טויוטה יאריס GR מימן
טויוטה יאריס GR עם אותו מנוע אך בהסבה לתדלוק במימן.
טויוטה יאריס GR מימן
טויוטה יאריס GR עם אותו מנוע אך בהסבה לתדלוק במימן.

לא, לא מדובר ברכב חשמלי מבוסס תא דלק כמו טויוטה מיראי אלא ביאריס GR עם אותו מנוע בעירה פנימית אך שהוסב לשימוש במימן נוזלי. מדובר בשלב זה ברכב קונספט שנועד לצרכי ניסוי והוא עושה שימוש באותו מנוע 1.6 ליטר שלושה צילינדרים טורבו המשמש כבר כיום את הקורולה ספורט המתחרה במרוצי מכוניות ביפן, כחלק בלתי נפרד מתהליך הפיתוח של המנוע הזה.

 

הסבה של מנוע בעירה פנימית לשימוש במימן מציב מספר אתגרים למהנדסים בשל התכונות הכימיות השונות של מימן לעומת בנזין. בטויוטה עובדים על הפיתוח של המנוע הזה משנת 2017 ואם לדוגמה אחת הבעיות העיקריות הייתה שהמנוע הזה על בסיס מימן מייצר הספק מופחת משמעותית לעומת בנזין, טויוטה כבר דיווחה השנה כי היא הצליחה לגרום למנוע הזה לייצר הספק דומה (272 כ"ס) לזה של היאריס GR הבנזינית. אתגרים נוספים הם הפחתת עלויות שכן לדוגמה במקום מיכל דלק זול יחסית, קל משקל ופשוט לייצור יש צורך במיכל מימן יקר השומר על המימן במצב נוזלי בלחץ גבוה מאוד, יש גם פליטת NOx קטנה שיש לטפל בה ועוד. היתרון המוחץ לעומת מנוע בנזין נמצא כמובן בפליטת CO2 מזערית (בערך 0.25% מזו של מנוע בנזין), אין פליטה של מזהמים נשימתיים למעט NOx ממנו אפשר להימנע לחלוטין כך שעיקר תוצר הבעירה הוא פשוט מים שיוצאים מצינור הפליטה.

 

טויוטה ספורט
טויוטה ספורט על הבסיס מימן המתחרה באופן קבוע במרוצים.

מדוע טויוטה כל כך אובססיבית לגבי מימן כאשר תעשיית הרכב פנתה באופן ברור לרכבים חשמליים מבוססי סוללות? יש לכך שתי סיבות עיקריות. הראשונה ואולי גם החשובה ביותר היא שיפן בחרה במימן כמקור הדלק נטול הפליטות העיקרי של המדינה עבור ייצור חשמל ולתחבורה. טויוטה, כיצרנית הרכב הגדולה במדינה, היא היא חלק בלתי נפרד מהתוכנית הזו.

 

הסיבה השנייה והחשובה לא פחות היא הגישה ההוליסטית של טויוטה לכל הקשור בתחבורה נטולת פליטות. גם אם נרצה שהחל ממחר כל הרכבים החדשים שעולים על הכביש יהיו רכבים עם אפס פליטות, זה לא יהיה אפשרי שכן כושר ייצור הסוללות לרכבים חשמליים רחוק מאוד מלעמוד ביעד כזה והוא יהיה רחוק מכך גם בעוד עשור. בנוסף לכך, צריך לזכור שלא רק שהייצור של הסוללות מאוד מזהם, גם אין חובה ליצרני רכב להציג תוכנית למיחזור סוללות (יש רק מסמך עקרונות לעתיד) וטעינה של רכב חשמלי כאשר רשת החשמל עושה שימוש בדלקים מזהמים היא לא פתרון לחברה נטולת פליטת. לדוגמה, אם רשת החשמל במדינה מסוימת מתבססת על מרכיב משמעותי של דלקים או פחם, במקרה זה רכב חשמלי מזהם יותר מרכב היברידי.

 

טויוטה מנוע בעירה פנימית על מימן
מיכל לחץ במקום מיכל דלק והסבה של מערכת ההזרקה והתזמון בכדי שתתאים למימן.

כאשר אלו הנתונים, ההגיון אומר שאסור להמשיך בגישת השחור או לבן המאפיינת כיום את החברה האנושית (חלק קוראים לזה כת) ולכן הגישה של טויוטה היא לספק מגוון רחב של פתרונות להפחתת פליטת מזהמים באמצעות מכוון רחב של טכנולוגיית הנעה, החל מהנעה היברידית כמובן ועד להנעה חשמלית מבוססת סוללות או תא דלק מימני וכן, גם מנועי בעירה פנימית על בסיס מימן. העולם לא מתחיל ומסתיים באירופה, יש עוד את מזרח אסיה עם הודו הענקית, דרום אמריקה, מזרח אסיה ועוד, מעל לשליש מאוכלוסיית העולם שרכב חשמלי עבורה זה משהו שנמצא אולי רק בדמיון.

תגיות: טויוטה
ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 10

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.