שברולט ספארק מציעה פתרון רב תכליתי הן לעיר והן לכביש הבינעירוני, אך האם המחיר שלה מצדיק את זה? יצאנו לבדוק.

שברולט ספארק - מרגישה כמו גדולה בעיר ובכביש המהיר

 

בכל מכונית עירונית נעשות פשרות כך שביציאה מפס הייצור, המחיר אמור להיות נמוך וזול לרכישה באופן יחסי. בשל גודלה הקטן של המדינה שלנו, כאן מצפים מרכב עירוני לשמש לכל מטרה טווח ויעד. מעטים הם הרוכשים מכונית מיני עירונית רק בשל גדולה הקטן המתאים לעיר ורוב רובם של הרוכשים עושים זאת פשוט כי תג המחיר זול באופן משמעותי מכל מכונית חדשה אחרת יחד עם החיסכון היחסי בצריכת הדלק.

 

שברולט ספארקבדיוק למקום הזה נכנסת הספארק, שאמנם כיום היא מוגדרת כמכונית גלובלית, אך עדיין שוק היעד העיקרי שלה הוא מדינות מתפתחות כהודו שגם שם כמו בישראל, רכב חדש שרוכשים הוא לרוב רכב ראשון שאמור לשמש לכל מטרה. זו נקודת החוזק של הספארק בכך שהיא מציעה חבילה כוללת כמעט לכל מטרה שמכילה את הפשרות במקומות הנכונים, גם אם היא מרגישה קצת מיושנת ולא עדכנית פה ושם מול המתחרות.

 

 

נפגשים עם הניצוץ:

את עיצובה של הספארק ניתן להגדיר כעסוק, כלומר כזה שמעסיק את העין מכל זווית והמכיל אין סוף של קימורים, זוויות ופרטי עיצוב ויזואליים. את העיצוב של שברולט ספארק דרך אגב, בחרו הגולשים ברשת בשנת 2007 מתוך שלוש גרסאות שונות אותן הציגה שברולט בתערוכת הרכב בניו יורק. אם נתעלם לרגע מחלקה הקדמי, הספארק מציעה עיצוב צעיר, מעניין ומוצלח, אך חלקה הקדמי השמנמן והנפוח עם הגריל הענק והמוכר של שברולט קצת מתקשה להתחבר לשאר המכונית בעיקר בשל פנסי הענק מלפנים שנראים גדולים על הספארק בכמה מידות. גם מבט מלפנים, מסגיר מהר את חוסר הפרופורציה בין ממד הרוחב וממד הגובה והספארק נראית צרה ממה שהיא באמת.

 

שברולט ספארק - נראית גדולה ומרגישה גדולה מבפניםהסך הכל של העיצוב, בעיקר מהצד ומאחור, מציג מכונית שנראית גדולה באופן יחסי, גם אל מול המתחרות שלה וזה מתבטא הן בדף הנתונים והן בפועל. הספארק היא הארוכה בחבורת הקטנות עם אורך של 3,640 מ"מ (ארוכה ב-14 ס"מ מהאלטו) וגם ממד הגובה הוא הגדול שבחבורה עם 1,551 מ"מ (8 ס"מ יותר מהאלטו). בסיס הגלגלים מציב אותה במקום השלישי אחרי ה-i10 והפיקנטו החדשה, עם 2,375 מ"מ.

 

 

תא הנוסעים:

הממדים המכובדים לקטגוריה מוצאים ביטוי עם הכניסה לתא הנוסעים. שברולט ספארק מרגישה מרווחת למדי מלפנים גם לנהגים גבוהים מאוד והתחושה אוורירית ולא לחוצה אולי אף הטובה ביותר בקטגוריה. המושבים ממוקמים גבוה, אך תנוחת הנהיגה לא זקופה אלא במצב ביניים. מאחור, הכניסה לספסל האחורי קלה ויש מקום מכובד לשני נוסעים, אך בעוד שאת כפות הרגליים ניתן לשלוח בנוחות לפנים, המרווח לברכיים מצומצם לגבוהי קומה וזאת בשל תנוחת הנהיגה הלא זקופה מלפנים. בכל מקרה, שני נוסעים בוגרים יכלו לנסוע בנוחות יחסית גם בנסיעות ארוכות. תא המטען קטן למדי בעל נפח של 170 ליטר ויספיק רק למספר שקיות מהסופר. קיפול המושבים (מסעד ומשענת) משפר את המצב, אך גם כך לא מתקבל תא מטען שטוח של ממש מה שפוגם בנוחות העמסה אך הנפח מכובד ועומד על כ-585 ליטר בזכות ממד הגובה של הספארק.

תא הנוסעים מרווח מאוד מלפנים ורמת האבזור טובה - לוח המחוונים נחמד כרעיון אך הביצוע מרגיש זול במיוחד - מערכת שמע אינטגרלית טובה יחסית באיכותה

עיצוב תא הנוסעים של הספארק מרשים וממשיך את הקו החיצוני עם הרבה קווים וקימורים המוסיפים לתחושת המרווח בתא הנוסעים. ארגון הכפתורים של מערכת השמע והמיזוג על הקונסולה המרכזית מוצלח וקל לתפעול ומרגיש מודרני למעט מסך מערכת השמע שהוא קטן מידי. לוח המחוונים שאמור לדמות לוח שעונים של אופנוע, נראה ומרגיש זול ומזכיר רדיו טייפ משנות ה-80. גם מיקומו הקרוב מידי של לוח המחוונים לגלגל ההגה, מחייב הורדה מיותרת של העיניים מהכביש. שאר הפלסטיקה בתא הנוסעים מרגישה קצת לא מעודכנת, אך היא לא דקיקה מידי ומרגישה מוצקה ומהודקת מהסוג שיישאר כך לשנים ותא הנוסעים נותר נטול קרקושים מכל סוג.

 

תא הנוסעים של הספארק והמחיר שאומר שצריך לחסוך היכנשהו לא חף מחסרונות. כיוון גובה המושב הוא באמצעות ברז הפחות נוח לשימוש לעומת הידית המקובלת. ההגה ללא אפשרות כיוון כלל ומסתיר במעט את חלקו העליון של לוח המחוונים. תאורת הערפל האחורית נמצאת על ידית המגבים ולא על ידית האיתות כמקובל ואת דלת תא המטען ניתן לפתוח מבחוץ רק באמצעות מפתח. אך כל אלו נסלחים ומקובלים ברכב עירוני זול, מה שיותר מפריע אלו המושבים. התחושה הראשונית היא שהם נוחים ורכים, אך עד מהרה הם מתגלים כחסרי תמיכה לגב התחתון ולאחר שעות נהיגה רבות, יצאנו מהרכב עם צורך במנוי חודשי אצל הכירופרקט.

 

ידית הדלת האחורית מתאימה לעיצוב אך גוררת תחושה קצת סגורה במושב האחוריבתחום האבזור הספארק בהחלט נמצאת בראש החבורה עם 4 חלונות חשמל, מראות חשמליות ומחוממות, מערכת שמע אינטגרלית עם חיבור AUX (ללא USB) לא רעה באיכותה, תאורת תא נוסעים בעלת עמעום, תאורה בתא המטען ועוד. בצד הפרקטי יש בספארק מספיק תאי אחסון לכל הדברים הקטנים ותא כפפות בעל נפח מספק.

 

סיכום תא נוסעים: שברולט ספארק מספקת מרווח מרשים בתא הנוסעים ומספקת תחושה של רכב בגודל מלא. איכות ההרכבה והייצור טובה מאוד ברובה. הפלסטיקה בחלקה מרגישה קצת לא עדכנית, אך בהחלט מתקבלת על הדעת ומחיר קטן לעומת התחושה הכוללת בתא הנוסעים בין עם מהעיצוב המרווח והאבזור הסטנדרטי.

 

במבחן המציאות, אי אפשר לבחון רכב עירוני באותם המדדים בהם אנחנו בוחנים כל רכב אחר. בכלל רכבים צריך לבחון אל מול קהל היעד והמטרה שלהם. זה אולי יומרני במעט, אך זה כמו שנכתוב פסקה שלמה על תא המטען בלמבורגיני,הרי את מי זה זה מעניין בכלל?.

 

 

תנועה עירונית:

לוח המחוונים של הספארק  - נפגוש דומה לו באבאו החדשהזה המקום בו אמורה הספארק לבלות את רוב זמנה ושם היא אמורה לספק את הסחורה באמצעות גמישות מנוע ותגובות זריזות, נוחות נסיעה על הרחובות המצולקים ומכסי הביוב וכמובן יכולת תמרון והשתחלויות למקומות חניה בלתי אפשריים.

 

אז הגיע הזמן להתניע ולפלוש לכרך העירוני הצפוף והדחוק. כבר עם ההתנעה מתגלה אופיו של המנוע שלא נשמע מודרני. על הנייר מספק מנוע ה-1.2 ליטר של הספארק 82 כ"ס ב-6,400 סל"ד ו-11.3 קג"מ ב-4,600 סל"ד, כלומר על הנייר אנו מצפים מהמנוע לרצועת כוח צרה מאוד עם מומנט מרבי בסל"ד מאוד גבוהה שלא מתאים לאופי של מכונית עירונית בה תמיד נעדיף ששיא המומנט יהיה נמוך גם על חשבון ההספק המרבי.

 

עכשיו, נעזוב את הנייר כי לפעמים אתם יודעים מה הוא שווה וניגש למבחן המציאות. בתנועה עירונית, הספארק מרגישה מהירה מספיק גם אם לא זריזה במיוחד. על אף ששיא המומנט נמצא גבוהה ב-4,800 סל"ד, מצאנו את עצמנו מסתפקים בהעברות הילוכים ב-3,000 סל"ד מבלי שהרגשנו כל מחסור בכוח או בגמישות מיחידת ההנעה וקצב התנועה היה מהיר. גם יחסי העברה הארוכים בגיר הידני לא הפריעו יותר מידי לקצב התנועה, אך צריך להזכיר שכן מצאנו את עצמנו מחליפים הילוכים באופן תכוף מהרגיל בשל יחסי העברה לאורך המבחן. ידית ההילוכים עצמה, נעה בקלילות ונוחה לשימוש, אך מהלכה ארוך מידי והיא לא מדויקת, כך ששוב התחושה המיושנת במקצת מדגדגת בקצות האצבעות.

 

ידית ההילוכים מרושלת אך נוחה לתפעולהספארק בתנועה עירונית בהחלט עונה להגדרה של רכב קל לתמרון ותזזיתי. ההיגוי, שבאופן מפתיע ולטובה לא מתוגבר חשמלית אלא הידראולית, קל ומהיר ומספק פידבק מה שמקל על מעברי נתיבים זריזים והשתחלויות למקומות חניה צרים. תנוחת הנהיגה הגבוהה תורמת את שלה, אך מרחב הראיה נפל במעט כקרבן לעיצוב. הראשון הוא קו הגג שמסתיים רחוק מידי מראש הנהג מה שמפריע מאוד לצפות במצב הרמזורים (לנהגים נמוכים זה יפריע אולי פחות) וידיות הדלתות מאחור המותקנות בחלקה העליון של הדלת, יוצרות יחד עם קורה C שטח מת גדול למדי וגם תורמות לתחושה קצת סגורה מידי במושב האחורי.

 

נקודת החוזק של הספארק באופן מובהק מול המתחרות זו נוחות הנסיעה. שברולט ספארק היא מכונית פשוט נוחה ומעלימה כמעט את כל תחלואי הסלילה הישראלית מה שעוזר להשכיח שאתם נוהגים ברכב קטן בעל משקל קל. נוחות הנסיעה הזו מושגת באמצעות כיול רך של המתלים ועוד יותר בזכות הצמיגים עם החתך הגבוהה במידות של 155/70R14. אלו אמנם לא מתלים מתוחכמים אך בהחלט עושים את העבודה. מה שפחות אהבנו בעיר אלו דוושות המצמד והגז. שתי הדוושות בעלות אופי גס ולא מדויק, מה שמקשה על תנוע איטית ומדויקת מבלי למשוך את המצמד.

 

סיכום תנועה עירונית: לספארק נוחות נסיעה מצוינת בעיר ומנוע המנפיק קצב תנועה זריז ויכולת שינוי כיוון והשתחלות טובה למדי. התפקוד הגס של המצמד ודוושת הגז פוגמים בתחושה הכוללת והמעודנת של נוחות הנסיעה המרשימה.

 

 

תנועה בינעירונית:

שברולט ספארקמרוצים למדי מהדרך בה ה-ספארק מתנהלת בעיר, אנו שמים פעמנו אל הכביש המהיר, שלפי התפריט הישראלי, ה-ספארק תבלה שם באופן שווה לכרך העירוני. באותם הכבישים הבינעירוניים ומהירים, ה-ספארק מרגישה כשווה בין שווים בין כל המשפחתיות והמכוניות הגדולות יותר. אין כל בעיה לשייט במהירויות גבוהות למדי יחד עם יציבות כיוונית טובה ורמת נוחות מצוינת. ההיגוי בעל מרכוז ברור והתגבור ההידראולי מוסיף את שלו לתחושת הביטחון במכונית.

 

בכבישים הבינעירוניים, המנוע שהרגיש מיושן עם ההתנעה, כבר יותר מפריע לעומת התנועה בעיר. אמנם גם מבלי למשוך את ההילוכים ניתן לקבל קצב התקדמות משכנע, אך אם אתם רוצים קצת יותר מכך ולנצל את כל האון של יחידת ההנעה הזו שבכל זאת זו אמורה להיות אחת מנקודת החוזק של הספארק מול המתחרות, אז תאלצו לעבוד ולסבול מאופי פעולה גס מאוד ורועש מאוד של יחידת ההנעה הזו בעיקר אם אתם בסביבה הררית.

 

עד ל-4,000 סל”ד, יחידת ההנעה לא שקטה במיוחד אך בהחלט נסבלת. תעברו את אותו סל"ד והמנוע מייצר רעש וויברציות ברמה כזו שבפעם הראשונה שחלפנו על פני הסל"ד הזה, עצרנו בצד הדרך ופתחנו את מכסה המנוע לבדוק שהכל תקין. למרות זאת קצב ההתקדמות הוא מהיר באופן ברור מכל המתחרות ואין כל בעיה לשייט עם הספארק במהירויות גבוהות למדי. נציין שנתוני התאוצה של היצרן קצת אופטימיים ולא הצלחנו להשיג נתון של 12.1 שניות 0-100 קמ"ש אלא יותר קרוב ל-12.6 שניות. צריכת הדלק לאורך המבחן עמדה על 13.8 ק"מ בתנאי נהיגה לא חסכוניים בעליל, כך שבנהיגה רגילה וחסכונית יותר בקלות תכלו להנפיק נתון צריכה טוב יותר ולהתקרב לנתון המוצהר של 19.6 ק"מ לליטר.

שברולט ספארק - מבצעת הכל כמעט כמו גדולה גם אם במחיר של חספוס מסויים

בתחום התנהגות הכביש, כל עוד לא דוחקים בספארק, היא מספקת את הסחורה הצפויה מרכב עירוני קטן. היא זריזה עם היגוי "חי" והטוב מבין המתחרות ומספקת בטחון לאוחז בהגה גם בכבישים מהירים בכל טווח המהירויות שלה. אמנם התחושה הראשונה בעת הפניית ההגה היא נטייה לתת היגוי וזוויות גלגול מוחשיות, אך תסמכו עלייה והיא תבצע את כל הפעלות באופן בטוח ואפילו עליז. בקרת היציבות קצת ממהרת להתערב, אך על הצד הבטוח ורוחק ממה שהלקוח הפוטנציאלי יגיע אליו. ניתן בהחלט להגיד שהאיזון בין התנהגות הכביש הבטוחה והבחירה בצמיגים בעלי חתך גבוהה לטובת הנוחות היא נכונה ומתאימה לקטגוריה בה רוב הרוכשים יעדיפו נוחות על פני התנהגות כביש מהנה.

 

סיכום תנועה בינעירונית: כל עוד התנועה באזור מישרי פחות או יותר, הספארק "שוחה" בכביש המהיר והבינעירוני בדיוק כפי שהיא שוחה בעיר ומרגישה בטוחה וגדולה. אם כיוון הנסיעה הוא מקום הררי, תתכוננו לרעש מופגן בתא הנוסעים והחלפות הילוכים מרובות.

 

שברולט ספארק 2011 – סיכום מבחן:

לשברולט ספארק כמה מעלות המציבות אותה בראש הקטגוריה וכמה שעשויות לא להתאים לחלק מהרוכשים, אך לאחרים זה כלל לא יפריע. בצד המפריע נמצאת תחושה כללית של רכב שהוא אולי לא מפסיק עדכני, בעיקר במנוע בתחום הסל"ד הגבוה ותא נוסעים לא שקט, אך גם בתפקוד הדוושות הפלסטיקה (בעיקר לוח המחוונים) ונוחות המושבים.

 

אך מהצד השני והחיובי, כאשר זוכרים גם את תג המחיר, את הפשרות המתלוות לכך ואת קהל היעד, מוצאים ש-שברולט ספארק מספקת חבילה משכנעת מאוד. זה מתחיל עם תא נוסעים מהמרווחים שיש ועיצוב חיצוני ופנימי מעורר עניין, יחד עם רשימת אבזור מכובדת וקצב תנועה מהיר ומשכנע הן בתחום העירוני ולא פחות מכך בכביש המהיר. לכך תוסיפו גם צריכת דלק טובה בזכות העבודה שלרוב אין ממש צורך לאמץ את המנוע בכדי לייצר קצב תנועה מספק וקבלתם חבילה משכנעת המצדיקה את תג המחיר של 67,500 ש"ח למרות שהוא הגבוהה מבין המתחרות. יש גם לציין לטובה את נושא הבטיחות שאמנם הספארק רק בעלת 4 כוכבים, אך אם הייתה מצוידת כמו הגרסה שנמכרת כאן עם בקרת יציבות ESP, היא הייתה זוכה בכוכב החמישי.

שברולט ספארק 1.2 ליטר ידנית LSלמפרט המלא:
שנת הצגת הדגם 2010
מנוע 4 צילינדרים S-TEC II
נפח 1,206 סמ"ק
הספק 82 כ"ס ב-6,400 סל"ד
מומנט 11.3 קג"מ ב-4,800 סל"ד
0-100 קמ"ש 12.1 שניות
מהירות מרבית 165 קמ"ש
הנעה קדמית
תיבת הילוכים ידנית 5 הילוכים
תצורת מרכב 5 דלתות
אורך/רוחב/גובה 3,640 מ"מ/1,597 מ"מ/1,552 מ"מ
בסיס גלגלים 2,375 מ"מ
צמיגים 155/70 R14
משקל 905 ק"ג
צריכת דלק (יצרן) 19.6 ק"מ לליטר
צריכת דלק מבחן 14.2 ק"מ לליטר
מבחני ריסוק (NCAP) 4 כוכבים
בטיחות 6 כריות אוויר EBD + ABS + ESP

img_3409
img_3409
_mg_3188
_mg_3188
_mg_3200
_mg_3200
_mg_3205
_mg_3205
_mg_3239
_mg_3239
_mg_3246
_mg_3246
_mg_3268
_mg_3268
_mg_3269
_mg_3269
_mg_3270
_mg_3270
_mg_3273
_mg_3273
_mg_3288
_mg_3288
_mg_3294
_mg_3294
_mg_3308
_mg_3308
_mg_3312
_mg_3312
_mg_3314
_mg_3314
_mg_3327
_mg_3327
_mg_3337
_mg_3337
_mg_3345
_mg_3345
_mg_3350
_mg_3350
_mg_3355
_mg_3355
_mg_3356
_mg_3356
_mg_3375
_mg_3375
_mg_3386
_mg_3386
_mg_3394
_mg_3394
_mg_3397
_mg_3397
_mg_3403
_mg_3403
_mg_3413
_mg_3413
_mg_3418
_mg_3418
_mg_3419
_mg_3419
_mg_3423
_mg_3423
_mg_3427
_mg_3427
_mg_3429
_mg_3429
_mg_3435
_mg_3435
_mg_3460
_mg_3460
_mg_3475
_mg_3475

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.