כחלק בלתי נפרד ממבחני הבטיחות והריסוק לרכבים, ארגון הבטיחות האירופי EURO-NCAP בוחן גם את ביצועים מערכות הבטיחות (חלקן) במגוון רחב של תרחישים שונים אותם הוא משקלל בציון הסופי של הדגם. מרבית המבחנים למערכות הבטיחות המתקדמות נערכים במהירויות עירוניות בלבד ולכן, הארגון החליט לבצע מבחן נפרד לביצועי מערכות הבטיחות בנסיעה בכביש המהיר.

 

או מלאו את הפרטים לייעוץ חינם 

הארגון בוחן מספר מערכות, במידה והן קיימות: סיוע להיגוי בעת תמרון חירום כמו התחמקות ממכשול, את תפקוד בקרת השיוט האדפטיבית במגוון תרחישים שונים, תפקוד מערכת השמירה על מרכז הנתיב ובקרת הסטייה מנתיב, בקרת ערנות נהג ובלימה אוטונומית במהירויות גבוהות. כאן תקראו תקציר של ביצועי הרכבים שנבחנו אך כרגיל, אנחנו ממליצים מאוד להיכנס לאתר של EURO NCAP, להיכנס למבחן של הדגם בו אתם מעוניינים ולהוריד את דוח המבחן המלא שכן, לדוגמה, הארגון מעניק ציון משמעותי להוראות השימוש ולתיאור שהיצרן מספק למערכות, זה חשוב אך לא חשוב כמו התפקוד בפועל של המערכות.

 

NCAP
תגובת בקרת השיוט האדפטיבית לעיקולים, צמתים ומעגלי תנועה.

יש לציין כי חלק מהרכבים נבחנו השנה וחלק מהרכבים נבחנו אשתקד ובעידן בו רכבים בעלי יכולת עדכון OTA גם למערכות הבטיחות, יש לקחת את הנושא הזה בחשבון (במיוחד במקרה של טסלה לדוגמה). בנוסף לכך, יש לזכור כי הרכבים נבחנים עם האבזור הסטנדרטי של הדגם כך שגם את נושא זה יש לקחת בחשבון שכן ברמות גימור גבוהות יותר יתכן שתוכלו למצוא יותר מערכות סיוע לנהג.

 

מבין כל הרכבים שנבחנו בשנת 2021, ב.מ.וו iX3 החשמלי זכה לציון טוב מאוד הגבוה ביותר (מתוך 4 ציונים אפשריים). קופרה פורמנטור זכה לציון טוב וכך גם פורד מוסטנג מאך E, האיוניק 5 זכתה לציון בינוני בלבד וכך גם פולסטאר 2 החשמלית ואופל מוקה והיאריס החדשות זכו לציון הבסיסי ביותר.

 

NCAP
מניעה של תאונה בתרחישים שונים על הכביש המהיר.

האיוניק 5 לדוגמה זכתה לציון 2 מתוך 4 בשל מספר סיבות, בקרת השיוט האדפטיבית של הדגם מתאימה את מהירות הנסיעה לפני עיקולים בדרך, אך לא עושה זאת בהתקרבות למעגל תנועה או צומת. בנוסף, המערכת לא הגיבה במידה מספקת בחלק מתרחישי המבחן כך שמערכת הבלימה האוטונומית נאלצה להתערב באופן גס יותר.

דוגמה נוספת לסיבה שאנחנו ממליצים להיכנס לאתר של הארגון ולצפות בנתונים המלאים היא טסלה מודל 3 אשר נבחנה בשנת 2020 וזכתה לציון של 2 מתוך 4 בלבד. אז נכון שלדגם אין סיוע בהיגוי בעת תמרון התחמקות, כלומר המערכת מתנתקת בעת תמרון כזה, אך בכל שאר תרחישי המבחן המערכות של טסלה תפקדו באופן מצוין. את עיקר הנקודות טסלה הפסידה על השם המבלבל של המערכת (Auto Pilot), הסבר לקוי לצרכן ועוד.