גורדון מארי T.50
גורדון מארי T.50.
גורדון מארי T.50
גורדון מארי T.50.

גורדון מארי, המהנדס האגדי שאחראי על המקלארן F1 שהיא עד היום המכונית המהירה ביותר בעולם עם מנוע אטמוספרי, גם 28 שנה אחרי שהוצגה לראשונה, מציג את יצירת המופת האחרונה שלו, T.50, שהיא ככל הנראה אקורד הסיום המרשים ביותר למכונית-על עם מנוע בעירה פנימית ובטח שכזה אטמוספרי.

 

ה-T50 היא ללא ספק היורשת הראויה ביותר למקלארן F1 שכן היא נבנתה בדיוק לפי אותו עיקרון של אפס פשרות הנדסיות מתוך הרצון לייצר מכונית-על אנלוגית ומהנה במיוחד לנהיגה. ההבדל המשמעותי בין הדגמים הוא כמובן פער טכנולוגי של 28 שנה, פער שאפשר לגורדון להציב ולעמוד ביעד שאפתני של רכב ספורט עם מנוע V12 אטמוספרי על משקל של פחות מטון אחד - 986 ק"ג ליתר דיוק.

 

T50
האיש והאגדה לצד אגדה חדשה.

מנוע ה-V12 האטמוספרי של הדגם הוא מנוע שפותח במשותף עם Cosworth והוא מייצר מנפח צנוע יחסית של 3.9 ליטר הספק מרבי של 663 כ"ס המתקבל ב-11,500 סל"ד עם קו אדום ב-12,100 סל"ד!!! הנתונים האלו יאפשרו לדגם לייצר בלי עזרים מיוחדים סימפוניה של מכונית פורמולה 1. המומנט המרבי שהמנוע הזה מייצר עומד על 47.6 קג"מ ב-9,000 סל"ד. בשלב זה נתוני הביצועים של הדגם עדיין נשמרים בסוד.

 

T.50
מאוורר חשמלי מאפשר שליטה על כוח ההצמדה.

גורדון מציין כי הוא הרשה לעצמו לעשות רק מספר פשרות קטנות בכל הקשור למשקל, אחת מהן הוא ראש מנוע שעשוי ממגנזיום ולא מקרבון קל יותר וזאת מתוך המחשבה שרוכשי המכוניות ירצו להחזיק בה לשנים רבות והמגנזיום ישמור על המראה שלו גם בעוד שנים רבות, זאת לעומת קרבון שילך ויצהיב עם השנים בשל החשיפה לחום המנוע. פשרה נוספת שנעשתה היא שימוש בסמלים ממתכת ולא מדבקות, מאותה סיבה בדיוק.

 

מחיר הדגם יעמוד על כ-3.1 מיליון דולר ורק 100 יחידות יגיע לכדי ייצור, רובן כבר הוזמנו מראש עוד לפני שהמכונית הוצגה. לקוחות הדגם הם אלו שגם הובילו את הדרישה לתיבת הילוכים ידנית לטובת חווית נהיגה טהורה יותר. דוושת התאוצה דרך אגב, עשויה מטיטניום בכדי להפחית משקל לעומת דוושה מפלדה.

 

גורדון מאורי T50
חווית נהיגה אנלוגית בכל המובנים.

אחד האלמנטים הבולטים בעיצוב הדגם הוא המאוורר האחורי שבתכנון המקורי היה אמור להיות בתוך תא המנוע אך בשל חוסר מקום הוחלט להפוך אתו זה לאלמנט עיצובי. במכונית בה כל מ"מ זכה להתייחסות לא מדובר באלמנט עיצובי בלבד כמובן אלא ביחידת מאורר חשמלית המאפשרת לשלוט על כוח ההצמדה שהמכונית מייצרת. היחידה הזו מאפשרת להגדיל את כוח ההצמדה ב-50% בנסיעה ועד ל-100% בזמן בלימה ממהירות גבוהה - קיצור של 10 מטר בבלימה ממהירות של 240 קמ"ש. מהצד השני, המאוורר מאפשר להפחית את כוח ההצמדה ב-12.5% ולהוסיף עד 50 כ"ס למנוע לרגעי האצה קצרים באמצעות הזרמת אוויר דחוס למנוע לכדי הספק מרבי של כ- 700 כ"ס. לרשות הנהג בחירה מבין 5 מצבי פעולה של המאוורר.

 

גורדון T50
יורשת ראויה למקלארן F1.

מדוע בכלל להפחית מכוח ההצמדה? במהירויות גבוהות במיוחד כוח הצמדה גבוה הדוחף את הרכב לכיוון הכביש יכול לגרום למתלים לסגור מהלך עד למעצורים. ברכבי על אחרים הפתרון הוא שימוש בהגבהה הידרואלית הגוררת תוספת משקל וזה כמובן לא פתרון אידיאלי לרכב שנולד להיות קל במיוחד.

 

תא הנוסעים
הנהג במרכז.

תא הנוסעים ממשיך את מסורת השלושה מושבים של ה-F1 עם הנהג במרכז כמובן, מסגרות המושבים מקרבון דקיקות וקלות במיוחד. לטובת הפחתת מקדם הגרר אין מראות צד בדגם אלא מצלמות חיצוניות ושני מסכים קטנים בתא הנוסעים. גורדון מציין כי הוא לא סובל את השימוש במסכי מגע ברכבי ספורט ולכן כל המערכות נשלטות באמצעות כפתורים פיזיים, רובם עשויים מאלומיניום ולא מפלסטיק זול, זה גם המקרה עם שעון הסל"ד האנלוגי במרכז לוח המחוונים שאפילו המחט שבו מאלומיניום.

 

אפשר לכתוב עוד פסקאות רבות על יצירת המופת ההנדסית הזו, אך מי יעשה זאת טוב יותר מהאיש עצמו. אז קחו לכם הפסקת קפה וצפו ברכב שהוא שירת הברבור לרכבי העל עם מנוע בעירה פנימית.



 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.