BYD בתערוכת IAA
מלחמת סחר בתחום הרכב החשמלי בין סין לאירופה?
BYD בתערוכת IAA
מלחמת סחר בתחום הרכב החשמלי בין סין לאירופה?

זה לא סוד שסין היא לא סוחר הוגן בשוק הגלובלי (נושא לדיון אחר) וזה גם לא סוד שסין מספקת כיום תמריצים נדיבים (סובסידיה) לתעשיית הרכב החשמלי שלה, שרובה דרך אגב נמצאת גם בשליטת הממשל הסיני למעט פה ושם מיזמים פרטיים, עד כמה שמיזם יכול להיות באמת פרטי בסין. זה גם לא סוד גדול שסין רוצה להשתלט על שוק הרכב החשמלי העולמי והיא השקיעה ומשקיעה משאבים רבים בנושא ולאחרונה, אך אחד מראשי התעשייה בסין אף אמר כי על כל היצרנים מסין להתאחד "ולרסק את התעשייה הישנה". 

 

לאור החדירה המהירה מאוד של רכבים חשמליים מסין לאירופה במחירים שתעשיית הרכב האירופית מתקשה להתחרות בהם, ולאור כל העבודות בפסקה הקודמת, האיחוד האירופי הכריז על בדיקה במסגרתה האיחוד יבחן את נושא תמחור הרכבים החשמליים מסין המשווקים באירופה והאם מדובר בתחרות הוגנת לאור הסבסוד העצום שהממשל הסיני מעניק לתעשייה הזו.  צריך כמובן לציין שרכבים מסין זכאים גם הם להטבת מס במימון אירופאי כמו כל רכב חשמלי אחר בשוק זה (בהתאם לתנאים בכל מדינה ומדינה). 

 

BYD
BYD בתערוכת IAA.

עד כמה מהירה החדירה של רכבים מסין לאירופה? מכלום, פחות או יותר, לפני כשנתיים, במחצית הראשונה של 2023 כבר נמכרו באירופה כ-350,000 רכבים מסין המשווקים בשלב זה בעיקר בתשע מדינות שונות. את החדירה המהירה הזו יכולנו לראות גם בתעשיית IAA האחרונה במינכן בה תעשיית הרכב הסינית פשוט השתלטה על התערוכה עם במות ענק ודגמים רבים.

 

תעשיית הרכב באירופה מהווה חלק משמעותי מכלכלת האיחוד, היא מעסיקה באופן ישיר או עקיף כ-13 מיליון עובדים המהווים כ-7% מסך שוק העבודה באירופה, מספר שהאיחוד ממש לא יכול להתעלם ממנו. בשלב זה כמובן מדובר רק בבדיקה בנושא כך שאת התוצאות שלה אנחנו עדיין לא יודעים, אך זה בהחלט יכול להסתיים בהגדלת המס על יבוא של רכבים מסין מ-10% כיום ל-27.8% בעתיד, זה המס באיחוד על רכבים ביבוא מארה"ב. 

 

האיחוד האירופי יכול להאשים רק את עצמו במצב אך גם זה נושא לדיון נפרד. בסין כמובן שלא נותרו אדישים לבדיקה של האיחוד והזהירו את האיחוד מהגעה למסקנות מרחיקות לכת שיפגעו ביחסי המסחר בין המדינות. 

 

ארה"ב לעומת אירופה לא ממתינה לשום בדיקה ולמעשה כבר יצרה חסם משמעותי לכל תחרות חיצונית לתעשיית הרכב המקומית שלה. מצד אחד ארה"ב מעניקה כיום הטבות מאוד נדיבות בסכומים של $2500 עד $7500 לרוכשי רכב חשמלי או פלאג-אין אך כל זה בתנאי שההרכבה הסופית של הרכב נעשית בארה"ב ומרבית הרכיבים המרכיבים את הסוללה הם מתוצרת מקומית (בהמשך זה יהיה חובה ל-100% ייצור מקומי). 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 43

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.