טויוטה קראון חשמלית
מתחת למעטה ההסוואה מסתתרת טויוטה קרואן חשמלית.
טויוטה קראון חשמלית
מתחת למעטה ההסוואה מסתתרת טויוטה קרואן חשמלית.

בחודש אפריל האחרון המנכ"ל החדש של טויוטה מוטור הציג את התוכנית של החברה בתחום הרכב החשמלי עד לשנת 2026 ובעיקר משנת 2026 והלאה, אז טויוטה תבסס על הרכבים החשמליים שלה על פלטפורמה ייעודית חדשה נשלטת תוכנה, דור חדש של סוללות שיאפשר את הכפלת טווח הנסיעה לכ-1000 ק"מ ועוד. 

 

כעת טויוטה חושפת חלק מהפרטים הטכניים שיאפשרו לה להשיג את היעדים בתחום הרכב החשמלי אך לפני הכל, טויוטה מדגישה כי היא לא מוותרת על הגישה הרב תחומית שלה לתחבורה נקייה, כלומר רכבים עם הנעה היברידית, מימן, דלק סינטטי, פלאג-אין וכמובן שגם רכבים חשמליים מבוססי סוללה, הכל בהתאם לשוק היעד. כל הפיתוח של הרכבים החשמליים הבאים של טויוטה יעשה תחת חטיבה אחת עצמאית שלא תהיה תלויה בשאר הדגמים של החברה כך שהתכנון של הרכבים יהיה אופטימלי עבור הנעה חשמלית מבוססת סוללות. 

 

טויוטה פלטפורמה חשמלית חדשה
שימוש ביציקות ענק עבור הפלטפורמה.

הפלטפורמה החדשה והייעודית שטויוטה תחל לעשות בה שימוש החל משנת 2026 תזכיר לכם במידה רבה את הפלטפורמה של טסלה שכן גם טויוטה מתכננת לעשות שימוש בחלקי שלדה המיוצרים באמצעות יציקות ענק, כך שכל החלק הקדמי והאחורי יהיו יציקה אחת גדולה וכל אחת כזו מחליפה 85 עד 90 חלקי מתכת שונים. המעבר ליציקות ענק (giga casting) נועד בראש ובראשונה להפחית את עלויות הייצור בכ-50%. 

 

הפלטפורמה הזו תעשה שימוש בדור חדש של סוללות ומערכות הנעה חשמליות ולפי טויוטה, הרכבים החשמליים שלה שיתבססו על הפלטפורמה הזו יוכלו לספק טווח נסיעה של מעל ל-1000 ק"מ. הדור הראשון של הסוללות ( Performance version) שיוצג בשנת 2026 מסוג NMC (ליתיום-יון) יהיה זול יותר לייצור בכ-20% מהדור הנוכחי ויאפשר טעינה מהירה של 10% עד 80% בזמן של כ-20 דקות. הסוללות האלו מיועדות עבור רכבים מסגמנטים גבוהים יותר, כלומר משהו כמו bZ4X ומעלה. 

 

טויוטה דור חדש של סוללות
דור חדש של סוללות.

בכדי לשווק רכבים חשמליים זולים ובמחיר נגיש, טויוטה מפתחת סוג נוסף של סוללות (Popularization version) וכאן מדובר בסוללות מסוג LFP דו-קוטביות. לסוללות דו-קוטביות מבנה קומפקטי יותר לעומת סוללות LFP רגילות לצד נצילות גבוהה יותר וכך ניתן להשיג סוללות בצפיפות אנרגטית גבוהה - קטנות וקלות יותר. הסוללות האלו ייכנסו לשוק בשנים 2026-2027 ובטויוטה שואפים להשיג באמצעותן שיפור של 20% בטווח הנסיעה והפחתה של 40% בעלויות הייצור - לעומת סוללות הדור הנוכחי של טויוטה bZ4X. 

 

בשנים 2027-2028 טויוטה מתכננת להשיק סוללות NMC דו קוטביות עבור דגמי ספורט וביצועים. לצד סוללות אלו' טויוטה, לאחר שהשיגה פריצת דרך בתחום, שואפת להביא לייצור המוני סוללות מצב מוצק, סוללות אלו יאפשרות שיפור נוסף של 20% בטווח הנסיעה לצד יכולת טעינה אולטרה מהירה של 10-80 אחוז בזמן של כ-10 דקות או פחות מכך. עם סוללות אלו טויוטה צופה טווח נסיעה של עד 1,500 ק"מ לטעינה אחת. 

 

יחידות הנעה חשמליות חדשות
יחידות הנעה חשמליות קומפקטיות יותר.

לתכנון האווירודינמי והפחתת מקדם הגרר השפעה משמעותית על שיפור טווח הנסיעה, באמצעות תכנון חדש של יחידות הנעה טויוטה תייצר יחידות הנעה קומפקטיות יותר המאפשרות הושבה של הנוסעים מאחור יותר לטובת עיצוב אווירודינמי יותר של החלק האחורי, מבלי להתפשר על מרווח הראש. 

 

כאמור, הדור הבא של הרכבים של טויוטה יהיה נשלט תוכנה באופן מלא, כמו הרכבים של טסלה, ועל כל זה תשלוט מערכת ההפעלה Arene OS. טויוטה מבטיחה באמצעות המערכת עדכוני OTA לאורך כל חיי הרכב, אחידות בין הדגמים השונים ושימוש בטכנולוגיית AI יאפשר התאמה אישית יותר לכל נהג ונהג. 

 

טויוטה דור חדש של תא דלק
דור חדש של תא דלק מימני.

לצד רכבים מבוססי סוללות טויוטה מפתחת דור חדש של תא דלק מימני שייכנס לשימוש החל משנת 2026. לפי טויוטה הדור הבא יאפשר שיפור של 20% בטווח הנסיעה, הוא יהיה זול יותר לייצור בכ-50% משמעותיים מאוד, קומפקטי יותר בזכות שיפור של 130% בנצילות האנרגטית (16.3kW לליטר) וכל זה לצד שיפור משמעותי בעמידות כך שתא דלק יוכל להחזיק לכל אורך חיי הרכב ללא צורך בתחזוקה. בשלב זה המיקוד של טויוטה בתחום המימן יהיה בעיקר בתחום הרכב המסחרי, הקל והכבד. למרות ההשקעה בתחום המימן, בטויוטה צופים מכירות של כ-100-200 אלף רכבי מימן בשנה עד שנת 2030 - רובם מתחום הרכב הכבד. 

 

בטויוטה לא מוותרים על הנאה מנהיגה ובזכות מערכות ההנעה החדשות היא תשווק לחובבי הרכב גם רכבים חשמליים עם אופציה לתיבת הילוכים ידנית, אמיתית לגמרי עם דוושה שלישית ומצמד. 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 73

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.