צמיג
צמיגים חדשים - להתקין מלפנים או מאחור?
צמיג
צמיגים חדשים - להתקין מלפנים או מאחור?

סביר להניח שנתקלתם בשאלה הזו יותר מפעם אחת: זוג צמיגים חדשים, מתקינים מלפנים או מאחור? אם אתם רוצים את התשובה כאן ועכשיו, אז נאמר לכם שההמלצה שלנו היא להתקין את הצמיגים החדשים מלפנים ולפני שאתם קופצים למדור התגובות לכתוב לנו עד כמה אנחנו טועים, רצוי שתקראו את הכל שכן השאלה הזו קיימת כבר עשורים רבים ומאז השתנו לא מעט דברים בעולם הרכב.

 

 יונדאי במבצע אאוטלנדר

לפני הכל נאמר כי לאור העובדה שצמיגים הם רכיב הבטיחות החשוב ביותר ברכב שלכם, ההמלצה הגורפת היא פשוט להחליף את כל ארבעת הצמיגים בצמיגים חדשים כאשר נדרשת החלפה, ברכבים עם הנעה כפולה קבועה, כמו בסובארו לדוגמה, זה בכלל חובה שכן אי הקפדה על כך יכולה להוביל לכשל במערכת ההנעה בשל הבדלי אחיזה בין הצמיגים. 

 

צמיג
על כל צמיג תמצאו מחוון שחיקה המסמן את עובי הסוליה המינימלי - 1.6 מ"מ.

נמשיך במה שסיימנו, הבדלי אחיזה בין הצמיגים זו הסיבה שהשאלה היכן להתקין את הצמיגים החדשים קיימת שכן מידת השחיקה של הצמיג משפיעה על מידת האחיזה שלו כאשר ההשפעה זניחה לחלוטין בנהיגה על כביש יבש אך משמעותית מאוד בנהיגה על כביש רטוב, אז לגודל החריצים לאורך ורוחב הצמיג שתפקידם לפנות מים השפעה מכרעת על האחיזה. 

 

מדוע אנחנו בכלל מגיעים למצב בו נדרשת החלפה של זוג צמיגים ולא את כל הרביעיה (שלא במקרה של פגם או תקר משמעותי)? כי בישראל המושג של הצלבת צמיגים לא קיים כמעט. מכיוון שמרבית הרכבים בעולם הם רכבים עם הנעה של ציר אחד, קדמי או אחורי, נוצר מצב בו הצמיגים המחוברים לציר ההנעה נשחקים מהר יותר. הצלבת צמיגים מחליפה בין הצמיגים המניעים והסבילים וכך שומרים, פחות או יותר, על שחיקה אחידה בין הצמיגים והחלפת צמיגים מתבצעת כאשר כל הצמיגים כבר שחוקים באופן אחיד ולא רק הזוג המניע. 

 

הצלבת צמיגים
הצלבת צמיגים מונעת שחיקה לא אחידה בין הצירים.

הצלבת צמיגים אפשרית רק ברכבים בהם הצמיגים שווים ולא מדורגים, כלומר המידות זהות בין הציר הקדמי לאחורי. ההמלצה היא להצליב צמיגים כל 5,000 או 10,000 ק"מ כאשר ההצלבה מתבצעת לפי סוג ההנעה או הצמיג. אם מדובר בצמיג בעל סולייה כיוונית, על צמיגים מסוג זה תמצאו חץ על הדופן המסמן את כיוון הנסיעה, אז ההלפה היא חד כיוונית בלבד, כלומר צמיג אחורי-לקדמי באותו הצד וכו'. ברכב עם הנעה קדמית ההמלצה היא להעביר את הצמיגים הקדמיים לאחור באותו הצד ואת האחוריים בהצלבה, כלומר צמיג אחורי ימני יעבור לצד הקדמי שמאלי וכו'. בהנעה אחורית הפעולה הפוכה, כלומר האחוריים עוברים לפנים באותו הצד והקדמיים עוברים לאחור בהצלבה. ברכבי הנעה כפולה קבועה זו לא פעולה הכרחית אך אם כן מבצעים אז הפעולה נעשית בהצלבה מלאה. דרך אגב, אם תפתחו את ספר הרכב שלכם בסעיף צמיגים, תגלו שזו גם המלצת היצרן וב- ארה"ב לדוגמה זו פעולה כל כך שכיחה שאף בכל סופר ממוצע תוכלו לבצע הצלבת צמיגים בזמן שאתם בקניות. 

 

אז עכשיו נחזור לשאלה, צמיגים חדשים, מלפנים או מאחור? טרום עידן מערכות הבקרה הדינמיות התשובה הייתה די פשוטה, צמיגים חדשים מאחור שכן לצמיגים חדשים אחיזה גבוהה יותר והתקנה שלהם מאחור תמנע/תפחית את הסיכוי למצבים של היגוי יתר שהם מצבי איבוד אחיזה קשים יותר לשליטה. התקנה של הצמיגים השחוקים יותר מלפנים תגרום אמנם למצבי תת היגוי אך אלו מצבים שקל יותר לנהג הממוצע לשלוט בהם שכן הפעולה הטבעית של כל נהג באיבוד אחיזה מסוג זה הוא להפחית את מהירות הנסיעה, דבר שמוביל להפחתה של תת ההיגוי והחזרת הרכב לכיוון הרצוי.

 

בעידן המודרני יש לנו את מערכת בקרת היציבות שמסוגלת לבצע פעולות שאף נהג, גם זה הטוב ביותר, לא מסוגל לבצע שכן זו מערכת שמסוגלת לבלום כל גלגל בנפרד וכך להפעיל מומנט שיתקן את ההחלקה של הרכב. ככל שהמערכת מתקדמת/חדשה יותר היא תעשה את זה מהר יותר ובאופן כזה שהנהג אף לא ירגיש בפעולת המערכת למעט איזה הבהוב של נורה צהובה בלוח המחוונים. כל יצרן מכייל את המערכת אחרת כך שלא כל המערכות שוות אך זה לא עניין של הצלחה או כישלון בתיקון מצב החלקה אלא מערכת אחת תהיה מחמירה יותר מזו האחרת. 

 

מרחק בלימה ביחס לשחיקת הצמיג
מרחק הבלימה הממוצע מ-100 קמ"ש ביחס לעובי החריצים בצמיג.

מערכת בקרת יציבות מפחיתה באופן דרמטי את הצורך להתקין את הצמיגים החדשים מאחור בשל אחיזה וכך אנחנו יכולים ליהנות מהיתרונות המוחלטים של צמיגים קדמיים חדשים בכל הקשור לבלימה על כביש רטוב - על כביש יבש ההבדלים חסרי משמעות. במרבית הרכבים על הכביש הצמיגים הקדמיים אחראים על כ-70% עד 80% מכל כוח הבלימה ולכן אנחנו רוצים את הצמיגים הטובים ביותר מלפנים זאת לאור העבודה כי בלימת חירום מ- 100 קמ"ש לעצירה מלאה על כביש רטוב מרחק הבלימה עם צמיגים קדמיים שחוקים יכול להגיע להפרש של 20 עד 50 מטר יותר לעומת צמיגים חדשים, זה לא הפרש שאפשר להתעלם מהמשמעות המכרעת שלו ביכולת למנוע תאונה או לפחות להפחית משמעותית את חומרתה. הנתונים האלו הם כמובן לא מדע מדויק, מצב האספלט, גובה שכבת המים, דגם הצמיג, מידת השחיקה ועוד משפיעים כמובן על מרחק הבלימה אך בכל מקרה, אלו הם ההבדלים והם משמעותיים מאוד. 

 

מסיבה זו ובהתחשב בכך שבכל רכב מודרני יחסית נמצא מערכת בקרת יציבות, עדיף להתקין את זוג הצמיגים החדשים על הציר הקדמי ולא על הציר האחורי.  

תגיות: צמיגים
רוצים לקבוע נסיעת מבחן? לקבל ייעוץ? לשמוע על הצעות ומבצעים שלא תמצאו ברשת?

התקשרו 03-9058081 או מלאו את הפרטים

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
 יונדאי במבצע אאוטלנדר
  • תגובות 20

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.