קיה סלטוס מבחן דרכים
קיה סלטוס (צילום: רונן טופלברג).
קיה סלטוס מבחן דרכים
קיה סלטוס (צילום: רונן טופלברג).

קיה סלטוס הוא הקרוסאובר המשפחתי החדש של קיה, גדול יותר מהסטוניק אך קטן יותר מהספורטאז'. הסלטוס לא משווק באירופה ולכן הוא מגיע אלינו מהשוק הצפון אמריקאי, שם הוא נחשב לקרוסאובר הקטן ביותר של קיה, בשלב זה לפחות. הסלטוס נועד למלא בישראל את הפער המשמעותי בין הסטוניק לספורטאז, פער שנוצר מהסיבה שכבר אין גרסאות כניסה זולות של הספורטאז', כפי שהיה בעבר עם הספורטאז' 1.6 ליטר אורבן.

 

2020 קיה סלטוס EX - חוות דעת בקצרה

 

הטוב

  • אבזור ובטיחות
  • מרווח לנוסעים ומטען
  • נוחות על כבישים סלולים היטב
  • ביצועים מספקים
 

הפחות טוב

  • צריכת דלק מול המתחרות
  • יחידת הנעה רועשת בהאצה חזקה
  • נוחות נסיעה כאשר הרכב עמוס
  • אווירה חסרת השראה בתא הנוסעים
קיה סלטוס - דגמים וגרסאות
  • סלטוס 2.0 ליטר אורבן אוטו' - 133,900 ₪
  • סלטוס 2.0 ליטר EX אוטו' - 140,900 ₪

אם בעבר יכולתם לרכוש קרוסאובר כדוגמת הספורטאז' במחיר של משפחתית ממוצעת, כיום דגמים אלו רק הולכים ומתייקרים ולכן אנחנו פוגשים יותר ויותר קרוסאוברים כדוגמת הסלטוס ושאר המתחרים שלו כגון מיצובישי ASX, סקודה קאמיק, מאזדה CX-30 ועוד. אז איך הסלטוס כקרוסאובר משפחתי? אתם מוזמנים לקרוא.  

 

קיה סלטוס מבחן דרכים
מראה ג'יפאי.

קיה סלטוס - באולם התצוגה:

אם תושיבו בסלטוס נהג ושלושה נוסעים בגובה של כ-1.85 תגלו שאף אחד לא יתלונן על מרווח ראש, ברכיים, כפות רגליים או כתפיים. המרווח לא עצום כמובן אך הוא מספק ומהגדולים שתמצאו בסגמנט. לזה תוסיפו מפתח דלתות אחורי רחב יחסית המאפשר הושבה נוחה של ילדים, מיקום מושב אחורי גבוה במעט מהקדמיים וחלונות צד גדולים יחסית, שילוב היוצר תחושה אוורירית ומרווחת ליושבים מאחור, וקיבלתם קרוסאובר שעונה היטב על ההגדרה של רכב המתאים למשפחה. גם תא המטען משתף פעולה בתחום זה עם נפח חריג לסגמנט של 468 ליטר, הוא גדול, עמוק ורחב וניתן לקבל רצפת הטענה כמעט שטוחה לגמרי עם קיפול המושבים מאחור (מתחת לרצפה תמצאו גלגל חלופי זמני). לחיוב יש לציין גם תנוחת נהיגה המרגישה "ג'יפאית" - זקופה וגבוהה - כמצופה מרכב בסגמנט הזה ושלא כחלק מהמתחרים שמרגישים רק כמו משפחתית מוגבהת במעט.

 

קיה סלטוס תא הנוסעים
איכות החומרים לא מתעלה מעל הבינוני, המולטימדיה מצוינת גם אם קצת פוגעת בשדה הראיה לפנים.

בסקירה מהירה של עיצוב תא הנוסעים הנוסעים תגלו שהכל על טהרת הצבע השחור, למעט הריפוד האפור של המושבים, הפלסטיקה כולה קשיחה, שיש עודף מוגזם של גימור שחור מבריק שצובר אבק וטביעות אצבעות די מהר והשורה התחתונה היא שהעיצוב והחומרים המרכיבים את תא הנוסעים מספקים תחושה בינונית וחסרת השראה. מה שקיה תמיד עושה טובה זה את תחום השימושיות והנדסת האנוש כך שיש שפע מספק של תאי אחסון, כולל מדף ייעודי למכשיר הסלולרי מתחת לבקרת האקלים, מחזיקי כוסות ובקבוקים שימושיים. את הכל די פשוט לתפעול וכל מערכי התפעול נמצאים במקום שאתם רגילים לו בלי לנסות להמציא את הגלגל מחדש. 

 

קיה סלטוס מושב אחורי
מרווח טוב לשני מבוגרים וילד או שלושה נערים צעירים, רק ברמת הגימור EX יש מאחור יציאות מיזוג ושקע USB לטעינה.

מה פחות מוצלח בתכנון תא הנוסעים? נהג גבוה יגלה שהקונסולה המרכזית מפריעה במעט לברך ימין, שהמראה המרכזית הגולשת עמוק אל מרכז השמשה ובשילוב עם מערכת המולטימדיה "10.25 הצפה נוצרת הפרעה לשדה הראייה הצידה בתנועה עירונית צפופה (מתרגלים בסוף אך זה לא אידיאלי), הנהג ימצא בנוסף שקורות A רחבות יחסית פוגעות במעט בשדה הראיה לצדדים, שהמושבים אמנם רחבים ונוחים בסך הכל אך חסרה תמיכה לגב התחתון שהעדרה יורגש בנסיעות ארוכות ושמראות הצד הן על הצד הקטן ויותר מידי אמריקאיות עם העיוות המקובל בשוק זה. הנוסע שלצד הנהג יגלה שאין כיוון גובה למושב ולשאלה האם זה מפריע תאלצו לדבר בן/בת הזוג שלצדכם. הנוסעים מאחור יגלו שרק ברמת הגימור EX הגבוה יותר יש יציאות מיזוג מרכזית ושקע טעינה (USB) אחד.

 

אבזור ובטיחות:

קיה סלטוס משווק בשלב זה בשתי רמות גימור, רמת הגימור הבסיסית אורבן מספקת מערכת מולטימדיה "8 מתקדמת עם ניווט WAZE והרחבה לאנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי, חישוקי סגסוגת "17, חימום למושבים (כיאה לרכב המיועד לארה"ב), חלונות כהים ומפרט בטיחות מספק שלמעט ניטור שטח מת ובקרת שיוט אדפטיבית לא מחסיר דבר, כולל מערכת שמירה על מרכז נתיב הנסיעה (שפועלת לא רע), בקרת סטייה מנתיב אקטיבית (מצוינת) בלי אוטונומית ואור גבוה אוטומטי. זו רמת גימור לא עשירה במיוחד אבל שגם לא מחסירה דבר מיוחד.

 

קיה סלטוס
רשימת אבזור מוצלחת בשתי רמות הגימור.

רמת הגימור EX הנבחנת כבר מציעה אבזור עשיר יותר עם מסך מגע "10.25 מצוין, מפתח חכם כולל התנעה מחוץ לרכב, בקרת אקלים דיגיטלית עם יציאות מרכזיות לאחור, תוספת של שקעי USB למושב האחורי, בלם יד חשמלי עם Auto Hold, משענת יד מרכזית במושב האחורי עם מחזיקי כוסות, תאורה פנימית LED, ריפוד בד משולב בעור, פנסים אחוריים וערפל מסוג LED ועוד.

 

קיה סלטוס
כרגיל בקיה, הנדסת אנוש מוצלחת הופכת את תא הנוסעים לשימושי וקל לתפעול.

בכל הקשור לאבזור, אין ספק שבקיה מכירים היטב את נפשו וטעמו של הקהל הישראלי ותפרו כאן חבילת אבזור עשירה ומוצלחת, גם רמת הגימור הבסיסית. מה שכן חסר הוא פריט אבזור אהוב על הישראלי המצוי וזו בקרת שיוט אדפטיבית, אבזור נחמד לנהיגה נינוחה יותר בפקקי תנועה, בעיקר. אבזור בטיחות חשוב יותר שנעדר מהמפרט זו מערכת ניטור שטח מת. קיה סלטוס - מפרט אבזור מלא.

 

קיה סלטוס - על הכביש:

קיה סלטוס משווק עם יחידת הנעה אחת בלבד: מנוע 2.0 ליטר אטמוספרי חדש הפועל רוב הזמן במחזור אטקינסון החסכוני (כמו ברכבים היברידיים) והוא משודך לתיבת הילוכים רציפה iVT חדשה גם היא בקיה. המנוע הזה מייצר הספק מרבי של 149 כ"ס ומומנט מרבי נמוך במעט יחסית למנועי 2.0 ליטר העומד על 18.3 קג"מ ב-4,500 סל"ד. צריכת הדלק הרשמית עומדת על 13.1 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת, לאורך המבחן צריכת הדלק עמדה על 10.5 ק"מ לליטר - לא בדיוק הקרוסאובר החסכוני ביותר שתוכלו לרכוש.

 

קיה סלטוס חוות דעת
מתאים יותר לנהגים נינוחים.

ליחידת ההנעה הזו אין אמנם את המחץ וקלות התנועה של מנוע טורבו בו המומנט המרבי הגבוה יותר מתקבל בסל"ד נמוך ובטווח רחב יותר, אבל על משקל של 1,337 ק"ג של הסלטוס יחידת ההנעה הזו מספקת ביצועים טובים ומספקים עם האצת ביניים 80-120 קמ"ש זריזה לעקיפות, גם בזכות תגובה מהירה של התיבה, ואין כל בעיה לאשר את נתון התאוצה 0-100 קמ"ש הרשמי העומד 9.6 שניות. למנוע אטמוספרי אין השהיית גדישה כך שהתגובות תמיד מיידיות, השידוך לתיבה רציפה יוצר פעולה חלקה וזריזה של העברת כוח ובשורה התחתונה לדגם ביצועים מספקים העומדים ללא בעיה עם כל מתחרה ישיר כיום עם מנוע טורבו בנפחים של 1.0 עד 1.3 ליטר.

 

קיה סלטוס
רך ונוח רוב הזמן אך הריסון של הבולמים חסר, במיוחד אם הרכב עמוס.

ביצועים נטו זה דבר אחד אך הדרך בה הם מתקבלים חשובה לא פחות. אם סגנון הנהיגה שלכם נינוח ורגוע, אתם תהנו כאמור מיחידת הנעה חלקה וזורמת שתספק את כל הצרכים שלכם, אך אם אתם אוהבים קצת ללחוץ על הדוושה הימנית פה ושם השילוב של תיבה רציפה עם מנוע אטמוספרי ובידוד רעשי מנוע בינוני בלבד הוא פחות מוצלח ממה שיש למתחרים להציע. התיבה מנסה לדמות העברות הילוכים כמו תיבה אוטומטית רגילה ועושה את זה לא רע בכלל כך שבנהיגה נינוחה עד בינונית התחושה טבעית ודומה לנהיגה בתיבה אוטומטית רגילה, אך בלחיצה מלאה יותר היא עדיין תתנהג כמו תיבה רציפה וזה אומר שסל"ד המנוע עולה לתחום הגבוה של שיא ההספק ושם המנוע רועש באופן צורמני ולא נועים ותחושת התאוצה לא ממש טבעית, כמו בכל רכב עם תיבת הילוכים רציפה. אותו נהג גם יגלה שבמצב הרגיל של התיבה התחושה היא של נהיגה במצב ECO אדיש הדורש לחיצה הגונה על דוושת התאוצה בכדי לקבל תגובה מספקת, נהג כזה ימצא את מצב הספורט של התיבה כמצב הנכון עם תגובה מהירה יותר של המנוע והתיבה ללחיצה.

 

מה עם נוחות הנסיעה? הסלטוס, שמגיע אלינו בתקינה אמריקאית/קנדית, מצויד במערך מתלים בכיול החביב על יבשת זו, כלומר רך למדי באופן כללי ועם בולם אחורי שלוקח את הזמן לרסן את תנודת המרכב. השילוב הזה יוצר רכב שהוא נוח למדי על רוב הכבישים והשיבושים, אך אם הרכב עמוס בעוד נוסעים ומטען הריסון החסר של המתלה האחורי יוצר נדנוד מוגזם הפוגם בנוחות ואם תפגשו בור אכזרי תזכו גם לסגירת מהלך מתלה. מול רצף של שיבושים המתלים האלו קצת הולכים לאיבוד ומעבירים רעד לא נעים, זה לא קיצוני אך מורגש.

 

קיה סלטוס
קרוסאובר לאנשים נינוחים.

הנוחות הטובה באה על חשבון התחום הדינמי וחדוות הנהיגה, רכות המתלים יוצרת זוויות גלגול מוחשיות למדי התורמת לתת היגוי מוגזם כאשר דוחקים ברכב אל תוך הסיבובים וחוסר המושב מהשלדה וההגה יוצרים רכב שאין בו כל חווית נהיגה מעבר לנהיגה יום יומית זורמת. לטובה יש לציין כי האחיזה יחסית גבוהה, כמצופה מרכב מודרני, ואין כל בעיה לנהוג ברכב בכבישים מהירים גם במהירויות גבוהות יחסית בצורה זורמת עם היגוי מדויק יחסית, גם אם קל מידי לטעמי האישי.

 

קיה סלטוס - חוות דעת:

באולם התצוגה, קיה סלטוס מספק כל מה שמשפחה ממוצעת יכולה לחפש בקרוסאובר משפחתי במחיר של מכונית משפחתית, הוא מרווח למדי, מתוכנן נכון בכל הקשור לשימוש משפחתי כולל מושב אחורי מוצלח עם מפתח רחב המאפשר הושבה נוחה של ילדים, דבר שרוב המתחרים בסגמנט מתקשים להציע על מזבח העיצוב האקטיבי, ועל כל זה הסלטוס מציע גם תא מטען גדול ודי חסר תחרות בסגמנט. יש גם רשימת אבזור נוחות מכובדת, בעיקר ברמת הגימור EX הבכירה יותר, ואמנם אין בקרת שיוט אדפטיבית אך יש את רוב מערכות הבטיחות החשובות שכמו בכל דגמי קיה, פועלות היטב ובאופן טבעי יחסית, כזה שלא גורם לנהג לרצות לנתק אותן.

 

קיה
במחירו של הסלטוס לקיה יש הצעות מוצלחות יותר.

 

יחידת ההנעה מספקת ביצועים טובים ופעולה חלקה, אך השילוב הזה רועש כאשר קצת דוחקים בה ובנוסף, זו לא יחידת הנעה חסכונית במיוחד. איכות החומרים לא מרשימה והתחושה הכללית המתקבלת בישיבה ברכב מרגישה קצת זולה/פשוטה. נוחות הנסיעה אמנם טובה ברוב מצבי הנסיעה אך הריסון החסר של הבולמים פוגע בהתנהגות הכביש וביכולות הדינמיות ואם הרכב עמוס זה מורגש עוד יותר.

 

מצד אחד הסלטוס פוגע בול בכל הנקודות החשובות ברכב משפחתי, אך מצד שני הוא מגיש את זה בחבילה חסרת השראה וביחס למחירו הגבוה יחסית בהחלט שאפשר לצפות ליותר. במחיר של הסלטוס EX, פחות או יותר, תוכלו למצוא באולם התצוגה של קיה את האקסיד והנירו ההיברידי, שני רכבים העדיפים על הסלטוס כמעט בכל תחום אפשרי, כל אחד בתחומו, האקסיד עם העיצוב המלהיב, יחידת ההנעה המוצלחת יותר והאיכות הכוללת הגבוהה יותר או הנירו שמרווח ושימושי לא פחות למשפחה (למעט תא המטען) מאובזר יותר ועם יחידת הנעה סופר חסכונית.

 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 11

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.