פקדים חדשים למערכת בקרת האקלים והשמע וגלגל ההגה חדש. התוספת הכי חשובה שהגיע עם מתיחת הפנים, זו מערכת XDS הפועלת על הגלגלים הקדמיים ומדמה פעולה של דיפרנציאל מוגבל החלקה. בשורה התחתונה, מערכת זו מאפשרת לכם להוריד יותר כוח לכביש בסיבוב וזה בהחלט גם עובד!.

 

סיאט לאון – תא הנוסעים:

עם הכניסה לתא הנוסעים של סיאט לאון, נחשף הנהג לדשבורד בעיצוב ספורטיבי/צעיר, מלא קימורים ומפלסים, אך לא צעקני, עם קונסולה מרכזית המופנית כלפי הנהג הנראית פשוטה/ענייה מכפתורים, אך עם הנדסת אנוש טובה ופשוטה לתפעול. למרות החשש ממרווח ראש מוגבל עקב הגג הנפתח והשמשה הקדמית המשתפלת לאחור בחדות, תא הנוסעים של ה-לאון מפתיע ומרגיש אוורירי ומרווח למדי, עם משטח חלונות גדול, תקרה גבוהה והפלסטיק הכסוף על לוח המחוונים והקונסולה המרכזית מספק נקודת "אור" נוספת בתא הנוסעים. למרות קו החלונות הגבוה במעט, הראות החוצה טובה ורק קורת A עשויה להפריעה במעט לשדה הראיה לצדדים, למרות חלון הצד הקטן.

סיאט לאון - מאובזרת ומרווחת, הנדסת האנוש טובה, אך כבר מרגישים את גיל החומרים השונים בתא

החומרים המשמשים לדיפון תא הנוסעים, מספרים על גילה של הלאון כאשר למעט חלקו העליון של הדשבורד המדופן בפלסטיקה רכה ואיכותית בטקסטורה המדמה קרבון, כל שאר הפלסטיקה קשיחה ולא מודרנית למראה, אך בסך הכל היכן שאתם מניחים את הידיים, תמצאו חומרים איכותיים ונעימים למגע. בנוסף לכך, בזכות איכות ההרכבה שהיא לא פחות ממעולה, ומעידה על כך מכונית המבחן נטולת הקרקושים שעברה כבר 40,000 ק"מ לא קלים, התחושה מתא הנוסעים היא תחושה של איכות ומוצקות, הן במצב סטטי והן בתנועה. בכלל, כפי שאתם יודעים, אנחנו נותנים הרבה יותר חשיבות לתחושה הכוללת שהמכונית מספקת בתנועה ושם, סיאט לאון בהחלט מצטיינת, אך על כך בהמשך.

 

משוב הנהג והנוסע של סיאט לאון, הם מהיותר טובים בהם פגשנו בקטגוריה. הם נוחים ותומכים (אך לא באופן ספורטיבי), מרופדים בבד רך ונעים למגע ויחד עם שפע כיוונים למושב כולל ניפוח כרית הגב, גם לאחר שעות נהיגה רבות, לא תשמעו כל תלונה מחוליות הגב. אותם מושבים מצוינים גם עוזרים להשיג תנוחת נהיגה טובה מאוד, מהסוג המחבר את הנהג לרכב מהרגע בו התיישבתם ברכב בפעם הראשונה.

 

המושבים נוחים ומאחור מספיק מרווחכמו חלקה הקדמי, גם הספסל האחורי של הלאון הוא מקום שנעים לשהות בו. הספסל עצמו נוח ורחב ויש מקום מספק לברכיים, ראש (גם לגבוהים במיוחד) וכפות הרגליים. כמו רוב המשפחתיות, המקום האמצעי מתאים יותר לילדים, אך אין בעיה של מרווח ראש. תא המטען של הלאון, רחב ועמוק בעל נפח של 341 ליטר, הטענה היחידה היא שעם קיפול המושבים לא נוצר תא מטען שטוח לחלוטין ושפת ההטענה/פריקה גבוהה מידי.

 

בתחום הפרקטיקה והשימושיות, תא הנוסעים של הלאון לא משופע בתאי אחסון, אך יש במידה מספקת. בתחתית הקונסולה המרכזית יש מקום לסלולרי ולכל הדברים הקטנים שאנחנו רוצים אותם נגישים ליציאה זריזה מהרכב. יש 3 מחזיקי כוסות (אין משענת מרכזית בספסל האחורי), תאי האחסון בדלתות קטנים יחסית כך שאין לדוגמה מקום לבקבוקי ליטר וחצי וגם תא הכפפות קטן מידי. על מערכת השמע ומחשב הדרך ניתן לשלוט מגלגל ההגה (גם על ההילוכים) עם כפתורים ישירות מבית פולקסווגן. הכפתורים מספקים תפעול אינטואיטיבי ברמה בינוני בלבד וכבר פגשנו כפתורי תפעול על ההגה מוצלחים יותר עם הפרדה ברורה יותר בין הפעולות.

 

מכונית המבחן הגיע ברמת גימור Excellence, המוסיפה בעלות של 7,000 ש"ח לרמת הגימור הבסיסית: גג נפתח חשמלי (מקורי ומעולה), חיישני חנייה אחוריים ומראה מרכזית מתכהה אוטו'. גם בלי התוספות (רמת גימור Style) ובמחיר של 149,900 ש"ח, האבזור נדיב וכולל: בקרת אקלים דו אזורית, מערכת שמע מקורית (USB+AUX) עם שליטה מההגה, בקרת שיוט קלה לתפעול, מחשב דרך מתקדם, בקרת לחץ אוויר בצמיגים, 4 חלונות חשמל ומראות צד עם קיפול חשמלי. מחיר הבסיס של סיאט לאון עם אבזור דומה ומנוע 1.2TSI ותיבת הילוכים ידנית עומד על 114,900 ש"ח.

 

מתכון לתאווה:

מכונית המבחן צוידה במנוע 1.8TSI המייצר הספק של 160 כ"ס בין 4,500-6,200 סל"ד ומומנט של 25.5 קג"מ בין 1,500-4,200 סל"ד. את המנוע שידכה סיאט לתיבת DSG שבע הולכים כפולת מצמדים עם מנופי תפעול מההגה. הנתונים היבשים מספרים על 7.8 שניות 0-100 קמ"ש ומהירות מרבית של של 213 קמ"ש.

 

סיאט לאון - יוצאים לדרך:

לסיאט לאון מנוע מצוין המספק ביצועים משובחים ותחושת פרימיום

עד עכשיו, נגענו בעיקר בפרטים היבשים ובמה שמספק דף הנתונים הטכניים ובסיכום קצר נאמר שיש לסיאט לאון עיצוב חיצוני נאה במיוחד, תא נוסעים שלא מרגיש הכי מודרני מבחינת חומרים, אך מרווח, אוורירי ומעוצב, עם אבזור נדיב ונעים למדי לשהייה. אבל האס האמיתי של סיאט לאון נמצא על הכביש, בחיבור של כל הרכיבים לגוף מכני בתנועה במיוחד עם יחידת ההנעה הזו, שם היא מתגלה כשייטת כבישים מהירים מהסוג המשובח.

 

על הכביש, יחידת ההנעה הזו בשילוב עם תיבת ה-DSG, מייצרת קצב תנועה ממכר ומענג שאף משפחתית אוטומטית אחרת לא עומדת בו, בטח לא ביחס של תמורה למחיר. למעט השהייה קצרצרה ביציאה מהמקום, משם ואל מהירויות שוללות רישיון הכוח זמין בצורה חלקה ומרשימה ותיבת ההילוכים היא בת לוויה מוצלחת ליחידת ההנעה, כך שהלאון פשוט מרגישה כמו מכונית פרימיום עם יחידת ההנעה הזו והדבר היחידי שמבדיל הוא רעש מנוע של 1.8 ליטר ולא של מנוע עתיר סמ"ק. עם נתון תאוצת ביניים של 5.7 שניות 80-120 קמ"ש (בהילוך שלישי), עקיפות בישורות או בכל זווית בה הכביש נמצא, הן דבר קליל שדורש ליטוף קל של דוושת הגז.

 

כפי שאתם בוודאי יודעים, תיבת ה-DSG לא תמיד מציעה שילוב מוצלח עם יחידת ההנעה, אך עם המנוע הזה, השילוב מוצלח למדי ומשלב בין חיסכון בצריכת הדלק לנהיגה חמת מזג (או רגועה) ומהירה. מבלי לפרט יותר מידי, מצב D בתיבה הוא לנהיגה חסכונית בלבד ומצב S לכל שאר מצבי הרוח שם התיבה נשארת על ההילוך הנכון ומגיבה במידה הנכוחה למידת הלחץ על דוושת התאוצה. המקום היחידי בו התיבה קצת מתבלבלת ומציקה, זה במצבי פקקים זוחלים בעליות.

 

בידוד הרעשים בסיאט לאון הוא לא מהמוצלחים שיש, כאשר רעשי כביש מהצמיגים ורעשי רוח נוכחים למדי בתא הנוסעים, אך זה לא מציק במיוחד או משהו שמוסיקה קלה ברקע לא תפתור. את מה שבקושי שומעים זה המנוע, שרק מעל ל-4,000 סל"ד הוא מזכיר לכם בקולו שהוא קיים שם, כאשר גם שהשאון שלו נשמע, זה לא צורמני או מטריד אלא מנוע מודרני המבצע את עבודתו.

 

נוחות הנסיעה שסיאט לאון מספקת היא טובה למדי, למרות שהיא בעלת כיול מתלים קשיח מהגולף עליה היא מבוססת. על כבישים סלולים היטב, נוחות הנסיעה מצוינת על הצד הקשיח וגם על כבישים משובשים מאוד, היא מספקת נוחות נסיעה טובה כל עוד המהירות היא לא מהירות עירונית. המקומות בהן הלאון תטריד את הנוסעים הם במעבר בורות, פסי האטה ושיבושים גסים במהירויות נמוכות.

 

 

סיאט לאון – לא סכין מנתחים, אך קרוזרית משובחת:

לא ספורטיבית במובן של מהנה לנהיגה, אך בהחלט משובחת על הכביש המהיר

למרות שסיאט אמורה להיות הקו הצעיר, החצוף והספורטיבי בקבוצת פולקסווגן, למעט מערכת XDS וכיול מתלים נוקשה יותר, סיאט לאון היא גברת גולף בשינוי אדרת לכל דבר ועניין. באין אם באופן ההתנהלות שלה, התנהגות הכביש ואיכות הנסיעה. זו גם ביקורת, אך גם מחמאה, פשוט צריך לדעת את העובדה הזו שסיאט לאון לא תספק לכם משוב נעורים והנאה מרובה מנהיגה בכבישים הנכונים אלא תספק לכם איכות נסיעה , שגם רכבי יקרים יותר היו שמחים להתגאות בה.

 

דיפרנציאל ה-XDS, הנסמך על מערכת בקרת היציבות, שהוא פתרון אלקטרוני לדיפרנציאל מוגבל החלקה מכני, בהחלט מורגש והוא מאפשר להפעיל יותר כוח בסיבוב לעומת הדגם טרום מתיחת הפנים. אך הבעיה של הלאון זו לא היכולת האבסולוטית המציבה אותה גבוהה מבין המתחרות עם שפע של אחיזה והתנהגות כביש צפויה ונשלטת גם על המגבלות, אלא זו ההנאה מנהיגה בכבישים הנכונים.

 

כי למרות שמד המהירות אומר לך שאתה נוהג בסיבוב המוכר מהר יותר ממשפחתיות אחרות, הנהג פשוט לא מרגיש את זה, לא מהשלדה ולא מההגה שהוא לא מתקשר במיוחד וגם לא מהיר מספיק בכדי להרגיש ספורטיבי. גם הבלמים שהם לא מספיק עוצמתיים עם דוושה ארוכה וספוגית, לא מסייעים לנצל את פוטנציאל המהירות שהמנוע בו מצוידת הלאון הנבחנת מסוגל לספק.

 

בסיכומו של הפרק הדינמי, נאמר שסיאט לאון היא קרוזרית משובחת המספקת המון בטחון לאוחז בהגה, אך למרות התדמית, ה-לאון מעלה חיוך של סיפוק מהתחושה הכוללת, אך לא חיוך ממזרי מנהיגה בפיתולים. את הפרק להנאה מנהיגה, סיאט כנראה משאירה באופן בלעדי לגרסות הספורטיביות באמת כגון הקופרה והקופרה R.

 

צריכת הדלק עמדה לאורך המבחן על 8.8 ק"מ לליטר. הרבה? כן, אבל זה לא אומר שהלאון לא יכולה להיות חסכונית (אם רוצים, למרות שהיא תמיד מפתה ללחוץ על הדוושה) עם צריכה מדודה של 14.4 ק"מ לליטר בנסיעה בינעירונית לא רגוע במיוחד.

 

סיאט לאון 1.8TSI DSG-7 – סיכום מבחן:

סיאט לאון - משפחתית מצוינת והכי מפוספסת בישראל

מה אנחנו רוצים ממכונית משפחתית? זה מאוד אינדיבידואלי, כל אחד מדרג אחרת את סדר החשיבות של הפרמטרים השונים. סיאט לאון, לא רק שהיא לא נכשלת בשום פרמטר, היא מצטיינת בלא מעט מהם כמו ביצועים, עיצוב, איכות הרכבה, איכות נסיעה, אבזור ובתחושת איכות כוללת שאם תודו, רובכם כלל לא מודעים לכך.

 

סיאט לאון אולי לא תציג לכם את תא הנוסעים עם החומרים הכי איכותיים ואולי גם לא הכי מודרניים למראה (למרות שעיצובו צעיר ונאה), אך אתם תעשו טעות אם תוותרו על לפחות ביקור באולם התצוגה של סיאט (וכמובן נסיעת מבחן) בבואכם לבחור לכם את המשפחתית האצ'בק החדשה שלכם. כי שוב, למרות שאתם לא מודעים לכך, סיאט לאון נמצאת בצמרת המשפחתיות בישראל ועוד יותר כאשר מכניסים למשוואה את היחס של התמורה למחיר.

 

בשורה התחתונה, סיאט לאון היא פשוט מכונית גרמנית על כל המשתמע מכך, רק עם אריזה ספרדית רעננה ופחות שמרנית.

סיאט לאון 1.8TSI DSG מפרט טכני
שנת הצגת הדגם 2005 מתיחת פנים 2009
מנוע 4 צילינדרים טורבו
נפח 1,798 סמ"ק
הספק 160 כ"ס ב4,500-6,200 סל"ד
מומנט 25.5 קג"מ ב-1,500-4,200 סל"ד
0-100 קמ"ש 7.8 שניות
מהירות מרבית 213 קמ"ש
הנעה קדמית
תיבת הילוכים 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים DSG
תצורת מרכב 5 דלתות
אורך/רוחב/גובה 4,315 מ"מ/1,768 מ"מ/1,455 מ"מ
בסיס גלגלים 2,578 מ"מ
צמיגים 205/55 R16
משקל 1,295 ק"ג
צריכת דלק (יצרן) 15.1 ק"מ לליטר
צריכת דלק מבחן 8.8 ק"מ לליטר
מבחני ריסוק (NCAP) 4 כוכבים
בטיחות 6 כריות אוויר EBD + ABS + ESP

-

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.