טויוטה bZ4X
טויוטה bZ4X - לייצור בשנה הבאה.
טויוטה bZ4X
טויוטה bZ4X - לייצור בשנה הבאה.

טויוטה לא ידועה כיצרנית של רכבים חשמליים מלאים מבוססי סוללות (BEV) אך עם מעל לעשרים שנות ניסיון בייצור ופיתוח סוללות לרכבים היברידיים שלה היא צברה ידע עשיר בתחום הסוללות והסיבה היחידה שהחברה לא השיקה עם היום רכבים חשמליים מבוססי סוללות, למעט מספר זניח של דגמים, היא כי הטכנולוגיה הנוכחית של הסוללות פשוט לא עומדת ברף הדרישות של החברה ובדרישות שלקוחות המותג מצפים מהמוצרים של החברה כגון אמינות גבוהה לאורך שנים, בטיחות שמירת ערך ועוד.

 

את כל הידע הרב שהחברה צברה בפיתוח סוללות להנעה היברידית או היברידית פלאג-אין היא תיישם עד לסוף העשור הנוכחי בסוללות שישמשו את הדגמים החשמליים שלה ואת התוצאה הראשונה של הפיתוחים בתחום נפגוש לראשונה בגרסה הייצור של הקרוסאובר החשמלי טויוטה bZ4X (במחצית 2022) בו טויוטה מבטיחה כי גם לאחר 10 שנות שימוש ממוצע הסוללה תשמור על 90% מהקיבולת שלה. לפי טויוטה לנתון הזה תהיה השפעה מכרעת על ערך הדגמים שלה בשוק היד השנייה, תחום חשוב לא פחות עבור לקוחות המותג.

 

טויוטה bZ4X
טויוטה bZ4X - הבטחה לקיבולת של 90 אחוז גם לאחר 10 שנים.

את העמידות הגבוהה הזו, שלפי החברה היא הגבוהה ביותר בתחום כיום, טויוטה השיגה לא רק באמצעות פיתוח סוללות חדשות אלא גם באמצעות פיתוחים בתחום ייצור הסוללות שנועדו להפחית חדירה של מזהמים לסוללה בתהליך הייצור (בגודל של מיקרונים) ופיתוח מערכת ניהול ובקרה מתקדמת לסוללה (ברמת התא, המודל המכיל מספר תאים והמארז כולו) בכדי לשמור על אורך החיים של התאים בסוללה.

 

את כל המידע הזה מסר השבוע המנהל הטכנולוגי של תאגיד טויוטה מוטור (Masahiko Maeda) במסגרת מצגת למשקיעים. טויוטה מתכננת להשקיע סכום של 14 מיליארד דולר עד לשנת 2030 בפיתוח שרשרת אספקה לייצור סוללות ובפיתוח דור חדש של סוללות לשלושה יישומים שונים, היברידי, היברידי פלאג-אין וחשמלי שכן לפי טויוטה לכל יישום דרישות שונות מהסוללות.

 

טויוטה bZ4X
טויוטה bZ4X.

לאחרונה לדוגמה, טויוטה הציגה באקווה החדשה טכנולוגיה חדשה של סוללות עבור רכבים היברידיים. מדובר בסוללות מסוג ניקל-מימן (NiH2) בפיתוח ייחודי לטויוטה שהיתרון שלהם הוא יכולת טעינה/פריקה מהירה, עמידה בזרמים גבוהים וכן אורך חיים הגדול יותר פי 100 מזה של סוללות ליתיום-יון (כמו אלו שביאריס ההיברידית לדוגמה) כך שלא יהיה צורך להחליף את הסוללה לכל אורך חיי הדגם.

עבור הדור הבא של הרכבים החשמליים שלה מבוססי הסוללות, מחצית שנייה של העשור הנוכחי, טויוטה מפתחת דור חדש של סוללות ליתיום-יון שלפי החברה יהיו זולים יותר בכ-30% וביחד עם פיתוח מערכות הנעה חשמליות יעילות יותר בכ-30% דגמים עתידיים אלו יוכלו לעשות שימוש במארז סוללות בקיבולת קטנה יותר וכך טויוטה תוכל לשווק מגוון רחב יותר של רכבים חשמליים במחירים נגישים.

 

טויוטה LQ
רכב הניסוי של טיוטה המצויד בסוללות מצב מוצק.

השלב הבא בתחום הסוללות יגיע במהלך המחצית השנייה של העשור וכאן מדובר בסוללות מצב מוצק. לסוללות מסוג זה יש מספר יתרונות על סוללות ליתיום-יון המוכרות, קיבולת גדולה יותר ביחס לנפח ומשקל, יכולת עמידה בזרמי טעינה גבוהים יותר דבר שיאפשר טעינה מהירה יותר, זרם פריקה גבוה יותר ועל אותו משקל סוללה נקבל טווח נסיעה גדול יותר בעשרות אחוזים. טויוטה השיקה אשתקד רכב ניסוי העושה שימוש בסוללות מסוג זה והיא זיהתה כי לצד כל היתרונות לסוללות אלו אורך חיים קצר יחסית. טויוטה מציינת כי היא זיהתה את המקור לבעיה כך שעבורה מדובר בעוד צעד חיובי לקראת הבאת סוללות מצב מוצק לייצור המוני שיעמדו בדרישות החברה.

 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 10

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.