לייצר רכבים מצוינים עם מנועי בעירה פנימית שגם עומדים בכל תקנות הבטיחות והזיהום זו משימה לא פשוטה כלל ולכן עד היום יצרני הרכב המוכרים יכלו לשלוט ללא עוררין בשוק הרכב החדש. כל זה משתנה כיום שכן עם המעבר להנעה חשמלית מבוססת סוללות כמעט לכל יזם עם כסף ורצון ישנה אפשרות להיכנס לתחום ולייצר רכבים מצוינים. העבודה הזו, לצד החזון העתידי של רכב אוטונומי והתבססות משמעותית על תוכנה ברכבים, הביאה יצרני רכב ותיקים רבים להבנה כי הם צריכים לעבור למודל עסקי אחר שאמנם עדיין כולל ייצור ומכירה של רכבים, אך תחת מטרייה רחבה יותר של ספק שירותי תחבורה. במילים אחרות, פיתוח אקו-סיסטם של חומרה ותוכנה בדומה למודל העסקי של אפל וטסלה.

 

או מלאו את הפרטים לייעוץ חינם 

זו גם המטרה של התוכנית האסטרטגית החדשה של קבוצת פולקסווגן (NEW AUTO) אותה פרסה אמש החברה ותממש עד לסוף העשור הנוכחי. מימוש של התוכנית הזו יעביר את מקור ההכנסה והרווח של החברה ממכירה של רכבי בעירה פנימית למכירה של רכבים חשמליים ומשם להכנסה באמצעות תוכנה ושירותי תחבורה בעידן הרכב האוטונומי, כגון הפעלה של צי רכבי הסעה אוטונומיים, השכרת רכבים לפי שעה, שרותי רכב שיתופי, מנוי לרכב במקום בעלות או רכישה ישירה, מכירה של חבילות שדרוג יכולות כגון יכולות אוטונומיות משודרגות או שירותי רשת שונים ועוד.

 

עדכוני תוכנה OTA
עדכוני תוכנה OTA כמקור רווח.

פלטפורמת תוכנה אחידה לכל דגמי הקבוצה:

בכדי לממש את התוכנית הזו קבוצת פולקסווגן תשקיע בפיתוח פלטפורמת תוכנה לרכבים וטכנולוגיית נהיגה אוטונומית. חברת התוכנה של הקבוצה (CARIAD) תשיק בשנת 2025 תוכנה אחידה stack 2.0 לכל דגמי הקבוצה (פולקסווגן, סיאט, אודי, סקודה ועוד). תוכנה זו תאפשר שליטה מלאה על כל מערכות הרכב וכמובן עדכון יכולות לאורך חיי הרכב כגון יכולות אוטונומיות משודרגות ברמה 4 שיאפשרו נהיגה אוטונומית כמעט מלאה לחלוטין.

 

ברכבים חשמליים, התוכנה האחידה תאפשר לקבוצה לשלוט ולעדכן כל דבר ברכב המוזן בחשמל, זה כולל את המנועים החשמליים, נצילות הסוללה, טעינה, מערכות בטיחות ועד הוספה של שירותי רשת שונים מהם החברה תוכל לייצר הכנסה נוספת. זה כמובן בדיוק מה שיש לטסלה כבר כיום.

 

פלטפורמה אחת לכל דגמי הקבוצה
פלטפורמה אחת לכל דגמי הקבוצה.

הטכנולוגיה הזו ביחד עם נהיגה אוטונומית ברמה 4 תאפשר לקבוצת פולקסווגן להציע שירותים שונים בתחום התחבורה כגון הפעלת שאטל אוטונומי בשדות תעופה, תפעול ציי רכב אוטונומיים ועוד. בחברה מתכננים להפעיל באירופה צי רכבי הסעה אוטונומיים כבר בשנת 2025 וזמן קצר לאחר מכן גם בשוק האמריקאי. בפולקסווגן צופים כי עד לשנת 2030 שירותים מסוג זה בחמשת השווקים הגדולים באירופה יהיו בשווי של כ-70 מיליארד דולר.

 

מעבר לפלטפורמת SSP בכל דגמי הקבוצה:

בכדי לאפשר לכל הרכבים לעשות שימוש באותה פלטפורמת תוכנה מבלי לתחזק שלל גרסאות תוכנה שונות יש צורך בחומרה אחידה, תחשבו לדוגמה על ההבדל בין פשטות ותכיפות העדכון של מכשירי אייפון לעומת מכשירי אנדרואיד. את זה קבוצת פולקסווגן תעשה באמצעות פלטפורמת SSP - Scalable Systems Platform, פלטפורמה מודולרית מתקדמת אשר תחליף את כל הפלטפורמות של החברה, כמו פלטפורמת MQB או MEB, כך שכל דגמי הקבוצה יתבססו על אותה ארכיטקטורה, בין אם מדובר בדגמים עם מנוע בעירה פנימית, מערכת הנעה היברידית או חשמלית מלאה. 

 

דגם חשמלי ראשון שיעשה שימוש בפלטפורמה הזו נפגוש בשנת 2026 ובפולקסווגן מציינים כי הם מצפים לייצר כ-40 מיליון רכבים על בסיס הפלטפורמה הזו. כמו פלטפורמת MEB, גם פלטפורמת SSP פתוחה לשימוש עבור יצרנים אחרים. כיום, הקבוצה מייצרת את הרכבים שלה על בסיס חמש פלטפורמות, שתיים מתוכן ייעודיות לרכבים חשמליים (MEB PPE). 

 

פולקסווגן I.D Vizzion קונספט
פלטפורמת תוכנה אחידה לכל דגמי הקבוצה. 

בקבוצה צופים כי עד לשנת 2030 רכבים חשמליים יהוו כ-50% מסך המכירות של הקבוצה ועד לשנת 2040 רכבים חשמליים יהוו כ-100% מסך המכירות של הקבוצה בשווקים העיקריים שלה. בכדי להבטיח אספקה סדירה של סוללות לכל הרכבים החשמליים האלו עד לשנת 2030 קבוצת פולקסווגן תקים באירופה 5 מפעלי ענק לייצור סוללות בקיבולת ייצור כוללת של 240GWh. במפעלים האלו היא תייצר סוללות חדשות וזולות יותר בכ-50% ובמבנה אחד שיתאים לכ-80% מסך הדגמים של הקבוצה.

הקבוצה תשקיע בהרחבת תשתיות הטעינה שלה באירופה, אסיה ויבשת אמריקה. בשוק האמריקאי לדוגמה פולקסווגן מחזיקה בבעלות על רשת הטעינה Electrify America שעד לשנת 2025 תפעיל 1800 תחנות טעינה מהירות בהספקים של 150kW עד 350kW שיוכלו לשרת במקביל 10,000 רכבים. את הרשת הזו, דרך אגב, פולקסווגן הקימה כחלק מהסכם פשרה עם הממשל האמריקאי בפרשת דיזל-גייט.

 

למרות כל התוכנית הזו, בחברה צופים שגם בשנת 2030 תחבורה אישית באמצעות מכוניות עדיין תהווה כ-85% מסך הפעילות בשוק ושל הקבוצה.