תוסף שמן מנוע
תוסף שמן מנוע - במקרה הטוב הוא לא מזיק.
תוסף שמן מנוע
תוסף שמן מנוע - במקרה הטוב הוא לא מזיק.

האם תוסף שמן משפר את שמן המנוע, פוגע בו או שזה בכלל "שמן נחשים". על המדף בכל חנות חלפים תוכלו למצוא שלל תוספי שמן וכולם מבטיחים הרים וגבעות ביכולת לשפר את ההגנה על המנוע שלכם אז החלטנו לעשות עבורכם סדר בנושא ולספק לכם תשובה האם מדובר במוצר מומלץ, מיותר או שפשוט צריך להתרחק ממנו. אם ממש לא בא לכם לקרוא, נאמר בקצרה שזה מוצר מיותר ובחלק מהמקרים מוצר שצריך להתרחק ממנו. 

 

דיפאל S07 אאוטלנדר

לפני שניכנס לנושא התוספים נציין את הדבר הברור מאליו, כל מה שאתם צריכים לעשות כדי לשמור על בריאות המנוע שלכם עליכם זה להשתמש בשמן איכותי בצמיגות ובתקן שקבע יצרן הרכב ולהקפיד על שגרת הטיפולים ולא יזיק כלל אם תקצרו את מרווח הטיפולים של היצרן שהוא רחוק מלהיות מדויק שכן כל נהג נוהג בצורה אחרת, בסביבה אחרת ובתנאי עומס שונים ולכל אחד מהמקרים נדרש מרווח החלפה שונה. כמובן שאם אתם מזהים רטיבות שמן ובטח שנזילה של ממש, אל תחפשו פתרונות קסם, שעובדים עד רמה מסוימת, וטפלו בבעיה מהיסוד. 

 

שמן מנוע
יצרן שמן המנוע כבר דאג לרשימת תוספים שתעמוד בתקן.

עכשיו לנושא התוספים ונתחיל קצת מהיסטוריה של שמני מנוע. בעבר הרחוק שמן מנוע היה פשוט שמן מינרלי נטו שהופק מנפט גולמי. אותם שמנים סיפקו אמנם סיכוך מוצלח ביישומים שונים אך הם לא היו מוצלחים ממש עבור מנועי בעירה פנימית בשל כל תוצרי הבעירה, הם אפילו לא היו טובים במיוחד במניעת חלודה במנוע. בשנת 1935 הופיע שמן המנוע הראשון עם תוספים (של Chevron) ששינה מהיסוד את עולם שמן המנועים וכך גם הופעתו בהמשך של השמן הסינטטי שאמנם הוצג לראשונה עוד בשנת 1946 אך רק בשנות ה-90 של המאה הקודמת הפך לשכיח וכיום הוא הסטנדרט במרבית הרכבים בעולם בזכות התכונות היציבות יותר של שמן הבסיס לעומת שמן מינרלי. 

 

כיום כל שמן מנוע נדרש לעמוד במספר תקנים, החל מתקנים כלליים שהם דרישות מינימום כמו תקן API האמריקאי או ACEA האירופי אך עם התקדמות המנועים נולדו גם תקני יצרן שנועדו להתאים במדויק את השמן למנוע עוד משלב התכנון הראשוני של כל מנוע חדש, זה הפך למשמעותי עוד יותר עם החמרת תקנות הזיהום (עוד מתחילת שנות ה-2000) שכן לשמן המנוע השפעה גדולה יחסית על החיכוך במנוע ומכאן על צריכת הדלק ופליטת המזהמים. בתחילה היצרנים הסתפקו בתוספים שונים אך עם החמרת תקנות הזיהום הם נאלצו לעבור לשמנים בצמיגות נמוכה יותר שאמנם מפחיתה את צריכת הדלק אך נדרש לפצות על כך שצמיגות נמוכה יותר פחות יעילה בסיכוך באמצעות תכנון מדויק יותר של התוספים. אם בעבר הצמיגות הנפוצה הייתה 0W-30 עד 5W-40, כיום מרבית הרכבים המודרניים עושים שימוש בצמיגות 0W-20 ובטויוטה אף פיתחו ועברו לשימוש בשמן בצמיגות אולטרה נמוכה של 0W-8. 

 

כפי שהבנתם מכל ההקדמה הארוכה הזו, שמן המנוע המודרני הוא מוצר מהונדס היטב עם התאמה לתכנון הבסיסי של המנוע, בעיקר בכל הקשור לנקודת החיכוך העיקרית במנוע - בין טבעות האטימה לדפנות הצילינדר.  מכאן עולה השאלה הפשוטה איך מוצר אחד, תוסף שמן, יכול להתאים לכל המנועים ולכל השמנים השונים בשוק? התשובה פשוטה גם היא, הוא לא. 

 

נתחיל מהעבודה הראשונה, שמן מנוע חייב לעמוד בתקנים, בין אם API או ACEA או תקן היצרן שהוא שדרוג/דיוק של תקנים אלו. תוספי שמן לעומת זאת לא נדרשים לכך. מדוע זה מעניין אתכם? כי התקנים האלו כוללים דרישות מינימום להגנה על המנוע כמו מניעה של נקישות (LSPI) המזיקות למנוע עד להרס מוחלט, הגנה על שרשרת התזמון, מניעה של הצטברות בוצה ועוד. 

 

לאור העבודה שיצרן התוסף לא יודע מה הרכב התוספים של כל שמן ושמן בשוק (ויש אלפים), הוא יכול לגרום לתוספים שיש בשמן ובתוסף עצמו לעבוד אחד נגד השני, לדלל ריכוז של תוסף בשמן או במקרים אחרים להגדיל את הריכוז של אחד התוספים ולפעמים יותר, זה פחות. קחו לדוגמה את התוסף החשוב אבץ (ZDDP) המפחית שחיקה, הוא אמנם הופחת בשמנים מודרניים בשל פגיעה בממיר אך הוא עדיין קיים בשמנים רבים. מעל ריכוז מסוים בשמן הוא הופך לקורוזיבי כך שבמקום השמן ימנע חלודה הוא הופך לגורם חלודה. דוגמה אחרת היא תוספי שמן שמבטיחים הפחתה של החיכוך ומכאן הפחתה של צריכת הדלק, חלקם מצליחים בדבר הראשון אך מצד שני גורמים לשחיקה גבוהה יותר של המנוע. ישנם תוספי שמן שמבטיחים יציבות גבוהה יותר של שמן המנוע, מבלי להיכנס לנושא של מה זו יציבות שמן ומדוע היא חשובה, תוסף כזה יכול לגרום לשינוי הצמיגות של השמן ולדילול ריכוז התוספים בשמן ברמה כזו שהשמן כבר לא עומד בתקן הנדרש וכן לקיצור אורך החיים של השמן (חמצון) כך שהוא כבר לא ממלא את תפקידו. 

 

אלו רק חלק מהתופעות השליליות שתוספי שמן יכולים לגרום. אם יש לכם מזל אז התוסף בשילוב עם השמן בו אתם משתמשים יהיה לא יותר מ"שמן נחשים" אך במקרים אחרים הוא יכול לגרום לנזק של ממש למנוע ובמקרים מסוימים עד סכנה להרס מוחלט של המנוע, במיוחד בכל הקשור להצתה מוקדמת (LSPI) - נקישות. 

 

האם יתכן שישנו תוסף שכן "יעשה טוב" למנוע שלכם? כן, רק שכאמור אתם צריכים להתאים את התוסף לשמן בו אתם משתמשים כך שעדיין יעמוד בדרישות התקן ומכיוון שלאף אחד מאיתנו אין מעבדה לבדוק את זה, אז פשוט עדיף שלא. סביר להניח ששמעתם מישהו שנשבע שתוסף זה או אחר פתר לו בעיה במנוע, יתכן שכך אך זה לרוב פלסטר זמני במקום לטפל בבעיה עצמה ולצד זה צריך לזכור שגם אם שמן עומד בתקן, עדיין יתכן כי הוא פחות נכון/מתאים למנוע שלכם שכן יש הבדלי איכות בין שמן לשמן ולא מעט יצרני שמנים עושים מעבר למינימום הנדרש בתקן. 

 

אז בשורה התחתונה, שומר מנועו ירחק מתוספי שמן מנוע. זה תקף לכל מנוע אך במיוחד למנועי טורבו מודרניים שרגישים הרבה יותר לתכונות של שמן המנוע. 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
דיפאל S07 אאוטלנדר
  • תגובות 6

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.