הסנאט הרפובליקני העלה הצעה להפסיק (או להפחית לפחות) את הקנס החל על יצרני הרכב בשוק האמריקאי שלא עומדים במדד CAFE - ממוצע צריכת דלק כולל לכל צי הרכבים שהיצרן משווק בו היצרן צריך לעמוד. רק לשם הדוגמה, קבוצת סטלנטיס נאלצה לשלם סכום של 580 מיליון דולר בין השנים 2016-2020 על הסטייה ממדד CAFE ובסך הכל מדובר בסכומים של מיליארדים אותם יצרני הרכב משלמים מדי שנה.
מי שנהנתה מכך במיוחד בכל השנים האחרונות הייתה טסלה שכן התקן קובע שניתן לרכוש "קרדיט" מיצרנים פחות מזהמים, כדי לתמרץ את אותם יצרנים, וכך להפחית את הקנס. אם טסלה מוכרת בארה"ב מיליון רכבים חשמליים עם צריכת דלק אפס, היא יכולה "לקחת על עצמה" עד מיליון רכבים של יצרנים מזהמים ועדיין לעמוד בתקן. אשתקד, טסלה הכניסה סכום של 2.8 מיליארד דולר באמצעות מכירה של קרדיט ליצרנים השונים בשוק האמריקאי.
מדד CAFE ארה"ב בשנים 2000-2031 |
||
שנה | רכב נוסעים (ק"מ/ליטר) | רכב מסחרי קל (ק"מ/ליטר) |
---|---|---|
2000 | 11.7 | 8.8 |
2001 | 11.7 | 8.8 |
2002 | 11.7 | 8.8 |
2003 | 11.7 | 8.8 |
2004 | 11.7 | 8.8 |
2005 | 11.7 | 8.9 |
2006 | 11.7 | 9.2 |
2007 | 11.7 | 9.5 |
2008 | 11.7 | 9.6 |
2009 | 11.7 | 9.8 |
2010 | 11.7 | 10.0 |
2011 | 12.9 | 10.4 |
2012 | 14.2 | 10.8 |
2013 | 14.6 | 11.1 |
2014 | 14.9 | 11.3 |
2015 | 15.4 | 11.7 |
2016 | 16.1 | 12.3 |
2017 | 16.7 | 12.6 |
2018 | 17.3 | 12.8 |
2019 | 17.9 | 13.0 |
2020 | 18.6 | 13.3 |
2021 | 18.6 | 13.3 |
2022 | 18.6 | 13.3 |
2023 | 18.6 | 13.3 |
2024 | 21.0 | 15.0 |
2025 | 22.7 | 16.3 |
2026 | 25.3 | 18.1 |
2027 | 25.6 | 18.1 |
2028 | 26.1 | 18.1 |
2029 | 26.6 | 18.5 |
2030 | 27.1 | 18.9 |
2031 | 27.7 | 19.3 |
מדד CAFE מחייב כבר כיום ממוצע צריכת דלק ממוצעת של 22.7 ק"מ לליטר לצי רכבים של יצרן (לרכבי נוסעים), ברור לכל כי ללא דגמים חשמליים בהיצע לא ניתן לעמוד ביעד הזה. בשנים 2020-2023 המדד עמד על 18.6 ק"מ לליטר אך ממשל ביידן החמיר את הדרישות כך שבכל שנה המדד ישנתה משמעותית כאשר היעד הנוכחי הוא נתון ממוצע של 27.7 ק"מ לליטר בשנת 2031.
כמה משלמים יצרנים על הסטייה ממדד CAFE? כיום הסכום עומד על $14 על כל סטייה של 0.1 מייל/גלון מהמדד ואת כל זה מכפילים במספר הרכבים שאותו ייצרן מכר באותה שנה. בשוק בו הרכבים הכי נמכרים הם טנדרים גדולים, יצרנים כמו ג'נרל מוטורס ופורד יאלצו לשלם סכומי עתק על אי עמידה במדד.

בשנת 1975 הממשלה האמריקאי הציג לראשונה את מדד CAFE כמענה למשבר האנרגיה שפרץ שנתיים לפני, המטרה הייתה לקבוע ממוצע צריכת דלק לצי רכבים כדי שיצרני הרכב האמריקאים יחלו לשווק רכבים חסכוניים יותר בצריכת הדלק כדי לעמוד ביעד. דרך אגב, אותה תקופה הייתה האות לפריצה של תעשיית הרכב היפנית לשוק האמריקאי בזכות העבודה שליצרנים מיפן היו שלל דגמים עם מנועי 4 צילינדרים קטני נפח בזמן שעבור יצרן אמריקאי ממוצע מנוע V6 היה נחשב למנוע צנוע.
שינוי באמצעות תמריצים וקנסות מול גופים מסחריים זה דבר מחויב המציאות, הבעיה מתחילה כאשר אין קורלציה בין הרגולציה לבין מה שתכלס הצרכן הסופי מעוניין או יכול לשלם עליו. הטמעה של טכנולוגיה חדשה דורשת זמן, הרבה זמן כאשר זה קשור בתעשיית הרכב וכאשר הרגולציה רותמת את העגלה לפני הסוסים מגיעים למצב בו תעשיית הרכב הוותיקה,שיש לה חשיבות מכרעת לכלכלה הגלובלית, יכולה להגיע לכדי קריסה שכן הרגולציה יוצרת בעצמה סביבה עסקית לא הוגנת. רק לאחרונה פולקסווגן הודיעה כי היא הגיעה להסכמה על פרישה מוקדמת של 20,000 עובדים בגרמניה.