לייטייר זירו
lightyear 0.
לייטייר זירו
lightyear 0.

הסטרט-אפ ההולנדי לייצור רכבים חשמליים Lightyear, הגיש בקשה לפירוק שהתקבלה לאחרונה ע"י בית המשפט ההולנדי. למעשה, מי שהגישה את הבקשה היא חברת Atlas Technologies BV שהיא החברה שלמעשה אחראית על כל הייצור בפועל של הרכב Lightyear 0, הרכב החשמלי הראשון של Lightyear. 

 

Lightyear נולדה מתוך הרצון לייצר את הרכב החשמלי היעיל ביותר שאחד הדגשים בו היה השימוש בפאנל סולארי גמיש על כל חלקו העליון של הרכב, בגודל של 5 מ"ר, שלטענת החברה מאפשר להוסיף עד-70 ק"מ ביום לטווח הנסיעה ובממוצע שנתי עד כ-11,000 ק"מ, כל עוד אתם גרים במדינה שמשית כמו פורטוגל. 

 

לייטייר זירו
לייטייר זירו.

 

לצד זה יש עיצוב אווירודינמי מוקפד שאפשר להשיג מקדם גרר יוצא דופן של 0.175, דבר שסייע לחברה לייצר רכב חשמלי עם צריכת אנרגיה משולבת של 105Wh לכל ק"מ, נתון שהוא נמוך יותר בכ-50% מרכב חשמלי ממוצע, כמו טסלה מודל 3 לדוגמה. לדגם טווח נסיעה משולב של 625 ק"מ המושג באמצעות סוללה בקיבולת של 60kW, לפני שקלול תוספת הטווח של הפאנלים הסולאריים. 

 

אם הכל כל כך טוב מדוע החברה כשלה? כי יש פרויקטים השמורים רק ליצרני רכב גדולים עם כיסים עמוקים, אחד מהם הוא לייצר רכבים אולטרה ייחודיים בהם ניתן דגש על תחום אחד בלבד. עבור יצרני רכב גדולים גם אם הפרויקט לא יגיע למימוש מסחרי, הטכנולוגיה שפותחה עבור הפרויקט תוכל לשמש עבור דגמים אחרים של החברה אך במקרה וזה הרכב היחיד של המותג, אין מקום לחוסר הצלחה. 

 

לייטייר זירו
זה לא תא נוסעים שאפשר לדרוש עבורו רבע מיליון אירו.

וכן, יש גם את נושא המחיר, החברה דרשה עבור לייטייר 0 סכום אסטרונומי של 250,000 אירו, כל זה על רכב שהוא לא יוקרתי, קצת מוזר למראה וכל מה שהוא יודע לעשות זה להיות חסכוני בתחום בו עלות "התדלוק" גם כך נחשבת לשולית ביותר - לפחות כיום. מאסק כבר הבין מזמן שנתוני ביצועים בקו ישר, לדוגמה, מוכרים רכבים טוב יותר מכל דבר אחר, בלייטייר לא השכילו להבין שלא משנה עד כמה המוצר שלך טוב, במקרה זה בתחום ספציפי מאוד, לפני הכל צריך לשאול מה הצרכן רוצה או צריך. 

 

הרעיון של לפתח את הרכב החשמלי היעיל ביותר זה כמובן לא רעיון רע, אך אם במחצית מהסכום הזה ניתן לרכוש מרצדס EQS או ב.מ.וו i7 אולטרה יוקרתיות ועם טווח נסיעה דומה, לצרכן אין יותר מידי סיבות לרכוש את לייטייר זירו. דרך אגב, כל זה היה אמור להשתנות בשנת 2025, אז החברה אתה אמורה להציג את דגם lightyear 2, רכב משפחתי במחיר יעד של $40,000, גם עם פאנלים סולאריים ועם טווח נסיעה של 800 ק"מ. יש לציין כי החברה המחזיקה בכל הפיתוחים של החברה עדיין חיה וקיימת כך שיתכן ובעתיד כן נפגוש בדגם כזה, במידה והחברה תוכל למצוא משקיע עם כיסים עמוקים 

 

פולקסווגן XL1
פולקסווגן XL1.

יש לא מעט דוגמאות לפרויקטים דומים שכשלו. אחד כזה הוא פולקסווגן XL1, המכונית שנולדה מתוך הרצון לייצר רכב עם צריכת דלק של 1 ליטר לכל 100 ק"מ, פולקסווגן הצליחה להשיג את היעד הזה, למעשה 0.9 ליטר לכל 100 ק"מ, אך גרסת הייצור של הדגם אשר הוצגה בשנת 2013 יוצרה בסוף רק ב-200 יחידות, גם כאן מדובר בדגם מיותר שכן מי שיכול לשלם 110,000 אירו על פולקסווגן XL1, ממש לא צריך לשלם את המחיר על חוסר הנוחות של רכב דו מושבי מסוג 1+1 בכדי לחסוך קצת בדלק. 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 5

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.