אנחנו אוהבים להתלונן על מחירי הדלק כאן בישראל, אבל כמה בעצם משלמים באירופה על ליטר בנזין נטול עופרת?

מחי הדלק בישראל נמצא קרוב לממוצע האירופאי

כולם מסכימים על כך, שארה"ב היא מדינה דמוקרטית עם קפיטליזם טהור, אולי המשק הכי קפיטליסטי בעולם, בוודאי לעומת אירופה, בה ברוב המדינות אמנם יש שוק חופשי ותחרותי, אך עם תמיכה סוציאלית רבה של המדינה. לא בכדי, מדינות כמו גרמניה, שודיה, צרפת וכו', הן מדינות הגירה המועדפות על רוב המהגרים, לא רק בשל האפשרות לצמוח כלכלית, אלא בעיקר בשל התמיכה הסוציאלית הרבה של המדינה.

 

מדינת ישראל, הרבה יותר שואפת לכיוון המודל הכלכלי של השוק האמריקאי. לא שזה אפשרי כל כך עם הריכוזיות הרבה במשק הישראלי, אך לאט לאט זה קורה. בשוק הרכב אנו עדים להרבה יותר תחרות ומבצעי מכירות שלא היו בשנים עברו ומאחורי הקלעים, לאחר אישור היבוא המקביל, לא מעט יבואנים כבר שוקדים על תכניות להרחבת היצע הדגמים שלהם. איך זה יראה בעוד 3-5 שנים? קשה עדיין לדעת, אבל כבר כיום ניתן לראות יבואנים המגיבים ליבואנים אחרים כמו פיג'ו עם ה C1 כתשובה לסוזוקי אלטו, או דלק מוטורס עם המונדיאו 240 כ"ס כתשובה לאופל אינסגניה 220 כ"ס. זה אמם עדיין מעט מידי, אך הכיוון הוא בהחלט חיובי.

 

היכן אנחנו רחוקים מהשוק האמריקאי? בתחום המיסוי העקיף (וגם הישיר). בארה"ב המיסוי על דלקים ורכבים הוא אפסי, מתוך ההבנה האמיתית שחופש תנועה, זו לא רק סיסמא אלא חובה של המדינה כלפי האזרחים שלה, הן בתחום הזכויות האזרחיות, והן בזכות ליכולתו של אדם לפרנס את עצמו. המיסוי על בנזין נטול עופרת בארה"ב, עומד כיום על 13% בלבד ממחיר הדלק, לעומת מעל ל-50% בישראל.

 

מחיר ליטר בנזין נטול עופרת ישראל-ארה"ב-אירופה נכון ל-23.02.2011
אוסטריה 6.50 ש"ח
איטליה 7.34 ש"ח
ארה"ב 3.01 ש"ח
בלגיה 7.77 ש"ח
בריטניה 7.59 ש"ח
גרמניה 7.34 ש"ח
דנמרק 7.92 ש"ח
הולנד 8.25 ש"ח
יון 7.95 ש"ח
ישראל 7.03 ש"ח
נורווגיה 8.72 ש"ח
ספרד 6.39 ש"ח
פולין 6.14 ש"ח
צרפת 7.99 ש"ח
שוויץ 6.65 ש"ח

 

באוצר אוהבים להציג לנו את מחירי הדלק במערב אירופה, שהם לרוב גבוהים מהמחיר בישראל עם רמת מיסוי דומה או גבוהה יותר, אך כולנו יודעים שמה שבאמת חשוב זו היכולת לשלם את זה, כלומר ערך הכסף שלנו, המשכורת שלנו, מול מחיר הדלק. לכך נוסיף שבמשוואה המלאה, המיסוי על רכבים במערב אירופה הוא נמוך יותר מישראל ובמידה שלא, אז מדובר במדינה עם הטבות סוציאליות של חופשת לידה למשל, באורך של מעל שנה עם משכורת מלאה. ובכל מקרה, בכל מדינות מערב אירופה וברוב מדינות מזרח אירופה (שם מחירי הדלק זולים יותר) תמיד קיים פתרון יעיל של תחבורה ציבורית נגישה.

 

לכל זאת, צריך להוסיף את נוסחת המס הירוק הנותנת משקל רב למזהמים נשימתיים וכתוצאה מכך, הרכבים החסכוניים באמת כדוגמת רכבי הדיזל וכל הרכבים ההיברידיים מבוססי דיזל, יקרים להחריד ולא כדאיים לרכישה. נוסחת המס הירוק, נכתבה לא על מנת שבאמת יהיה לנו אוויר נקי יותר, אלא בכדי שיהיה יותר כסף לאוצר ובכדי שאזרחי המדינה לא יכולו להצטייד במכוניות חסכוניות באמת המתאימות לצרכים של האזרחים, מה לעשות, אבל לא כולם יכולים לנסוע בסוזוקי אלטו. האבסורד היותר גדול, הוא ש-תל אביב למשל הרבה יותר מזוהמת מלונדון למשל, שהיא הרבה יותר צפופה מתל אביב והסיבה לכך, שעיקר הזיהום, פשוט לא מגיע מכלי רכב פרטיים.

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.