שר האוצר אישר את הרפורמה החדשה בתחום הטבות מס לאביזרי בטיחות. למי היא טובה ומה משרד התחבורה יכול לעשות יותר?

הרפורמה בתחום הענקת התמריצים למערכות בטיחות ברכב - חסרת משמעות

שר האוצר יאיר לפיד, אישר אמש את הרפורמה בתחום הענקת תמריצים למערכות בטיחות מתקדמות ברכב אשר תיכנס לתוקפה החל מה-1 באוגוסט 2013.

 

הרפורמה גובשה במשותף ע"י משרד התחבורה ורשות המסים במשרד האוצר. ברפורמה הושם דגש על מערכות בטיחות המסייעות במניעת תאונות דרכים ובעיקר לשתי מערכות האמורות להתריע על שתיים מהסיבות העיקריות לתאונות דרכים: סטייה מנתיב הנסיעה ואי שמרת מרחק.

 

כפי שתוכלו לראות בטבלאות המצורפת, הרפורמה כוללת 10 מערכות בטיחות כאשר כל מערכת זוכה בניקוד של בין 0.5-2.0 לפי חשיבותה לדעת משרד התחבורה. התנאי ההכרחי לכך שרכב ייכלל בזכאות להטבה הוא הימצאותן של לפחות 6 כריות אוויר ברכב (4 במסחרי) ושכל האבזור יגיע מקורי מהיצרן. ההטבה המינימלית עומדת על 500 שקל והמרבית על 2,250 שקל.

 

רוב המערכות המופיעות בטבלה (ששת העליונות) אלו מערכות בטיחות מתקדמות המצויות כיום לרוב ברכבי יוקרה בלבד ועלותן כתוספת אבזור גבוהה מאוד, כך שההטבה תשפיע בעיקר על רכבי יוקרה ושם, הטבה של 2000 ש"ח - כמחירו של צמיג בודד ברכבים אלו - היא די חסרת משמעות. אמנם ישנם לא מעט רכבים עממיים שכאופציה ניתן לאבזרם ברוב מערכות הבטיחות ברשימה, אך מי יכול להרשות לעצמו תוספת של עשרות אלפי שקלים למחירה של משפחתית ממוצעת שגם כך היא יקרה בישראל ואם נתייחס לחברות הליסינג שהן הרי אלו הרוכשות את רוב המכוניות המשפחתיות בישראל, אלו כבר הוכיחו בעבר לא פעם שלא ירכשו רכב בטוח יותר, עם יותר כריות אוויר למשל, לטובות בטיחות הנוסעים. לא מעט להיטי ליסינג והשכרה היו רכבים שזכו לציונים מהנמוכים ביותר במבחני הריסוק.

מערכת
ניקוד
בקרת סטייה מנתיב (Lane-Departure Warning System)
2
מערכת ניתור מרחק מהרכב מלפנים Distance Alert
2
מערכת בקרת שיוט אדפטיבית (Adaptive Cruise Control)
1
מערכת זיהוי הולכי רגל (Pedestrian Collision Warning)
1
מערכת עזר לבלם (Brake Assist System)
1
מערכת זיהוי בשטח "מת" BLIS (Blind Spot Information System)
1
7 כריות אויר ומעלה (6 במסחרי)
1
מצלמות רוורס
0.5
חיישני חגירת חגורות במושבים קדמיים+ אחוריים
0.5
חיישני לחץ צמיגים
0.5

 

בטיחות כלי הרכב העממיים בישראל (וגם בעולם), מושפעת כיום אך ורק מהסטנדרט של היצרן עצמו, אך בעיקר מתוצאות מבחני הריסוק המבוצעים ע"י ארגונים שונים המחייבים את היצרנים לעמוד בסטנדרט מסוים ולא רק בשל יחסי הציבור. העידוד הממשלתי קיים פה ושם, אך זה לרוב קורה רק כאשר זה לא עולה לרגולטור כסף. למי שדואג לקופת האוצר בשל הרפורמה החדשה, אז אין צורך לדאוג שכן את סכום ההטבה הזעום, האוצר כבר ייקח מכם בחזרה בריבית דריבית באמצעות נוסחת המיסוי הירוק החדשה שתייקר את רוב הרכבים בישראל ושתיכנס לתוקפה – כמה לא מפתיע - בדיוק באותו תאריך.

 

רמת האבזור הבטיחותי
ניקוד נדרש
כמות נדרשת
של כריות אויר
סכום הזיכוי ממס קניה, ש"ח
פרטי
מסחרי
0
-
0
0
-
1
-
6
4
500
2
2.0
6
4
900
3
3.0
6
4
1,250
4
4.0
6
4
1,550
5
5.0
6
4
1,800
6
6.0
6
4
2,000
7
8.0
6
4
2,150
8
10.0
6
4
2,250

 

כתבנו על כך בעבר ונציין זאת שוב. רובם המחולט של ההרוגים בתאונות הדרכים שהתרחשו בין כלי רכב נהרגו כאשר הם נוהגים ברכבים מיושנים ולא בטיחותיים ולכך שתי סיבות עיקריות. הראשונה והידועה לכל היא מחיר הרכבים הגבוה בישראל בשל מיסוי מהגבוהים בעולם, מה שלא מאפשר לרוב הרוכשים להתחדש ברכב מודרני ובטיחותי יותר. כמובן שיש לציין שגם חומרת הפציעה עקב תאונת דרכים קשורה בקשר ישיר לרמת הבטיחות של כלי הרכב ורכב מודרני ובטוח יותר, יכול להיות ההבדל בין נכות תמידית לצוואר תפוס לשבועיים.

 

הסיבה השנייה לכך היא חוסר מודעות של צרכנים רבים לנושא הבטיחות ובעיקר למבחני הריסוק שהם הכלי הכמעט יחדי כיום המאפשר לצרכן לקבל מושג כללי על רמת הבטיחות של הרכב בו הוא נוהג או עומד לרכוש. צריכת דלק, עלות הטיפולים, אמינות, וכו', הם לרוב הפרמטרים אותם מציינים רוכשים כאשר הם מבקשים ייעוץ ברכישת רכב, אך את השאלה הפשוטה ומצילת החיים של " מה ציון הבטיחות של הרכב במבחני הריסוק"?, אף אחד כמעט ולא שואל. יש לציין שעל פי מחקרים, כ-50% מרוכשי רכב חדש מייחסים חשיבות עליונה לנושא הבטיחות במידה והם נשאלים על כך, אך במקביל לכך רובם לא יהיו נכונים להשקיע כסף על אביזרי בטיחות.

 

משרד התחבורה יכול היה לעשות שרות טוב יותר לצרכן אם היה מחייב יבואני רכב ובעיקר לוחות רכב משומש בפרסום ציוני מבחני הריסוק. דבר זה היה מאפשר לצרכנים גם להיות מודעים יותר לנושא וגם לבצע השוואה בין הרכבים בהם הם מעוניינים שכן במקרים רבים ניתן לרכוש רכב בטיחותי יותר ובאותו המחיר, במיוחד ככל שהרכב משנתון מוקדם יותר. יש לציין שאמנם רוב הרכבים החדשים מציגים רמת בטיחות גבוהה וזוכים בציון של חמישה כוביב בטיחות, אך גם כאן יש ניואנסים ומבחנים חדשים שמופקים ע"י ארגוני הבטיחות מוכיחים לא פעם שלא מעט יצרנים מתכננים את הרכב לטובת מבחני הריסוק המעבדתיים ולא לריסוק בתנאי שטח משתנים.

 

לכן, בפעם הבאה שאתם רוכשים רכב - משומש או חדש מהניילונים - כדאי (ואפילו חובה) שתציצו לפני באתרים של ארגון EuroNCAP האירופאי או של ה-IIHS האמריקאי. השתי דקות שתבזבזו באתרים אלו, יכולות להיות השתי דקות החשובות ביותר בחיים שלכם.

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 2

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.