2013 קיה פורטה החדשה - שיפור בכל התחומים למעט בתחום נוחות הנסיעה

שוק המשפחתיות בישראל, במיוחד בדגמי הסדאן, נשלט ע"י ציי הרכב הקובעים למעשה את מחירה של מכונית חדשה וכן את רמת האבזור בה יוצע הדגם (מקדם המכירות המשמעותי ביותר של כל מכונית ליסינג). הדור הקודם של הפורטה, המשפחתית סדאן של קיה, הייתה מכונית ליסינג קלאסית וגם זו החדשה מכוונת לשם במיוחד עם תמחור המציב אותה בדיוק מול שתי המתחרות החזקות בסגמנט – יונדאי i35 וכמובן הפוקוס של פורד.

 

קיה פורטה החדשה - הטוב והפחות טובהפורטה היוצאת היוותה את יריית הפתיחה של מהפכת העיצוב והאיכות של קיה בישראל (ובעולם). אמנם הדגם לא עמד ברמה של המשפחתיות הטובות של אירופה ויפן ולכן עיקר המכירות היו לשוק המוסדי, אך בסך הכל זו הייתה מכונית שסיפקה תמורה טובה עם מנוע חזק לזמנו, עיצוב נעים לעין ורמת אבזור גבוהה. עם הפורטה החדשה, בקיה מצפים שהיא תהפוך מרכב שמקבלים ממקום העבודה לרכב שמבקשים ממקום העבודה. לנו נשאר לבחון האם הפורטה החדשה היא אכן משפחתית ליסינג נחשקת, כזו שיכולה להציב תחרות לדגמי הליסינג המובילים.

 

 

2013 קיה פורטה החדשה – עיצוב:

הפורטה החדשה נראית טוב מאוד בצבעים עזים ואפורה בצבעי ליסינג

הפורטה החדשה, המיועדת בעיקר לשוק האמריקאי-קוריאני ובישראל היא מהווה את המשפחתית סדאן של קיה (משלימה אותה הסיד האירופאית בתצורת סטיישן והאצ'בק), זוכה בדגם החדש לעיצוב דמוי קופה, די בדומה לאחות הקוריאנית שלה, יונדאי i35 עמה חולקת הפורטה מכוללים רבים, אך קו העיצוב של קיה פחות דרמטי/צעקני.

 

בעוד עיצוב החזית נאה ומודרני עם גריל "אף הנמר" בגימור כרום ותאורת ה-LED המשולבת בפנסים הראשיים, מהצד ובמיוחד מאחור, העיצוב דומי הקופה עם הגג הנמתח בקשת אחידה מהחזית עד לישבן נעים לעין, אך ניראה שמרני יחסית בצע האפור ליסינג של מכונית המבחן. מאחור, הפורטה חסרת ייחוד ותתקשו להבחין בינה לבין משפחתיות סדאן אחרות כדוגמת הפוקוס סדאן או הרנו פלאונס. יש לציין שבצבעי "אנטי ליסינג”, קרי לא לבן, אפור או כסוף, הפורטה החדשה נראית משמעותית טוב יותר לעומת צבעי הליסינג שישטפו את ארצנו בקרוב.

 

 

קיה פורטה החדשה – תא הנוסעים:

עם הכניסה למושב הנהג ולמרות העיצוב דמוי הקופה המתורגם בתא הנוסעים לתקרה נמוכה יחסית, הנהג זוכה לפגוש עמדה קדמית מרווחת למדי יחד עם תחושה אוורירית בזכות קו חלונות צד נמוך כך שגם שדה הראיה מוצלח לפנים ולצדדים, כרגיל מוגבל למדי לאחור כמו בכל המכוניות המודרניות. תחושת המרווח והמרווח המצוין בפועל מציבים את הפורטה החדשה עם המשפחתיות היותר גדולות בסגמנט כגון הג'טה של פולקסווגן או האחות התאומה למחצה לבית יונדאי, ה-i35 והרבה מעל משפחתיות כגון הפוקוס הצפופה.

לפורטה החדשה תא נוסעים מרווח ואוורירי, הנדסת אנוש טובה, איכות חומרים גובהה ברובה,  לוח שעונים קריא עם תוצגה יעילה במיוחד למחשב הדרך

בניגוד לדגם הקודם, תא הנוסעים זוכה בשפע של פלסטיקה רכה למגע על הדשבורד ובמיוחד אהבתי את העובדה שהדלתות מלפנים מדופנות בפלסטיקה רכה ומעוצבת - זה נעים לעין ונעים עוד יותר למגע והגיע הזמן שבכל סגמנט המשפחתיות כך זה יהיה. גם איכות ההרכבה טובה מאוד והכל מרגיש מוצק ומהודק למקומו.

 

התחושה בסך הכל מודרנית ונעימה למדי, אך למרות השיפור המשמעותי באיכות החומרים, כפתורים, לוח מחוונים וכו' אין תחושה של עושר או איכות יוצאת דופן לסגמנט בתא הנוסעים. אולי זה בשל הצבע השחור השולט בתא הנוסעים אך גם בשל שימוש, פה ושם, בפלסטיקה קשיחה ופשוטה למראה המפחיתה מתחושת האיכות הכוללת. כך גם עם הפלסטיק דמוי הקרבון התוחם את עמדת הנהג ומרגיש מיותר לחלוטין, או התאורה בכתום/אדום שכבר לא נראית מספיק מודרנית כבעבר וכך גם ידיות האיתות והמגבים שלא הוחלפו בקיה (וביונדאי) כבר זמן רב. כך יוצא שבכל הקשור לחומרים וגימור, הפורטה מרגישה ממוצעת פלוס ביחס לסגמנט, נעים למדי, אך לא מיוחד. אולי שילוב של שני גוונים היה מעלה את התחושה בתא הנוסעים מדרגה אחת מעלה.

 

קונסולה מרכזית מופנית נהג מקלה על הנהג לקרוא ולתפעל את המערכות השונותכמו בכל דגמי קיה החדשים, הקונסולה המרכזית מופנת נהג (אך קצת רחוקה ממנו), מה שתורם להנדסת אנוש טובה למדי (תחום בו קיה מצטיינת) וקלות התפעול של מערכת השמע ובקרת האקלים. תפעול כל המערכות פשוט וברור, כפתורי מיזוג גדולים עם צג גדול וברור שלא מקשה על קריאת הספרות, לוח המחוונים בהשראת האופטימה מודרני למראה, קריא ביום ובלילה ולא מוסתר ע”י ההגה בשום תנוחת נהיגה. טוב שקיה למדה שאין צורך בתאורה אחורית חזקה בלוח המחוונים המפריעה בלילה כך שאין צורך לשחק עם עמעם האורות של לוח השעונים בין היום ללילה. נציין לטובה גם את מסך מחשב הדרך בלוח מחוונים, המציג באותו המסך לדוגמה (מבין מספר המסכים שניתן לדפדף ביניהם) הן את צריכת הדלק הרגעית והן את צריכת הדלק הממוצעת באופן ברור ונוח לקריאה וכך זה צריך להיות אצל כולם.

 

דבר אחד הדורש התייחסות נפרדת והנמצא בכל דגמי קיה, זו מערכת השמע הבינונית למדי (ומטה) באיכותה. לא ברור לי מדוע זה כך, שכן אצל השכנה הקוריאנית שלה האיכות טובה יותר וחבל שבקיה לא משקיעים במערכת שמע איכותית יותר בעידן בו כבר רק משוגעים לדבר מתקינים מערכת שמע מתקדמת. נציין לטובה שהמערכת החדשה בעלת אחסון פנימי של 1G, אך העברת השירים מסורבלת ונעשית אחד אחד.

 

בתחום הנדסת האנוש והפרקטיקה ליצרנים רבים יש מה ללמוד מהדגמים של קיה. למעט אולי הכפתורים החדשים שעל ההגה לשליטה על מערכת השמע, בקרת השיוט והדיבורית שהם כבר רבים מידי ולא מספק אינטואיטיביים, הכל פשוט לתפעול ולפי הספר. יש שפע של תאי אחסון גדולים ושימושיים כולל תא מרכזי גדול במיוחד עם מכסה כך שלא צריך לזרוק את מה שנמצא ביד למושב הנוסע ובנוסף ישנו עוד תא גדול מתחת למשענת המרכזית. לרווחת הנהג והנוסעים נמצא גם 4 מחזיקי כוסות ועוד 4 מחזיקי בקבוקים בדלתות, תא כפפות גדול ועוד. קיה בהחלט מציעה רמת שימושיות גבוהה בכל הדגמים שלה והפורטה החדשה לא יוצאת דופן בתחום זה. אלו אולי דברים קטנים, אך שהסך הכל שלהם הופכים את החיים לקלים ונוחים יותר בתא הנוסעים, במיוחד למשפחה המתניידת.

 

לפורטה החדשה מושב אחורי מרווח ולא התקמצנו כאן על משענת מרכזית, אך מרווח הראש מאחור מוגבל לגבוהיםהפורטה החדשה גדולה משמעותית מהדגם המוחלף, במיוחד בבסיס הגלגלים שצמח ב-5 ס"מ לכדי 2.7 מטר והמשמעות של כך היא מרחב מחייה גדול לנוסעים, מלפנים או מאחור. מה שפוגם בכל המרחב הזה זהו מרווח הראש וטוב שהפורטה לא משווקת עם חלון גג שכן אז המצב היה לחוץ עד בלתי אפשרי לגבוהים. מלפנים זה פחות מורגש אך מאחור, נוסעים גבוהים מעל ל-1.85 מטר כבר יפתחו יחסים אינטימיים עם התיקרה.

 

במכונית משפחתית עסקינן ובה לספסל האחורי משמעותית מכרעת. הפורטה מציעה ספסל אחורי מרווח מאוד עם המון מקום לרגליים, ברכיים וכפות הרגליים ובזכות שימוש ברצפה כמעט שטוחה לחלוטין (מדוע אצל כל האחרים זה לא כך?) גם נוסע שלישי יכול להתמקם בקלות מבלי להיתקל בתעלה מרכזית גבוהה ומיותרת ברכב שהוא ללא הנעה כפולה או אחורית. בנוסף, הנוסעים מאחור ישמחו לגלות יציאת מיזוג אחורית. תא המטען מציע נפח מכובד של 482 ליטר ומפתח ההטענה רחב יחסית וקל להעמיס ציוד. וניתן בנוסף לקפל את גם המושבים מאחור להעמסת חפצים ארוכים.

 

הפורטה משווקת בישראל בשתי רמות אבזור, LX הבסיסית ו-EX הבכירה. עם תמחור של 127,000 שקל לרמת הגימור הבסיסית ו-129,000 שקל לרמת הגימור הגבוהה, אין ספק שקיה מכוונת בעיקר לשוק ציי הרכב, לשוק הפרטי היא תציע בקרוב את הסיד האצ'בק החדשה ויתכן שאף את גרסת החמש דלתות של הפורטה שתגיע מארה"ב.

 

רמת האבזור כוללת בין היתר, 4 חלונות חשמל, מראות צד חשמליות, מערכת שמע מקורית עם כניסת UAB+AUX, קישורית BT (גולל סטרימינג של מוזיקה) ושליטה מלאה מההגה על השמע והטלפון, בקרת שיוט, תאורת יום, משענת מרכזית מלפנים ומאחור ועוד. רמת הגימור EX מוסיפה תאורת יום מסוג LED, מערכת בקרת אקלים וחישוקי "16 קלים במקום חישוקי פלדה. בסך הכל, רמת האבזור טובה למדי, אך בניגוד לעבר, כבר לא יוצאת דופן לעומת המתחרות.

 

קיה פורטה החדשה – יוצאים לדרך:

השיפור העיקרי בתחום הדינמי פורטה החדשה זו צריכת הדלק החסכונית

קיה פורטה החדשה היא משפתו-מטית 1.6 ליטר קלאסית. מנוע 1.6 ליטר אטמוספרי בעל הספק מרבי של 130 כ"ס ב-6,300 סל"ד ומומנט מרבי של 16 קג"מ -4,850 סל"ד. המנוע משודך לתיבת 6 הילוכים אוטו' עם אפשרות לתפעול ידני ממוט ההילוכים. דף הנייר מספר על ביצועים של 11.3 שניות 0-100 קמ"ש, מהירות מרבית של 190 קמ"ש וצריכת דלק משולבת של 14.3 ק"מ לליטר.

 

ביצועים המוכרים ממנועי טורבו לא תקבלו כאן, אך קצב נסיעה והאצה משביעי רצון בהחלט תמצאו כאן. עם נתון מדוד של 7.7 שניות בהאצת ביניים 80-120 קמ"ש אין ממש על מה להלין בכל הקשור לביצועי המנוע שהם בסך הכל מהטובים מבין הדגמים המשווקים עם מנועים אטמוספריים. גם תיבת ההילוכים תורמת את שלה עם העברות הילוכים חלקות ומספיק מהירות להתנהלות יום יומית, תיבה פשוטה שעושה את העבודה מצוין. רק נציין שכמו בהרבה מכוניות, דוושת הגז מכוילת לחיסכון, כלומר "אדישה" יחסית ללחיצה, אך הכיול לכיוון החיסכון לא גם מידי ובהתנהלות יום יומית זה לא מטריד במיוחד ואין צורך למעוך את הדוושה כל פעם שרוצים להגביר במעט את קצב הנסיעה.

 

עוד לפני שיוצאים לדרך וכמו בכל דגמי קיה, בזכות אפשרות כיוון בטווח רחב למושבים ולהגה, קל למצוא תנוחת נהיגה נוחה/נכונה וביחד עם העיצוב והנדסת האנוש הטובה תוך דקות מרגישים בבית. כן נציין שהמושבים לא יורדים מספיק נמוך לחובבי הישיבה הנמוכה וכן שהמושבים אמנם תומכים בגוף, אך הם קשים מידי (כמו בכל דגמי קיה) וקצת רכות הייתה בהחלט מועילה לתחושת "הפינוק" והנוחות.

 

הפורטה החדשה מרגישה איכותית יותר על הכביש מהדגם היוצא, אך לא נוחה ממנו ונוחות הנסיעה היא נקודת החולשה של הדגםהפוטרה חדשה, כמו האחות התאומה ה-i35 וכמו בדור הקודם, יושבת על מתלים בתצורת מקפרסון מלפנים וקורת פיתול מאחור. בעוד אצל האחות הקוריאנית הכיול הוא לכיוון הרך אמריקאי, בפורטה החדשה וכמו בדגם היוצא, הכיול הוא לכיוון הקשיח, אפילו קשיח מאוד.

 

כיול המתלים הקשיח מאפשר מצד אחד לפורטה להציע תחושה של "מוצקות" על הכביש, ביחד עם התנהגות כביש טובה וצפויה. רמת האחיזה גבוהה והפורטה מספקת תחושת בטחון לאוחז בהגה, אך מהנה לנהיגה היא לא שכן ההגה החשמלי מנותק והשלדה לא ששה להעביר תחושות לאוחז בהגה. יש לציין שהפעם קיה כמעט הצליחה בכיול ההיגוי, הוא מאוד מתוגבר (מרגיש פולקסווגני אך מלאכותי), והוא כבר כמעט ללא בעיית מרכוז שאפיינה דגמי עבר של המותג, כך שגם בנהיגה בכביש המהיר אין צורך לבצע תיקוני היגוי קטנים ומעצבנים.

 

מהצד השני, אותו כיול קשיח בשילוב עם מושבים קשים למדי, גורמים לכך שנוחות הנסיעה זה לא הצד החזק של הפורטה. אמנם עבודת המתלים שקטה ומרגישה מוצקה ואיכותית מבעבר, אך למעט נסיעה על כבישים סלולים היטב שם הנוחות “בסדר”, בכבישים זרועי צלקות ושיבושים קטנים הפורטה מייצרת תחושה של מכונית עסוקה הזזה על מתליה יתר על המידה, דבר המעיק בנסיעות ארוכות. סביר להניח שדגם LX הבסיסי עם צמיגים במידות של 195/65R15 יציע שיפור בתחום זה לעומת דגם EX הנבחן והמצויד בצמיגים במידות של 205/55R16 .

 

נוחות הנסיעה של מכונית, מורכבת בעיקרה מאינטגרציה של שלושה רכיבים: צמיגים, מתלים (בולמים/ קפיצים, תצורה) ומושבים. זו מלאכת אומנות לשלב בין השלושה (לכך עוד צריך להוסיף את ההשפעה על התנהגות הכביש) וכל רכיב צריך להשלים האחד את השני או לבטל את ההשפעה של אחד הרכיבים. בפורטה, שלושת הרכיבים קשיחים ולמשל המושבים לא מבטלים/מפחיתים את תנודת המרכב על המתלים מה שהיה הופך את הופרטה לנוחה הרבה יותר (לא סתם לצרפתיות ישנם לרוב מושבים סופר רכים).

צריכת הדלק השתפרה משמעותית בפורטה החדשה

בידוד הרעשים בפורטה מוצלח מוצלח בסך הכל, תחום בו קיה משקיעה משאבים בכל הדגמים החדשים שלה. המנוע כמעט שלא נשמע עד 4,000 סל"ד ובידוד רעשי הכביש והרוח בסך הכל טוב (ממוצע לסגמנט), כך שבהתנהלות יום יומית מדובר במכונית שקטה יחסית. גם כאשר מאיצים חזק, אז קולו של המנוע נשמע היטב, הצליל מעודן מבעבר (פחות מתכתי/צורם). בסך הכל בהחלט שיפור משמעותי מהדגם היוצא.

 

קיה פורטה החדשה - צריכת דלק:

תחום נוסף בו הפורטה החדשה מציגה שיפור משמעותי זו צריכת הדלק. ללא תיבה כפולת מצמדים או מנוע עם הזרקה ישירה (שניי דברים שיוצעו בסיד החדשה), הפורטה רושמת צריכת דלק משלובת של 13.5 ק"מ לליטר במבחן שכלל מגוון סגנונות נהיגה – אך בעיקר רגועה עירונית/בינעירונית. בנהיגה נינוחה ויום יומית, ניתן להשיג ללא מאמץ מיוחד צריכת דלק עירונית של בין 10-11 ק"מ לליטר וצריכת דלק בינעירונית של 16-17 ק"מ לליטר. בהחלט שיפור מרשים לעומת הדגם היוצא וקרוב למדי להצהרת היצרן. אחת הסיבות העיקרית לשיפור בצריכת הדלק, במיוחד זו הבינעירונית, זהו מקדם הגרר הנמוך העומד על 0.27 בלבד. לפחות לעיצוב מגביל מרווח הראש יש יתרון בתחומים אחרים.

 

 

קיה פורטה החדשה – סיכום מבחן:

הפורטה החדשה מציגה קיפצת מדרגה משמעותית לעומת הדגם היוצא, בין אם בתחום המרווח, העיצוב, החומרים, האבזור וצריכת הדלק. אנחנו כבר רגילים לקבל מקיה קפיצת מדרגה משמעותית בכל דגם מוחלף והפורטה החדשה לא מאכזבת, אך לא הכל מושלם וקיה ללא ספק צריכה להשקיעה עוד שעות פיתוח בתחום של כיול מתלים/היגוי וכן להתחיל להציע מושבים שיספקו נוחות נסיעה טובה יותר.

 

האם הפורטה החדשה תהפוך למכונית שמבקשים ולא רק מקבלים? בהחלט שיש לה מקום כזה עם יתרונות מובנים על חלק מהמתחרות שלה. הפורטה אמנם לא מהפכנית בסגמנט המשפחתיות, אך היא בהחלט צעד נוסף קדימה של היצרנית הקוריאנית.

 

  2013 קיה פורטה EX 1.6 אוטו'
שנת הצגת הדגם 2013
מנוע 4 צילינדרים
נפח 1,591 סמ"ק
הספק 130 כ"ס ב-6,300 סל"ד
מומנט 16.0 קג"מ ב-4,850 סל"ד
0-100 קמ"ש 11.3 שניות
מהירות מרבית 190 קמ"ש
הנעה קדמית
תיבת הילוכים אוטו' 6 הילוכים טיפטרוניק
תצורת מרכב 4 דלתות סדאן
אורך/רוחב/גובה (מ"מ) 4,560/1,780/1,445
בסיס גלגלים 2,700 מ"מ
צמיגים 205/55 R16
משקל 1,370 ק"ג
צריכת דלק (יצרן) 14.3 ק"מ לליטר
צריכת דלק מבחן 12.8 ק"מ לליטר
מבחני ריסוק עדיין לא נבחנה
בטיחות 6 כריות אוויר ESS+ABS+ESP+HSC+EBD+VSM
מפרט מלא

1kia-130303-048
1kia-130303-048
1kia-130303-052
1kia-130303-052
1kia-130303-055
1kia-130303-055
1kia-130303-059
1kia-130303-059
1kia-130303-077
1kia-130303-077
1kia-130303-080
1kia-130303-080
1kia-130303-092
1kia-130303-092
1kia-130303-099
1kia-130303-099
1kia-130303-110
1kia-130303-110
1kia-130303-113
1kia-130303-113
1kia-130303-128
1kia-130303-128
1kia-130303-132
1kia-130303-132
img_2076
img_2076
img_2079
img_2079
img_2084
img_2084
img_2086
img_2086
img_2089
img_2089
img_2090
img_2090
img_2091
img_2091
img_2092
img_2092
img_2095
img_2095
img_2096
img_2096
img_2099
img_2099
img_2101
img_2101
img_2103
img_2103
img_2105
img_2105
img_2107
img_2107
img_2111
img_2111
img_2112
img_2112
img_2117
img_2117
img_2123
img_2123
img_2134
img_2134
img_2137
img_2137
img_2141
img_2141
img_2143
img_2143
img_2153
img_2153
img_2156
img_2156
img_2170
img_2170
img_2187
img_2187
img_2208
img_2208
img_2209
img_2209
img_2216
img_2216
img_2218
img_2218
img_2220
img_2220
img_2221
img_2221
img_2229
img_2229

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 21

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.