תקנות הזיהום הנוכחיות מקשות על יצרני מכוניות ספורט וביצועים לשווק רכבים עם מנועי בעירה פנימית בלבד, זאת כאשר הטכנולוגיה הנוכחית של רכבים חשמליים פשוט לא מסוגלת לספק את הסחורה, בין אם בשל המשקל הגבוה של הסוללה, יכולת קירור מוגבלת של הסוללה הגוררת הפחתת הספק לאחר נהיגת מסלול מהירה של לא יותר מכמה דקות ועוד לא מעט חסרונות אחרים כגון טווח זעיר בנהיגה נמרצת וכמובן שגם פגיעה באורך החיים של הסוללה. כן, החיים הם לא רק 0-100 קמ"ש גם אם זה הנתון שמעניין את מרבית האנשים.

 

או מלאו את הפרטים לייעוץ חינם 

בכדי לעמוד ביעדי הזיהום ועדיין לספק חווית נהיגה עם רמה גבוהה של ביצועים, מרצדס AMG חברה לקבוצת הפורמולה 1 של החברה ולחטיבת מנועי הביצועים של AMG, זו שגם מייצרת את המנועים לקבוצת הפורמולה 1 של מרצדס, בכדי לייצר יחידות הנעה היברידיות פלאג-אין (PHEV) אשר ישמשו בעתיד הקרוב את דגמי הביצועים של מרצדס AMG. טכנולוגיית ההנעה הזו זכתה לכינוי E PERFORMANCE.

 

E PERFORMANCE
תתרגלו לתוספת הכיתוב E PERFORMANCE.

מרצדס AMG מציגה שתי יחידות הנעה E PERFORMANCE היברידיות פלאג-אין, האחת על בסיס מנוע V8 אשר תשרת את הדגמים הבכירים יותר כמו מרצדס SL החדשה או את מרצדס AMG GT 4D והשנייה מבוססת על מנוע 4 צילינדרים אשר תשרת דגמים כגון C63 AMG הבאה.

 

נתחיל במספרים, דגמי V8 E PERFORMANCE מבוססים על מנוע ה-4.0 ליטר טווין-טורבו המוכר מכל דגמי AMG כיום, בתצורה זו למערכת הספק מרבי משולב של 805 כ"ס ומומנט מרבי של מעל ל-102 קג"מ. לפי מרצדס זה יספיק לדגמים שיצוידו במערכת הזו לייצר נתון תאוצה 0-100 קמ"ש של פחות מ-3.0 שניות. אלו נתונים לא סופיים ומרצדס תשנה במעט את המערכת בהתאם ליישום בדגמים השונים. הדגם הראשון שיעשה שימוש במערכת הזו הוא דגם GT73e 4Matic 4-door שגם מופיע בתמונות, תחת מעטה של הסוואה.

 

מרצדס AMG E PERFORMANCE
מבנה המערכת.

דגמי E PERFORMANCE עם מנוע ארבעה צילינדרים עושים שימוש במנוע ה-2.0 ליטר טורבו המוכר מה- A45 אך בהספק משודרג עוד יותר של 442 כ"ס, בתצורה זו למערכת הספק מרבי משולב של כ-510 כ"ס ומומנט מרבי של כ-71.4 קג"מ, אלו נתונים דומים לאלו של דגם C63 S היוצא אך צריך לזכור שהמנוע החשמלי יכול לספק עד 201 כ"ס כך שלמשך זמן קצוב ההספק המרבי יכול לעלות על מעל ל-600 כ"ס. הדגם הראשון שיעשה שימוש במערכת הזו הוא דגם C63e 4Matic על בסיס C קלאס החדשה שנחשפה לאחרונה.

 

שני המנועים מצוידים בצמד מגדשי טורבו, האחד רגיל על בסיס גזי הפליטה והשני מדחס חשמלי האחראי על גדישת המנוע בסל"ד נמוך עד בינוני. בנוסף, שני המנועים מצוידים גם במערכת מערכת מיקרו-היברידית שיכולה להוסיף עוד 14 כ"ס ומנוע ה-V8 כולל מערכת ניתוק צילינדרים לחיסכון נוסף בצריכת הדלק.

 

מרצדס E PERFORMANCE
סוללה עם מערכת קירור מתקדמת המיועדת לדגם ביצועים.

מערכת ההנעה ההיברידית פלאג-אין E PERFORMANCE מבוססת על מנוע חשמלי המותקן על הציר האחורי, סוללה קטנה יחסית עם מערכת קירור מתקדמת במיוחד המאפשרת גם נסיעה חשמלית מלאה לטווחים קצרים, תיבת 2 הילוכים דרכה עובר הכוח מהמנוע החשמלי אל הגלגלים האחוריים, יש גם ציר הנעה מהמנוע החשמלי לגלגלים הקדמיים (שלא מחובר ישירות לתיבת ההילוכים) מערכת הנעה כפולה 4MATIC+ ויש כמובן גם מנוע בנזין מלפנים המשודך לתיבת 9 הילוכים AMG SPEEDSHIFT MCT 9G - תיבת הילוכים אוטומטית אך ללא ממיר מומנט רגיל אלא עם אוסף של מצמדים רטובים במקום.

 

GT73e 4Matic 4-door
GT73e 4Matic 4-door.

המנוע החשמלי מאחור מייצר הספק קבוע של 94 כ"ס והספק מרבי של 201 כ"ס למשך של עד 10 שניות, המומנט המרבי קבוע ועומד על 32.6 קג"מ. את המנוע החשמלי מזינה סוללה מתקדמת המיועדת לדגמי ביצועים עם יכולת פריקה/טעינה גבוהה הרבה יותר מהמקובל (HPB80) בקיבולת של 6.1kWh, אך זו רק דוגמה אחת שכן מרצדס מתכננת להיצע קיבולת סוללה שונה בהתאם לדגם בו המערכת מותקנת, קטנה יותר בדגמים קטנים וגדולה יותר בדגמים גדולים.

 

המנוע החשמלי מחובר כאמור לתיבת 2 הילוכים, ההילוך מתחלף במהירות של 140 קמ"ש בהתאם לסל"ד המרבי של המנוע החשמלי העומד על 13,500 סל"ד, ואל דיפרנציאל מוגבל החלקה נשלט אלקטרוני המווסת את המומנט לכל אחד מהגלגלים מאחור. במידה והמומנט בציר האחורי גבוה מידי וגורם להחלקה המנוע החשמלי יכול להעביר חלק מהמומנט אל הציר הקדמי דרך מערכת ההנעה הכפולה. הניתוק בין המנוע החשמלי לתיבת ההילוכים מאפשר לייצר מערכת הנעה יעילה יותר ובעיקר לקבל מומנט כולל גבוה יותר שכן אין צורך בהתאמה בין מהירות הסיבוב של מנוע הבנזין למנוע החשמלי.

 

מפורמולה 1 לכביש הציבורי
מפורמולה 1 לכביש הציבורי.

את המנוע החשמלי מזינה סוללה בקיבולת של 6.1kWh ובמתח של 400V המותקנת בין הגלגלים האחוריים לטובת פיזור משקל אידיאלי. הסוללה הזו פותחה באמצעות טכנולוגיה המשרתת את רכבי פורמולה 1 של מרצדס AMG שכן מערכת קירור של מארז הסוללות ברכב חשמלי רגיל פשוט לא מסוגלת לעמוד בדרישות הקירור של רכב ביצועים, גם לא בדרישות לפריקה מהירה או טעינה מהירה באמצעות מערכת הרגנרציה.

שימוש במערכת קירור רגילה היה פוגע גם בביצועים וגם באורך החיים של התאים המרכיבים את הסוללה. באמצעות מערכת קירור ייחודית עם תפוקה גבוהה ו-14 ליטר של נוזל קירור מיוחד שפותח במיוחד, כל אחד מ-560 התאים המרכיבים את הסוללה עטוף כולו בנוזל קירור. לפי מרצדס המערכת הזו מאפשרת לשמור על טמפרטורת עבודה אידיאלית של הסוללה (עד 45 מעלות) גם בנסיעה בעוצמה מלאה לאורך קילומטרים רבים בהם נבחנה הסוללה. בזכות מערכת הקירור המתקדמת מרצדס יכלה לעשות שימוש בתאים בעלי צפיפות אנרגטית גבוהה יותר, כך שהסוללה קלה יותר ממערכת מקבילה.

 

מרצדס E PERFORMANCE
מרצדס E PERFORMANCE.

לפי מרצדס, המערכת ההיברידית E PERFORMANCE תוכננה כך שהסיוע החשמלי יהיה תמיד זמין בכל פעם שהנהג צריך אותו, באמצעות שימוש במערכת רגנרציה מתקדמת או טעינה של הסוללה באמצעות מנוע הבנזין שבחזית. לרשות הנהג בחירה מבין חמישה מצבי הנעה ומצב נוסף לאפיון אישי. זה כולל מצב הנעה חשמלי מלא עד ל-130 קמ"ש, מצב היברידי אוטומטי וכן שני מצבי ביצועים קיצוניים: SPORT + בו שני המנועים פועלים בכדי לספק מקסימום מרביים וסל"ד סרק גבוה יותר של המנוע בכדי להשיג יציאה מהירה יותר מהמקום. מצב RACE מיועד למסלול המרוצים בו המנוע החשמלי פועל בשיא ההספק מתי שניתן ומערכת הרגנרציה פועלת בעוצמה מלאה אך רק כאשר הנהג לוחץ על דוושת הבלימה. את זה ניתן לשלב עם פעולת מערכת הבקרה הדינמית AMG DYNAMICS המאפשרת בחירה מבין 4 מצבי נהיגה שונים כולל מצב "מאסטר" המאפשר התערבות מינימלית של מערכת בקרת היציבות, כולל אפשרות לניתוק מלא של המערכת במצב זה. עוד שליטה? לנהג ישנה אפשרות בחירה של פעולת מערכת הרגנרציה מבין 4 דרגות פעולה שונות, מחלשה מאוד המאפשרת לנהג להרגיש כמו ברכב רגיל ועד לעוצמה מלאה המסוגלת להביא את הרכב לעצירה מלאה כך שהיא מאפשרת גם נהיגה באמצעות דוושה אחת.

מרצדס AMG רכב ספורט חשמלי
מרצדס AMG תציג השנה רכב ספורט חשמלי.

ספורט חשמלי: כל הטכנולוגיה הזו תשמש את מרצדס AMG גם עבור דגמי ביצועים עם מערכת הנעה חשמלית מלאה. דגמים אלו ימוקמו מתחת לדגמי הביצועים הבכירים, כמו דגמי 43 או 53, ולפי מרצדס הם יספקו נתון תאוצה 0-100 קמ"ש של פחות מ-4.0 שניות, מהירות מרבית מוגבלת של 250 קמ"ש. בזכות מערכת קירור הסוללה המתקדמת שמרצדס פיתחה, דגמים אלו יוכלו לספק ביצועים גם בעומס גבוה לאורך זמן, זאת בניגוד לדגמים חשמליים אחרים כמו דגמי טסלה לדוגמה שעל מסלול הנורבורגרינג מתחממים יתר על המדיה באמצע המסלול. דגמים אלו יעשו שימוש במערכת מתלי האוויר הספורטיבית של מרצדס AMG RIDE CONTROL+ בכדי לתמוך במשקל הגבוה של הסוללות. דגם ראשון כזה יוצג בהמשך השנה.