ב.מ.וו סדרה 1 היא היחידה להציע תפריט של הנעה אחורית בקרב המתחרות וזה לבדו מספיק לה בכדי להיות מספר 1.

ב.מ.וו סדרה 1 - הנעה אחורית שעושה את כל ההבדל

 

קומפקטית פרמיום יוקרתית, אמורה לספק שני דברים עיקריים: סמל סטטוס והנאה מנהיגה. יש לא מעט שהפרמטר הראשון מספיק להם ואלו כנראה גם רוב הרוכשים, אך אף קומפקטית פרמיום לא הצליחה עד היום ללא הפרמטר השני (מרצדס A קלאס לדוגמא) וזה בדיוק מה שעמד לנגד עיני מהנדסי ב.מ.וו בבואם לתכנן את סדרה 1.

 

ב.מ.וו סדרה 1 הטוב והרעב.מ.וו סדרה 1 שהוצגה ב-2004, החליפה את ה-E46 קופה 3 דלתות הכושלת. זו האחרונה הייתה סוג של ב.מ.וו סדרה 3 לעניים ולמעט הצלחה יחסית בארה"ב, היא זכתה לכישלון מכירתי באירופה. כאשר ב.מ.וו נגשה לתכנון המחליפה ל-E46, היא הבינה שהיא לא יכולה להשאיר את הבמה לבד ל-A3 של אודי ותכננה קומפקטית חדשה לחלוטין, סדרה 1.

 

ב.מ.וו יכלה להשתמש עבור סדרה 1 בשלדה מוארכת של ה-מיני ובהנעה קדמית כמו כל המתחרות ובכך לחסוך לא מעט עלויות ולהציג מחיר אטרקטיבי יותר, אך היא בחרה להישאר נאמנה להנעה האחורית ולחוויית הנהיגה שהשם ב.מ.וו מחייב ולכן סדרה 1 חולקת את רוב מכלוליה עם סדרה 3. ההימור הזה, שהפך אותה לקצת יותר יקרה מהמתחרות, השתלם בהחלט והורגש בכל דקה ודקה שביליתי בחברתה של סדרה 1.

 

עיצוב:

ב.מ.וו סדרה 1 - מכבדת את הסמל אבל לא ממש יפהב.מ.וו סדרה 1, משווקת ב-4 תצורות: 5 ו-3 דלתות האצ'בק, קופה (דמיות סדאן) וקבריולט., למבחן התייצב דגם הבסיס 5 דלתות 118i. סדרה 1 מעולם לא הייתה מלכת היופי, אך יש לה את כל המאפיינים בעיצוב ההופכים רכב רגיל לרכב פרמיום, מלבד הסמל מלפנים וגריל הכליות המפורסם. אז היא אמנם לא תסובב ראשים, אך יש לה מראה קלאסי יוקרתי וכמובן דמיון לשאר דגמי המשפחה, שזה לכשעצמו מספיק.

 

סיכום עיצוב: לא מסובבת ראשים וגרסת ה-3 דלתות נאה הרבה יותר, אך יש לה את הסמל הנכון מלפנים ולא ניתן לטעות בזהות המשפחתית שלה.

 

תא הנוסעים:

כניסה אל תא הנוסעים של סדרה 1, ואתם מיד מרגישים בבית, זאת כמובן אם יש לכם ב.מ.וו בבית. אבל בעצם זה לא משנה, כי בכל ה.מ.וו ברגע שתתיישבו בה, מיד תרגישו כאילו היא שלכם כבר שנים (טוב למעט ההסתגלות למערכת ה-iDrive). הכל מתוכנן ובנוי כלפי הנהג, ידית ההילוכים נופלת ליד, תפעול מערכת השמע קל פשוט וברור ואת רוב מערכות הרכב ניתן לתפעל מההגה וממנופי האיתות והמגבים.

 

למרות הממדים הלא קטנים, סדרה 1 מרגישה אינטימית למדי, לא צפוף חלילה אבל אינטימי, בעיקר בשל קו החלונות הגבוהה וקורות ה-A העבות. הנדסת האנוש טובה מאוד כאמור, אך פה ושם יש פשלות כמו מחזיקי הכוסות בתעלה המרכזית שאחד מהם לא שמיש כלל אם המשענת המרכזית לא מקופלת לאחור וישנו מחסור מורגש בתאי אחסון. איכות הייצור, החומרים וההרכבה טובה מאוד ומיד תרגישו שאתם נמצאים במכונית יוקרתית כיאה לייחוס המשפחתי, למעט דבר אחד. נו, אז רכשנו את ה-118i הבסיסית וקיבלנו מזגן מכני רגיל, עם זאת אין לנו כל בעיה, אך אין כל סיבה שכפתורי התפעול של המזגן ירגישו זולים כל כך.

תא הנוסעים איכותי ונעים לשהיה כמצופה - המחוונים הקלאסיים של ב.מ.וו תמיד נוחים לקריאה אך חלקם העליון מוסתר על ידי ההגה - הנדסת האנוש טובה אך האבזור דל יחסית בגרסת הבסיס

מושב הנהג נוח מאוד לנסיעות ארוכות עם תמיכה מצוינת לגב התחתון. בסיס המושב לא שוקע גם לאחר שהות ארוכה במושב, אך הוא קצר במקצת מה שמקשה על מציאת תנוחת נהיגה נכונה (נכונה לא רק נוחה) לנהגים גבוהים. בדגמים היקרים יותר, בהם המושבים הם מושבי עור, המושב מתגלה כטוב יותר גם לנהגים גבוהים. לא אהבנו את כיוון גובה המושב שבמידה והורדתם את המושב למצבו התחתון, תהיו חייבים לקום בכדי להחזירו למצבו העליון ולחזור על מציאת תנוחת הנהיגה שוב.

 

מרווח ונעים מלפנים אך מאחור צפוף גם ביחס למכונית מיניכניסה למושב האחורי, תגלה לכם על מה אתם משלמים עבור ההנעה האחורית. בתי הגלגלים המגודלים, לא מאפשרים כניסה נוחה לספסל האחורי ולשם צריך להשתחל כמו נערת גומי. למרות בסיס הגלגלים המכובד העומד על 2.66 מטר, צפוף מאחור והמקום מתאים למבוגרים מתחת ל- 1.70 לנסיעות קצרות בלבד או בקיצור, לילדים בלבד. בשל תעלת ההינע הגדולה, נוסע שלישי נוסף הוא תאורתי בלבד. תא המטען לעומת זאת מכובד בגודלו ונוח מאוד להעמסה ויכול להספיק גם לקניות שבועיות של משפחה.

 

רמת האבזור בדגם הבסיס 118i, בסיסית למדי וכוללת מערכת שמע MP3 (באיכות טובה) עם תפעול מההגה וחיבור AUX בלבד. עוד תמצאו: מזגן רגיל, חיישני תאורה גשם וחניה, מחשב דרך מתקדם, כפתור התנעה וזהו בעצם. ההגה הספורטיבי למשל בעל 3 חישורים המופיע בתמונות הוא בתוספת תשלום ועל חישוקי סגסוגת קלה גם כן תאלצו להכניס את היד עמוק לכיס. אמנם לא תרגישו שמישהו חסר לכם ממש וגם בדגם הבסיס 118i תקבלו את התחושה שאתם נמצאים ברכב פרמיום אמיתי.

 

סיכום תא נוסעים: תא נוסעים איכותי המספק את תחושת הפרמיום המצופה, אך האבזור דל יחסית למחיר והמקום בספסל האחורי לא מספק כלל.

 

יוצאים לדרך:

הכנסת המפתח לפתח הטעינה הקבוע שלו בצד ימין של ההגה, לחיצה על כפתור ההתנעה מעליו והרכב מתעורר לחיים. התחושה הראשונה מהמתלים בסדרה 1, כצפוי מגרמניה טיפוסית, היא שהם מכוילים על הצד הקשיח ובנסיעה עירונית איטית על בורות ושיבושים קשים היא מקפצת, אך באופן מרוסן מכובד ולא מעניש. מעבר לכך וככל שהמהירות עולה, אתה משבח לא פעם את מהנדסי ב.מ.וו על היכולת לייצר מתלים בעל הדרגתיות ברורה שיודעים לטפל במגוון רחב של שיבושים. זה לא שסדרה 1 היא מרבד על הכביש, אך היא פשוט מכונית נוחה ומעודנת כיאה לרכב פרמיום, בוודאי שמשווים זאת מול היכולות הדינמיות שלה.

 

הספק המנוע לא גבוהה אמנם אך הוא גמיש מאוד ומספק גם לנהיגה נמרצת ומשודך לתיבת הילוכים מצוינתב.מ.וו סדרה 1 בדגם 118i, מצוידת במנוע 2.0 ליטר המספק 138 כ"ס ב-5,750 סל"ד ו-18.3 קג"מ ב-3,250 סל"ד המשודך לתיבת 6 הילוכים אוטו' עם אפשרות לתפעול ידני. שילוב המנוע תיבת ההילוכים מייצר על הנייר מספרים של: 10.1 שניות ל-100 קמ”ש ומהירות מרבית של 204 קמ”ש. כמו שאנחנו תמיד אומרים, המספרים על הנייר לא אומרים כמעט דבר וחציו על התוצאה בפועל. אז נכון שריגושים בקו ישר מהסוג שמדביק את הגב למושב לא תמצאו כאן, לזאת יש את הדגמים הבכירים יותר, אך המנוע גמיש מאוד כבר מסל"ד נמוך ובשילוב התיבה המצוינת מספק קצב התקדמות משכנע גם מעבר להתנהלות יום יומית. עקיפות בכביש המהיר מתבצעות בקלילות יחסית עם 7.8 שניות בהאצה מ-80-120 קמ"ש.

 

תיבת ההילוכים חלקה ומהירה ומצב התפעול הידני שמיש בהחלט. ב99% ממצבי הנהיגה, התיבה הזו מצוינת בכל קנה מידה ומגיבה בזריזות וללא השהייה לכל פקודה מרגל ימין. עם הילוך שישי ארוך (100 קמ"ש ב-2,100 סל"ד) היא גם תעזור לכם לשמור על צריכת דלק טובה מאוד כך שבשיוט רגוע עם האצות מתונות תכלו בקלות לרשום צריכה של 14-16 ק"מ לליטר. לאורך כל המבחן שהיא עברה, הצריכה עמדה על 9.8 ק"מ לליטר וניתן להגדירה כמכונית חסכונית עוד יותר מרוב המשפחתיות 1.6 ליטר!.

 

בכבישים המהירים והבין עירוניים תא הנוסעים שקט יחסית וכמעט ונטול רעשי צמיגים וכביש ורק רעש מוחשי של רוח חודר לתא הנוסעים, אך לא באופן מטריד שלא מאפשר לנהל שיחה שקטה. רעש של ממש מהמנוע, נשמע רק בסל"ד גבוהה ולמרות שנפחו רק 2.0 ליטר והספקו צנוע, הצליל שהוא מפיק עמוק, בשרני ונעים לאוזן עם קורט של סאונד ספורטיבי. אם תוסיפו לכך את ההנעה האחורית שהופכת את כל פעולת הנהיגה לקלילה ומהנה יותר ותקבלו מכונית מהסוג שגורם לכם לרצות סתם לנהוג בה לשום מקום.

 

ב.מ.וו סדרה 1 - הנאה צרופה גם בנהיגה שגרתית וגם בנהיגה מאתגרת בזכות הנעה אחורית ושלדה משובחתאת פרק הנהיגה האמיתי נחלק לשניים, כי בכל זאת מדובר ברכב ש-ב.מ.וו השקיע בו תכנון שיאפשר להפיק ממנו הנאה של ממש. מעבר להנעה האחורית ולכל המשתמע מכך, חלוקת המשקל אופטימלית ועומדת על 50:50 ולשם כך, כמו בכל דגמי ב.מ.וו, המנוע מותקן מאחורי הסרן הקדמי (מה שגונב לא מעט נפח מחלל תא הנוסעים) ואפילו מצבר הרכב, מתוקן בתחתיתו של תא המטען מאחור להשגת אותה חלוקת משקל אופטימלית.

 

בכבישים המפותלים והמהירים, סדרה 1 היא תענוג צרוף ובכל רגע אתה מברך על הבחירה בהנעה אחורית, על כיול המתלים המצוין ועל ההיגוי. ההנעה האחורית דוחפת את החרטום אל תוך הפניה והכניסה לסיבוב מיידית, עם מינימום של זוויות גלגול ויחד עם רמת אחיזה גבוהה מאוד. ההיגוי שנמצא ככבד למדי בתנועה עירונית איטית (תגבור הידראולי תודה לאל), מספק כמעט את כל מה שהנהג צריך באותם הכבישים: הוא מדויק ומהיר ובעל הקוטר והעובי הנכונים לנהיגה נמרצת, אך הוא קצת חסר משוב ואפילו מרגיש קל במעט, אך לא במידה שפוגמת בהנאה.

 

למרות ההספק הלא גבוהה, במצב ידני ניתן קצת לאתגר את מערכת בקרת היציבות אך תשכחו מהחלקות כוח או משהו בסגנון, זה לא המנוע ולא תיבת ההילוכים המתאימים לכך, אך כרכב הנעה אחורית למתחילים, ה-118i היא לא פחות ממושלמת למטרה.

 

קחו אותה לכבישים הנכונים והיא תיקח אתכם לפסגות של הנאהמרוצים ועם חיוך על הפנים, נגשנו "למסלול" הבאמת מאתגר, כזה עם סיבובי 180 מעלות אטיים ועם לא פחות מ-20 פיתולים מתאגרים בכביש שאורכו 2 קילומטר בלבד. מהר מאוד מגלים שבקרת היציבות מסרסת כל ניסיון של נהיגה על המגבלות, למרות שהיא מפגינה התערבות מתונה ובטוחה שכמעט ואינה מורגשת.

 

אז מה עושים? עוצרים בצד, DCS OFF וממשיכים בדרך. עם בקרת היציבות כבויה, התכונות הטרומיות המצוינות של שלדת סדרה 1 נחשפות במלואן והיא קלה לשליטה, צפויה ואם סתם רוצים “להתגרזן” היא בהחלט מעלה יותר מחיוך אחד על הפנים. אך מצד שני, היא גם מסבירה לך בנימוס שהיא מכונית ספורטיבית ולא מכונית ספורט בגרסת הבסיס הזו.

 

אבל נודה, אנחנו באמת מבקשים מגרסת הבסיס ה-118i הרבה מעבר למה שהיא אמורה לספק. לכך יש את הגרסאות כמו ה-135i וכמובן ה-M1 החדשה. אבל כמו המשפט הנדוש "זו לא את זה אני", סדרה 1 מספקת לא מעט "פאן" בנהיגה (גם בגרסת הבסיס הזו) שפשוט רק רצינו ממנה עוד.

 

סיכום פרק הנהיגה: הסמל המחייב והבחירה בהנעה האחורית גם עבור סדרה 1, עושים את שלהם. שילוב מצוין של מנוע, תיבת הילוכים, מתלים, היגוי והנעה אחורית המתלכדים לחוויה דינמית מהנה, בין אם בנהיגה שגרתית או נהיגת סוף שבוע נמרצת, ללא תחרות בקטגוריה. או כפי שהסלוגן הפרסום החדש של ב.מ.וו אומר "Joy is BMW”

 

סיכום מבחן ב.מ.וו סדרה 1 דגם 118i:

סדרה 1 של ב.מ.וו היא התמצית במידות קטנות של כל מה שהסמל הזה אומר: איכות ייצור, יחידת הנעה משובחת, גם במנוע הקטן של ה-118i הנבחנת והחסכונית, תיבת הילוכים מצוינת, היגוי טוב וכמובן הנעה אחורית. היא אמנם לא הכי פרקטית בעיקר עם המושב האחורי המצומצם והאבזור דל ביחס למחיר ולמתחרות, אך אותה הנעה האחורית היא בדיוק מה שאין למתחרות וזה לבדו מספיק בכדי לבחור בה כמכונית הקומפקטית היוקרתית המועדפת לנהג. אמנם נכון יהיה להגיד שיש לה מתחרות מוכשרות עם יכולות דומות, אך הדרך בה סדרה 1 תעשה זאת תהיה הרבה יותר מהנה. כך שאם תזכרו במשפט הפותח, זו בעצם המטרה אותה השיגה ב.מ.וו עם סדרה 1 בצורה משכנעת ביותר.

 

ב.מ.וו סדרה 1 דגם 118i, מוצעת כיום החל מה-08.04.2011 במחיר של 165,000 ש"ח בלבד.


ב.מ.וו 118i אוטו' 2.0 ליטר
שנת הצגת הדגם 2004
מנוע 4 צילינדרים בטור
נפח 1,995 סמ"ק
הספק 136 כ"ס ב-5,735 סל"ד
מומנט 18.3 קג"מ ב-3,250 סל"ד
0-100 קמ"ש 10.1 שניות
מהירות מרבית 204 קמ"ש
הנעה אחורית
תיבת הילוכים אוטו' 6 הילוכים עם תפעול ידני
תצורת מרכב 5 דלתות
אורך/רוחב/גובה 4,239 מ"מ/1,748 מ"מ/1,421 מ"מ
בסיס גלגלים 2,660 מ"מ
צמיגים 195/55 R16 Run-Flat
משקל 1,300 ק"ג
צריכת דלק (יצרן) 12.8 ק"מ לליטר
צריכת דלק מבחן 9.8 ק"מ לליטר
מבחני ריסוק (NCAP) 5 כוכבים
בטיחות 6 כריות אוויר EBD + ABS + DSC + TSC

97_11_l
97_11_l
_mg_1117
_mg_1117
_mg_1124
_mg_1124
_mg_1130
_mg_1130
_mg_1136
_mg_1136
_mg_1143
_mg_1143
_mg_1146
_mg_1146
_mg_1153
_mg_1153
_mg_1166
_mg_1166
_mg_1185
_mg_1185
_mg_1190
_mg_1190
_mg_1194
_mg_1194
_mg_1200
_mg_1200
_mg_1205
_mg_1205
_mg_1209
_mg_1209
_mg_1214
_mg_1214
_mg_1221
_mg_1221
_mg_1225
_mg_1225
_mg_1229
_mg_1229
_mg_1238
_mg_1238
_mg_1244
_mg_1244
_mg_1264
_mg_1264
_mg_1312
_mg_1312
_mg_1341
_mg_1341
_mg_1347
_mg_1347
_mg_1348
_mg_1348
_mg_1379
_mg_1379
_mg_1381
_mg_1381
_mg_3180
_mg_3180

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 3

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.