הנציבות האירופית תחילת בקרוב על איסור שיווק רכבים עם מנועי בעירה פנימית
יום הדין של מנועי הבעירה הפנימית מתקרב.
הנציבות האירופית תחילת בקרוב על איסור שיווק רכבים עם מנועי בעירה פנימית
יום הדין של מנועי הבעירה הפנימית מתקרב.

בעוד שבועיים תתכנס בבריסל הנציבות האירופית ותדון במגוון נושאים הקשורים בנושא זיהום אוויר והפחתת פליטת מזהמים במדינות האיחוד האירופי, אחת ההחלטות המשמעותיות ביותר תהיה קביעת מועד לאיסור על מכירה של מכוניות נוסעים ומסחריות קלות חדשות עם מנועי בנזין ודיזל. ההחלטה שתתקבל היא חלק בלתי נפרד מהמטרה של האיחוד להביא להפחתה של 55% בפליטת CO2 במדינות האיחוד, לעומת שנת 1990, עד לשנת 2030. ההנחה הרווחת בקרב יצרני הרכב באירופה היא שההחלטה תיפול על שנת 2035.

 

עוד לפני שהיעד הזה יגיע, יצרני הרכב יאלצו להתמודד עם תקן Euro 7 החדש שיכנס לתוקפו בשנת 2025 ויהיה מחמיר פי כמה וכמה מתקן Euro 6d הנוכחי. התקן שיוצג בסוף השנה אמנם לא יהיה סופי עדיין אך יצרני הרכב כבר הצהירו שלפי ההצעות הנוכחיות לתקן הם פשוט לא יוכלו להמשיך לייצר עוד מנועי בנזין שיעמדו בתקן מבלי שזה יגרור התייקרות משמעותית לצרכן בשל הצורך בתוספת של מסננים יקרים במיוחד. על מנועי דיזל בכלל שאין מה לדבר, אלו כנראה כבר ממש לא יעמדו בתקו בכל הקשור לרכבי נוסעים. זה לא אומר שכבר אז ניפרד ממנועי הבנזין, המוכרים אך כנראה שניפרד ממנועי הבנזין שלא עושים שימוש בסיוע חשמלי משמעותי, כלומר עיקר רכבי הבנזין יהיו כנראה דגמי PHEV - היברידי פלאג-אין.

 

בלי קשר להחלטת הנציבות, מספר מדינות באיחוד כבר הכריזו כי יאסרו שיווק של מכוניות בעירה פנימית כבר בשנת 2030, מדינות כגון שוודיה, הולנד ואירלנד, וחלקן האחר, כמו צרפת וספרד, קבעו את שנת 2035 ליעד הזה. בתוך כל זה יש גם יוזמות עצמאיות של רשויות מקומיות, חלקן לדוגמה כבר קבעו אזורים ירוקים בהם חל איסור עלה נסיעה ברכבים הפולטים CO2, יצרנים כמו ב.מ.וו לדוגמה מאפשרים לערים כאלו לקבוע נקודות כאלו על המפה המתעדכנת ברכבי הפלאג-אין של החברה כך שבעת הגעה לאזור ירוק הרכב עובר אוטומטית להנעה חשמלית מלאה.

שאלה חשובה לא פחות, למעשה אף יותר, היא מה הנציבות תחליט בכל הקשור לפריסת תשתית שתאפשר מעבר מאסיבי לרכבים חשמליים שכן בלי תשתית ראויה, כל החלטה שתתקבל היא רתימת העגלה לפני הסוסים. יצרני הרכב יעמדו בסופו של דבר בכל תקן שיוצב להם, אין להם ברירה אחרת, אך בלי פריסה מאסיבית של תשתיות טעינה, במיוחד זו המהירה, אין היתכנות למעבר המוני לרכב חשמלי. במערב אירופה יש אמנם תשתית טעינה נרחבת יחסית, אך היא רחוקה מאוד מלספק מעבר של כל רוכשי הרכב החדש להנעה חשמלית. כך גם בתחום תשתיות התדלוק במימן, זו קיימת במשורה רק במספר מצומצם מאוד של מדינות במערב אירופה ובשלב זה הייעוד העיקרי שלה הוא בכלל לשוק הרכב הכבד.

 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 4

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.