מה הקשר בין סין לרומא? למעט הוויכוח הנצחי על מקור הפסטה/אטריות אין ממש קשר אך כאשר סין משיקה מכונית עירונית חשמלית לשוק הגלובלי גם היא יודעת שאין כמו הרחובות הציוריים של רומא בה המכוניות העירוניות שולטות בכבישים כדי לבחון רכב עירוני חשמלי חדש. אז הנה אנחנו כאן, ברומא, עם העירונית החשמלית של BYD שנקראת Seagull בשוק הבית ובאירופה וישראל היא זכתה לשם BYD דולפין סרף כדי ליצור איזו שייכות משפחתית לדולפין הגדולה יותר. לפני הכל, קחו בחשבון שזו נסיעת השקה קצרה כך שמדובר בהתרשמות ראשונית בלבד.
מכונית עירונית צריכה להיות זולה לרכישה, רצוי שגם תהיה חסכונית וקלה לתמרון עירוני ומציאת מקום חניה, זו הדרישה המקובלת מרכבים מסוג זה, באירופה לפחות. בישראל בה גם הזול יקר והמרחבים צנומים, מכונית כזו צריכה להיות מכונית לכל מטרה, לקחת עוד נוסעים גם מאחור, להיות זולה אך לא להראות או להרגיש כזו, להיות אוטומטית, לבלות לא מעט גם בכבישים בינעירוניים ועוד, אלו חלק מהסיבות שמכוניות כדוגמת יונדאי i10 ויונדאי פיקנטו זכו בישראל להצלחה גדולה. BYD דולפין סרף לקחה את המתכון הזה ושדרגה אותו עם יותר מרווח לנוסעים, יותר אבזור נוחות וכמובן שגם מערכת הנעה חשמלית שמסייעת להפוך כל נסיעה, במיוחד זו העירונית, לזולה במיוחד לצד שאר היתרונות של הנעה חשמלית כגון ביצועים זריזים, שקט וכו'.

הנקודות החשובות:
- מרווח מספק ל-4 נוסעים בוגרים למרות המידות הקטנות
- ביצועים זרירים במיוחד בדגם קומפורט
- צריכת אנרגיה חסכונית בנסיעה עירונית
- רק 4 מושבים ברישיון
- רשימת אבזור נוחות עשירה יחסית
- נוחות נסיעה טובה, קצת פחות על שיבושים גסים
- דולפין סרף בוסט - 88 כ"ס, 322 ק"מ טווח, מחיר 114,990 ₪
- דולפין סרף קומפורט - 156 כ"ס, 310 ק"מ טווח, מחיר 123,990 ₪

עיצוב מוצלח הוא תמיד מקדם מכירות יעיל וזה בדיוק מה שיש לדולפין סרף, עם עיצוב "אגרסיבי חמוד", פרופורציות נכונות ואם הזכרנו שאחת הדרישות שבכל הקשור למראה רצוי שהרכב לא יראה זול, אז גם בזה הדולפין סרף מצליחה במיוחד, זו פשוט מכונית קטנה עם כל האלמנטים העיצוביים של מכונית גדולה. גם הפלטפורמה היא של מכונית גדולה שכן הדולפין סרף מבוססת על אותה פלטפורמה (e-Platform 3.0) המשמשת את הדולפין, האטו 3 ועוד.
תא הנוסעים:
עם אורך של 3.99 מטר, רוחב של 1.72 מטר, גובה של 1.54 מטר ובסיס גלגלים של 2.50 מטר ל- BYD דולפין סרף מידות גדולות יותר משמעותית מאלו של מכונית עירונית ממוצעת, למעשה האורך דומה יותר לזה של סופרמיני ממוצעת, כך גם הרוחב ורק בסיס הגלגלים קטן מזה של סופרמיני אך עדיין ארוך יותר בכ-10 ס"מ מזה של רכבים כדוגמת קיה פיקנטו.

המידות הגדולות יחסית לרכב עירוני, תכנון תא הנוסעים והפלטפורמה החשמלית יוצרים חלל תא הנוסעים שמרגיש מרווח יותר יחסית למקובל בסגמנט העירוניות - מעמדת הנהג או הנוסע הקדמי. המרווח לנוסעים מאחור יספק 2 נוסעים בוגרים בגובה ממוצע של 1.75 מטר, עבורי, בגובה של 1.85 מטר ומשקל כמו זה של הרכב, המרווח מאחור היה סביר בלבד לנסיעות קצרות (כאשר אני יושב אחרי מיקום מושב הנהג בהתאם למידות שלי). החלונות מאחור קצת קטנים יחסית ועם השילוב של תקרה כהה ומושבים קדמיים עם משענת ראש אינטגרלית, התחושה מאחור קצת "קודרת".

מה שלא קודר כלל זו התחושה הכוללת של איכות. נכון, מרבית הפלסטיקה המרכיבה את תא הנוסעים מהסוג הקשיח אך BYD דאגה שזה לא ירגיש זול בשום צורה. הטקסטורה של הפלסטיקה מודרנית ונעימה לעין, כך גם שילובי הצבעים והשימוש באריג רך דמוי אלקנטרה בכל המקומות החשובים - הדלתות, המשענת המרכזית הרחבה (שגם היא נדירה לסגמנט) ולאורך האלמנט המרכזי של הדשבורד, כל אלו יוצרים תחושה נעימה, זו בהחלט תחושה משודרגת של סופרמיני ולא של מכונית עירונית טיפוסית. לזה יש להוסיף את המושבים הנאים שהם גם נוחים (לפחות בנסיעת המבחן הקצרה) וריפודי העור הסינטטי (עם אוורור וכיוון חשמלי) המשדרגים את תחושת האיכות לצד העבודה שהם נעימים למגע. לא פעם אנחנו פוגשים ירידת איכות במושב האחורי ברכבים מסוג זה, זה לא המצב כאן כך שהחומרים והמושבים זהים ומספקים אותה רמה של נוחות ותחושת איכות. מה שכן, לנוסעים מאחור אין כל אבזור כגון שקעי USB או יציאה של המיזוג. תא המטען כצפוי קטן אך לא פצפון עם נפח של 308 ליטר כאשר מתחת לרצפת תא המטען לא תמצאו גלגל חלפי אלא ערכה לתיקון שאם תוציאו אותה (ותחזירו למכונית את הערכה) תגלו שיש עוד חלל די גדול עבור של אביזרי הטעינה.
רשימת האבזור עשירה יחסית וכוללת מושבים קדמיים חשמליים בריפוד עור סינטטי, לוח מחוונים דיגיטלי "7 ומסך מגע מרכזי "10.1 עם הרחבה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, אפליקציה לשליטה מרחוק, מפתח דיגיטלי מתקדם (שימוש ב- NFC גם בשעונים חכמים של אפל או סמסונג), חיבור V2L, שקע USB-C מהיר 60W, משענת יד קדמית רחבה, תאורה פנימית LED, חישוקי סגסוגת "16, אור גבוה אוטומטי, חיישני תאורה וגשם, בלם יד חשמלי אוטומטי ועוד. רמת הגימור הבכירה קומפורט תוסיף לרשימה משטח טעינה אלחוטי, חלונות כהים, תאורה ראשית LED ומצלמת 360 מעלות - איכותית למדי ועם מספר מצבי תצוגה.

המולטימדיה מפועלת באמצעות אותו ממשק המוכר לנו משאר דגמי BYD וגם כאן המסך מסתובב לתצוגה אנכית, מה שכן המערכת כאן קצת פחות מהירה (כנראה שבב שונה) וכרגיל, האייקונים קצת קטנים מדי לעיניים המבוגרות שלי ויותר מדי דברים בסיסיים יחסית דורשים תפעול דרך המסך המרכזי - כמו בכל החשמליות מסין. לעומת זאת הכפתורים על ההגה גדולים וברורים ומערך הכפתורים הגלילי מתחת למולטימדיה נוח לשימוש ומיתר חלק מהצורך בגישה למסך המרכזי כמו כיבוי והפעלה של המיזוג, תפעול בורר מצבי הנהיגה. כיוון עוצמת השמע או כיבוי המערכת.
בתחום הבטיחות, הדולפין סרף מצוידת ב-6 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית חכמה (פועלת גם בעיר), בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, סיוע אקטיבי להיגוי בעת תמרון חירום, חיישני חניה אחוריים ומצלמת רוורס שהופכת למצלמת 360 מעלות ברמת הגימור קומפורט. הדגם טרם נבחן במבחני הריסוק של Euro NCAP אך כדי להשיג ציון טוב יותר BYD שינתה את הפגושים של הרכב (לכן הוא ארוך יותר מהגרסה הסינית) כדי לשפר את הבטיחות הפאסיבית.

ביצועים וטווח נסיעה:
הדולפין סרף משווקת באירופה עם שלוש יחידות הנעה ושתי סוללות, דגם הבסיס Active, שלא משווק בישראל, מצויד במנוע קדמי 88 כ"ס וסוללת LFP בקיבולת של 30kWh המאפשרת טווח נסיעה של כ-220 ק"מ, דגם Bosst מצויד באותו מנוע (0-100 קמ"ש ב-12.1 שניות) אך בסוללה גדולה יותר בקיבולת של 43.2kWh המאפשרת טווח נסיעה של 322 ק"מ ודגם קומפורט הבכיר מצויד במנוע חשמלי חזק בהספק של 156 כ"ס (0-100 קמ"ש ב-9.1 שניות) וכאן, עם אותה סוללה, הטווח עומד על 310 ק"מ.
בהשקה נוכח רק דגם קומפורט הבכיר ועיקר הנסיעה הייתה בתנועה עירונית. בכל הקשור לביצועים לדגם קומפורט, עם 156 כ"ס ו-22.4 קג"מ, ביצועים זריזים במיוחד שהם הרבה מעבר למה שאפשר לצפות לו מרכב עירוני ואם ההשוואה היא מול עירונית עם מנוע בנזין, ההבדלים הם שמיים וארץ, זה לא רק חזק, מהיר ומיידי יותר זה גם שקט, חסר מאמץ ומשדרג משמעותית את חווית הנהיגה.

כן צריך לציין שלפעמים הכוח בדגם קומפורט פשוט גדול על הצמיגים הקדמיים (הנקוק איון AS) כך שמערכת בקרת המשיכה צריכה להתערב. יש אמנם שתי דרגות עוצמה למערכת הבלימה הרגנרטיבית אך כמו בשאר דגמי BYD אין הבדל גדול בין הדרגות, הבלימה הרגנרטיבית מתונה מאוד כך שהנהיגה דומה יותר לרכב בנזין רגיל וגם אין מצב נהיגה עם דוושה אחת (אלא אם תשתמשו בבקרת השיוט החכמה בעיקר אבל זה משהו אחר). יש לציין כי הדגם שנבחן ציוד בצמיגי All Season, אנחנו עדיין לא יודעים לומר אם הדגם בישראל ישווק עם צמיגי קיץ כמקובל שישפרו את האחיזה ביציאה מהמקום.
קצת קשה לבחון טווח וצריכת אנרגיה בנסיעת השקה קצרה יחסית אך ניתן לומר שצריכת האנרגיה בנהיגה עירונית הייתה נמוכה מזו עליה היצרן מצהיר בנהיגה משולבת, במקום 160 וואט שעה/ק"מ צריכת האנרגיה עמדה על כ-140 וואט שעה/'ק"מ כך שבנהיגה עירונית נינוחה, כצפוי, טווח הנסיעה יעמוד על מעל ל-400 ק"מ. בכל מקרה, נדרש מבחן מלא על כבישי ישראל, ובקיץ הישראלי, כדי להבין עד כמה יעילה מערכת ההנעה של הדולפין סרף בנהיגה משולבת.

טעינה:
בתחום הטעינה הדולפין מצטיינת יחסית לחשמליות עירוניות אחרות בזכות מטען פנימי תלת פאזי המאפשר טעינה ביתית בהספק של 11kW לעומת 3.3kW בפועל בדגמים מתחרים כך שטעינה מלאה אורכת פחות מ-5 שעות זאת לעומת כפול מכך ויותר ברכבים מתחרים. טעינה מהירה בהספק של 85kW מאפשרת טעינה של 10% עד 80% בזמן של כ-30 דקות, גם זה מהיר יותר מהמתחרים הישירים המשווקים כיום בישראל. לצד זה, הדולפין סרף מצוידת בטכנולוגיית V2L המאפשרת חיבור מכשירי חשמלי חיצוניים עד להספק של 3.3kW.
נוחות נסיעה:
נוחות נסיעה משולבת ממספר גורמים, זה מתחיל מהצמיגים (והלחץ בהם), תצורת המתלים יחד עם הבולמים והקפיצים וממשיך למושבים והרעש החודר לחלל תא הנוסעים. BYD העניקה לדולפין סרף כיול רך יחסית למתלים ויחד עם הצמיגים הרכים והמושבים הנוחים מתקבלת מכונית נוחה ונעימה לנהיגה/נסיעה. כמו מרבית המכוניות הקטנות עם בסיס גלגלים קטן, ההתמודדות עם שברים גסים או מכסי ביוב בולטים פחות מוצלחת ומורגשת רעידה של תא הנוסעים, לא נעים, אבל גם לא נורא. תוסיפו לזה את השקט של יחידת ההנעה החשמלית וקיבלתם מכונית אורבנית נעימה לנסיעה. ההיגוי בסך הכל יותר מבסדר, לא משהו לדבר עליו, אבל פשוט מדויק וזורם, עם תגבור במידה הנכונה ומרכוז ברור וזה כל מה שצריך מרכב מודרני בלי שאיפות ספורטיביות. נסיעת המבחן לא ממש אפשרה לבחון לעומק את התחום הדינאמי, את זה נעשה על כבישי ישראל אך צריך להודות, זה לא משהו שמעניין במיוחד את מרבית הצרכנים.

סיכום:
כן, אם המחיר היה עומד על החל מ- 104,990 שקל ולא החל מ-114,990 שקל זו הייתה מציאת השנה, אך גם במחיר הנוכחי זו מכונית עירונית טובה מאוד כאשר לוקחים בחשבון את כל החבילה ואם השיקול שלכם הוא רכב עירוני בנזין או רכב עירוני חשמלי, אין ספק שהדולפין סרף פשוט עדיפה יותר בכל תחום אפשרי כמעט. בזכות נתוני הטעינה המהירים יחסית, אם אתם חיים רק באזור אורבני אתם לא באמת חייבים עמדת טעינה משלכם ואתם תוכלו להסתפק בטעינה אחת לשבוע. בשורה התחתונה, BYD הציגה כאן מכונית אורבנית מהסוג הבוגר והמגובש שיכולה להתאים לכל אחד כפי שסטלה לי, מנהלת BYD באירופה ודרום אמריקה, תיארה את הדגם. אם אתם עוברים מעירונית בנזין, זה שדרוג משמעותי וגם אם אתם יורדים מסופרמיני או אפילו משפחתית האצ'בק, לא תרגישו שעשיתם כאן פשרה גדולה למעט המידות הצנומות יותר.