ב.מ.וו iX
ב.מ.וו iX עם סוללות חדשות מפיתוח עצמי של ב.מ.וו.
ב.מ.וו iX
ב.מ.וו iX עם סוללות חדשות מפיתוח עצמי של ב.מ.וו.

בחמש השנים האחרונות לא הייתה כל פריצת דרך משמעותית בתחום הסוללות לרכב חשמלי. כן, ייצור סוללות הליתיום-יון הפך לקצת זול יותר, קיבולת הסוללות גדלה במעט וגם החל שימוש בסוללות בגודל 21700 במקום 18650 המאפשרות זרם פריקה רציף גבוה יותר ועמידות טובה יותר לטעינה מהירה עד 80%, אך סך כל השיפורים האלו לא עוברים את האחוזים הבודדים. השיפור העיקרי למעשה נרשם בתחום מארז הסוללות, שימוש במארז במתח של 800V במקום 400V המאפשר טעינה מהירה יותר ובמיוחד בקרת הטמפרטורה של מארז הסוללות, קירור או חימום המארז לטובת שמירה על התאים בתחום הטמפרטורה האידיאלית לנסיעה או טעינה.

 

מה יקרה בשנה הקרובה עד החמש הבאות? נפגוש סוללות מסוג חדש, רובן סוללות מצב מוצק מתקדמות עם הרכב כימי חדש המציעות מגוון שיפורים כגון עמידה במספר רב יותר של מחזורי טעינה, קיבולת אנרגטית נפחית ומשקלית גדולה יותר באופן משמעותי, טעינה מהירה יותר, רגישות נמוכה יותר לטעינה מלאה או פריקה מלאה, אורך חיים גדול יותר ועוד. גם טסלה צפויה לצייד עד סוף השנה/תחילת השנה הבאה חלק מהדגמים שלה, במיוחד הבכירים יותר, בסוללות הליתיום-יון 4680 החדשות שלה וגם ג'נרל מוטורס תשיק החל מהשנה רכבים חשמליים עם מארז Ultium המודולרי והמתקדם העושה שימוש בסוללות ליתיום-יון מפיתוח עצמי. במרבית המקרים כאן לא מדובר בשיפור זניח של אחוזים בודדים אלא בעשרות אחוזים לעומת המוכר לנו, בכל התחומים החשובים: מהירות הטעינה, אורך החיים וטווח הנסיעה וכל זה צפוי להשפיע משמעותית על ערך היד השנייה של רכב חשמלי משומש. 

 

2021 טסלה מודל S
טסלה מודל S פלייד פלוס צפויה להיות הדגם הראשון עם סוללות 4680 החדשות.

סוללות מצב מוצק הן הגביע הקדוש של שוק הרכב בזכות שלל היתרונות המשמעותיים שלהן ועד לפני לא יותר משנתיים הן עוד נחשבו לעתיד רחוק, אך העתיד הרחוק הזה כבר כאן. GAC הסינית לדוגמה תשיק החל מהשנה הבאה גרסה עם סוללות מצב מוצק לקרוסראובר החשמלי החדש שלה Aion V ולפי החברה טעינה של עד 80% מקיבות הסוללה בדגם תדרוש המתנה של 8 דקות בלבד, הגרסה הבכירה של מרצדס EQS, ספינת הדגל החשמלית של מרצדס, צפויה להיות מצוידת בסוללות מצב מוצק שלמעשה כבר הוצגו במרצדס eCitaro - האוטובוס החשמלי של מרצדס, ה-eCitaro. טויוטה שומרת את הקלפים קרוב לחזה אך היא בעלת מספר הפטנטים הגדול ביותר בעולם לסוללות מצב מוצק ובשלב מסוים היא תפתיע אותנו עם רכב חשמלי המצויד בסוללות מסוג זה, אולי עוד השנה עם הצגתו של הקרוסאובר חשמלי הראשון של החברה (בייצור משותף עם סובארו)? גם ב.מ.וו במשחק הסוללות והיא תשיק עם הקרוסאובר iX סוללות בטכנולוגיה חדשה מפיתוח עצמי של החברה. 

 

GAC AION V
GAC Aion V - טעינה של 80% בשמונה דקות בלבד.

טסלה החלה השנה בייצור של סוללות 4680 אך בשלב זה היא עדיין לא הצהירה מתי היא תחל לשווק דגמים עם סוללות מתקדמות אלו אך לא קשה לנחש כי זה יקרה בתחילת שנת 2022 עם השקת המודל S פאליד פלוס שלי החברה יציע טווח נסיעה חשמלי של כ-840 ק"מ. גם המודל Y, הקרוסאובר הקומפקטי של טסלה שעדיין לא הגיע לאירופה (וישראל), צפוי להיות מצויד בסוללות אלו, בחלק מהגרסאות לפחות והמשמעות של זה היא שהדגם מתקדם מהמודל 3 הנוכחית, מה שיכול לפגוע בערך המכירה של המודל 3, גם אם מדובר בגרסאות מרכב שונות. 

אם כבר הזכרנו את טויוטה, אחת הסיבות שהחברה עדיין לא הציגה רכב חשמלי מלא מבוסס סוללות (BEV) היא האמונה של החברה שהטכנולוגיה הנוכחית של הסוללות פשוט לא מספיק אידיאלית לשימוש המוני ובזה היא די צודקת, במיוחד אם בדרך יש סוללות מתקדמות הרבה יותר שישנו את כל כללי המשחק, כולל תהליך ייצור שהוא הרבה יותר ידידותי לסביבה וזו הרי כל המטרה במעבר להנעה חשמלית.

בשלב זה עדיין לא ידוע מה יעשו יצרני הרכב עם הסוללות החדשות ויש להם הרבה מה לעשות. האם הסוללות החדשות ישמשו את יצרני הרכב השונים להציע את אותו טווח הנסיעה ורק להקטין את משקל הסוללות? לעשות שימוש באותו משקל/נפח סוללות וכך להגדיל את הטווח משמעותית? להציע את הסוללות האלו רק בגרסאות בכירות כסוג של מקדם מכירות? סביר להניח שבפועל נקבל שילוב של כל זה, בוודאי בשלב הראשון.

 

מרצדס EQS קונספט
מרצדס EQS תשווק עם סוללות מצב מוצק.

טווח הנסיעה האפשרי ביחס לגודל/משקל הסוללה אמנם יגדל משמעותית, אך טווח הנסיעה הנוכחי במרבית הרכבים החשמליים כבר מספיק לרוב האנשים עבור מרבית השימושים כך שעיקר ההבדל לעומת סוללות ליתיום-יון נוכחיות יהיה ביכולת הטעינה המהירה יותר, הרבה יותר, וכמובן באורך החיים הגדול יותר שהוא כמעט כפול. מה זה יעשה למחיר המכירה של מי שרוכש כעת רכב חשמלי עם סוללות ליתיום-יון רגילות? השפעה תהיה אך זו כמובן שאלה של עד כמה מהיר ועד כמה רחב יהיה המעבר לשימוש בסוללות מצב מוצק בשנים הקרובות ובהקשר של השוק המקומי שלנו זה גם תלוי במיסוי על רכב חשמלי שיכול להשתנות משמעותית ביום אחד בהיר, במיוחד כאשר יש גרעון ענק למלא ובדרך כלל שוק הרכב הוא השעיר לעזאזל המועדף על האוצר.

 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 3

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.