רכב ללא אורות בלילה
קנדה רוצה להפסיק את התופעה של נהיגה ללא אורות ראשיים בילה.
רכב ללא אורות בלילה
קנדה רוצה להפסיק את התופעה של נהיגה ללא אורות ראשיים בילה.

מאז שהחל השימוש בתאורה קבועה בלוח המחוונים הפועלת ללא קשר למצב התאורה החיצונית נולדה תופעה חדשה שרבים מכם וודאי פגשתם על הכביש, רכבים הנוסעים ללא תאורה ראשית דולקת. בעבר, תאורת לוח המחוונים הייתה פועלת רק כאשר הנהג הדליק את האורות הראשיים אך כיום, השילוב של התאורה הקבועה של לוח המחוונים יחד עם תאורת היום הפועלת תמיד, העבודה שהרחובות והכבישים יותר מוארים מבעבר וגם העבודה שיצרני רכב רבים מידי הסירו מלוח המחוונים את מחוון תאורת המעבר (אור נמוך) והשאירו רק את זה המציג את אור הדרך (הגבוה) גרמו לתופעה המסוכנת הזה.

 

הרגולטור הקנדי החליט לשים סוף לתופעה המסוכנת הזו באמצעות שתי תקנות חדשות. הראשונה היא לחייב כל רכב חדש להיות מצויד בתאורה ראשית אוטומטית (חיישן תאורה) המפעילה את התאורה הראשית בהתאם למצב אור השמש. תקנה כזו קיימת גם ביפן, לדוגמה, משנת 2020 כך שכל רכב חש הנמכר ביפן חייב להיות מצויד בחיישן תאורה.

 

מתג אורות אוטומטיים
מתג אורות אוטומטיים.

התקנה הראשונה חשובה אך היא לא מספקת שכן היא דורשת מהנהג לוודא כי מתג התאורה האוטומטי תמיד פועל ולכן הרגולטור הקנדי קבע תקנה נוספת המחייבת את יצרני הרכב להחשיך, במידה מסוימת, את לוח המחוונים במידה והתאורה הראשית לא פועלת בלילה.

יצרני הרכב יכלו לתקן את הבעיה הזו באופן חלקי אם היו מפעילים באופן קבוע גם את הפנסים האחוריים, שכיום כולם כבר מבוססים על תאורת LED כך שצריכת האנרגיה שלהם נמוכה מאוד. דרך אגב, זו אופציה שקיימת בלא מעט רכבים עם תאורת LED אחורית, אך מסיבה לא ברורה מרבית יצרני הרכב בחרו שלא להפעיל האופציה הזו (קידוד פשוט יכול לאפשר הפעלה קבוע של התאורה האחורית במנותק מהתאורה הראשית). יצרני הרכב יכלו כמובן לקבוע שחיישן האור יפעיל את התאורה הראשית ללא קשר למיקום בורר התאורה ואם הנהג רוצה לכבות את האורות הוא יאלץ לעשות זאת ידנית. 

 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 5

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.