גנבה מחניון תת קרקעי
גנבה מחניון תת קרקעי.
גנבה מחניון תת קרקעי
גנבה מחניון תת קרקעי.

המערך המבצעי של פוינטר מקבוצת PowerFleet, חברה לאיתור והשבת כלי רכב גנובים, מסכם את שנת 2020 בגנבות כלי רכב ומדווח כי במקביל לתופעת שיתוף הפעולה של בעל הרכב עם גנבי רכב, חלה עלייה משמעותית בשימוש משבש סלולארי בזמן ביצוע הגנבה כ- 70% מגניבות הרכב עם גידול של כ- 250% ביחס לשנת 2019.

 

מה זה בכלל משבש סלולרי? מדובר במכשיר אלקטרוני קטן (אינו חוקי בארץ) היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורות ה- GPS ברדיוס שמסביבו. זה כמובן נועד למנוע תקשורת בין הרכב לחברת האיתור כך שזו לא תוכל לזהות תזוזה של הרכב וכמובן איתור שלו. זה חלק בלתי נפרד מהמלחמה הטכנולוגית הבלתי פוסקת של חברות האיתור עם גנבי הרכב.

 

לפוינטר רשת תקשורת שלמה, ייעודית ונפרדת אשר מאפשרת למשדרים בעת זיהוי שיבוש סלולארי לעבור לתדר אחר אשר אינו מושפע מהמשבש ומאפשר את איכון ואיתור הרכב.המשדרים ההברידיים של פוינטר (שעובדים בתדר סלולרי ותדר רדיו) מזהים באופן אוטומטי את השימוש במשבש סלולארי בקרבת הרכב. מערכת האיתור עוברת לשדר בתדר החלופי ומוציאה התראה מידית למוקד המבצעי על ניסיון השיבוש .

 

ערכת שכפול מפתח גולם
ערכת שכפול מפתח גולם.

 

הקורונה לא השפיע רק על אזרחים שומרי חוק אלא גם על אופן הפעילות של גנבי הרכב. בזמנים של סגר או פעילות משקית דלילה הגנבים התמקדו בעיקר בחניונים סגורים ופעילות בשעות היום, בשל פעילות אכיפת סגר הדוקה יותר של המשטרה בשעות הלילה. עם החזרה לשגרה, גם גנבי הרכב חזרו לשעות הפעילות הרגילות שלהם, כלומר בעיקר בשעות הלילה.

מפוינטר נמסר כי ברבעון השלישי של השנה חלה עלייה בשיתוף פעולה בין בעלי רכב עם גנבי רכב המביימים את גניבת הרכב שלהם בכדי לקבל את כספי הביטוח, באופן לא חוקי כמובן. בעלי הרכבים לא רק ניסו לרמות את חברת הביטוח אלא גם לקבל תמורה מגנבי הרכב עצמם תמורת שיתוף הפעולה. ברבעון השלישי של 2020 חמישית (19%) מהגניבות היו בשיטת מעורבות של משתמש מורשה, גידול של 46% ביחס לרבעון קודם (13%). אלו מספרים כלל לא זניחים.

 

שיטות הגניבה הפופולאריות לשנת 2020:

שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה היא עדיין היא שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ- 45% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. לעומת 50% בשנה הקודמת.

 

תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 28% מסך הגנבות יחסית ל- 24% בשנה הקודמת.

 

גנבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 7% מסך הגניבות שנרשמו השנה, לעומת 10% בשנת 2019. מוסבר על ידי הימצאות הלקוחות בבית למשך זמן רב יותר והמעבר לעבודה מהבית בגלל הקורונה.

 

גנבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 18% מסך הגניבות שבוצעו השנה. לעומת 16% בשנת 2019.

 

שוד וגנבת רכב מונע: היוו 2% מסך הגניבות השנה. ללא שינוי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

 

סטטיסטיקת גנבות לפי סוג רכב לשנת 2020:

  • רכבים פרטיים ורכבי פנאי-שטח מהווים 62% מסך גניבות הרכב. גידול קל ביחס לשנה שעברה (60% ב 2019). 
  • רכבים מסחריים מהווים 16% מסך גניבות הרכב. ללא שינוי מ- 2019.
  • משאיות מהוות 14% מסך גניבות הרכב. ירידה מ -2019.
  • כלי צמ"ה מהווים 2% מסך גניבות הרכב. ללא שינוי מהותי מ- 2019.
  • רכבים וכלים נוספים מהווים 6% מסך גנבות הרכב. עליה של 100% המיוחסת לעליה במספר גנבות הדו גלגלי.

 

גנבות לפי מחוזות כלל ארצי:

  • אזור המרכז עם עליה קלה 37% (בהשוואה ל-35% בשנת 2019)
  • אזור השרון עליה משמעותית ל- 33% ( בהשוואה ל-28% בשנת 2019)
  • אזור השפלה בירידה של 27% עם 8% (בהשוואה ל-11% בשנת 2019)
  • אזור ירושלים והסביבה עם 9% (בהשוואה ל-10% בשנת 2019)
  • אזור צפון עם ירידה של 33% ל- 4% (בהשוואה ל-6% בשנת 2019)
  • אזור דרום עם 9% (בהשוואה ל-10% בשנת 2019)

 

 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.