עם למעלה מ-44 מיליון יחידות שנמכרו עד היום, טויוטה מציינת 50 שנות דגם לקורולה – המכונית הנמכרת ביותר בעולם.

טויוטה קורולה 50 שנות דגם
טויוטה קורולה חוגגת 50 שנות דגם כמכונית הנמכרת בעולם.

בשנת 1966, טויוטה השיקה ביפן את הדור הראשון של הקורולה ששווק בשלוש גרסאות מרכב: סדאן ארבעה דלתות וקופה 2 דלתות וכן בגרסת סטיישן עם שתי דלתות. מאז, הקורולה הפכה עם השנים לדגם הנמכר ביותר בעולם החוגג השנה 50 שנות דגם, 11 דורות, מיוצר כיום ב-16 מפעלים ברחבי העולם ומעל ל-44 מיליון יחידות שנמכרו מהדגם עד היום.

 

מקור השם "קורולה" מגיע המונח הלטיני "כתר של פרחים". שם זה נבחר עבור הדגם בתקווה שתעורר פריחה בשוק הרכב וזה בדיוק מה שעשתה: בתוך שלוש שנים, הפך הדור הראשון של הקורולה למכונית הנמכרת ביותר ביפן, והמכירות התרחבו במהירות למדינות נוספות ברחבי העולם.

 

הדור הראשון של הקורולה הציג מספר חידושים כרכב עממי, כגון ידית הילוכים המותקנת ברצפת הרכב ולא לצד גלגל ההגה ומושבים קדמיים נפרדים בניגוד לכורסה אחת שלמה. התפיסה שעמדה מאחורי פיתוחה של הקורולה הראשונה הייתה לייצר מכונית באיכות, עמידות ואמינות (QDR – Quality, Durability, Reliability) וזה מה שמוביל טויוטה בפיתוח של כל דור ודור של הקורולה.

 

כחלק בלתי נפרד ועיקרי בפיתוח דור חדש של קורולה, טויוטה מבצעת ניתוח מעמיק והמטעת משוב שהתקבל מהלקוחות כחלק בלתי נפרד, זו גם כניראה הסיבה שהקורולה היא סוג של ממוצע מושלם - אולי לא יוצאת דופן בתחום ספציפי אך גם כזו שקשה להכשיל אותה בסעיף מסוים ובכל סעיף כמעט ברף העליון של הסגמנט בו היא מתחרה.

 

עד בשנת 1966 טויוטה פתחה ביפן מפעל ייעודי לדגם ובהמשך השנה שני מפעלים ראשונים מחוץ ליפן, באוסטרליה ומלזיה. בשנת 1968 טויוטה החלה בשיווקה של הקורולה גם בארה"ב ובשנת 1970 הדגם חצה לראשונה את רף המיליון יחידות. בשנת 1997, עם מכירות של 22.65 מיליון יחידות, הפכה הקורולה לדגם הנמכר ביותר בעולם ומאז ועד היום היא מחזיקה בתואר הזה. בשנת 2013 הדגם חצה לראשונה את רף 40 מיליון היחידות ובשנה שעברה נמכרו מדי יום 3,670 יחידות מהקורולה בסך הכול ביותר מ- 150 מדינות ואזורים.

 

בישראל, הקורולה משווקת מזה כעשרים וחמש שנה והחל מהדור השישי של הדגם (בשנה האחרונה של הדגם) כאשר הקורולה הייתה הדגם הראשון של טויוטה שנמכר בישראל וליתר דיוק, ב-11 לנובמבר 1991 נמסרה הקורולה הראשונה בישראל. מאז ועד היום, הקורולה היא המשפחתית הנמכרת ביותר בישראל ממנה עלו על כבישי הארץ מעל ל-200,000 יחידות – מחצית מסך המכירות של המותג בישראל.

 

הדור הראשון של קורולה (1966-1970):

טויוטה קורולה דור ראשון
טויוטה קורולה דור ראשון.

בשנת 1966 נולדה הקורולה, "כתר של פרחים". מפתחי הקורולה, בראשות מנהל הפיתוח טצואו האסגאווה, רצו לקנות את לב הציבור הרחב. העיקרון המנחה בתכנית זו היה ליצור קורולה בעלת תחושה ומראה ספורטיביים. מכונית מהפכנית חדשה זו הציעה מגוון סגנונות מרכב ואימצה טכנולוגיות חדשות רבות שלא נראו בעבר בשוק היפני, כגון מערכת מתלים מסוג תמוכת מקפירסון ותיבת הילוכים עם ארבע מהירויות. היצע הדגמים כלל מכונית סלון שתי דלתות, מכונית סלון ארבע דלתות וסטיישן שתי דלתות.

 

הדור השני של קורולה (1970-1974):

טויוטה קורולה דור שני
טויוטה קורולה דור שני.

עם תום ייצור הדור הראשון של הקורולה, בפני המהנדסים והמעצבים עמד האתגר להרחיב את הצלחת הדגם הראשון בתכנון הדור השני. בשנה שבה נבנתה הקורולה המיליון, דגם חדש זה תוכנן להיות "קורולה חדשה לחלוטין". הסגנון החיצוני התפתח עם קווי משטח קמורים בעדינות, ומתחת למרכב מתלים עם קפיצי עלים אחוריים גדולים יותר המעניקים נוחות נהיגה ושליטה משופרות.
בשנת 1972 התרחב היצע הדגמים לארבעה סוגי מרכב עם השקת מכונית הקופה. קורולה לוין, עם מנוע 2T-G המפורסם שלה, הפכה לבחירתם של חובבי מכוניות הספורט.

 

הדור השלישי של קורולה (1974-1979):

טויוטה קורולה דור שלישי
טויוטה קורולה דור שלישי.

שנת 1974 הייתה שנה תובענית עבור הקורולה. בעקבות תקנות פליטה מחמירות עלה הצורך לפתח מערכות מנוע וצינור פליטה שיעמדו בתקנים כדי שניתן יהיה למכור את הדגם החדש. כתוצאה מכך, הייתה טויוטה חלוצה בפיתוח ממירים קטליטיים שעדיין נמצאים בשימוש כיום. הממיר הקטליטי נטרל מזהמים ביתר יעילות. כמו כו, קורולה נהנתה משיפור טכנולוגי מודרני נוסף - מנהרת רוח – אשר השפיע על העיצוב החיצוני החותך את האוויר ביעילות רבה יותר. בפנים המכונית, השתפרו האיכות והארגונומיה ונתנו תחושה שהקורולה נמצאת בקטגוריית מחיר גבוהה יותר.

 

הדור הרביעי של קורולה (1979-1983):

טויוטה קורולה דור רביעי
טויוטה קורולה דור רביעי.

בשנת 1979, עם משבר נפט נוסף מאחוריה, נראה כי הכלכלה היפנית מתחילה להתאושש. על רקע אופטימיות מחודשת זו יצא לעולם הדור הרביעי של קורולה. תדמיתה עברה מתיחת פנים והיא הפכה למכונית משפחתית יוקרתית ועם זאת חסכונית עם ביצועים כוללים מצוינים העונים על צורכי המשתמש השונים. מאחר שאווירודינמיקה מילאה תפקיד מרכזי יותר בעיצוב המכונית, בילתה הקורולה החדשה יותר מ- 400 שעות במנהרת הרוח לשם שיפורים. כדי לא להתרחק מידי בעיצוב ובתחושה שהיא מעניקה לקהל האוהדים ההולך וגדל שלה, הקורולה התפתחה בצורה בלתי מורגשת עם קווים חדים לאורך סגנון מרובע יותר. מתחת למעטפת, השתפרו הנוחות והיציבות עם מתלי קפיצים ספירליים עם ארבע נקודות חיבור לסרן, וכדי לתת מענה ללחצים הסביבתיים הוכנס מנוע דיזל 1.8 ליטר חדש.

 

הדור החמישי של קורולה (1983-1987):

טויוטה קורולה דור שביעי
טויוטה קורולה דור שביעי.

במסגרת תפקידו כמנהל הפיתוח, שם לו למטרה פומיו אגטסומה להפוך את הדור החמישי של קורולה למכונית חדשנית ככל שיוכל, באומרו כי היא תכלול פריצות דרך בכל תחום כפי שעשתה הקורולה המקורית. דגם חדש זה היה הדגם הראשון שפותח באמצעות מחשב, שחסך זמן ומשאבים בעיצוב המנוע והמראה החיצוני. עם חרטום נטוי וצורת גימור מעוגלת, המכונית החדשה הייתה הראשונה בסדרה עם הנעת הגלגלים הקדמיים, אתגר אמיתי למהנדסים.

 

דגמי קופה עם הנעת גלגלים אחורית הדגישה מאפיינים ספורטיביים על ידי שימוש במנועי 1.5 או 1.6 ליטר, שהורכבו לאורך. שינוי זה, המכונה לעתים קרובות "האצ'י-רוקו" (או "שמונה-שש" ביפנית), הקשור לקוד השלדה ‘AE86’, היה הקורולה האחרונה עם מערכת הנעה קדמית. ההצלחות המרובות שנחלה הקורולה במרוצים ובתחרויות ראלי, שלא לדבר על תפקידה המרכזי בהפיכת ספורט הדריפטינג לפופולרי, הפך את הדגם לאחד האהובים והמוכרים ביותר בהיסטוריה המודרנית של טויוטה.

 

הדור השישי של קורולה (1987-1991):

טויוטה קורולה דור שישי
טויוטה קורולה דור שישי.

בשנת 1978 מילת המפתח בפיתוח הקורולה החדשה הייתה "איכות": בתחושה שנתנה המכונית ובאופן שבו גרמה לבעליה להרגיש. למהנדסים היה חשוב מאוד שהמכונית החדשה לא רק תענה על דרישות הבעלים, אלא גם תעלה באיכותה מעל ומעבר לציפיותיהם. הוצעו יותר מ- 2000 שיפורים עם יותר מ- 100 יצרני חלקים כדי לשפר את ביצועי המכונית בכל תחום, החל מצמצום רמות הרעש וכלה בשימוש בחומרים בעלי מגע רך בלוח המחוונים והמתגים. זו תהיה הקורולה באיכות הגבוהה ביותר עד כה.

 

הדור השביעי של קורולה (1991-1995):

טויוטה קורולה דור שביעי
טויוטה קורולה דור שביעי.

בשנת 1991 הושק הדור השביעי של קורולה. היא פותחה כדי למשוך לקוחות על ידי כריזמה ואישיות המתרכזת בשלושה נושאי ליבה: סגנון עיצובי, ביצועי נהיגה ובטיחות ואמינות. המהנדסים, ששמו דגש על התמקדות בפרטים החשובים הקטנים ושפע של מקום למשפחה, שאפו באותה תקופה ליצור מכונית אשר תעניק שביעות רצון רבה יותר ללקוח וזיכרונות רבים של רגעים משפחתיים איכותיים עם הקורולה.

 

הדור השמיני של קורולה (1995-2000):

טויוטה קורולה דור שמיני
טויוטה קורולה דור שמיני.

שנת 1995 הייתה שנה שבה הושם דגש על שיקולים סביבתיים וכלכליים, גם בקרב מפתחי הדור השמיני של הקורולה. עם כלכלה מקרטעת בבית, צוות הפיתוח שם לו למטרה לפתח מכונית חדשה שדרשו הצרכנים: מכונית שתצמצם את השפעתה על כדור הארץ ואשר הרכישה והתחזוקה שלה תהיה יעילה וזולה יותר. וזה מה שהם קיבלו - מכונית אשר עלתה מעל ומעבר לדורות ולאומים, אשר התפתחה והפכה למכונית הנמכרת ביותר ביפן - הפחיתה את עלות הבעלות הכוללת והעניקה להם מכונית קומפקטית, בטוחה, שקטה ואיכותית יותר.

 

הדור התשיעי של קורולה (2000-2006) :

טויוטה קורולה דור תשיעי
טויוטה קורולה דור תשיעי.

בשנת 2000 הושק הדור התשיעי של קורולה, שעיצובה נוצר לראשונה באירופה. דגם חדש זה, שמשימתו הייתה להתנתק מכבלי העבר ולהציב סטנדרטים למאה ה- 21, עוצב מאפס, כאשר במרכז עמדה עלות שווה לכל נפש. לצד קלות שימוש ואמינות, הדגש הושם על גימור פנים ברמה גבוהה ונוחות שתתחרה בקטגוריות יוקרתיות יותר.

הדור העשירי של קורולה (2006-2013):

טויוטה קורולה דור עשירי
טויוטה קורולה דור עשירי.

שנת 2006 הייתה אבן דרך משמעותית בהיסטוריה של קורולה, כאשר ציינה 40 שנה להתחלת המכירות ביפן. עם השקת הדור העשירי הגיע כיוון עיצובי חדש. מנהל הפיתוח של דגם זה, סויצ'ירו אוקודיירה, שם לו למטרה להפוך את המכונית החדשה לדגם עם נקודת מבט וקנה מידה עולמיים של ממש. הביצועים הדינמיים הושוו לדגמים הטובים ביותר באירופה, ואילו קלות השימוש והמרחב היו צריכים לעמוד בסטנדרטים של השוק הצפון האמריקאי. בזמן הפיתוח, עבדו המהנדסים על פי כלל רושם חמש הדקות, לפיו הלקוחות היו מכירים באיכות הדגם החדש בתוך חמש הדקות הראשונות לנהיגה.

 

הדור ה-11 של הקורולה (מאז 2013):

טויוטה קורולה דור אחד עשר
ויוטה קורולה דור אחד עשר.

שנת 2013 הביאה עמה את הדור ה-11 של הקורולה על רקע הידיעה כי הדגם של טויוטה זכה בתואר "המכונית הנמכרת בעולם". עם יותר מ-44 מיליון מכוניות קורולה שנמכרו במשך 50 שנה, השקת הדגם החדש הציגה סגנון חיצוני יוקרתי, התמקדות בולטת באיכות תחושתית וטכנולוגיה וציוד בטיחות ברמה גבוהה. הקורולה הפכה לסמל הצפוי ללוות אותנו עוד זמן רב בעתיד.

 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 4

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.