יש מגוון סיבות לחיוב או לשלילה לרכישה של רכב חשמלי כיום, אך לאור ההצהרה של משרד האנרגיה כי יש להאריך את ההטבות הנדיבות לרכב חשמלי - מיסוי נמוך, אגרת רישוי אפסית והטבה של 1000 שקל בשווי שימוש - כדאי למשרד האנרגיה והאוצר ללמוד קצת מהמודל הבריטי.

 

או מלאו את הפרטים לייעוץ חינם 

המודל הנוכחי של המיסוי הירוק לרכב חשמלי בישראל קובע שעד לסוף שנת 2022 המס על רכב חשמלי יעמוד על 10% עם תקרת הטבה של עד 75,000 שקל ביחס למיסוי הרגיל, משנת 2023 המס יעמוד על 20% ותקרת ההטבה על 60,000 שקל ובשנת 2024 המס יעמוד על 35% ותקרת ההטבה על 50,000 שקל. כל זה כמובן אם במשרד האוצר לא יחליטו ביום בהיר אחד לשנות את מבנה המס הירוק, זה לא משהו שלא קרה בעבר ולא יכול לקרות בעתיד.

 

טסלה מודל S
טסלה מודל S זכאית לאותה הטבה של טסלה מודל 3 העממית.

מבנה המיסוי הזה תקף ללא קשר לערך הרכב (להוציא מס יוקרה), כך נוצר מצב אבסורדי שדווקא ככל שהרכב יקר יותר הוא מנצל את מלוא ההטבה ובחלק מהמקרים רכב זול יותר מנצל רק את חלקה. במילים אחרות, רכבי יוקרה חשמליים שגם כך רחוקים ממרבית הציבור "אוכלים" את מרבית עוגת התקציב שמשרד האוצר הקצה לעידוד מעבר לרכב חשמלי.

 

בעולם יש מגוון מודלים למתן הטבות לרכב חשמלי, רובם בצורה של מענק רכישה מהמדינה המופחת ממחיר המחירון של הרכב, ללא קשר למחירו. המודל הזה מעוות, הוא מספק הטבה לעשירים שכלל לא צריכים את ההטבה הזו ולמעשה מעודד את יצרני הרכב והמשווקים לייקר את הרכבים שלהם. זו אחת הסיבות שבבריטניה יצרו מודל חדש.

 

בבריטניה הבינו שאין טעם לממן עשירים שרוכשים להם איזה צעצוע חשמלי שיחנה לצד הפרארי שלהם (וכן, יש בישראל גם כאלו) ואין כל סיבה שרכב בעלות של מיליון שקל יהיה זכאי לאותה הטבה לרכב שעולה עשירית, הם הבינו שאם הם ימשיכו במודל הנוכחי פשוט לא יישאר כסף לממן את המשך המעבר להנעה חשמלית, העולה למשלם המיסים מיליארדים רבים, ושהמודל הנוכחי גם לא מעודד את היצרנים לייצר רכבים חשמליים זולים או להוזיל את מחירי הרכבים החשמליים הנוכחיים.

 

מסיבה זו הרגולטור הבריטי קבע שרק רכבים חשמליים עד לסכום מסוים (£35,500 - כמחירה של גולף GTI חדשה) יהיו זכאים למענק רכישה והפלא ופלא, כל היצרנים הפחיתו את מחירי הדגמים החשמליים שלהם בסכומים משמעותיים בכדי לעמוד ביעד המחיר שקבע הרגולטור. המטרה שעמדה לנגד הרגולטור הבריטי הייתה לקבוע סכום מקסימום שביחד עם המענק, מחיר הרכישה של רכב חשמלי יהיה קרוב מספיק, או אף זול יותר, לזה של רכב בנזין מקביל. את ההטבה של אגרת רישוי נמוכה אפשר בהחלט לבטל, אין סיבה שמי שרוכש רכב בסכומים של 180 אלף שקל ומעלה יהיה זכאי להטבה כזו, את זה אפשר לשמור או אף להגדיל לרכבים חשמליים זולים בכדי לעודד גם צעירים לעבור לרכב חשמלי.