מרצדס AMG תציג השנה שני דגמי ביצועים חשמליים חדשים, קרוסאובר ורכב סדאן המוצג כעת באמצעות הקונספט AMG GT XX המספק לנו הצצה ראשונה אל מה שנפגוש בעוד מספר חודשים. הצגת הקונספט מאפשרת לנו הצצה לשפת העיצוב שתשמש את הדגמים אך בשלב זה היא נועדה בעיקר כדי לספר לנו על מה שנמצא מתחת לעיצוב, טכנולוגיית ההנעה החשמלית החדשה של מרצדס AMG אותה נפגוש בעתיד גם בדור החשמליות הבא של מרצדס.
AMG GT XX בקצרה:
- פלטפורמת AMG.EA 800V ייעודית
- שלושה מנועים חשמליים בהספק של מעל ל-1360 כ"ס
- מהירות מרבית של מעל ל-360 קמ"ש
- מנועי axial flux - שטף צירי
- סוללות צילינדר עם קירור ישיר לכל תא
- טעינה DC בהספק של מעל ל-850kW
- טעינה של 400 ק"מ בחמש דקות

הקונספט AMG GT XX מבוסס על פלטפורמת AMG.EA שהיא פלטפורמה ייעודית לדגמי ביצועים חשמליים (800V נשלטת תוכנה) המשלבת יציקות אלומיניום גדולות, פלדה וחומרים מרוכבים כמו סיבי פחמן כך שלפי מרצדס-AMG לפלטפורמה קשיחות יוצאת דופן ומשקל קל יחסית. אמנם אין כאן חיבור ישיר בין התאים לשלדה אך מארז הסוללה הוא חלק בלתי נפרד מהשלדה וספיגת האנרגיה בזמן תאונה.

כדי שרכב ביצועים חשמלי יוכל להפיק את מלוא פוטנציאל הביצועים גם בעומס גבוה ולאורך זמן ממושך נדרש לשמור על טמפרטורה אידיאלית של כל תא ותא בסוללה. כדי להשיג את זה מרצדס פיתחה סוללות צילינדר צרות וארוכות במיוחד (מסוג full-tab) המאפשרות חימום/קירור מהיר ומדויק יותר של כל תא. מארז אלומיניום בצורת כוורת מאפשר הכנסה של כל סוללה בנפרד כך שכל סוללה עטופה בנוזל קירור (סוג של שמן לא מוליך) והשילוב הזה מאפשר פיזור חום מהיר ובקרת טמפרטורה מדויקת.
השליטה המדויקת יותר על הטמפרטורה בכל תא בסוללה מאפשרת בנוסף הגלת אורך החיים של הסוללה וכן טעינה אולטרה מהירה. לפי מרצדס ניתן להטעין את הסוללה בהספק של מעל ל-850kW כך שטעינה של 5 דקות בלבד תאפשר תוספת של כ-400 ק"מ לטווח הנסיעה. מכיוון שאין ממש מטענים בהספקים כאלו באירופה מרצדס עבדה עם יצרן מטענים אירופאי גדול (Alpitronic) כדי לפתח מטענים מסוג זה אותם מרצדס תתקין ברשת הטעינה שלה. מרצדס-AMG אמנם לא מציינת את טווח הנסיעה, אך נתון הטעינה כבר רומז לנו כי אפשר לצפות לטווח נסיעה של כ-670 ק"מ.

שלושה מנועי axial flux:
תצורת המנועים החשמליים השכיחה כיום בתחום הרכב החשמלי היא מנועים מסוג radial flux בהם השדה המגנטי ניצב לציר הסיבוב ולכן כדי לייצר מנועים חזקים יותר נדרש לייצר מנועים ארוכים יותר בצורת גליל, הדור הבא של המנועים לרכב חשמלי הם מנועים מסוג axial flux בהם השדה המגנטי מקביל לציר הסיבוב כך שמנועים אלו מתאפיינים בתצורה של דיסק, צרים אך עם קוטר קצת גדול יותר ממנועי radial flux. בשורה התחתונה, מנועים מסוג radial flux הם בעלי צפיפות הספק גבוהה יותר פי 3 כך שעל נפח קטן יותר (ומשקל נמוך יותר) ניתן לייצר מנועים המפיקים מומנט גבוה יותר משמעותית.
מרצדס AMG GT XX עושה שימוש בשלושה מנועים מסוג "שטף צירי", מנועים שפותחו ע"י YASA הבריטית שנרכשה לפני מספר שנים ע"י מרצדס, ובשורה התחתונה עם שלושת המנועים האלו לדגם הספק מרבי של מעל ל-1360 כ"ס ומהירות מרבית של מעל ל-360 קמ"ש. מנוע אחד נמצא מלפנים במצב מנותק כאשר הוא נכנס לפעולה בהתאם למצב האחיזה או דרישת הביצועים. שני המנועים מאחור כוללים סוג של תיבת הילוכים (מערך גלגלי שיניים פלנטרי) המאפשר להשיג נצילות גבוהה יותר של מערכת ההנעה במהירויות גבוהות. כל מי שנסע עם רכב חשמלי יודע שבמהירויות גבוהות הסוללה נגמרת מהר מאוד, תוספת של תיבת הילוכים מאפשרת להפחית את הסל"ד בו המנועים פועילים וכך להפחית את צריכת האנרגיה והעומס על הסוללה וגם להגדיל את המהירות המרבית. כל הרכיבים של מערכת ההנעה, מנועים, ממיר מתח וכו', זכו למערכת קירור אקטיבית.

מה עוד? יש עוד הרבה אז ננסה לתמצת. חישוקי הגלגלים לדוגמה כוללים כיסוי להבים אקטיבי המאפשר לאזן בין הצורך בהפחתה של מקדם הגרר באמצעות סגירת הלהבים לבין הקירור של מערכת הבלימה המכאנית, זה פחות משמעותי ברכב רגיל אך משמעותי מאוד ברכב ביצועים, וודאי אחד כזה גדול וכבד המייצר המון חום בעת בלימה אגרסיבית במהירויות גבוהות. אל מושבי הקרבון מחוברים סופגים ניתנים להסרה המיוצרים בטכנולוגיית הדפסה תלת ממדית כך שעקרונית ניתן להתאים את המושב באופן מדויק לכל נהג ונהג לטובת נוחות מרבית.
העור המלאכותי שברכב (LABFIBER Biotech Leather) שפותח בטכנולוגיה ביו-כימית מעניק תחושה של עור אמיתי ומעל הכול מדובר ב"עור נושם" כך שהוא נעים יותר לשימוש בקיץ לעומת עור סינטטי רגיל. תאורת MBUX Fluid - פאנל תצוגה אחורי המורכב מ-700 נורות LED המאפשר "תקשורת" עם מי שנמצא מחוץ לרכב.

העיצוב החיצוני, בהשראת רכב הניסוי EQXX, משרת שלוש מטרות, הראשונה היא כמובן עיצוב שיגרום ללקוחות לרצות את הרכב, המטרות האחרות הן השגת מקדם גרר נמוך במיוחד העומד בדגם על 0.198 והזרמת מספיק אוויר לכל מערכות הקירור ובקרת הטמפרטורה ברכב.