אופל אסטרה טורבו - מהירה אך לא זריזה עם נוחות נסיעה טובה ושיוט בינעירוני משובח

תנסו רגע להיזכר איך ניראה הדור הקודם של אופל אסטרה ששווק בישראל (גם אם נדמה לכם שלא) ותנסו להיזכר מתי ריאתם לאחרונה אחת כזו על הכביש?. רובכם כנראה שלא יצליח להיזכר, או שנכנסתם לגוגל להיזכר.

 

אופל אסטרה טורבו מבחן - הטוב והפחות טובאתם מתקשים להיזכר, לא כי הדור הקודם של אופל אסטרה היה רכב רע, למעשה הוא היה לא רע בכלל וזכה להצלחה לא קטנה באירופה, אך בישראל, לאסטרה הייתה תדמית בינונית הקשורה חלקית למכונית עצמה, אך בעיקר ליבואן הקודם שלה (UMI) שהיה נדמה כאילו שהוא ממש מתעקש שלא להצליח עם המותג הזה זאת ביחד עם המוסכים, שלא תמיד ידעו איך "לאכול" את המכונית הזו, הוסיפו לתדמית הבעייתית של האסטרה בישראל.

 

בתחילת 2011, זכתה אופל ישראל ביבואן חדש (קבוצת שלמה) עם הרבה להט להצליח. קיבלנו אסטרה חדשה (באירופה כבר מ-2009) ומיולי 2011 יש גם גרסת 1.4 טורבו שלשמה התכנסו כאן היום.

 

 

אופל אסטרה טורבו - עיצוב:

אופל אסטרה נראית טוב מבחוץ, עם חיטובים שבסטודיו C יכולים להציג בפרסומות ומראה האצ'בק קלאסי, נמוך ורחב (למרות שהיא כלל לא נמוכה בפועל). יש לה רק בעיה אחת, עם עיצוב אירופאי על הגבול הדק בין שרירי ומוחצן לאלגנטי ומאופק, היא נראית טוב בעיקר בצבעים בוהקים כגון אדום, צהוב וכו', אך בשחור של מכונית המבחן (למרות תמונות ההשלמה) או בכסוף ליסינג (הלבן החדש), החיטובים שהיא רכשה על שולחן השרטוטים, קצת נעלמים.

 

את ההבדל בין גרסת הטורבו לבין הגרסה האטמוספרית (1.6 ליטר 115 כ”ס), תמצאו בסך הכל בתוספת הכיתוב TURBO על דלת תא המטען. מעבר לכך, היא זהה מהחוץ ומהפנים לגרסה האטמוספרית ושתיהן נמכרות ברמת גימור אחת ENJOY.

 

 

אופל אסטרה טורבו – תא הנוסעים

תא הנוסעים של האסטרה ממשיך את החוויה החיצונית והוא מעוצב וסטייליסטי באופן מופגן. הוא מרגיש מרווח ואוורירי במיוחד מהרגע הראשון בו מתיישבים במושב הנהג, למרות שרוב רובה של הפלסטיקה שחורה. התחושה היא שנוסעים במכונית רחבה במיוחד וישנו שילוב של תחושה עוטפת ואינטימית מצד אחד ואוורירית ומרווחת מהצד השני. זו בהחלט תחושה נעימה מאוד שהאסטרה משרה על האחוז בהגה או על שאר הנוסעים.

מאוד מרווח מלפנים עם תחושה אוורירית במיוחד, החומרים איכותיים אך התחושה לא עדכנית. הנדסת האנוש לא מוצלחת

בפרסומות אומרים עליה שהיא מכונית גרמנית והיא אכן מתוכננת בגרמניה (ומגיעה אלינו מפולין ובריטניה), אך יש לה בעל בית אמריקאי שרוצה לחסוך כסף וכך יוצא שהאסטרה החדשה הרבה יותר אמריקאית מאשר אירופאית בכל הקשור לאיכות הכוללת, כאשר את רוב החומרים המשמשים לתא הנוסעים, ניתן למצוא בדגמים אחרים של GM, בעלת הבית. זה דרך אגב לא לשלילה, כי סך איכות החומרים באסטרה טובה עם חומרים רכים בחלק מהמקומות ונעימים למראה ולמגע, אך ישנה תחושה של משהו לא עדכני/מיושן במעט או לא איכותי במיוחד בחלק מהמקומות בתא הנוסעים וסך איכות החומרים משאירה את הנהג עם רגשות מעורבים.

 

לדוגמה, אמנם את ההגה ניתן לכוון לגובה ולעמוק, אך מנגנון הכיוון לא איכותי, כך גם הפלסטיקה הכסופה סביב הקונסולה המרכזית המרגישה זולה במיוחד או לוח השעונים שנראה לא עדכני במיוחד עם טבעות הפלסטיק הזול דמוי כרום (בתאורת לילה המצב משתפר) וגם ידית ההילוכים לא מרגישה מוצקה במיוחד בידי הנהג. מהצד השני, הכפתורים בקונסולה המרכזית כן מרגישים איכותיים, במיוחד אלו עם טבעת כרום המוסיפה מגע של יוקרה. מה שכן משפר את הסך הכל זו איכות ההרכבה שהיא טובה מאוד ותא הנוסעים מרגיש מוצק ומהודק היטב והתפעול של רוב הכפתורים והמנופים בתא הנוסעים איכותי.

 

ריבוי הכפתורים יוצר רושם של עושר, אך התפעול רחוק מלהיות אינטואטיביבתחום הנדסת האנוש והפרקטיקה, האסטרה עושה עבודה טובה, אך קצת מפשלת. יש מספיק תאי אחסון בין אם מתחת למשענת המרכזית (הנוחה למדי) או ליד ידית ההילוכים ויש שני מחזיקי כוסות מלפנים עם פטנט לכוסות של חצי ליטר, אך מצד שני תאי האחסון בדלתות קטנים במיוחד ולא ממש שימושיים.

 

המקום בו הנדסת האנוש לא מצטיינת במיוחד זה סידור הכפתורים בקונסולה המרכזית. אמנם ריבוי הכפתורים יוצרים סוג של "עושר", אך הצפיפות והעובדה שכל הכפתורים דומים מידי האחד לשני ולא תמיד ברור מה כל כפתור עושה, לא מתאפשר ממש תפעול "עיוור" והנהג צריך להסיט את מבטו מהכביש יתר על המידה. אפילו בכדי להפסיק את המזגן, צריך ללחוץ באופן רצוף על כפתור עצומת המאוורר שכן למרות ריבוי הכפתורים, אין כפתור OFF פשוט להפסקת פעולת המזגן. לפחות עבור מערכת השמע, יש תפעול נוח ופשוט מההגה.

 

מאחור מספיק מרווח גם לשלושה נוסעים אך התחושה סגורה במעטהמושבים של האסטרה נוחים במיוחד, רחבים ותומכים וקל למצוא תנוחת נהיגה אידאלית, כך שגם לאחר שעות רבות מאחורי ההגה, הגב יאמר להם תודה בסיום הנסיעה. כמכונית משפחתית, האסטרה אמורה להציע גם מושב אחורי מרווח ואת זאת היא בהחלט עושה עם מרווח טוב לראש, ברכיים וכפות הרגליים גם לנוסעים גבוהים. אפילו נוסע שלישי ירגיש בנוח בזכות מרווח כתפיים טוב והספסל עצמו נוח מאוד ורחב והטענות היחידות הן על חוסרה של משענת מרכזית ותחושה סגורה במעט בשל קו החלונות הצר יחסית.

 

כמו כל מכונית האצ'בק, תא המטען נוח להעמסה ולמרות המידה הרשמית הקטנה יחסית (370 ליטר), הוא מספיק גדול ועמוק לכל הצרכים של משפחה. עם קיפול המושבים, מתקבל תא מטען שטוח יחסית בנפח1235 ליטר. הטענה היחידה היא שכמו כל מכונית האצ'בק שפת הפריקה גבוהה יחסית.

 

 

אופל אסטרה טורבו – אבזור:

אופל אסטרה טורבו נמכרת ברמת גימור אחת בלבד Enjoy. האבזור לא עשיר אך מספק בהחלט וכולל בין היתר: מערכת בקרת אקלים דו אזורית, 4 חלונות חשמל אוטומטיים, בקרת שיוט, מראות חשמליות, בלם יד חשמלי, מערכת שמע מקורית עם שליטה מההגה כניסת AUX. לא תמצאו מראה ותאורה בסוכך השמש של הנהג (רק מראה בצד הנוסע) ובנוסף במכונית המבחן לא היה מחשב דרך, אך בדגמים החדשים שיגיעו בקרוב כבר יש. מכונית המבחן צוידה במושבי עור בהתקנה מקומית ובאיכות מצוינת (12,200 שקל), חישוקים קלים (3,500 שקל) וכן במערכת מולטימדיה עם מסך מגע (6,000 שקל).

 

 

אופל אסטרה טורבו – מתחת למכסה המנוע:

כשמה, לאסטרה טורבו מנוע עם מגדש טורבו בנפח 1.4 ליטר עם הזרקת דלק ישירה המייצר הספק של 140 כ"ס בין 4,900-6,000 סל"ד ומומנט של 20.39 קג"מ המתקבל בין 1,850-4,900 סל"ד. המנוע משודך לתיבת 6 הילוכים אוטו' עם תפעול ידני. דף הנתונים מספר על 10.2 שניות 0-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 200 קמ"ש.

 

המנוע חזק אך התיבה האיטית מסרסת כל אפשרות לזריזותאז יש טורבו? יש, אבל האמת היא שעל הכביש, זה לא בדיוק מרגיש כך, אך זה לא לרעה. בכל קשת הסל"ד, לא תרגישו פרץ של כוח או "רכיבה" על גל של מומנט ותתאמצו מאוד להבחין בהשהיית טורבו (שזה חיובי כמובן). מה שכן שמרגישים, זו משיכה אחידה וחלקה לכל אורך קשת הסל"ד כך שבפועל, האסטרה טורבו מרגישה מהירה ואפילו מאוד, אך לא זריזה או נמרצת. אם אני אנסה לתאר זאת אחרת, אז התחושה יותר דומה לסגנון מנועי V6 האמריקאים של פעם: כוח אף פעם לא חסר והמהירות נצברת בקלות, אך זה לא נמרץ או "ספורטיבי".

 

אחת הסיבות העיקריות למחסור בתחושת הנמרצות זה כמובן השימוש בתיבת הילוכים אוטו' פלנטרית (שגם היא בסגנון אמריקאי יותר מאשר גרמני/יפני) ולא בתיבה כפולת מצמדים. אבל זה לא בהכרח חיסרון ועבור לא מעט נהגים זה בכלל יתרון, שכן התיבה עצמה חלקה מאוד בכל מצבי הנסיעה ובנוסף, היא מסייעת בזמן בלימה עם הורדת הילוכים. החיסרון של התיבה הזו שהיא איטית, אפילו מאוד, גם במצב הידני ואת זה מרגישים בהאצות ביניים (8 שניות 80-120 קמ"ש) ובנהיגה מהירה בכבישים מפותלים.

 

אחד היתרונות של המנוע הזה, הוא שיא הספק ב-4,900 סל"ד, נתון שיותר מתאים למנועי דיזל מאשר מנועי בנזין. בפועל זה אומר שאין כל צורך למשוך את המנוע הזה ממש מעבר לכך וזה מוסיף לרמת השקט ולתחושת "פרימיום" חסרת מאמץ מיחידת ההנעה. אם תתעקשו, אין למנוע הזה כל בעיה למשוך עוד במעלה הסל"ד, אך זה מיותר והמנוע גם הפוך למחוספס ורועש במעט בחלק זה של מד הסל"ד.

 

אם נסכם את יחידת ההנעה של האסטרה טורבו, מנוע+תיבת הילוכים, נקבל יחידת הנעה שהיא אמנם לא מרגישה נמרצת במיוחד (למעט ביציאה מהרמזור), אך היא חזקה, שקטה וחלקה, המספקת לנהג נסיעה המלווה בתחושה חסרת מאמץ ובשום שלב הוא לא ירגיש במחסור בכוח, גם לא בעליות תלולות וארוכות שם האסטרה מושכת קדימה בקלילות. וקלילות למעשה, זה שם המשחק באסטרה טורבו. היא מאוד נעימה לנהיגה והכל מרגיש בה קליל, נעים וחסר מאמץ ולא משנה אם צריך לבלות בסיפונה 10 דקות או 10 שעות.

 

 

אופל אסטרה טורבו – התנהגות כביש ונוחות נסיעה:

למרות המראה והטורבו בשם היא לא ספורטיבית, אך האסטרה מציעה איכות נסיעה גבוהה ומצטיינת בכבישים מהירים

אופל אסטרה אמנם לא מצוידת במערך המתלים המתקדם ביותר ומאחור אין לה מתלה רב חיבורי מתוחכם אלא זרוע פיתול עם קישור וואט (תוספת ייחודית לאופל), אך אין ספק שמהנדסי אופל עשו את המקסימום בכדי להוציא את המיטב מהמערך הזה והם ללא ספק השיגו את הפרשה הנכונה בין נוחות נסיעה להתנהגות כביש.

 

כיול המתלים, מאפשר לאסטרה להציע נוחות נסיעה מצוינת על רוב סוגי הכבישים. תוסיפו לכך בידוד רעשים מוצלח בכל מהירויות הנסיעה ותקבלו שהאסטרה היא מכונית שמאוד נעים לשהות ולנהוג בה למרחקים, במיוחד עם הילוך שישי ארוך במיוחד (160 קמ”ש ב-3,000 סל”ד). בכלל,נדמה שאופל תכננה את האסטרה לשיוט מהיר במיוחד באוטובאן הגרמני שכן תחושת המהירות באסטרה טורבו, או חוסרה יותר נכון, היא מתחום של מכוניות גדולות יותר ומבלי לשים לב, אתם בקלות מוצאים את עצמכם נוהגים הרבה יותר מהר מהמותר. המקום היחידי בו מערך המתלים לא מצליח לספק נוחות נסיעה כמו חלק מהמתחרות עם מערך מתלים מתוחכם יותר אלו שיבושים זדוניים ובורות עמוקים.

 

בטוחה וצפויה אך לא מהנה או שובבה בכביש המפותלאל אותה נינוחות של האסטרה טורבו, תורמים גם ההיגוי והתנהגות הכביש. ההגה בעל משקל נכון במהירות נמוכה ובינונית, אך קצת קל מידי כאשר המהירות עוברת לשלוש ספרות. בנוסף, הוא מהיר אך לא תזזיתי עם מרכוז ברור ורוב רובם של הנהגים יאהבו את זה. לכך תוסיפו רמת אחיזה גבוהה (צמיגי 215/50R17), כניסה נחושה לפנייה עם זנב שמח שאוהב לצאת לסיבוב ויציבות כיוונית מרשימה במיוחד במהירויות גבוהות, וקיבלתם שייטת כבישים מהירים מהסוג המשובח.

 

רק בתחום אחד על הכביש האסטרה לא מרשימה, הנאה מנהיגה/התנהגות כביש בתנאי נהיגה נמרצים. תחום שחשוב לחובבי רכב ולכתבי רכב, אך כמכונית שייעודה משפחתי, אלו לא באמת הדברים החשובים, מה גם שהאסטרה לא נחשלת אלה פשוט לא מצטיינת/מהנה.

 

ההיגוי, שהוא מוצלח לשימוש יום יומי, מהיר מידי ולא מדויק לנהיגה נמרצת באמת וצריך ידיים של מנתח מוח בכדי להצליח להיות מדויקים באמת עם ההיגוי הזה. לכך תוסיפו את תיבת ההילוכים האיטית, המתלים שמספקים נוחות ושומרים על זווית גלגול שטוחה, אך לא מצליחים להתמודד עם רצף של פניות ולסיום הבלמים, הרכיב הכי חשוב לנהיגה מהירה בפיתולים, הרגישו ספוגיים וחסרי עצמה/נשיכה ויחד עם רעידות בזמן בלימה חזקה ברכב המבחן, די מהר מוותרים על הניסיונות להוציא מהאסטה מה שהיא לא ממש אמורה לספק (שנאשים את הפרסומות?). עבור נהגים שרוצים יותר, לאופל יש מבחר לא קטן בכלל של מכוניות מכוונת נהיגה כגון האסטרה GTC הנוחתת בקרוב בישראל וכמובן גרסאות ה-OPC הספורטיביות.

 

אופל אסטרה טורבו – צריכת דלק:

צריכת הדלק לאורך המבחן עמדה על 8.9 ק"מ לליטר, סביר למבחן, אך מכוניות עם מנועים וביצועים דומים, הציגו צריכה טובה יותר. בנהיגה רגועה ויום יומית יותר, הושגה צריכה של כ-11 ק"מ לליטר.

 

 

אופל אסטרה טורבו – סיכום מבחן:

האסטרה טורבו מעוררת תאבון לעוד דגמים של אופל שנשמח לראות בישראל

אופל אסטרה טורבו, אולי לא מרגשת לנהיגה או בעלת אופי ספורטיבי כפי שהפרסומות מציגות ושעשועי נהיגה זה לא כוס התה שלה, אך אם נתייחס למה שחשוב באמת במכונית משפחתית בחיי היום יום, האסטרה טורבו היא ללא ספק מכונית מהסוג המשובח.

 

אופל אסטרה מציעה תפריט הכולל נוחות נסיעה טובה מאוד ברוב רובם של הכבישים, מושבים נוחים במיוחד, תא נוסעים מרווח מלפנים ומאחור המספק נעימות של סאלון ביתי מעוצב (גם אם לא יוקרתי במיוחד), בידוד רעשים מוצלח, אחיזת כביש גבוהה ויציבות כיוונית מרשימה. גרסת הטורבו מוסיפה לתפריט יחידת ההנעה שהיא אמנם לא הכי נמרצת בעיקר בשל תיבת הילוכים איטית, אך היא חזקה ומספקת קצב תנועה מהיר וחסר מאמץ כך שהאוחז בהגה, זוכה במכונית שמאוד נעים לשהות בה ולנהוג בה לכל מטרה ולכל מרחק.

 

האסטרה טורבו נבחנה כאשר מחירה עמד על 132,900 שקלים. שבוע לאחר מכן, צנח מחירה ל-123,900 ש"ח. אז אם מחירה הקודם השאיר רושם בעייתי במקצת עם רמת האבזור, במחירה החדש, אסטרה טורבו היא כבר לא רק אופציה שאי אפשר להתעלם ממנה, אלא מכונית מצוינת במחיר מצוין.

  2011 אופל אסטרה טורבו
שנת הצגת הדגם 2009
מנוע 4 צילינדרים
נפח 1,364 סמ"ק
הספק 140 בין 4,900-6,000 סל"ד
מומנט 20.4 קג"מ בין 1,850-4,900 סל"ד
0-100 קמ"ש 10.2 שניות
מהירות מרבית 200 קמ"ש
הנעה קדמית
תיבת הילוכים אוטו' 6 הילוכים טיפטרוניק
תצורת מרכב 5 דלתות האצ'בק
אורך/רוחב/גובה (מ"מ) 4,419/1,814/1,510
בסיס גלגלים 2,685 מ"מ
צמיגים 215/50 R17
משקל 1,443 ק"ג
צריכת דלק (יצרן) 14.5 ק"מ לליטר
צריכת דלק מבחן 9.1 ק"מ לליטר
מבחני ריסוק 5 כוכבים
בטיחות 6 כריות אוויר EBD+ABS+ESP+HSC
מפרט מלא

 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.