מנוע V8
אלו לא יחזרו, אבל יהיה יותר קל לשווק רכבי בעירה פנימית.
מנוע V8
אלו לא יחזרו, אבל יהיה יותר קל לשווק רכבי בעירה פנימית.

הסנאט הרפובליקני העלה הצעה להפסיק (או להפחית לפחות) את הקנס החל על יצרני הרכב בשוק האמריקאי שלא עומדים במדד CAFE - ממוצע צריכת דלק כולל לכל צי הרכבים שהיצרן משווק בו היצרן צריך לעמוד. רק לשם הדוגמה, קבוצת סטלנטיס נאלצה לשלם סכום של 580 מיליון דולר בין השנים 2016-2020 על הסטייה ממדד CAFE ובסך הכל מדובר בסכומים של מיליארדים אותם יצרני הרכב משלמים מדי שנה. 

 

דיפאל S07 אאוטלנדר

מי שנהנתה מכך במיוחד בכל השנים האחרונות הייתה טסלה שכן התקן קובע שניתן לרכוש "קרדיט" מיצרנים פחות מזהמים, כדי לתמרץ את אותם יצרנים, וכך להפחית את הקנס. אם טסלה מוכרת בארה"ב מיליון רכבים חשמליים עם צריכת דלק אפס, היא יכולה "לקחת על עצמה" עד מיליון רכבים של יצרנים מזהמים ועדיין לעמוד בתקן. אשתקד, טסלה הכניסה סכום של 2.8 מיליארד דולר באמצעות מכירה של קרדיט ליצרנים השונים בשוק האמריקאי. 

מדד CAFE ארה"ב בשנים 2000-2031

שנה רכב נוסעים (ק"מ/ליטר) רכב מסחרי קל (ק"מ/ליטר)
2000 11.7 8.8
2001 11.7 8.8
2002 11.7 8.8
2003 11.7 8.8
2004 11.7 8.8
2005 11.7 8.9
2006 11.7 9.2
2007 11.7 9.5
2008 11.7 9.6
2009 11.7 9.8
2010 11.7 10.0
2011 12.9 10.4
2012 14.2 10.8
2013 14.6 11.1
2014 14.9 11.3
2015 15.4 11.7
2016 16.1 12.3
2017 16.7 12.6
2018 17.3 12.8
2019 17.9 13.0
2020 18.6 13.3
2021 18.6 13.3
2022 18.6 13.3
2023 18.6 13.3
2024 21.0 15.0
2025 22.7 16.3
2026 25.3 18.1
2027 25.6 18.1
2028 26.1 18.1
2029 26.6 18.5
2030 27.1 18.9
2031 27.7 19.3

מדד CAFE מחייב כבר כיום ממוצע צריכת דלק ממוצעת של 22.7 ק"מ לליטר לצי רכבים של יצרן (לרכבי נוסעים), ברור לכל כי ללא דגמים חשמליים בהיצע לא ניתן לעמוד ביעד הזה. בשנים 2020-2023 המדד עמד על 18.6 ק"מ לליטר אך ממשל ביידן החמיר את הדרישות כך שבכל שנה המדד ישנתה משמעותית כאשר היעד הנוכחי הוא נתון ממוצע של 27.7 ק"מ לליטר בשנת 2031. 

 

כמה משלמים יצרנים על הסטייה ממדד CAFE? כיום הסכום עומד על $14 על כל סטייה של 0.1 מייל/גלון מהמדד ואת כל זה מכפילים במספר הרכבים שאותו ייצרן מכר באותה שנה. בשוק בו הרכבים הכי נמכרים הם טנדרים גדולים, יצרנים כמו ג'נרל מוטורס ופורד יאלצו לשלם סכומי עתק על אי עמידה במדד. 

 

פורד F150
כאשר זה הרכב הנמכר ביותר בשוק האמריקאי, קצת קשה לעמוד במדד CAFE.

בשנת 1975 הממשלה האמריקאי הציג לראשונה את מדד CAFE כמענה למשבר האנרגיה שפרץ שנתיים לפני, המטרה הייתה לקבוע ממוצע צריכת דלק לצי רכבים כדי שיצרני הרכב האמריקאים יחלו לשווק רכבים חסכוניים יותר בצריכת הדלק כדי לעמוד ביעד. דרך אגב, אותה תקופה הייתה האות לפריצה של תעשיית הרכב היפנית לשוק האמריקאי בזכות העבודה שליצרנים מיפן היו שלל דגמים עם מנועי 4 צילינדרים קטני נפח בזמן שעבור יצרן אמריקאי ממוצע מנוע V6 היה נחשב למנוע צנוע. 

 

שינוי באמצעות תמריצים וקנסות מול גופים מסחריים זה דבר מחויב המציאות, הבעיה מתחילה כאשר אין קורלציה בין הרגולציה לבין מה שתכלס הצרכן הסופי מעוניין או יכול לשלם עליו. הטמעה של טכנולוגיה חדשה דורשת זמן, הרבה זמן כאשר זה קשור בתעשיית הרכב וכאשר הרגולציה רותמת את העגלה לפני הסוסים מגיעים למצב בו תעשיית הרכב הוותיקה,שיש לה חשיבות מכרעת לכלכלה הגלובלית, יכולה להגיע לכדי קריסה שכן הרגולציה יוצרת בעצמה סביבה עסקית לא הוגנת. רק לאחרונה פולקסווגן הודיעה כי היא הגיעה להסכמה על פרישה מוקדמת של 20,000 עובדים בגרמניה. 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
דיפאל S07 אאוטלנדר
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.