טויוטה bZ4X, הקרוסאובר החשמלי הראשון של טויוטה, נחשף הבוקר (ו') בבכורה עולמית כנציג הראשון של סדרת דגמי bZ - beyond Zero תחתיה טויוטה תציג עד לשנת 2025 שישה דגמים חשמליים ייעודיים נוספים, שיצטרפו לעוד 8 דגמים חשמליים אשר יהיו מבוססים על דגמים רגילים של המותג. אם רוצים לדייק, אז למעשה לא מדובר בקרוסאובר החשמלי הראשון של טויוטה שכן טויוטה שיווקה  גרסה חשמלית של הראב4 דור ראשון עוד בשנת 1997 וכן גרסה חשמלית של הדור השני של הדגם עם מערכת הנעה חשמלית של טסלה!.

 

או מלאו את הפרטים לייעוץ חינם 

טויוטה bZ4X נחשף מוקדם יותר השנה כקונספט ובאופן לא מפתיע, גרסת הייצור זהה ויזואלית למה שפגשנו בעבר. טויוטה bZ4X מבוסס על פלטפורמת e-TNGA שהיא פלטפורמה מודולרית ייעודית לרכבים חשמליים אשר פותחה במשותף עם סובארו, שמצידה תציג גרסה משלה ל- bZ4X בשנה הבאה תחת השם סובארו סולטרה.

 

טויוטה bZ4X
גדול ומרווח יותר מהראב4.

טויוטה bZ4X גדול יותר מהראב4 הנוכחי ועם אורך של 4,690 מ"מ, רוחב של 1,860 מ"מ, גובה של 1,650 מ"מ (1,585 מ"מ ללא אנטנה) ובסיס גלגלים של 2,850 מ"מ הוא ארוך יותר מהראב4 ב-90 מ"מ, נמוך יותר ב-85 מ"מ ועם תוספת נכבדה של 160 מ"מ לבסיס הגלגלים, טויוטה מבטיחה כי לדגם מרווח רגליים יוצא דופן בשורה השנייה. נפח תא המטען קטן מזה של הראב4 ועומד על 452 ליטר ומשקל הדגם עומד על 1920 ק"מ בדגם הנעה קדמית או 2005 ק"מ בדגם הנעה כפולה.

 

טויוטה bZ4x תא הנוסעים
טויוטה מבטיחה מרווח יוצא דופן בשורה השנייה.

טויוטה bZ4X ישווק עם שתי יחידות הנעה חשמליות, דגם הנעה קדמית עם מנוע חשמלי קדמי בהספק של 204 כ"ס ומומנט מרבי של 27 קג"מ, זה מספיק לנתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 8.4 שניות ולמהירות מרבית של 160 קמ"ש. דגם ההנעה הכפולה מצויד בשני מנועים חשמליים, קדמי ואחורי כמובן, בהספק של 108.7 כ"ס האחד כך שההספק הכולל של המערכת עומד על כ-217 כ"ס והמומנט המרבי על 34.2 קג"מ. לדגם זה נתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 7.7 שניות ומהירות מרבית של 160 קמ"ש. פעולת מערכת ההנעה הכפולה X-MODE תוכננה ע"י סובארו.

 

טויוטה bz4X
טווח נסיעה של מעל ל-450 קילומטר.

בתחתית המרכב, כחלק מהשלדה, טויוטה התקינה סוללת ליתיום-יון בקיבולת של 71.4kWh המאפשרת לפי החברה טווח נסיעה של מעל ל-450 ק"מ בתקן WLTP (נתון לא סופי). בזכות ניסיון של 25 שנה בפיתוח סוללות לרכבים היברידיים, טויוטה מבטיחה כי לסוללה שלה, בפיתוח עצמי, אמינות גבוהה במיוחד והיא מבטיחה שמירה על קיבולת של מעל ל-90% גם לאחר 10 שנות שימוש או נסיעה של 240,000 ק"מ. 

 

את זה טויוטה השיגה גם באמצעות שימוש במערכת קירור/חימום מתקדמת לסוללה ומערכת בקרת סוללה מתקדמת עוד יותר המנטרת כל תא בסוללה באופן נפרד ובכך מבטיחה פעולה אידיאלית ואמינה של הסוללה. את הסוללה ניתן לטעון באמצעות מטען DC מהיר עד להספק של 150kW, טעינה של 10-80 אחוז בזמן של 30 דקות, והחל מהרבעון הרביעי של 2022 הדגם ישווק גם עם מטען פנימי המאפשר טעינה AC בהספק של עד 11kW כך שטעינה מלאה 0-100 אחוז דורשת המתנה של כ- 7 שעות.

 

טויוטה bZ4X
טעינה מהירה בהספק של עד 150kW.

טויוטה תשווק את הדגם עם אופציה לגג סולארי שלי החברה יכול להוסיף טווח נסיעה של כ-1800 ק"מ בשנה אך עיקר הטעינה בזמן נסיעה תעשה ע"י מערכת הבלימה הרגנרטיבית המציעה גם פונקציית נהיגה באמצעות דוושה אחת.

 

כפי שאתם יכולים לראות בתמונות, טויוטה תשווק את הדגם גם עם אופציה להגה YOKE כמו במודל S של טסלה, רק שבניגוד לזו האחרונה כאן לא מדובר בגימיק שכן דגמי bZ4X שישווקו עם ההגה הזה מצוידים במערכת היגוי אלחוטית (steer-by-wire), כלומר ללא קשר מכני ישיר בין גלגל ההגה לגלגלים. מערכת  כזו מאפשרת שליטה מלאה על יחס ההיגוי  - היחס בין מידת הסיבוב של ההגה לזווית של הגלגלים - כך שבנסיעה עירונית לדוגמה, לא צריך לסובב את ההגה יותר מ-150 מעלות לצד אחד בכדי לבצע פניית פרסה. טויוטה מכנה את המערכת הזו One Motion Grip והיא תאפשר בנוסף בחירה מבין מספר דרגות התנגדות בהתאם למצב הנהיגה הנבחר בכדי לספק לנהג תחושה של הגה רגיל.

 

2021 טויוטה bZ4X קונספט
מערכת היגוי אלחוטית.

מערכת המולטימדיה החדשה שבדגם כוללת הרחבה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, ניווט מבוסס ענן, זיהוי קולי ועוד. פתיחה של תא הנוסעים תעשה גם באמצעות המכשיר הסלולרי - מפתח דיגיטלי. וכן יכולת לקבל עדכוני OTA. הדגם ישווק עם הדור הבא של מערכת הבטיחות TSS של טויוטה שתציג יכולות משודרגות ממערכת TSS 2.5 העדכנית של המותג.

 

פרטים נוספים על הדגם טויוטה תחשוף בחודש דצמבר הקרוב, אז טויוטה תחשוף את הגרסה האירופית של הדגם. מיוניון מוטורס, יבואנית טויוטה בישראל, נמסר כי טויוטה bZ4X ישווק בישראל במהלך המחצית השנייה של 2022.