את השם קופרה אנחנו מכירים כבר מזה שנים רבות כשם שהוצמד לכל גרסאות הביצועים של דגמי סיאט, אך לפני כשלוש שנים סיאט הפכה את קופרה למותג רכב עצמאי וכעת המותג מושק גם כאן בישראל לא כעוד דגמים באולם התצוגה של סיאט אלא כמותג נפרד לחלוטין, עם זהות שונה ואולמות תצוגה נפרדים, במגדל צ'מפיון ובהרצליה. עד לפתיחתם של אולמות אלו, דגמי CUPRA יוצגו וישווקו ללקוחות באולם פופ- אפ מיוחד מאוד בקומה השישית של מגדל צ'מפיון – "Cupra Six Floor".

 

או מלאו את הפרטים לייעוץ חינם 

צביקה לוי, מנהל חטיבת SEAT ו- CUPRA בצ'מפיון מוטורס: "אנו משיקים היום מותג עוצמתי וייחודי, מותג CUPRA הוא ללא ספק מותג שפועל אחרת בעולם הרכב. מותג אשר מציע שילוב בין ייחודיות, משמעות, עוצמה ואישיות. בשלב הראשון, יושקו שלושה דגמים למותג, כשבעתיד צפויים להצטרף דגמים מרגשים נוספים. כראוי למותג שכזה, אנו נספק חוויה ייחודית בכל ממשק עם הלקוח, מאולם התצוגה המסוגנן אחרת דרך תהליך הרכישה ועד קבלת הרכב. אנו מתרגשים לקראת דרך חדשה ומזמינים את הלקוחות להכיר מותג אחר”.

 

קופרה לאון החדשה
קופרה לאון החדשה.

בשלב הראשון קופרה מגיעה לישראל עם שלושה דגמים: קופרה אטקה עם 300 כ"ס שהיה גם הדגם הראשון של קופרה ומבוסס כמובן על סיאט אטקה, קופרה לאון החדשה, משפחתית הביצועים עם 300 כ"ס המבוססת על הדור הרביעי של סיאט לאון וקופרה פורמנטור (Formentor), הקרוסאובר קופה המיוחד של קופרה שהוא הדגם העצמאי הראשון של קופרה אותו תוכלו לרכוש בשלב זה עם מנוע 1.5 ליטר טורבו 150 כ"ס או בדגם ביצועים פורמנטור VZ עם 310 כ"ס והנעה כפולה.

 

קופרה פורמנטור VZ
קופרה פורמנטור VZ.

דגמי קופרה אמנם מבוססים על שפת העיצוב של סיאט וכמובן שגם על מכלולים של סיאט, אך הם מציעים עיצוב ספורטיבי יותר, כיול ספורטיבי יותר, לא רק בדגמי הביצועים אלא גם בגרסאות הרגילות כמו בפורמנטור 1.5 ליטר, אבזור עשיר יותר, כגון בולמים אדפטיביים כסטנדרט בפורמנטור, מולטימדיה "10 או "12 (למעט האטקה), לוח מחוונים דיגיטלי כסטנדרט עם תצוגה ייחודית לקופרה, חומרים וגימור עשירים יותר, מושבי ספורט ועוד. 

 

2021 קופרה לאון החדשה
קופרה לאון החדשה.

 

בנוסף לכך, לקוחות המותג ייהנו מחוויית רכישה ושירות משודרגים, כולל מועדון לקוחות תחתיו ייהנו הרוכשים מאפשרויות לטיולי נהיגה מאורגנים בארץ וימי נהיגה על המסלול. 

קופרה פורמנטור - התרשמות ראשונה באולם התצוגה:

במציאות, הפורמנטור נראה טוב יותר ממה ממה שהיה אפשר להתרשם עד היום מתמונות של הדגם, אך הוא ללא ספק נושא עיצוב "צעקני" שלא יתאים לאנשים סולידיים יותר. בניגוד ללא מעט דגמי קרוסאובר בעיצוב קופה שנראים שמנמנים ולא הרמוניים, הפרופורציות של הפורמנטור נכונות יותר והוא בהחלט נראה חטוב ובעיקר ספורטיבי, מכל הזוויות.

 

קופרה פורמנטור תא הנוסעים
תא הנוסעים מרשימים יותר במציאות ועשיר יותר ממה שתמצאו בדגמי סיאט.

בתמונות אתם רואים את תא הנוסעים המוכר של סיאט לאון, למעט מושבי ספורט, מולטימדיה שונה וגלגל הגה של קופרה, אבל קשה יותר להרגיש ולחוש עד כמה משודרג תא הנוסעים הזה מתא הנוסעים של הלאון. זה מתחיל כבר מחומרים משודרגים בדלתות, כגון חמר רך בסף החלונות במקום קשיח בלאון או חיפוי רך לידיות הדלתות במקום פלסטיק חשוף, חיפוי דמוי עור לדשבורד עם תפירה קונטרסטית, הגימור המתכתי לאורך הדשבורד שמרגיש איכותי ונמצא גם סביב פתחי המיזוג הכוללים הדגשה בצבע ברונזה, התקרה הכהה, גלגל ההגה האיכותי שגם נראה מצוין ועוד. באולם התצוגה הדגמים היו מצוידים במושבי באקט בריפוד עור כחול, אז תקבלו גם חיפוי עור בדלתות במקום בד, עיטוף דשבורד בכחול ויש לציין שמדובר בשדרוג שבהחלט מייצר תחושה של ישיבה ברכב פרימיום.

 

קופרה פורמנטור 1.5 ליטר
קופרה פורמנטור 1.5 ליטר.

מה עם המרווח לנוסעים? למרות עיצוב הקופרה, למרות שהפורמנטור נמוך יותר מהאטקה ב-9 ס"מ ולמרות שהוא מצויד בחלון גג פנורמי, מרווח הראש מספק לכל מי שמתחת ל-1.85 מטר ובזכות בסיס הגלגלים הארוך יותר יש גם מרווח מספק מאוד לברכיים ולרגליים גם אם אתם בגובה 1.85 מטר ותשבו מאחורי נהג בגובה זהה. מה שכן תגלו הוא שתנוחת הנהיגה מזכירה יותר האצ'בק משפחתית מוגבהת במעט מאשר הישיבה הזקופה והגבוהה יותר שתמצאו באטקה. זה כמובן מתבקש לאור האופי הספורטיבי יותר של הפורמנטור.

מה פחות מוצלח? היה מאכזב לגלות שאיכות החומרים הטובה בדלתות מלפנים לא ממשיכה לאלו מאחור, שם בחלק העליון הרחב תמצאו פלסטיק פשוט וקשיח. עיצוב הקופה בכל זאת גובה מחיר ופתחי החלונות מאחור צרים יותר ממה שתמצאו באטקה לדוגמה ויחד עם התקרה הכהה ומושבי הבאקט שמסתירים את הנוף מלפנים, התחושה המתקבלת מאחור "סגורה" ופחות אוורירית.

 

תשומת לב לפרטים הקטנים כיאה למותג שרוצה להיחשב כפרימיום
תשומת לב לפרטים הקטנים כיאה למותג שרוצה להיחשב כפרימיום (צילום: יוסי מויאל).

השורה התחתונה היא שהפורמנטור מביא לשולחן המשא ומתן של "מה הרכב הבא שלנו" חבילה מרשימה ותחרותית מאוד עם רשימת אבזור עשירה, מפרט בטיחות מרשים (וציונים גבוהים מאוד במבחני הריסוק), עיצוב ספורטיבי שלא פוגע בשימושיות, חבילות אבזור מיוחדות שלא תוכלו למצוא במותגים עממיים ועוד. כמובן שעוד צריך לנהוג בדגם בכדי להבין מדוע אנחנו צריכים בכלל את קופרה כמותג נפרד ועצמאי ולא כרמת גימור גבוהה לסיאט.

 

רגע של היסטוריה:

מי זו קופרה בכלל ומהיכן הגיע השם? בשנת 1971 סיאט פתחה חטיבת רכבים מיוחדים בכדי להשתתף במרוצי הראלי, חטיבה שהעניקה לסיאט 11 תארים בין השנים 1979 ל-1983. לימים החטיבה הזו הפכה לחטיבת הספורט הרשמית של סיאט שפיתחה מכוניות מסלול שונות על בסיס דגמי סיאט והתחרתה על הגביע (CUP) בליגות מרוצים שונים ומכאן גם נולד השם קופרה: CUPRA - CUP RACING.

 

סיאט איביזה GTI קופרה ספורט 16V
סיאט איביזה GTI קופרה ספורט 16V.

השם קופרה הופיע לראשונה בשנת 1996 כאשר חטיבת הספורט של סיאט הציגה את דגם הביצועים הראשון שלה לכביש הציבורי - סיאט איביזה GTI קופרה ספורט 16V. אחד הדגמים המיוחדים ביותר עד היום של קופרה הוא הקופרה 4, גרסת ביצועים לדור הראשון של סיאט לאון עם מנוע 2.8 ליטר VR6 ומערכת הנעה כפולה, עד היום זו הקופרה היחידה ללא מנוע 4 צילינדרים. הדגם הזה לא הגיע לישראל, למעשה הוא שווק במספר מוגבל ומצומצם של יחידות, בישראל הגרסה "החמה" של הלאון MK1 הייתה כמובן הלאון 20VT כאשר האות T מצייצת שמדובר בדגם עם מגדש טורבו - 1.8 ליטר טורבו במקרה הזה. בשווקים מסוימים דגם זה שווק בהמשך כלאון קופרה לצד הדגם הבכיר יותר לאון קופרה R הראשון שעשתה שימוש באותו מנוע אך בהספק מרבי של 209 כ"ס לעומת 179 כ"ס בלאון קופרה הרגילה. חובה כמובן להזכיר את הקופרה R מהדור השני של הלאון שכן זו כנראה המכונית שהפכה את דגמי קופרה לסמל לביצועים, בזכות מנוע 2.0 ליטר טורבו עם 265 כ"ס שנלקח מאודי S3, זאת לעומת 241 כ"ס הלאון קופרה הרגילה. זו גם הלאון קופרה שזכתה להכי הרבה גרסאות כגון מהדורת Copa עם 286 כ"ס, קופרה 310, לאון Streetcopa ועוד.