מעבר לנושא של זיהום אוויר, הנעה חשמלית היא דבר נפלא המאפשר לקבל ביצועי תאוצה מעולים, שקט יחסי מיחידת ההנעה, אמינות גבוהה וכמובן מערכת הנעה בעלת פעולה חלקה במיוחד שכן כבר אין צורך בתיבת הילוכים. עבור 95% מהאוכלוסייה זו מערכת ההנעה הנכונה ביותר, במידה ויהיה פתרון יעיל לכל נושא הטעינה ולעלות הרכישה, שהיא עדיין מאוד גובהה אם מנקים את שלל ההטבות להן זוכות מכוניות חשמליות בישראל ובשאר העולם.

 

או מלאו את הפרטים לייעוץ חינם 

עבור חובבי ניהוג, בניגוד לסתם חובבי נהיגה, הנעה חשמלית עדיין לא מוכנה לשימוש ממספר סיבות, האחת היא ריאלית ומדובר כמובן במשקל הגבוה של הסוללות הפוגם משמעותית ביכולות הדינמיות של הדגם לשנות כיוון ולשלוט על זה. אין כל בעיה לייצר מכוניות כבדות ונוחות מאוד אך אף אחד עוד לא הצליח לרמות את חוקי הפיזיקה ולייצר מכונית כבדה שתהיה גם זריזה וקלת רגליים ביכולת שינוי הכיוון שלה ולעשות זאת בחדווה ובעיקר באופן נשלט וזה הרי כל הכיף בנהיגה ספורטיבית, השליטה על הרכב בתחום מגבלות האחיזה. למי שפספס את הרעיון, לא מדובר בהאצה מהירה או אפילו השגה של זמנים מהירים על המסלול, אלא פשוט הנאה טהורה מניהוג ונהיגה שרכבים חשמליים כיום פשוט לא מסוגלים לספק.

 

פורשה 911 טורבו S
פורשה 911 תהיה המכונית האחרונה של פורשה לעבור להנעה חשמלית או היברידית.

הסיבה הפחות ריאלית אך מוחשית לחלוטין הוא כל הקשור במה שנקרא החיבור בין אדם למכונה. הנעה חשמלית מייצרת תחושה סינתטית, אין רעש אגזוזים, אין הרבה חלקים מכניים נעים, אין תחושה של העברת הילוכים כי גם אין כאלו. היכולת של הנהג "להרגיש" את הרכב הולכת לאיבוד עם הנעה חשמלית. גם אם יהיה אפשר להוסיף כל מיני דברים כאלו לרכב חשמלי, בראש תדעו שזה לא הדבר האמיתי, כמו לנהוג בסימולטור מתקדם לעומת הדבר האמיתי. בנוסף לכך, נהיגה בעומס גבוה ממושך על מערכת ההנעה החשמלית פוגם באורך החיים של הסוללות, אפשר לפתור את זה באמצעות מערכת קירור מתקדמת יותר, אך גם יקרה הרבה יותר שבשלב זה, לא נדרשת כלל עבור נהגים רגילים. 

 

פורשה טייקן
פורשה טייקן היא מכונית החשמלית מצוינת אבל היא לא עומדת בסטנדרטים של פורשה לניהוג והתנהגות.

כל ההקדמה הזו נועדה לספק לנו חלון לדאגה של מרבית יצרניות מכוניות הספורט ובראשן פורשה ואי אפשר להאשים את פורשה שהיא לא ניסתה או מנסה. הפתרון של פורשה הוא שימוש בדלק סינתטי eFuel, דלק מעבדה נקי שמזהם משמעותי פחות מדלק מאובנים או כל דלק ממקור אורגני כמו אתנול (E). הוא אמנם לא מייצר אפס זיהום ביציאה מצינור הפליטה של הרכב אך חתימת פליטת ה-CO2 הגלובילת שלו, מהייצור ועד לקצה צינור הפליטה, זהה כיום לזו של רכב חשמלי עם הדור הנוכחי של סוללות הליתיום-יון. השנה, ובמהלך השנה הבאה, פורשה, יחס עם חברת האנרגיה ExxonMobil, תעשה ניסוי בדלק סינתטי בליגת המרוצים שלה (Porsche Mobil 1 Supercup) ולפי החברה הדלק הזה יאפשר להפחית ב-85% את פליטת המזהמים לעומת דלק מאובנים רגיל.

 

פורשה פאנאמרה
הדור הבא של הפאנאמרה כבר יהיה חשמלי.

דלק סינתטי הוא ממש לא דבר חדש אך עד היום לא היה צורך בפיתוח והייצור היקרים יחסית שלו ורק כעת, עם הסכנה הקיומית הממשית לכל החברות המייצרות כיום מכוניות ספורט על בסיס מנועי בעירה פנימית הביאה את החברות לבחון את המעבר לשימוש בדלק סינתטי שיאפשר להן למשוך עוד כמה עשורים עם מנועי בעירה פנימית, לפחות עד ליום בו נפגוש טכנולוגיה חדשה של סוללות עם יחס גבוה פי 2 לפחות בין האנרגיה למשקל הסוללה.

 

אל פורשה חברו מספר יצרניות רכב לקידום הרעיון והיעד של פורשה הוא לייצר עד לשנת 2026 כמות של 550 מיליון ליטרים בשנה כאשר כבר בשנה הבאה פורשה תחל בייצור הדלק הזה. אמנם ניתן להשתמש בדלק סינתטי בכל מנוע בעירה פנימית ללא צורך בשינויים במנוע, אך אל תחשבו שהדלק הזה מיועד עבור הקורולה או המאזדה 3 שלכם עם מנוע בעירה פנימית, הדלק הזה ללא ספק יהיה דלק של עשירים ויהיה מיועד לרכבי ספורט בלבד. תחשבו על זה כך, אם לפני כעשור מכוניות חשמליות היו מוצר לעשירים בלבד, בעוד כעשור, כנראה, רכבים עם מנוע בעירה פנימית יהיו מוצר לעשירים בלבד או ליתר דיוק, עשירים חובבי ניהוג ונהיגה שיוכלו להמשיך לעשות שימוש ב-911 שלהם על הכביש והמסלול.

 

פורשה 718 בוקסטר GTS 4.0
לרכב חשמלי ידרשו עוד לא מעט שנים בכדי לייצר חווית נהיגה כמו של ה- 718 בוקסטר GTS 4.0.

 

יש לציין כי הרצון של פורשה לעבור לשימוש בדלק סינתטי הוא לא רק בהקשר של הנאה מנהיגה, השימוש בדלק eFuel יאפשר לחברה להשיג יעד של חתימת CO2 גלובלית ניטרלית עבור צי הרכבים שלה, בזכות העבודה שהדלק הסינתטי אותו תייצר החברה יעשה באמצעות אנרגיית השמש והרוח בלבד.


אל תחשבו שפורשה סתם מתעקשת על הפתרון הזה אלא היא באמת מאמינה, וגם מבינה לא רע בנושא, שהנעה חשמלית לא תוכל לאפשר בזמן הקרוב את ההנאה מנהיגה ש-911 או 718 בוקסטר/קיימן יודעת לספק. פורשה כבר הצהירה שהיא תמשיך לייצר את ה-911 עם מנוע בעירה פנימית עד כמה שהיא תוכל וזה יהיה הדגם האחרון שלה לעבור להנעה חשמלית (או סיוע חשמלי). יחד עם זאת, לפי התוכניות של פורשה עד לשנת 2030 כ-80 אחוז מצי הרכבים שלה, או ליתר דיוק נפח המכירות, יהיה של רכבים חשמליים. זה אומר לדוגמה שרכבים כמו הקאיין, פאנאמרה והמקאן, המהווים כיום את עיקר המכירות של המותג, יהיו רכבים חשמליים, ביחד כמובן עם הטייקן החשמלית ודגמים חדשים נוספים שפורשה מתכננת להציג.