בלי מגבר בלם ובלי נוזל בלימה, ענקית מערכות הבלימה ברמבו (Brembo) מציגה את מערכת הבלימה החדשה שלה סנסיפיי (Sensify) שהיא מערכת בלימה דיגיטלית חכמה המשנה את כל המוכר לנו ממערכות בלימה, שלא השתנו מהותית כבר עשורים רבים. הרכבים הראשונים שיעשו שימוש במערכת הבלימה הזו יעלו על הכביש בשנת 2024, בתחילה ברכבי יוקרה ובהמשך ברכבים זולים יותר וברכבים מסחריים.

 

או מלאו את הפרטים לייעוץ חינם 

מערכת הבלימה סנסיפיי משלבת את צלחות הבלימה, הרפידות והקליפרים המוכרים של היצרן. מפעילים הידראוליים חשמליים מבצעים את הלחיצה על הבוכנות שבקליפרים ומחליפים למעשה את כל שאר הרכיבים המוכרים של מערכת הבלימה, כולל מגבר הבלם, כל צנרת הבלימה ועוד. את המפעילים החשמליים ניתן להתקין ישירות על הקליפרים או במקום אחר על השלדה בהתאם לשימוש. על כל המערכת הזו שולטים שני מחשבי בלימה, אחד לכל ציר בכדי ליצור את היתירות הנדרשת ממערכת בלימה, לכן גם על כל קליפר יש שני מפעילים חשמליים ולא רק אחד.

מערכת הבלימה זו עושה שימוש בטכנולוגיית AI בכדי לספק את עוצמת הבלימה האידיאלית בכל גלגל בנפרד, במקום על כל ציר במערכת רגילה. המערכת עושה שימוש בפרמטרים כגון החיכוך עם הכביש, משקל הרכב, חלוקת המשקל מהירות הנסיעה, זווית ההיגוי ועוד בכדי לקבוע את עוצמת הבלימה הנדרשת בכל גלגל.

 

מערכת הבלימה סנסיפיי קומפקטית וקלה יותר לעומת מערכת רגילה, היא מגיבה מהר יותר לפקודת בלימה והיא מסוגלת להתאים את עוצמת הבלימה למשקל המשתנה של הרכב. זה אולי פחות משמעותי ברכבי נוסעים פרטיים אך מאוד משמעותי ברכבים מסחריים בהם המשקל משתנה בכל נסיעה ובהפרשים גדולים של מספר טונות.

 

ברמבו Sensify
דוושת בלם אלקטרו מכנית.

בשל העבודה שהמערכת פועלת על כל גלגל בנפרד ולוקחת בחשבון מספר רב של פרמטרים, המערכת הזו מתפקדת כסוג של מערכת קדם ABS (מערכת למניעת נעילת גלגלים) כלומר המערכת מסוגלת למנוע מראש נעילה של כל אחד הגלגלים, היכולת הזו תאפשר קיצור משמעותי של מרחק הבלימה על משטחים בעלי מקדם חיכוך נמוך. נוסף, מכיוון שבמערכת הזו כבר אין קשר ישיר בין מערכת הבלימה לדוושת הבלימה, כאשר מערכת ה- ABS נכנסת לפעולה הנהג כבר לא ירגיש את הפולסים שהמערכת הזו מייצרת בדוושת הבלימה.

את המערכת ניתן להתקין גם על נגררים ובכך לשפר משמעותית את הבטיחות בזמן גרירה בזכות היכולת של המערכת לבלום כל גלגל בנפרד. לפי ברמבו ההפעלה האלקטרונית של הבלמים תוכל לשפר את פעולת מערכת הבלימה הרגנרטיבית ברכבים חשמליים.

 

מכיוון שכבר אין משוב פיזי בין מערכת הבלימה לדוושת הבלימה, דוושת הבלימה היא אלקטרונית, מערכת חשמלית תספק לנהג את המושב המוכר לו ממערכת בלימה רגילה. המערכת תאפשר ליצרני הרכב לייצר דוושה בעלת פעולה/תחושה משתנה כך שכל נהג יוכל לבחור לעצמו את התגובה של מערכת הבלימה למידת הלחיצה על דווושת הבלימה.