האמר EV
האמר EV - חשמלי אך מזהם למדי.
האמר EV
האמר EV - חשמלי אך מזהם למדי.

 לא, זה לא עוד דיון על האם הנעה חשמלית נכונה לעולם או לא שכן עם נצילות גבוהה יותר משמעותית מכל מנוע בעירה פנימית ברור שהיא נכונה וזה צריך להיות הכיוון. יחד עם זאת, ייצור ותפעול של רכב חשמלי זה לא דבר נקי, רחוק מכך, וכפי שאנחנו משלמים יותר לפי מידת הזיהום של הרכב, בין אם בהטבת מס ירוק ובין אם בתשלום על יותר דלק, כך צריך להיות גם במקרה של רכב חשמלי, לפחות עד לשלב בו העולם יעבור לאנרגיה נקייה באמת והמועד הזה, בהחלט עוד רחוק מאוד. 

 

מחקר של המועצה לכלכלה יעילה אנרגטית, ארגון ללא מטרות רווח הפועל בצמוד לממשל האמריקאי לקידום יעלות אנרגטית עוד משנת 1980, מצא שבתמהיל ייצור החשמל הנוכחי בארה"ב בה 60% מהחשמל מופק באמצעות דלק פוסילי (38% גז טבעי ו-22% פחם) השימוש ברכב חשמלי תורם גם הוא לפליטת CO2 גבוהה שהיא אמנם נמוכה מזו של רכב בעירה פנימית אך היא עדיין משהו שאסור להתעלם ממנו, במיוחד בכל הקשור לרכבים חשמליים גדולים וכבדים שתופסים כיום תאוצה בשוק האמריקאי.

 

תמהיל ייצור חשמל בישראל
תמהיל דלקים לייצור חשמל בישראל.

הארגון מציין לדוגמה את האמר EV החדש, SUV חשמלי במשקל אדיר של 4,111 ק"ג. לפי הארגון השימוש ברכב זה יגרור פליטת 341 גרם CO2 לכל מייל (1.6 ק"מ) של נסיעה, זה נתון פליטת CO2 זהה לטנדר פורד F-150 החדש עם הנעה היברידית על בסיס של מנוע 3.5 ליטר V6 טורבו. הדוגמה של ההאמר EV היא קיצונית אמנם אבל גם שברולט בולט לדוגמה מייצרת פליטת CO2 של 92 גרם לכל מייל וזה יותר מרכב פלאג-אין כגון ראב4 פלאג-אין לו נקבעה פליטת CO2 של 72 גרם לכל מייל. אז נכון ששיטת המדידה לרכבי פלאג-אין היא בעייתית ומאוד תלויה מהותית בתמהיל הנסיעה אך זה בהחלט ממחיש שהגיע הזמן להפסיק להתייחס אל רכבים חשמליים כאל רכבי אפס פליטה.

 

הארגון מציין שלכל זה יש כמובן להוסיף את תהליך ייצור הסוללה שהוא מזהם מאוד. בנושא זה מחקר של וולוו מצא כי רכב חשמלי יגיע לאיזון פליטת CO2 לעומת רכב בעירה פנימית רק לאחר כעשור. זה אומר מצד אחד שלכל אורך חיי הרכב, נאמר 15-20 שנה, רכב חשמלי יפלוט פחות CO2, הגורם העיקרי להתחממות הגלובלית, אך מהצד השני זה אומר שיש עוד המון עבודה בכל הקשור לתמהיל מקורות האנרגיה המשמשים לייצור חשמל.  

 

לטענת הארגון על הרגולטור והיצרנים לתת את הדעת על ייצור של רכבים יעילים יותר בכל הקשור לצריכת אנרגיה בכדי להקטין את פליטת ה- CO2 ושאין להתייחס לכל הרכבים החשמליים באופן שווה. 

 

קורולה היברידית
יש רכבים חשמליים בישראל שמזהים יותר מקורולה היברידית.

בישראל, דרך אגב, המצב פחות טוב מזה של ארה"ב שכן בארה"ב כ-39% מייצור החשמל הוא נקי ממקורות של אנרגיה גרעינית (19%) או אנרגיה מתחדשת (20%) ובישראל המצב נכון לשנת 2020 הוא רק 6% מאנרגיה מתחדשת, 67% מגז ו-26% מפחם. לפי נתוני חברת החשמל (שלא כוללים אנרגיה מתחדשת וחלק מתחנות הגז) ייצור החשמל גורר פליטה של 615 גרם CO2 לכל קוט"ש מיוצר, אתם מוזמנים לבצע את החישוב של פליטת CO2 של רכב חשמלי מהנתון הזה, רמז קטן, זה לא הרבה יותר טוב מנתון הפליטת של קורולה היברידית העומד על 102 גרם CO2 לכל ק"מ.

 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 48

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.