סיאט 127 וסיאט איביזה החדשה
סיאט 127 וסיאט איביזה החדשה - 50 שנות סופרמיני.
סיאט 127 וסיאט איביזה החדשה
סיאט 127 וסיאט איביזה החדשה - 50 שנות סופרמיני.

לפני 50 שנה סיאט השיקה את הסופרמיני הראשונה שלה, אז עדיין לא קראו לה איביזה אלא סיאט 127 ולא, לא זו לא טעות הקלדה שכן סיאט 127 הייתה למעשה פיאט 127 שיוצרה ע"י סיאט תחת רשיון מפיאט ושני הדגמים היו זהים לחלוטין, למעט הבדלים מינוריים בעיצוב. 

 

למעשה, בכל העשורים הראשונים של החברה סיאט הייתה תלויה בפיאט והתבססה על מכלולים של פיאט בכדי לייצר רכבים, עבור השוק הספרדי המקומי בעיקר. בשלב מסוים פיאט התעניינה ברכישת הבעלות המלאה על סיאט אך המהלך הזה לא יצא אל הפועל, למזלה של סיאט שכן בשנת 1983 פולקסווגן רכשה נתח נכבד מהבעלות על סיאט ובשנת 1990 היא השלימה את תהליך ההשתלטות והשיגה בעלות מלאה על החברה.  

את סיאט 127 החליפה סיאט פיורה, שגם היא התבססה על פיאט 127 אך כבר לא יוצרה תחת רישיון מפיאט כך שסיאט נאלצה לבצע מגוון שינויים בדגם. את השם איביזה פגשנו לראשונה בשנת 1984 במסגרת תערוכת פריז, על הבמה עמדה מכונית שלוש דלתות בצבע אדום בוהק ובעיצוב מודרני ומרהיב יחסית מבית העיצוב איטלדיזיין. הפלטפורמה וחלק מהמנועים אמנם עדיין הגיעו מפיאט (ריטמו/רגטה) אך היא הייתה מספיק שונה בכדי לומר שזו המכונית הראשונה של סיאט שסימנה את תחילת ניתוק התלות של החברה בפיאט. 

 

סיאט איביזה דור ראשון
סיאט איביזה דור ראשון.

בשלב מאוחר יותר הוצגה לדגם גרסת 5 דלתות ועל בסיס האיביזה סיאט הציגה את המשפחתית סדאן שלה לאותה התקופה, סיאט מלאגה. כל מי שהחזיק באותה התקופה בסיאט איביזה או מלאגה התגאה שבחזית של הדגם יש מנוע של פורשה, האמת קצת שונה כמובן שכן פורשה לא תכננה את המנוע אלא רק את ראש מנוע ה-1.5 ליטר של הדגם (מנוע ששווק גם בגרסת 1.2 ליטר). על מכסה המנוע הופיע הכיתוב "System Porsche" 
ולמעשה, סיאט שילמה לפורשה לא רק על התכנון של ראש המנוע אלא גם תמלוגים על כל רכב שמכרה בכדי שתוכל להוסיף את הכיתוב הזה. 

 

סיאט system porsche
system porsche - מקור הגאווה של כל מי שהחזיק איביזה.

לדור הראשון של האיביזה טרום מתיחת הפנים היה גלגל הגה מעניין, אז עוד לא היו כפתורי שליטה ובמיקום של אלו סיאט התקינה כפתורים גדולים לשליטה על אורות הערפל, המגבים והפשרת האדים בחלון האחורי, בצד ההגה לא היה מוט איתות אלא סוג של מפסק נדנדה במקום ואם לא היה על ההגה סמל של סיאט, היה ניתן בקלות לחשוב שזה עוד שיגעון של סיטרואן. 

 

בין השנים 1993 ל-2002 סיאט שיווקה את הדור השני של האיביזה שהיה לדגם הראשון של סיאט תחת המטרייה של קבוצת פולקסווגן (התבסס על פולקסווגן פולו), הדגם אולי לא הציג עיצוב נועז כמו הדור הראשון אך היה איכותי יותר באופן משמעותי. הדור השני של האיביזה היה הדגם הראשון של סיאט שזכה לגרסת קופרה ספורטיבית לכביש הציבורי (איביזה GTi Cupra). 

 

סיאט איביזה דור שני
סיאט איביזה דור שני (קופרה GTI).

את העיצוב המשעמם של הדור השני החליף עיצוב מרהיב של וולטר דה סילבה, שהיה אחראי גם על העיצוב המוצלח של הלאון דור שני.  למרות העיצוב המוצלח, הדגם לא זכה להצלחה מרשימה, וודאי לא בהשוואה לדור הרביעי של האיביזה שהוצג בשנת 2008 וזכה להצלחה גדולה בישראל בזכות מבצעים אגרסיביים, עיצוב צעיר ובהמשך גם עם מנועי הטורבו קטני הנפח אך החזקים של קבוצת פולקסווגן. 

 

סיאט איביזה דור שלישי
סיאט איביזה דור שלישי (בדגם קופרה).

הדור הנוכחי, החמישי, של האיביזה הוצג במהלך שנת 2017 וגם הוא, כמו הדור שקדם לו, הציג קפיצת מדרגה אך הפעם לא בתחום העיצוב, שהוא רק אבולוציה, אלא בתחומים של מרווח, טכנולוגיה, איכות נסיעה כוללת ועוד ההופכים את הדגם לסופרמיני מוצלחת למדי ומבוקשת למדי בעידן בו הסגמנט הזה בישראל כבר רחוק מימי הזוהר שלו. עד היום סיאט מכרה כ-6 מיליון יחידות מהאיביזה (לא כולל סיאט 127 שקדמה לה). 

 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 3

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.